Waarom hackamore ????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

Waarom hackamore ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:48

Waarom rijden met een hackamore en niet gewoon met een touwhalster ???

sidneey

Re: Waarom hackamore ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:52

Meer controle en duidelijker voor je paard.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:55

is t niet zo dat je je paard vanuit je zit moet rijden en dat je hem eigenlijk net zo goed zonder halster o.i.d. kan rijden , tuurlijk niet makkelijk ik wil niet zeggen dat ik het doe maar is het niet zo dat als je dat rustig opbouwd dat het makkelijker is ipv iets om zn hoofd waarmee hij nog steeds scherp gecorrigeerd word ????

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:18

Een touwhalster werkt ook scherp in, vergis je daar niet in.
En niet alle paarden lopen lekker op een touwhalster, net als dat niet alle paarden lekker lopen op bijvoorbeeld een dubbelgebroken bit.
Het mooie is juist dat je de keuze hebt uit verschillende optomingen, net wat voor jou en je paard het beste werkt Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 13:40

jah ik weet dat n touwhalster ook scherp inwerkt , ik denk dat het gewoon het plaatje is , maar ik blijf bij de gedachte dat t rijden voornamelijk uit je zit moet voorkomen en niet vanuit je handen zeg maar ... maar jah je kunt n paard natuurlijk stap voor stap daar naar toe werken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:22

Dat je rijdt vanuit je zit maakt toch ook dat de optoming net zo scherp is als de ruiterhand?
Dus als het goed is laat je de teugels gewoon met rust, dus wat maakt het uit of je er een hackamore om hangt of een touwhalster? Juist omdat je vanuit je zit rijdt!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 14:30

chicopicaro schreef:
jah ik weet dat n touwhalster ook scherp inwerkt , ik denk dat het gewoon het plaatje is , maar ik blijf bij de gedachte dat t rijden voornamelijk uit je zit moet voorkomen en niet vanuit je handen zeg maar ... maar jah je kunt n paard natuurlijk stap voor stap daar naar toe werken

Ik vind een hackamore wat beter bij dressuur passen dan een touwhalster Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:13

okay daar heb je gelijk in , maar sommigen zijn ook heel erg western, ik vind ze opzich wel mooi enzo , maar houd t eerst bij mijn touwhalster

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:21

Ik rijd buiten af en toe met een hack, omdat ik dan iig nog een rem heb, mocht het echt fout gaan. In de wei of in de bak rij ik altijd met een touwhalster, niks, een touwtje om haar nek of een "voest".

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:28

Vroeger ree ik mijn paard altijd met bit. Ik rij vrij veel met zit en been en heb een gevoelige hand (hebben verschillende mensen/instructrices gezegt). Toch heb je een bepaalde ontspanning nodig in de paarden mond. mijn merrie (gelders) vocht heel erg tegen het bit en vluchte steeds. toen heb ik 1 keer een hackemore geprobeerd en nu wil ik echt niks anders! ze loopt zo veel meer ontspannen daarmee en kan haar dressuur matig daarmee rijden. soms heb ik er een ketting achter, soms een leren riempje. belangrijk is dat deze niet strak zitten.

touw halster hebben sommige paarden weinig respect voor en voor een hack.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:43

chicopicaro schreef:
okay daar heb je gelijk in , maar sommigen zijn ook heel erg western, ik vind ze opzich wel mooi enzo , maar houd t eerst bij mijn touwhalster

Ik heb geen mooie hack, gewoon de simpelste met korte schaar Lachen

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:16

ja die heb ik ook.
met lange scharen zijn echt scherp. Best wat paarden neuzen worden daarmee gebroken! (mede door een te harde hand)

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:31

Wendy schreef:
Het mooie is juist dat je de keuze hebt uit verschillende optomingen, net wat voor jou en je paard het beste werkt Lachen

hier sluit ik me bij aan Knipoog
ze worden ook gebruikt voor paarden die niet tegen een bit kunnen ik heb een poosje een paardje gereden die niet tegen een bit kon vanwege metaal allergie en die liep er super op

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 18:04

En hoe zit dat nou met neuzen breken ?? sorrie hoor heb verder nooit iemand gekend die met een hack rijd... :S

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:44

Dat neuzenbreken is echt onzin. Dan moet de hackamore te laag hangen, en moet je grof aan rukken. Hangt de hackamore goed, dan is het niet mogelijk.
Ik rijd met een hackamore buiten, altijd, al jaren. Meestal met losse, ontspannen teugel, heerlijk ontspannen. Maar mocht er iets zijn/gebeuren, dan hangt hij er. Rijd een Tinker, en dan heb je wel 600 kilo die aan de haal gaat. Door de hackamore gaat ze niet, wat er ook gebeurt.
In de bak rijd ik met een indiaanse bosal Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:48

ja bij springwedstrijden (voornamelijk internationaal) zie ik ook wel eens dat een paard een hackamore omheb
sommige doen het ook omdat de mond te gevoelig is voor een bit

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:54

Okay Lachen leuk om te lezen allemaal indiaanse bosal is ook erg goed Lachen ik zelf rijd nog niet heel erg lang met touwhalster , ik heb mijn paard ook wel met gewoon halster gereden , en met western hoofdstel.Maar was eigenlijk benieuwd zeg maar. Van veel dingen wel gehoord maar de preciece werking was me soms nog wat onduidelijk. Ik rijd een halve tinker , ook zo'n 600kilo hahaha dus ik snap waar je het over hebt Knipoog

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:00

Is dit dan ook een goede manier om te beginnen met bitloos rijden?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:07

met een hackamore? Voor in de bak vind ik het niet ideaal, je kunt niet goed duidelijk maken of je een zijwaartse beweging vraagt of gewoon druk vraagt om in tempo terug te komen.

Je hebt heel veel verschillende bitloze optuigingen, denk dat je moet kijken wat bij jou en je paard past Ja en anders uitproberen! Heb je mensen bij je in de buurt die bitloos rijden? Misschien dat je het van die mensen mag lenen, en zo kunt proberen Ja

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:09

Helaas heeft niemand in mijn omgeving er een... Mijn paardje is een beetje opvliegend en op zo'n moment heb je wel een extra rem nodig. Het lijkt mij een veiliger idee, maar ik weet niet of dat ook echt zo is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:12

Tja, een hackamore is wel een rem van het type.. rem zeg maar. Gaat mijn tink (tank? *LOL* ) niet door heen.
Maar er zijn zoveel meer, ik train haar ook met een indiaanse bosal, die kun je gewoon aan je huidige hoofdstel hangen en werkt (imo) perfect. Maar je hebt ook allemaal bitloze complete hoofdstellen. Neus anders eens het topic hierover door, is wel een sticky bovenaan in NA Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:14

ik rijd met hackamore, omdat mijn paard daar niet doorheen loopt.
ik rijd alleen buiten dus ik hoef geen kleine signaaltjes te geven enzo zoals dressuurruiters doen (toch?)
ik vind de hackamore echt fijn, en heb ook wel een touwhalster maar daar buffelt ze gewoon doorheen.
heel soms ook nog wel door de hackamore helaas.
misschien dat we na verloop van tijd over kunnen op een lichter bitloos hoofdstel, we kennen elkaar nog niet zo lang Knipoog

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:29

[quote="Berdien"]
Dat neuzenbreken is echt onzin. Dan moet de hackamore te laag hangen, en moet je grof aan rukken. Hangt de hackamore goed, dan is het niet mogelijk.quote]

echt waar! er zijn neuzen gebroken van paarden welke bereden werden met een hackemore met lange scharen, lekker strak en een grove hand! serieus!

maar daarmee zeg ik zeker niet dat een hackemore slecht is! rij zelf ook al jaren ermee (zie eerder in deze discussie)

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:32

Berdien schreef:
met een hackamore? Voor in de bak vind ik het niet ideaal, je kunt niet goed duidelijk maken of je een zijwaartse beweging vraagt of gewoon druk vraagt om in tempo terug te komen.

been en zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:45

fleurbartels schreef:
been en zit.

Tuurlijk, maar als je alleen op been en zit zou rijden, kun je het toch sowieso zonder hoofdstel af?