Hangt mijn hackamore zo goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Hangt mijn hackamore zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:40

Ik wou even voor de zekerheid, als beginnende beginnende natural, de mening van een doorgewinterde natural over mijn hackamore. Ik ben lang aan het proberen geweest en veel naar plaatjes gekeken en naar mensen geluisterd en hoop dat ie nu dan toch goed hangt. Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Re: Hangt mijn hackamore zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:43

Wow, wat een lange scharen!

Maar hij lijkt zo goed te hangen...

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:45

Heb nog nooit een Hackamore bij een paard op/aan gezien alleen in de ruitersportzaak Bloos . Zou je mij kunnen/willen uitleggen waarom je hier mee rijd en wat t nut ervan is?

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:51

@wendy: ja vindt je? Heb hem wel gekocht als 1 met korte scharen Tong uitsteken
@mandy: Oké komt ie Tong uitsteken
Ik rij hier mee omdat ik het veel meer voordelen vind hebben. Je paard heeft geen stuk ijzer in zijn mond. En het geeft een vrijer gevoel voor je paard. Ook zat mijn paardje altijd rechts vast, ik laat ook nog een tandarts komen, maar wou kijken of het aan het bit lag. Daarom rij ik er nu ook mee. MAar ik wou een hackamore omdat dit mij het fijnste gevoel geeft. Hij is erg sterk, vooral ook in zijn mond. Ik kan hem nu beter houden en ik hoef niet heel de tijd met een gespannen teugel te rijden. Je rijdt dus op zijn neus en werkt erg scherp in. Ik hoef dus niet er lang aan te jutteren hij luisterd vrijwel meteen en omdat ik veel buiten rij wil ik gewoon goede controle over mijn paard hebben. (ging met bit ook prima). En wou kijken hoe mijn paardje het hierop dee, waarop een bit in als het zo ook prima gaat?

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:30

volgens mij zittie goed, maar opletten e, je zal het wel weten, maar als je hard trekt kan je zo echt zijn botten breken Knipoog dus niet in paniek aan de teugels hangen Knipoog
maar ga er vanuit dat je wel weet wat je doet... Bloos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:58

O God , daar heb je er weer 1 die ergens heeft gehoord dat je de neus kan breken met een hack Rolleyes

Ik vind hem zo netjes hangen qua hoogte , wat mijzelf dan alleen zou storen is dat de schaartjes zo tegen de mondhoeken gaan wiebelen , moet je kijken waar je teugels zitten , ik vind dat er enorm irritant uitzien.

Maar om dat op te lossen zouden je shaartje lager moeten hangen , en daarvoor zou de neusriem langer moeten en dat kan deze niet zie ik. Ik zou er zelf een andere neusriem aan (laten) maken , maar dat is iets persoonlijks hoor Lachen

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:58

Ja, dat vond ik ook al irritant. Ik ben ook opzoek naar een S-hack maar zijn echt moeilijk te vinden. Waar kan je er een andere neusriem aan laten maken? Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld? Want wil eigenlijk een donkerbruin neusriempje Bloos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:01

Nou , een zadelmaker bvb. kan makkelijk het bestaande verstelbare neusriempje vervangen door een gewoon plat riempje op de juiste lengte. Dat zou ik dan doen als je deze hack verder fijn vindt , dan komen de schaartjes wat lager te hangen dan zo met de teugels tegen de lippen.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 23:10

ik snap het nog niet Bloos!
als ik hem lager hang hangt ie toch te laag? of bedoel je dat de schaartjes dan wat verder naar "achteren" hangen?
Sorry als ik dom overkom maar kan het me gewoon even niet visualiseren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:13

Met lager bedoel ik dus dat je teugels lager uitkomen , dus richting de grond , niet over de neus naar beneden glijdend Knipoog

Als je het neusbandje langer maakt.....schuiven de schaartjes op...zie het even voor je , dan snap je wel wat ik bedoel.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:16

ik vind hem zo goed hangen. Je kan alleen de neus breken als ie te laag hangt op het zwevende neusbotje. Dit is gewoon een hack met korte scharen hoor wendy??

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 23:17

oow wacht, ja ik denk dat ik het nu snap. ik zal er morgen even voor het idee om te kijken hoe dat is een sperriempje aan doen. Maar voorlopig keutelen we nog ff zo door. Sidney vindt het volgens mij niet vervelend Tong uitsteken

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:45

hang hem ietsjes lager. een centimeter of twee is misschien al genoeg. ik vind dat de bovenkant van de scharen net tegen het bot aan ligt.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:09

komt de hackamore dan niet te laag op zijn neus te hangen?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:35

ik vind niet dat je hem nog lager moet hangen. nu is het netjes Ja en zoals pmarena al aangaf, kan je het laten verstellen zodat de teugels niet tegen de mond aankomen. het is er eentje met korte scharen dus lang zijn ze zeker niet Haha!

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:38

een vinger ruimte onder het jukbeen hoort ie te hangen. Dus ietsje lager is al goed.
Succes met je paardje! Vind het hem leuk staan.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:47

Wat is er nou "natural" te vinden met een hack? Niet aanvallend bedoeld, maar alleen even ter discussie; waarom er alleen vanaf het Z-springen mee gereden worden, dressuur zelfs in geen enkele klasse en ga jij (of men) er natural mee rijden? Natural is toch meer in de trant: back to basic? Less is more.. etc etc...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:03

Het kan mij persoonlijk niet schelen wat wel of niet hoort binnen een bepaalde groep , ik denk zelf na , leef me in in m'n paard en in de situatie , en maak aan de hand daarvan keuzes. En ik denk dat de meeste mensen dat doen , zeker de mensen die aan het beeld van anderen van "naturals" voldoen.

Niet met de meute meelopen van paard op stal / deken / ijzers enzo , maar zelf keuzes maken die toevallig bij het beeld van "naturals" passen.

Wat er in de wedstijdsprot wel of niet mag of moet is al helemaal geen punt om naar te kijken , daar flippen ze al van verkeerde kleur rijbroek of jasje Knipoog Bovendien mag je in de dressuur eigenlijk helemaal niet zonder bit starten omdat men zo ontzettend in het krappe hokje van -tig jar geleden is blijven hangen.

Een hackamore is gewoon 1 van de bitloze optomingen en dat is is goede handen gewoon prettiger voor een paard dan een stuk metaal in de mond.

Natural is imo juist niet allerlei rare regeltjes proberen te volgen (van die mensen die zeggen : je moet toch zus en zo anders is het toch niet "natural ??) , maar gewoon paardvriendelijker bezig zijn in alles , het je paard prettiger maken door meer respect te hebben voor de natuur van het wezen paard , en daarnaar te handelen in je omgang met het dier.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:05

pmarena schreef:
Het kan mij persoonlijk niet schelen wat wel of niet hoort binnen een bepaalde groep , ik denk zelf na , leef me in in m'n paard en in de situatie , en maak aan de hand daarvan keuzes. En ik denk dat de meeste mensen dat doen , zeker de mensen die aan het beeld van anderen van "naturals" voldoen.

Niet met de meute meelopen van paard op stal / deken / ijzers enzo , maar zelf keuzes maken die toevallig bij het beeld van "naturals" passen.

Wat er in de wedstijdsprot wel of niet mag of moet is al helemaal geen punt om naar te kijken , daar flippen ze al van verkeerde kleur rijbroek of jasje Knipoog Bovendien mag je in de dressuur eigenlijk helemaal niet zonder bit starten omdat men zo ontzettend in het krappe hokje van -tig jar geleden is blijven hangen.

Een hackamore is gewoon 1 van de bitloze optomingen en dat is is goede handen gewoon prettiger voor een paard dan een stuk metaal in de mond.

Natural is imo juist niet allerlei rare regeltjes proberen te volgen (van die mensen die zeggen : je moet toch zus en zo anders is het toch niet "natural ??) , maar gewoon paardvriendelijker bezig zijn in alles , het je paard prettiger maken door meer respect te hebben voor de natuur van het wezen paard , en daarnaar te handelen in je omgang met het dier.

je legt het precies goed uit! ik vind dat je het heel goed formuleert. zoiets wilde ik ook neerzetten maar kon het niet goed omvatten. je zegt precies waar het voor mij omgaat Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:08

Hij hangt goed hoor Lachen

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:09

Oke, goede motivatie! Top. Maar vergt wel inzicht. Ik hoop alleen dat de "naturals" genoeg zelfkennis hebben daarmee en inderdaad per paard/situatie en weloverwogen hun optoming kiezen en er mee weten om te gaan. Dat het idd paardvriendelijk blijft, want dat is je uitgangspunt. Succes!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:16

Een hackemore is nog lang niet overal bekend: ik hoor vaak genoeg: "Wat heb jij een raar hoofdstel, wat is dat?"

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:27

sidneey schreef:
komt de hackamore dan niet te laag op zijn neus te hangen?

ik denk het niet. probeer het even uit. gewoon een centimetertje of misschien twee laten zakken. wat is nou erger, dat hij ietsiepietsie te laag hangt of dat je de bovenkant van de scharen tegen zijn kaakbot aan trekt als je aan de teugels zit.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:30

Fenne schreef:
een vinger ruimte onder het jukbeen hoort ie te hangen. Dus ietsje lager is al goed.
Succes met je paardje! Vind het hem leuk staan.

precies.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:08

oke, ik ga het proberen Lachen