Na 3 jaar nog steeds gevoelig lopen zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Na 3 jaar nog steeds gevoelig lopen zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:21

Mijn fjord loopt nu zo'n 3 jaar blootvoets. Er komt 2 keer per jaar een smid om zijn hoeven te controleren en te bekappen (redelijk natural - beetje vijlen en ze laat de straal met rust).
Het vreemde is dat hij moeite blijft houden bij het lopen op asfalt waar steentjes op liggen en dan ook echt struikelt/voet optilt... dus het is gevoelig.
Vorig jaar is de DA hier voor geweest en die zei dat hij te kort liep.... en adviseerde ijzers. Ik eigenwijs en meneer heeft een tijdje weer met zijn hoefschoenen gelopen die ik toch nog had liggen. Van de zomer had hij bijna nergens last van.
Vorige maand zei de hoefsmid ook dat hij wel wat gevoelige zolen had en adviseerde om de hoefschoenen weer te gebruiken en ook vermoedde ze dat hij te nat stond en dat ik ook misschien maar moest teren.

Aangezien mijn hoefschoenen dusdanig versleten zijn dat ze gerepareerd moeten worden, wil ik ook jullie mening.

Moet ik gaan rijden met de hoefschoenen? Is het gewoon dat hij nog gevoelig loopt op steentjes? Kan er een andere reden zijn dat hij gevoelig loopt? Verder loopt hij goed in bak of in berm.....
Zijn er verdere tips? Als je zijn natte hoefafdruk ziet, draagt hij ook op de straal.

KiWiKo

Re: Na 3 jaar nog steeds gevoelig lopen zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:23

ik weet niet, denk dat ik mijn paard niet drie jaar laat tobben.

na drie jaar tobben met jouw paard kan je ook de conclusie trekken dat DIT dier niet blootsvoets kan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:28

3 jaar en dan nóg gevoelig vind ik wel erg lang.
Dan zou ik iets veranderen in mijn management.

Ik vind 2 keer per jaar bekappen erg weinig. Hoe ziet de zool eruit? Zit er veel steunsel materiaal? Als de hoef hiermee gevuld is, kan een paard steeds gevoelig lopen.

En uiteraard speelt het natte weer mee. Als je Fjord steeds in de bagger loopt en dan inene op het harde gaat lopen, 1 keer per week, dan is dat niet leuk. Ik adviseer je om ook in moeilijkere periodes van nattigheid, minimaal 3 keer in de week over het harde te lopen. Hiermee maak je de hoeven sterk.

Lukt het na 2 weken nóg niet om normaal over de weg te kunnen, dan zou ik absoluut de hoefschoenen laten repareren.
Gelukkig gaan we de droge periode weer tegemoet, dus het zou beter moeten gaan.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:31

Tja wat denk je zelf ervan? Waarom geen ijzers als je merkt dat je paard echt gevoelig loopt? Of waarom niet meteen die schoenen laten repareren? Ik kan me niet voorstellen dat jij lekker op zijn rug zit als hij zo gevoelig loopt.
Sommige paarden zijn niet geschikt om mee te rijden zonder hoefbescherming hoe graag je ze ook zonder ijzers of anderes hulpmiddelen wilt hebben. Niet te lang meer over nadenken, zorgen dat dit paard snel weer lekker loopt voordat hij helemaal niet meer loopt en dat is zonde want het lekkere weer komt eraan. Succes !

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:51

Ter verduidelijking: hij heeft 10 jaar op ijzers gelopen en heeft altijd brokkelhoeven gehad, waardoor hij vaak ijzers verloor en de kwaliteit van zijn hoeven heel erg slecht was. Dus ijzers is geen optie.

De hoefschoenen worden ook weer gewoon gerepareerd, maar ik wilde gewoon weten of mensen andere ideeen hebben. Is het dan niet zo dat als de hoeven beschermd worden, de hoeven minder snel groeien?

Ik rij hem zelf amper, dus viel het mij nu pas op toen ik een paar keer met hem op een stuk weg liep waar veel steentjes lagen.

Ik zie in mijn eerste post dat het er krom staat, hij heeft een tijd wel goed gelopen, maar 's winters loopt hij dan even weer een tijdje moeilijker. Het is dus niet zo dat hij al 3 jaar gevoelig loopt.

@Anthenam: ik snap niet helemaal wat je bedoelt met veel steunselmateriaal. Wil je weten of hij daar op draagt (dat het hoog is) of dat het "breed" is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:22

IlsjePilsje schreef:
De hoefschoenen worden ook weer gewoon gerepareerd, maar ik wilde gewoon weten of mensen andere ideeen hebben. Is het dan niet zo dat als de hoeven beschermd worden, de hoeven minder snel groeien?

Ja, dan groeien de hoeven minder snel.

Citaat:
@Anthenam: ik snap niet helemaal wat je bedoelt met veel steunselmateriaal. Wil je weten of hij daar op draagt (dat het hoog is) of dat het "breed" is

Beide Knipoog
Steunsels die de zool vrijwel helemaal vullen, belemmeren het hoefmechanisme.
En steunsels die flink uitsteken, drukken hard naar binnen, dit veroorzaakt pijn.

Je zegt zelf al dat je weinig rijdt. Ik zou voorlopig even aan de hand flink wat over asfalt gaan stappen.
Dat is eng! Zo ben ik ook met mijn Haf begonnen, die liep altijd beroerd. Toch de stap genomen en dat is het beste wat ik ooit gedaan heb. Hoeven kun je gewoon trainen. En dat heb je nu te weinig gedaan. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:28

In de oertijd liepen ook de mensen zonder schoenen! Als jou paard zo gevoelig is op de stenen doe er dan gewoon ijzers onder! Net zoals kiwiko al zei...ik zou ook niet een paard drie jaar lang met gevoelige voeten laten lopen. En er zijn trouwens legio middeltjes in de handel om de hoeven sterker te maken!
Een andere optie is om niet meer over straat te gaan en alleen maar zandpaden opzoeken.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:35

De steunsels vullen hier de hele zool, als ik het goed bekijk. Wel zie ik dat hij er op draagt. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ik rijd erg weinig, hij gaat gemiddeld 3 keer per week toch zo'n half uur de weg op (wel bijna altijd stappen) met zijn verzorgsters om naar de rijvereniging te gaan. Ik zal zelf meer met hem aan de hand gaan lopen.

@aerdenhout: zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen zijn ijzers geen optie, aangezien zijn hoeven vreselijk brokkelden (zo erg dat er op een gegeven moment geen ijzers onder konden). Ook zie je in het berichtje dat ik daarna plaats dat hij niet 3 jaar lang gevoelig loopt, maar bepaalde periodes met name in de winter.

Zandpaden opzoeken is een optie als die er zijn, en hier hebben we die niet. Wij zijn grotendeels aangewezen op het gewone asfalt.
Tenzij jij een leuk huis bij de Veluwe weet met wat grond en een leuke hypotheek, baan etc etc....

Discussie over oertijd ed voer ik liever niet, want ik denk dat onze meningen zeer zullen verschillen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:55

IlsjePilsje schreef:
De steunsels vullen hier de hele zool, als ik het goed bekijk. Wel zie ik dat hij er op draagt. Zou dit het probleem kunnen zijn?

Ja, heel goed mogelijk. Lees mijn posts nog even door Knipoog
Kun je een foto van de onderkant voor me maken?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:02

En een te veel dragende straal kan ook gevoeligheid veroorzaken.
Maar ik denk dat als de steunsels idd zo erg zijn je misschien de bekapper eens wat vaker moet laten komen Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:05

je laat een paard zo toch geen 3 jaar staan???
Jee, zal me maar inhouden...arm dier.. Verdrietig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:12

runningkawa schreef:
je laat een paard zo toch geen 3 jaar staan???
Jee, zal me maar inhouden...arm dier.. Verdrietig

Lezen is een vak, blijkbaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:14

Ik heb gelezen dat het in de winter meer is
Maar je kunt me niet wijs maken dat het in de zomer dan helemaal weg is, zeker niet op de weg

Afkatten dat mensen niet lezen is ook een vak...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:15

En daarom gebruiken ze dus hoefschoenen....
Wat regelmatiger laten bekappen wordt ook al genoemd, ts geeft zelf aan dat ijzers geen optie zijn ivm brokkelhoeven. Wat is dan volgens jou het alternatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:16

een goede smid zoeken
dan heb je geen last van brokkelhoeven en ijzers

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:21

ik zou een goede bekapper zoeken, http://www.marcokrul.nl. Ik heb hem al een aantal "dunne zolen" problemen zien oplossen. Kan hem je erg aanraden.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:32

runningkawa schreef:
een goede smid zoeken
dan heb je geen last van brokkelhoeven en ijzers

Vork Vork Vork helemaal mee eens!
een paard laat je toch geen 3jaar gevoelig lopen? (en laat duidelijk zijn dat ik alles heb gelezen)!
en er komt maar 2 X per jaar iemand bekappen/controleren?
OF koop nieuwe hoefschoenen, laat hem meer bekappen/controleren door een goede hoefsmid, en je hebt toch zo'n kuren om de hoeven te versterken niet?kan ook helpen denk ik.
Als dat niet helpt: IJZERS Bloos!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 08:24

Sorry hoor RK: als ik zeg dat dit paard alleen een periode in de winter slecht loopt en de rest van het jaar niet, dan moet je me maar geloven. Ik heb dit paard al 15 jaar, dus ken hem door en door en weet hoe hij loopt. Hij loopt dus niet al 3 jaar slecht, maar in periodes.
Het is waar dat mijn smid niet zo bekend is met het natuurlijk bekappen en ik zal een andere smid zoeken en die regelmatiger laten controleren.

De opmerking met een goede smid geen brokkelhoeven met ijzers slaat als een L.L op dirk.... ik heb jaren een van de beste smeden hier in de regio gehad toen hij op ijzers stond en zelfs bij hem had dit paard last van brokkelhoeven.

En RK ...de opmerking arm dier zou ik maar voor me laten.... ook al loopt hij nu moeilijker op wegen met steentjes... dus niet op glad asfalt! en de rest van de ondergronden. Dit dier heeft een heerlijk grote stal met permanente uitloop + toen hij alleen kwam te staan gelijk een klein vriendinnetje, onbeperkt hooi en elke dag weidegang. Wil je nog een keer zeggen dat dit een arm dier is?

Voor de mensen die wel een opbouwend advies hebben gegeven, dank jullie wel.

@Anthenam: ik asap foto's maken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:27

Als hij alleen in de winter slecht loopt, dan heb je best kans dat het niet eens aan de hoeven ligt, maar meer iets met spieren/botten

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:29

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:38

Ik wil even deze site onder de aandacht brengen hoor, want ik hoor hier regelmatig de term 'natuurlijk bekappen'. Maar pas daar alstjeblieft mee op!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 14-03-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd, is idd niet toegestaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:46

ik heb even getemt, volgens mij mag deze link niet meer geplaatst worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:09

ja arm dier
een dier wat kreupel loopt en jij tegen het advies van de da ingaat zeg ik arm dier, nog steeds en dat blijf ik doen
Super dat hij een uitloop heeft, ben ik met je eens, maar dat staat totaal hier los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:18

Dan zou het idd kunnen Kiwiko als het in de botten zit, maar een paard dat alleen kreupel loopt in de winter op de hoeven dat slaat pas als een L.L op dirk

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:45

ik zie de fotoos tegemoed Ilsepilse!