Ervaring met een Hackemore?? of info

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raudkas

Ervaring met een Hackemore?? of info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:32

heej allemaal

je ziet allemaal info over dat bitloos rijden enzo.
maar de hackemore zie je der nooit bij staan.

maar ik wil er eigelijk toch wel eens wat over weten.
of wie er ervaring mee heeft, hoe hij dat dan vind.

ik rijd nu met een hackemore, en dat gaat super goed. (ofja ik kom eigelijk nooit aan de hackemore, alleen in noodgevallen)

maar hoe vinden jullie zo'n ding??

Ilsje_

Re: Ervaring met een Hackemore?? of info

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:34

Ik heb van iemand gehoord dat dat ding nog VEEL scherper inwerkt dan een bit, en dat je zijn neus ermee kan breken. dat laatste zal wel onzin zijn..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:37

ik heb ook gehoord dat je zijn neus ermee kan breken. ik weet niet of het waar is, heb zelf noiit met hackemore gereden.
ik zou in ieder geval niet zomaar met hackemore gaan rijden zonder dat je weet wat het nu precies doet zeg maar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:57

Dat je met een hackamore de neus van je paard kan breken is zeker geen onzin, maar het gebeurt alleen wanneer je heel hard inwerkt en de hackamore te laag bevestigd is.

Shyla25 rijdt in ieder geval met een hackamore. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen omdat het vanwege de scharen veel scherper inwerkt dan andere bitloze optomingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:04

Als je de hackamore met korte scharen op de goede hoogte hangt, dus boven het zwevende neusbotje, dan kun je met geen mogelijkheid de neus breken. Die verhalen worden overal rondverteld en komen denk ik van een beer van een vent die een hackamore veel te laag had hangen en met al zn kracht het paard wilde stoppen..
Het is wel zo dat een hackamore harder inwerkt dan een halster, door de hefboomwerking, ik denk ook harder dan een trensbit, maar een scharenbit/pessoa heeft weer dezelfde hefboomwerking, en de mond is gevoeliger dan de neus.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:07

Ik heb het geprobeerd met mijn paardje maar ze reageerde er zo heftig op dat ik er niet meer mee rij.
Bij de minste druk ging ze helemaal uit haar dak!
Ik rij nu met het bitloze hoofdsel van de ruitersportshop en ben zeer tevreden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:07

Ik heb heel kort met een hackamore gereden, maar dat beviel niet. Ik heb hele zachte handen, toch werkte hij oneindig veel sterker in dan hoofdstel met bit. Bij een hele lichte ophouding stond mijn paard abrupt stil. OK, ik heb een zeer gevoelig paard, maar dit vond ik toch een beetje te veel van het goede. Ik rij nu met touwhalster, dat bevalt vele malen beter.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:09

Ik heb Judy een tijd gereden op hackamore, met scharen. Wij reden toen alleen maar buiten. Reageerde ze prima op, hing ook niet te laag, maar ik heb nu een halsterhoofdstel besteld met dezelfde werking maar zonder scharen. Omdat ik nu toch in de bak dresuur wil gaan rijden, en met de gewone hackamore er niet makkelijker op werd, bang dat ik te scherp er mee was.

Neusbeentje breken is onzin... het werkt zo scherp in als de ruiterhand ermee omgaat, Met bit kun je ook de mondhoeken slopen als je wil.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:37

Wat voor hoofdsstel is dat, Myrthe3?

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 18:42

erg bedankt!!!!!
mijn paardje reageert er heel goed op!!
ik heb hem ook hoog hangen, en kom er bijna niet aan.

in iedergeval erg bedankt voor alle info!!!!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:42

ik rijd ook met Hackamore.
het bevalt me heel goed, we moesten er allebei even aan wennen, maar ze reageerd echt veel beter dan op een bit.
ze kan soms ineens erg sterk zijn, dan loopt ze ook wel door de hackmore heen, maar dat is meer iets dat we moeten oplossen op zit ect, denk ik.
ik rijd nog niet zo lang op mijn merrie, we leren elkaar dus nu gaandeweg kennen.
hackamore vind ik echt fijn, ze wil m ook graag om, en na het rijden mag ze even van de lucerne eten, dat kan mooi zo zonder bit Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:15

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:48

@ MyrtheJ: Ik vind niet dat je deze twee hoofdstellen met elkaar kunt vergelijken... Ik rij mijn paardje ook met allebei deze hoofdstellen en de inwerking van het halsterhoofdstel van Singlefooter is veeeeeeeeeel zachter.

Maar even on topic over de hackamore... Daar rijd ik mijn paardje ook mee. En hij loopt er super op! Sinds ik met hackamore rij, is hij helemaal ontspannen en loopt lekker te kauwen tijdens het rijden. Aangezien wij trainen voor het komende Endurance seizoen, rij ik er ook mee buiten aangezien je er gewoon een goede noodrem aan hebt.

Over het breken van een neus... Dit is indd mogelijk. Maar een ruiter die zó omgaat met de mond/ hoofd van het paard, zou niet eens in de buurt van een paard mogen komen!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:49

gekkeils schreef:
Ik heb van iemand gehoord dat dat ding nog VEEL scherper inwerkt dan een bit, en dat je zijn neus ermee kan breken. dat laatste zal wel onzin zijn..

Je kunt hier idd een paardenneus mee breken!!! Mits het in verkeerde handen verkeerd. Ik heb eens meegemaakt dat een springruiter de hackemore verkeerd gebruikte en ook behoorlijk hardhandig was, paard heeft voor de rest van zijn leven littekens. Gelukkig is het goed gekomen.

Ik denk wel dat als je verstandig met een hackemore omspringt sommige paarden beter te hanteren zijn.
Laatst bijgewerkt door Leetjuhh op 29-12-06 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:50

Leetjuhh schreef:
gekkeils schreef:

Je kunt hier idd een paardenneus mee breken!!!

Dan vraag ik me af hoe zo iemand paard rijdt...

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:54

FuRyoMaRLoeS schreef:
Leetjuhh schreef:

Je kunt hier idd een paardenneus mee breken!!!

Dan vraag ik me af hoe zo iemand paard rijdt...

Sorry, moest nog even wat toevoegen.... Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:04

Iemand toevallig een hackamore met korte scharen te koop ? Ik wil het ook eens proberen .....

groetjes,

Maris

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:04

Volgens mij zijn ze rond de 25 euro bij divoza, heb ik dat goed?

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 16:07

ja dat best eems kunnen!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:48

e_horse schreef:
Volgens mij zijn ze rond de 25 euro bij divoza, heb ik dat goed?

Weet ik, maar omdat ik geen idee heb of het wat is, heb ik liever een 2de hands goedkopere ......

Groetjes,

Maris

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:11

Okee, ik heb mijn hoofdstel vandaag binnen gekregen, en even een kwartiertje uitgetest.... hij bevalt me eigenlijk prima! Is ook ideaal, met afklikbare teugels, je hebt het in 2 sec omgebouwd tot een normaal halster.

Dit bitloze hoofdstel heeft wel dezelfde inwerking als een hackamore, alleen een stuk zachter, maar het viel mij alles mee, ik was even bang dat ik minder reactie zou krijgen, maar gaat prima. Heb er vandaag alleen een kwartiertje mee rondgestapt, wat stelling gevraagd, en wat tempowisselingen/stilstaan geoefend. Morgen ga ik er mee in de bak rijden, ik krijg dan priveles, dus ben benieuwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:21

Maar MyrtheJ, een halsterhoofdstel is toch niet bedoeld om bitloos mee te rijden ??!

groetjes,

Maris

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:47

Er zijn verschillende soorten & modellen.... Die ook op verschillende manieren inwerken. Dit is een bitloos hoofdstel en halster in een, maar hier kan je ook nog gewoon bakstukken aan klikken, en dan heb je een hoofdstel met bit.... Ergens in een post hierboven staat een link naar de versie die ik heb, en als het goed is heb ik zelf morgen rijfoto's.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:51

FuRyoMaRLoeS schreef:
Over het breken van een neus... Dit is indd mogelijk. Maar een ruiter die zó omgaat met de mond/ hoofd
van het paard, zou niet eens in de buurt van een paard mogen komen!

Als je de hackamore op de juiste hoogte bevestigt, is het onmogelijk om het neusbeen te breken.

Hang je 'm te laag, dan zou je eventueel iets kunnen beschadigen als je er met je volle gewicht op gaat hangen.

Jammer van al die indianenverhalen over gebroken neuzen. Een hackamore is bij juist gebruik niet gevaarlijker of slechter dan een bit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:19

myrtheJ schreef:
Er zijn verschillende soorten & modellen.... Die ook op verschillende manieren inwerken. Dit is een bitloos hoofdstel en halster in een, maar hier kan je ook nog gewoon bakstukken aan klikken, en dan heb je een hoofdstel met bit.... Ergens in een post hierboven staat een link naar de versie die ik heb, en als het goed is heb ik zelf morgen rijfoto's.

Oke.
Ik denk dat jij een sidepull hebt, die je ook kan ombouwen naar een halsterhoofdstel.

groetjes,

Maris