Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Maar als je echt kuil voert die nog redelijk nat is vind ik een baal per paard per maand wel veel.
Als het droog is vind ik het wel een normale hoeveelheid. Droog hooi kun je ook rustig onbeperkt voeren, van nat kuil ben ik daar niet zo zeker van of dat wel goed is.
rick_erika schreef:Ik voer veel kuil maar het is altijd helemaal op.
Ik voer namelijk een grote baal per paard per maand.
ze zijn dan ook best dik, maar dat vind ik niet zo erg, is alleen maar goed voor de winter. Maar ik vraag me af of ze ook zouden stoppen met eten van het kuil als ze echt genoeg hebben?
Visconti schreef:Wij hebben hier jaren een koppel hengsten geahd die ook gewoon een grote ronde baal kuil kregen, die ze dan in een week opaten. Deze hengsten zaten altijd goed in hun vel, nooit echt te dik. Helaas kan het nu niet meer omdat ze vaak moddervet van het land af komen, en dan op een dieet worden gezet zodat ze weer wat normaler worden.
Ik voer mijn paard ook zo veel mogelijk hooi, ik wil hem net wat dikker hebben maar het wil maar niet lukken
JoviBan schreef:Citaat:Maar als je echt kuil voert die nog redelijk nat is vind ik een baal per paard per maand wel veel.
Als het droog is vind ik het wel een normale hoeveelheid. Droog hooi kun je ook rustig onbeperkt voeren, van nat kuil ben ik daar niet zo zeker van of dat wel goed is.
Wanneer je kuil voert, moet je juist meer voeren dan wanneer je hooi voert. Dit omdat er in kuil meer vocht zit dan in hooi, en het gaat om de hoeveelheid droge stof dat een paard nodig heeft.
Ik zal nog even opzoeken hoe dat precies zit.
Chilly_Dana schreef:JoviBan schreef:Wanneer je kuil voert, moet je juist meer voeren dan wanneer je hooi voert. Dit omdat er in kuil meer vocht zit dan in hooi, en het gaat om de hoeveelheid droge stof dat een paard nodig heeft.
Ik zal nog even opzoeken hoe dat precies zit.
wanneer je kuil voert he.. daar zit meer eiwitten in.. en meer stoffen dus eigenlijk is het anderom..dat je meer hooi moet geven inplaats van kuil...
Chilly_Dana schreef:kuil is wel natter en jaah zit ook vocht in maar niet heel veel.. maar het eiwitgehalte van kuil is heel hoog.. eigenlijk niet echt goed voor sobere pony's omdat die dan hoefbevangen kunnen raken.. voor paarden die beetje vet mogen hebben (want dat zit er ook veel in) mag je gewoon geven.. vaak voor kwpn enzo als ze buiten staan.. en ze gaan er ook van aan de diaree vaak.. dus je kan beter hooi geven want als je paard diaree heeft geef je hem ook hooi omdat dat droge stof is.. en dat zorgt ervoor dat het diaree stopt.. hoe meer kuil je geeft, hoe meer vocht.. en hoe meer diaree als die ervan aan de diaree raakt...
rick_erika schreef:Zijn er hier mensen die hun paarden de hele dag door kuil of hooi laten eten?
En wat vinden jullie hier de voor en nadelen van?
JoviBan schreef:[Paarden krijgen geen diarree van de kuil op zich, wanneer dit gewoon goede kwaliteit kuil is. Kuil kan echter wel diarree veroorzaken wanneer er in de baal al fermentatie plaatsvindt en erger nog, wanneer er schimmelvorming / rotting in zit.