Klassieke Rijkunst, NH of Parelli ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_nr1

Klassieke Rijkunst, NH of Parelli ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:05

Hoi Allemaal, ik heb eindelijk mijn eigen pony!! Nu wil ik graag op een paard vriendelijke manier met haar omgaan en met haar aan t werk.

Maar wat is nu de manier?? Klassieke dressuur, Natural horsemanship, parelli of iets anders?

Lenneke_

Re: Klassieke Rijkunst, NH of Parelli ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:07

Klassieke dressuur is een manier van rijden. Natural horsemanship is een manier van omgang en parelli is een natural horsemanship methode.
Dus ga je eerst maar eens verdiepen in natural horsemanship en misschien de klassieke rijkunst. Dan kom je al een heel stuk verder

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:07

van alles een beetje, het hoeft elkaar niet te bijten!
Echt klassiek is meer 'natural' dan je denkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:18

Inderdaad, er zijn ook een aantal mensen die het combineren Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:39

JBF is ook een goede manier. Als je maar duidelijk en eerlijk tegen je paard bent, en je grenzen goed kunt aangeven.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:43

beantsje schreef:

Inderdaad en het is te combineren, beter kan je dan niet met je paard omgaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:18

Elke rijstijl is vriendelijk of juist niet. Of je nou klassiek dressuur doet of western riding, het maakt niet zoveel uit.
Het gaat erom hoe jij omgaat met je paard.

meisje_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:47

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik zal mijn verhaal wat verder toelichten. Mijn pony had ik gekocht voor recreatie en een beetje dresuur en in de toekomst iets van NH (zodra ik me daar in verdiept had). Ze is beleerd onder het zadel, maar heeft weinig conditie door lang stilstaan.

Nu ik een 'normale" rijles op haar gehad heb bleek dat ze iets naar binnen valt met draven en moeilijk wilde aan galopperen. Toen werd gezegd geef haar een tik enzo
De pony raakte in de war en uitgeput, want ze heeft namelijk nog niet veel conditie, dat moet nog opgebouwd worden.

Toen ging ik nadenken dat dit niet de manier voor ons was!! Ik besloot zelf met haar te stappen en draven tot dat goed gaat en dan de galop te oefenen.

Ik wil niet dat ze iets doet uit angst! Ik wil het eigenlijk meteen goed doen. Deze pony is voor het leven en die wil ik NIET verzieken!!

Nu ben ik geadviseerd door iemand die klassieke rijkunst beoefend om te beginnen met een join-up. en daarna uit te breiden met grondwerk aan de lijnen enzovoorts. Zodat ze eerst alles zonder ruiter kan en dan pas met mij erop.

Het klinkt op zich best aannemelijk. en heb er al wat dingen over opgezocht. Hoewel ik mijn pony niet van streek wil maken door een join up. Ze is namelijk wel heel lief en braaf.
Ik weet namelijk eigenlijk niets van deze methodes. Maar wil het wel graag Goed doen...... Frusty en t liefst meteen Schijnheilig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:40

De link klassieke rijkunst - join up snap ik niet zo Blond
Een join up lijkt me voor jullie helemaal niet geschikt. Een join up kan je gebruiken om je paard op z'n donder te geven.
Ik begrijp dat er tussen jou en de pony helemaal geen problemen zijn. Jij wil het allerbeste voor je pony en bent bereid daar veel voor te doen (heb ik het goed?)
Ik zou je adviseren om gewoon lekker met je pony aan de gang te gaan. Kijk goed wat ze prettig vind en wat ze aan kan. Leer elkaar kennen door lekker tijd met elkaar door te brengen. Zolang je geen geweld gebruikt kan je gewoon wat dingetjes proberen. Kijk hoe je pony reageerd. Reageert ze goed dan doe je het de volgende keer weer, reageert ze minder goed dan kijk je hoe je het kan bijstellen of dat je het de volgende keer helemaal anders doet.

meisje_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:45

Lenneke_ schreef:
Ik begrijp dat er tussen jou en de pony helemaal geen problemen zijn. Jij wil het allerbeste voor je pony en bent bereid daar veel voor te doen (heb ik het goed?)

Dat heb je helemaal goed! Ja

Watbetreft de link tussen join up en klassieke rijkunst snap ik zelf ook niet helemaal..
De vrouw vertelde me dat de join up goed is om een band te krijgen met de pony, haar reacties te leren kennen en zij de mijne. En zodat ze mij accepteerd als haar leider. Ook zou het goed zijn zodat ze gaat reageren op mijn lichaamstaal zodat ik daarmee kan uitbreiden met longeren en ander grondwerk?!

Nu heb ik wel al een beetje de join up gedaan maar wel in zeer lichte mate, het lijkt een beetje op longeren maar dan zonder touw..(paar rondjes stappen omzetten, andere hand stappen, en net zo met draf) ze reageerd op mijn minimale lichaamstaal. Ze wilde de eerste keren niet naar mij toekomen zo van: "zo makkelijk heb je me niet" Maar is nu voor de eerste keer naar mij toegekomen. Ik heb haar daar ook uitgebreid voor beloond.

Is longeren dan ook slecht? want dan geef je toch eigenlijk de zelfde boodschap (alleen dan met een lange zweep achter dr kont aan)??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:31

Nee, wat jij gedaan hebt is geen join-up, dat is gewoon grondwerk at liberty. De druk bij longeren is minder dan bij de join up (als je die al doet). Jij hebt de join up helemaal niet nodig, maar je moet wel een beetje gaan lezen over paardengedrag en hoe een paard denkt.

Overigens is NH helemaal niet zo soft als het af en toe overkomt, en die tik die je het paard geeft om een hulp te ondersteunen ook niet echt slaan. Je hoeft niet bang te zijn dat je een pony zo snel verziekt als je er normaal mee omgaat. Eventuele fouten in je gedrag kan een paard heel goed vergeven...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:34

Bij een join up blijf je je paard weg sturen tot hij zich 'over geeft'
Een join up kan van pas komen als de verhoudingen tussen mens en paard helemaal zoek zijn. Dus het paard is volledig de baas. Dan laat je hem met een join up als ware zien hoe de rollen zijn.
Een pony zoals die van jou kan je daar erg onzeker mee maken. Je geeft d'r dan eigelijk op d'r kop omdat ze lief doet en goed op jou reageert

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:20

Ga eens kijken bij Wim Vonck, dan heb je een goed voorbeeld hoe "natural" klassieke dressuur eigenlijk is. Kijk op xxx Daarbij is Wim van elk niveau. of je nu als beginner net boven kunt blijven of de grootste bedreiging van Anky, Wim weet de weg........
Laatst bijgewerkt door Mireille op 05-01-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link weg gehaald http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=99&t=480878

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:59

Wat je nu gedaan hebt is idd grondwerk at liberty (zonder touwtje en halster). Dit is wel een goede manier om een band op te bouwen, en elkaar te leren begrijpen.

Klassieke rijkunst is een manier van rijden (waar ik geheel achter sta). Je kunt de beide methodes prima combineren. (idd heel goed te zien op de filmpjes van Wim)

Ga eens bij een paar clinic's kijken die met NH te maken hebben, daar kun je al veel van leren. Misschien kom je dan een specifieke methode tegen die je aanspreekt, en waar je mee verder wilt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:15

ikke schreef:
Ga eens kijken bij Wim Vonck, dan heb je een goed voorbeeld hoe "natural" klassieke dressuur eigenlijk is. Kijk op xxx Daarbij is Wim van elk niveau. of je nu als beginner net boven kunt blijven of de grootste bedreiging van Anky, Wim weet de weg........

Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik heb a.s. zaterdag weer les van Wim, perfecte combinatie tussen klassieke rijkunst en NH. The best of both worlds Lachen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 05-01-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:52

Ik vind het alleen heel erg jammer dat als je gaat lessen bij Wim Vonck bij hem thuis, je paard op stal moet. Voor mij een reden om niet naar hem toe te gaan.

Gelukkig geeft hij ook lessen op verschillende locaties in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:47

Arabesk schreef:
Ik vind het alleen heel erg jammer dat als je gaat lessen bij Wim Vonck bij hem thuis, je paard op stal moet. Voor mij een reden om niet naar hem toe te gaan.

Dat kan ik idd ook niet plaatsen. Het zou mij er van weerhouden om bij hem op cursus te gaan, en da's toch jammer.
Maar gelukkig wonen we redelijk dichtbij Deurze, dus we zouden op en neer kunnen. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:04

Wim komt bij ons gewoon thuis les geven, als je een goede bak hebt en een stuk of 7 lessers hoef je niet naar hem toe. Maar dat wil ik volgend jaar wel een week doen Lachen

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:24

Arabesk schreef:

Nee hoor, Wim heeft ook een soort van loopstalletje met buitenuitloop waar paarden inkunnen. Als ik op trainingsweek ben gaat Sjobrend altijd daarin. Je zou eventueel kunnen informeren of je paard niet gewoon de hele dag in zijn paddock mag blijven ipv 's avonds naar binnen.

Op xxx staan veel van zijn 'collectieve' lessen aangekondigd. Er is altijd wel een locatie in je buurt waar hij les komt geven.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-01-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:27

ik heb nog een aanrader voor je (misschien is het voor jou in de buurt???) Corine Vogelaar combineert NH met dressuur Lachen
(xxx)
Laatst bijgewerkt door Mireille op 02-01-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:34

In mijn ogen is de klassieke rijkunst niet alleen een manier van rijden!

Tenzij je grondwerk longeren lang teugelen etc. ook onder rijden verstaat. Maar voor bestaat de klassieke rijkunst maar voor een klein deeltje uit op de rug van je paard zitten.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:32

beantsje schreef:

Mooi gezegd Beantsje! Ja OK dan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:38

huh, waarom is mijn link weggehaald? en waarom die van wim vonck niet??? ikke niet snappe!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:46

Kinke schreef:
huh, waarom is mijn link weggehaald? en waarom die van wim vonck niet??? ikke niet snappe!!

ze zijn toch allebei weggehaalt???

Maar goed.. iedereen die wilt weten wie Corine Vogelaar is, vindt dat vast wel uit via google Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:50

nee hoor, kijk maar eens bij het bericht van Ikke...
het maakt me verder niet uit dat mn link is weggehaald maar ik snap niet waarom Koe