Snijdende Natural Horsemanship Hoofdstellen/Halsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snijdende Natural Horsemanship Hoofdstellen/Halsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:44

Ik had net een topic in de HAW opgericht, met voor het eerst 1 teugel rijden.
Toen reageerde er iemand dat dat halstertje ongelooflijk sneed in de neus.
Kan dat wel?? Ik bedoel, het zou paardvriendelijk enzo moeten zijn.
Daarom leek het haar een goed idee zo'n discussie op te starten..
Dus: wat denken jullie?

Mmaaike

Re: Snijdende Natural Horsemanship Hoofdstellen/Halsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:46

ze kunne mij niet wijsmaken, dat zoiets prettig is voor het paard, dus nee ik ben er geen voorstander van!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:46

ik denk dat het snijdt als je er aan trekt Schijnheilig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:48

Er zijn halsters die snijden, maar andere dan weer niet Lachen
En paardvriendelijk hangt af zoals het bit van het hand van de ruiter

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:48

vandaag toevallig gevoeld, is echt geen scherp touw, maar mooi rond. Word ook speciaal geknoopt he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:49

katiavl schreef:

NH halsters hebben niet altijd een bit Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:51

bizzybijtje schreef:
katiavl schreef:

NH halsters hebben niet altijd een bit Lachen

Zo bedoel ik het niet hihih Haha!

Op de vraag of het paardvriendelijk is, antwoord ik het ligt aan de hand van de ruiter zoals een bit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:53

-> NA

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:56

maar wat als je met een NH halster trekt? omdat je bijvoorbeeld je evenwicht verlies? of gewoon niet zo'n zachte hand hebt?
dan maakt het toch niet uit of het een speciaal geknoopt halster is? touw is touw. en dat doet zeer. net als een bit.

toch?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:59

Met een touwhalster rij je sowieso niet met druk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:00

Een touwhalster is zo hard als de hand die hem bedient...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:02

Cassidy schreef:
Een touwhalster is zo hard als de hand die hem bedient...

Voila mooi gesproken Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:03

dat geldt voor alles Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:06

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:26

het halster snijd idd als je er aan trekt, maar gelukig hoef je daar dan ook niet aan te trekken

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:32

maar arans, wel als je er mee gaat rijden ...als je dan achterover valt ofzo ( als je zonder zadel rijdt!of met uiteraard Tong uitsteken ) dan trek je er onbewusst aan! nee, doe mij maar een gewoon hoofdstel, en anders een bitloos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:01

En aan een gewoon hoofdstel kun je ook niet onbewust trekken? Wat denk je dat een bit kan doen? En wat voor bitloze hoofdstellen had jij in je hoofd? Een bitloos is ook niet altijd even lief als je er onbewust teveel kracht op zet: met een mechanische hackamore kun je de neus van een paard breken...

Een teugel is er niet om je vast te houden. Afvallen kun je altijd, en er zal altijd wel een situatie zich voor kunnen doen dat een paard op een teugelstaat of er in stapt, of ergens aan kan blijven hangen.

Als je helemaal op safe wilt spelen moet je er helemaal niets aan hangen...Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:04

Cassidy schreef:
En aan een gewoon hoofdstel kun je ook niet onbewust trekken? Wat denk je dat een bit kan doen? En wat voor bitloze hoofdstellen had jij in je hoofd? Een bitloos is ook niet altijd even lief als je er onbewust teveel kracht op zet: met een mechanische hackamore kun je de neus van een paard breken...

Een teugel is er niet om je vast te houden. Afvallen kun je altijd, en er zal altijd wel een situatie zich voor kunnen doen dat een paard op een teugelstaat of er in stapt, of ergens aan kan blijven hangen.

Als je helemaal op safe wilt spelen moet je er helemaal niets aan hangen...Haha!

Haha idd Clown Maar ja, als je zonder al die dingen niet kan rijden zou ik er niet aan beginnen Vork Ik spreek uit ervaring Clown Daarom bouw ik nu zelf op, rij nu met 1 teugel

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:17

Cassidy schreef:

haha ja, nee dat is waar...
maar ik denk toch dat je het met een touw sneller doet....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:01

milo schreef:
maar wat als je met een NH halster trekt? omdat je bijvoorbeeld je evenwicht verlies? of gewoon niet zo'n zachte hand hebt?
dan maakt het toch niet uit of het een speciaal geknoopt halster is? touw is touw. en dat doet zeer. net als een bit.
toch?

Ja, je hebt gelijk. Het is zelfs waarschijnlijk in principe potentieel pijnlijker dan verschillende types bitten.

Overigens is het geen NH-halster maar simpel toúwhalster. Mogelijk al 20.000 jaar oud (paardenhoofd van Lourdes) en hier in Spanje wordt het al eeuwen traditioneel gebruikt voor het eerste begin met beleren (op de grond) van jonge paarden.

Dat het touw rond is maakt dat het contactvlak minimaal is, dus de kracht per vierkante centimeter = druk, maximaal.
Dit houdt niet gelijk in dat het wel/niet liever/gemener is. Het is duídelijk, met een minimum aan signaalruis en geeft ook de mogelijkheid tot voor het paard direct waarneembaar loslaten.

Het verschilt echter nul, niets, nada met een bit met betrekking tot de leer-basis (motivatie) waarop het paard er mee leert. Dat zijn P+ en R-.
Let wel, géén waardeoordeel over goed of fout, beter of slechter. Het énige verschil tussen de meeste bitloze optomingen en een bit is dat er zonder bit geen ding in de mond zit. Dát is op zich fijn. Voor de manier van communiceren echter is het de ríjder die bepaalt op welke manier er gecommuniceerd wordt en is het bitloze op zich slechts een detail.

Het grote voordeel van hulpmiddelen als een trensbit of touwhalster is de mogelijkheid er zowel helder mee te communiceren als om het op voor de modale ruiters reflexmatig correcte (wat de leermotivators betreft) manier als leermiddel te gebruiken.
Dit én de 'helderheid' (door sommigen 'scherpte' genoemd) maakt dat de cues, hulpen, ermee makkelijk coherent zijn te geven.
Het coherent zijn van de cues is namelijk ook een basisvoorwaarde om met het paard helder te communiceren.
Bij een bit of touwhalster is weinig kracht nodig voor een eenduidige cue, waardoor er minder kans is op potentieel verwarrende afgeleide 'hulpen'. Actie = -reactie namelijk. Als je kracht op de teugel zet val jij zelf voorover tenzij je compenseert, dus je tegen het zadel = het paard afzet = been- + gewichtshulp.... Hoe 'lichter' de cue, hoe geringer de kracht, hoe minder potentieel verwarrende compensaties.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:04

Apple schreef:
-> NA

Waarom is dit naar NA verhuisd? Mijns inziens is het touwhalster juist zo traditioneel als het maar kán!

HC

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:06

Mijn touwhalster (van Voest) kan inderdaad snijden. Bv als mijn jonge paard aan de dubbele lijnen loopt en persé linkaf wel terwijl ik rechtsaf wil. Ook snijdt de bovenkant (achter zijn oren) zijn manen dan af. Maar ja, het is natuurlijk de bedoeling dat jij en je pony gaan samenwerken. Ik moet dat mijn paardje alleen nog even uit gaan leggen Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:16

Jennyxx schreef:
Mijn touwhalster (van Voest) kan inderdaad snijden. Bv als mijn jonge paard aan de dubbele lijnen loopt en persé linkaf wel terwijl ik rechtsaf wil. Ook snijdt de bovenkant (achter zijn oren) zijn manen dan af. Maar ja, het is natuurlijk de bedoeling dat jij en je pony gaan samenwerken. Ik moet dat mijn paardje alleen nog even uit gaan leggen Clown

Dan vraag ik me af of je niet beter een ander soort optoming kunt kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:34

Jennyxx schreef:

Als ik jou was zou ik dan toch even wat anders nemen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:38

Denk je dat een andere optoming dan ineens correct gaat vertalen?

De crux is dat de optoming eigenlijk irrelevant zou moeten zijn.

Dat is nu juist het sterke van PNH. Dat begint met ruiter en paard dezelfde taal te leren spreken. Noch de specifieke taal noch de hulpmiddelen zijn de crux. Het gaat erom dat de ruiter om het even welke taal (coherente set cues) leert en het paard daarover 'aha'-ervaringen opbouwt.

Het is allemaal dresseren. Het aanleren van specifiek gedrag op specifieke cues en daarbij is basisvereiste dat de ruiter die cues zélf kent. Hoe en wat is de vorm en een kwestie van ethische invulling.

Als het paard van Jennyxx haar niet begrijpt is een ander hulpmmiddel niet de oplossing maar het samen tot een set heldere basisafspraken komen op waarvan ze kunnen bouwen.

HC