Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jeske333 schreef:Het is in principe tegen de natuur.. een hengst laten castreren...
Wie zou het wel en niet doen, en waarom??
Arabesk schreef:Het enige lastige is 'nageslacht' je kan een paard niet uitleggen dat ie eerst een condoom om moet doen. Dat is wel op te lossen door alleen hengsten met elkaar te zetten of bij ruinen.
arno8 schreef:En als je een onvruchtbare merrie hebt, hoef je je ook niet zorgen te maken over nageslacht.
Eigenlijk moeten ze eens onderzoek doen naar hoe het nu zit met de winter. Want mijn hengst heeft nu helemaal geen 'zin' meer. Misschien dat je hengsten in de winter gewoon tussen merries kunt laten lopen?
Wendy schreef:Ik vind het voor pakweg de meeste paarden mishandeling om ze hengst te houden. Dat is volgens mij een van de weinige consessies die je zult moeten doen om je paard hier in Nederland een paardwaardig leven te geven.
Dus ja, ik heb mijn hengst meteen laten castreren toen ik hem kocht, omdat hij nu dus gewoon in de kudde kan staan.
Arabesk schreef:De jonge hengsten vormen hun eigen kudde hoor en pas als ze groot en sterk genoeg zijn ondernemen ze pogingen om de kuddeleider te verdrijven. Sommige lukt het nooit en blijven dus eeuwig hangen in het hengstenvrijgezellenclubje.
Auky schreef:Kan je daar een toelichting op geven? Waarom vind je het mishandeling? Omdat ze niet de wei op mogen?
(dan ben ik het helemaal met je eens hoor, het is inderdaad zo dat maar weinig mensen een hengst in een kudde willen hebben)
Wendy schreef:Auky schreef:Kan je daar een toelichting op geven? Waarom vind je het mishandeling? Omdat ze niet de wei op mogen?
(dan ben ik het helemaal met je eens hoor, het is inderdaad zo dat maar weinig mensen een hengst in een kudde willen hebben)
Ja hoor
De meeste hengsten brengen inderdaad hun leven alleen door, en een paard plagen met driften die hun alleen maar gek maken vind ik onzin als je ze er relatief makkelijk vanaf kan helpen. De meeste hengsten mogen nooit dekken of zich uitleven.
Maar een hengst in een kudde die geen dekhengst is vind ik net zo goed niet verstandig. Dan fok je namelijk voor de slacht.
Antheman schreef:En toch zijn dat de kneusjes![]()
arno8 schreef:Toevoeging: hengst is niet echt de leider van de kudde, dat is meestal een merrie.
Toevoeging 2: als mijn merrie niet onvruchtbaar was, zou ik wel een oplossing voor het probleem gaan zoeken, ik wil 1 veulentje en niet meer.
Dan zou ik gaan kijken of je kunt sterilliseren of zo.
arno8 schreef:En als je een onvruchtbare merrie hebt, hoef je je ook niet zorgen te maken over nageslacht.
Eigenlijk moeten ze eens onderzoek doen naar hoe het nu zit met de winter. Want mijn hengst heeft nu helemaal geen 'zin' meer. Misschien dat je hengsten in de winter gewoon tussen merries kunt laten lopen?
jeske333 schreef:De merrie sterrilliseren natuurlijk... als een merrie geen hormonen meer heeft zal ze een welwillende hengst geheid afslaan.. de merrie is immers de baas....
arno8 schreef:En dat bedoelde ik ook. Kunnen ze nog steeds een lolletje hebben zonder dat ik ieder jaar een hectare land er bij moet kopen.