Laten naturals een hengst castreren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Laten naturals een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:07

Het is in principe tegen de natuur.. een hengst laten castreren...
Wie zou het wel en niet doen, en waarom??

Antheman

Re: Laten naturals een hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:10

jeske333 schreef:
Het is in principe tegen de natuur.. een hengst laten castreren...
Wie zou het wel en niet doen, en waarom??

Ik heb het wel gedaan.

Een ruin kan immers buiten lopen tussen de merries Knipoog
Een hengst kan dat ook, maar ik had geen zin in nageslacht. Koe

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:12

stond laatst een artikel over in Bit. Als ik in de tijd dat ik mijn paard kreeg had geweten wat ik nu weet had ik hem hengst gelaten. Maar ja....

Op de paardenfokkerij waar ik gewerkt heb, werkte ik liever met de hengsten dan met de merries. Raar genoeg zijn hengsten makkelijker in de omgang. Vaak doordat ze opgesloten worden ómdat ze hengst zijn en nooit in contact komen met andere paarden raken ze onhandelbaar en geflipt.

Het enige lastige is 'nageslacht' je kan een paard niet uitleggen dat ie eerst een condoom om moet doen Clown. Dat is wel op te lossen door alleen hengsten met elkaar te zetten of bij ruinen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:16

Arabesk schreef:
Het enige lastige is 'nageslacht' je kan een paard niet uitleggen dat ie eerst een condoom om moet doen Clown. Dat is wel op te lossen door alleen hengsten met elkaar te zetten of bij ruinen.

En omdat paarden nu eenmaal graag tussen soortgenoten staan, merries en ruinen, vind ik het een beter idee om te ruinen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:28

De jonge hengsten vormen hun eigen kudde hoor en pas als ze groot en sterk genoeg zijn ondernemen ze pogingen om de kuddeleider te verdrijven. Sommige lukt het nooit en blijven dus eeuwig hangen in het hengstenvrijgezellenclubje.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:31

En als je een onvruchtbare merrie hebt, hoef je je ook niet zorgen te maken over nageslacht.
Eigenlijk moeten ze eens onderzoek doen naar hoe het nu zit met de winter. Want mijn hengst heeft nu helemaal geen 'zin' meer. Misschien dat je hengsten in de winter gewoon tussen merries kunt laten lopen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:36

arno8 schreef:
En als je een onvruchtbare merrie hebt, hoef je je ook niet zorgen te maken over nageslacht.
Eigenlijk moeten ze eens onderzoek doen naar hoe het nu zit met de winter. Want mijn hengst heeft nu helemaal geen 'zin' meer. Misschien dat je hengsten in de winter gewoon tussen merries kunt laten lopen?

De mijnes wel. Knipoog

Vindt jij het dan een goede optie om de hengst in de zomer anders te houden dan in de winter, waarbij die misschien wel tussen de merries mag?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:42

Ik vind het voor pakweg de meeste paarden mishandeling om ze hengst te houden. Dat is volgens mij een van de weinige consessies die je zult moeten doen om je paard hier in Nederland een paardwaardig leven te geven.
Dus ja, ik heb mijn hengst meteen laten castreren toen ik hem kocht, omdat hij nu dus gewoon in de kudde kan staan.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:43

Als het voor hem niet mogelijk is om 24/7 buiten te lopen omdat hij hengst is, dat moet het maar. Als ik een plek zou kunnen vinden waar hij wel gewoon de kudde in mag als hengst zijnde, zie ik geen reden om z'n zaakje eraf te laten halen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:44

Wendy schreef:
Ik vind het voor pakweg de meeste paarden mishandeling om ze hengst te houden. Dat is volgens mij een van de weinige consessies die je zult moeten doen om je paard hier in Nederland een paardwaardig leven te geven.
Dus ja, ik heb mijn hengst meteen laten castreren toen ik hem kocht, omdat hij nu dus gewoon in de kudde kan staan.

Kan je daar een toelichting op geven? Waarom vind je het mishandeling? Omdat ze niet de wei op mogen?
(dan ben ik het helemaal met je eens hoor, het is inderdaad zo dat maar weinig mensen een hengst in een kudde willen hebben)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:48

Arabesk schreef:
De jonge hengsten vormen hun eigen kudde hoor en pas als ze groot en sterk genoeg zijn ondernemen ze pogingen om de kuddeleider te verdrijven. Sommige lukt het nooit en blijven dus eeuwig hangen in het hengstenvrijgezellenclubje.

En toch zijn dat de kneusjes Knipoog

Zelf heb ik een watje en een stoere ruin. Het is ze beiden gelukt om een eigen harem te stichten.
Dat had ik toch niet verwacht van mijn watje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:53

Auky schreef:
Kan je daar een toelichting op geven? Waarom vind je het mishandeling? Omdat ze niet de wei op mogen?
(dan ben ik het helemaal met je eens hoor, het is inderdaad zo dat maar weinig mensen een hengst in een kudde willen hebben)

Ja hoor Lachen
De meeste hengsten brengen inderdaad hun leven alleen door, en een paard plagen met driften die hun alleen maar gek maken vind ik onzin als je ze er relatief makkelijk vanaf kan helpen. De meeste hengsten mogen nooit dekken of zich uitleven.
Maar een hengst in een kudde die geen dekhengst is vind ik net zo goed niet verstandig. Dan fok je namelijk voor de slacht.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:55

Wendy schreef:
Auky schreef:

Ja hoor Lachen
De meeste hengsten brengen inderdaad hun leven alleen door, en een paard plagen met driften die hun alleen maar gek maken vind ik onzin als je ze er relatief makkelijk vanaf kan helpen. De meeste hengsten mogen nooit dekken of zich uitleven.
Maar een hengst in een kudde die geen dekhengst is vind ik net zo goed niet verstandig. Dan fok je namelijk voor de slacht.

Ik doelde meer op de manier waarop bv. arno8 zijn hengst en merrie samen houdt, als het zo zou kunnen, zou ik mijn paard niet laten castreren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:56

Antheman schreef:
En toch zijn dat de kneusjes Knipoog

Dat is helemaal niet zo. Alle hengsten vormen eerst een bachelor herd.
De meeste vormen pas een eigen kudde als ze een jaar of 6 zijn, heb ik uit "De aard van het paard" begrepen. Ook in de documentaire "Cloud" waarin een jonge hengst van geboorte tot zijn 7e jaar wordt gevolgd, gaat het zo.
En laatst zei mijn dierenarts nog dat hengsten rond hun 6e pas echt irritant worden. Klinkt wel logisch, want kennelijk willen ze dan opeens echt een eigen kudde vormen.
Een jonge hengst van 3 heeft gewoon niet genoeg ervaring om een kudde te leiden, en die ervaring doen ze juist op in de bachelor herd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:04

Toevoeging: hengst is niet echt de leider van de kudde, dat is meestal een merrie.

Toevoeging 2: als mijn merrie niet onvruchtbaar was, zou ik wel een oplossing voor het probleem gaan zoeken, ik wil 1 veulentje en niet meer.
Dan zou ik gaan kijken of je kunt sterilliseren of zo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 01:06

arno8 schreef:
Toevoeging: hengst is niet echt de leider van de kudde, dat is meestal een merrie.

Toevoeging 2: als mijn merrie niet onvruchtbaar was, zou ik wel een oplossing voor het probleem gaan zoeken, ik wil 1 veulentje en niet meer.
Dan zou ik gaan kijken of je kunt sterilliseren of zo.

Waarom streilliseren en niet castreren? Of gaat het over de merrie

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 07:16

De merrie sterrilliseren natuurlijk... als een merrie geen hormonen meer heeft zal ze een welwillende hengst geheid afslaan.. de merrie is immers de baas....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 07:21

Waarom is het niet natural om een hengst te castreren en wel om een merrie te steriliseren? Dat vind ik nou weer krom, nog afgezien van de grootte van de ingreep Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 07:25

Dat volg ik ook niet helemaal. En in de meeste gevallen lopen er wel ff wat meer merries plus misschien een enkele hengst, waarom dan 20 merries sterriliseren ipv misschien max. 3 hengsten te castreren... (ik noem maar wat getallen hoor)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:15

arno8 schreef:

niet bij de mijne. die worden in de winter gewoon hengstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:53

jeske333 schreef:
De merrie sterrilliseren natuurlijk... als een merrie geen hormonen meer heeft zal ze een welwillende hengst geheid afslaan.. de merrie is immers de baas....

Je geeft hier antwoord op een vraag die aan arno8 gesteld wordt. Verward
Een hengst kun je ook steriliseren. Pling

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:24

En dat bedoelde ik ook. Kunnen ze nog steeds een lolletje hebben zonder dat ik ieder jaar een hectare land er bij moet kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:29

Beetje antropomorphisch gedacht...ik zou zelf niet willen (puur voor veiligheid van beiden en het bijkomende gevaar van infecties) dat er gedekt wordt zonder reden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:41

arno8 schreef:
En dat bedoelde ik ook. Kunnen ze nog steeds een lolletje hebben zonder dat ik ieder jaar een hectare land er bij moet kopen.

Dat lolletje hebben ze ook als ze geruind zijn hoor. Dat doet er niks aan af gelukkig. Er zijn zat ruinen zonder zaakje die nog lekker op de merries klimmen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:00

De grote meerderheid stopt toch met dekken als ze eenmaal geruind zijn.

Gevaar voor infecties? Kom nou toch. Een paard dat op stal staat loopt een veel groter risico op infecties dan paarden die buiten staan en elkaar de hele dag kunnen dekken.

Trouwens, als ik het zaakje van de gemiddelde ruin zie en dat vergelijk met het zaakje van de gemiddelde hengst die af en toe een smeerbeurt krijgt, dan denk ik dat de ruin een veel grotere kans op infectie heeft.