Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sliertje schreef:Zouden jullie mee willen werken aan mijn onderzoek m.b.t. NH voor mijn eindscriptie door onderstaande enquete in te vullen? Alvast bedankt!
Enquête eindscriptie Marijke Wolting m.b.t. Natural Horsemanship. (NH)
NH is een geweldloze manier van omgaan met paarden waarin lichaamstaal centraal staat.
Deze enquête heeft betrekking op mijn eindscriptie en uw antwoorden zullen gebruikt worden voor het eindresultaat van mijn onderzoek.
Leeftijd: 20
1. Wat is het eerste wat in u opkomt als u aan NH denkt?
dekenloos, hoefijzeloos.....
2. Heeft u ervaring met NH? (zo niet ga naar vraag 7.)
Zoals eerder is gezegd, in klassieke dressuur kan je veel dingen verwerken. Grondoefeningen enzo. Maar dat is bezig zijn met je paard. Zie ik niet als paardentaal praten. Iedereen die een goede band met zijn paard kan dit. Hoef je geen nh voor te zijn.
2. Hoe bent u met NH in aanraking gekomen?
Internet/ Clinic/ Mond op mond ervaringen/ anders namelijk:
internet.
3. Hoe denkt u dat men in het algemeen over NH denkt?
Positief/ negatief/ sceptisch.
sceptisch. Ik zie het als iedereen zijn keuze. Sommige zien het als de ideale weg.
Ik gebruik liever een methode die per paard opgaat. En zet een andere methode zou ik ook kritisch schrijven. Zo moet je staan voor elke methode...
4. Hoe reageert uw paard op NH?
Grondwerk normaal.
Zonder hoofdstel rijden normaal. Maar dat zie ik weer niet als nh maar gewoon omgaan met je paard.
5. Hoe reageert uw omgeving op het toepassen van NH?
Gronwerk leuk. Ze doen het allemaal.
6. Was dit in het beginstadium van uw ervaring anders dan nu?
(Reageren mensen uit uw omgeving anders nu ze meer bekend zijn met NH door uw toedoen?)
Neen
7. Denkt u dat NH een (grote) toekomst heeft binnen de paardenhouderij?
Ik denk dat het commercieel wel een waarde gaat hebben.
8. Hoe komt het denkt u, dat er mensen zijn die NH raar vinden?
Ik denk door de mentaliteit soms. En daar bedoel ik helemaal niets slechts mee. Sommige zien het als de juiste methode. En het woord dierenmishandeling en isoleercellen enzo komt wel eens rap boven. Daar knelt het schoentje, ik denk als eigenaar dat je het beste voor je paard wilt, en je dan als mishandelaar word bezien. Er is geen ideale weg. Elke aanpak heeft zijn fouten....
9. Denkt u dat NH door iedereen die met paarden omgaat, toepasbaar is?
Neen, elke techniek hoort bij een ander paard.
Hartelijk dank voor het invullen van deze enquête.
Vriendelijke groet,
Marijke Wolting.
Hijken, Drenthe.
sliertje schreef:Leeftijd: 18
Monty Roberts
Ja
Mijn instructrice heeft me ermee in contact gebracht en ik ben me erin gaan interesseren. Het internet en clinics hebben me een hele stap verder gebracht.
Positief/ negatief/ sceptisch.
Sceptisch
Heel goed!
Mijn directe omgeving vindt het nu knap hoe ik ermee bezig ben, de anderen rondom mij vinden het maar flauwe kul en gevaarlijk.
(Reageren mensen uit uw omgeving anders nu ze meer bekend zijn met NH door uw toedoen?)
In het begin moest ik mijn directe omgeving ook nog uitleggen en overtuigen.
Ik hoop het! Hoewel ik toch denk van niet...
Ze zijn zo gewoon om een paard met bit te zien. En wanneer mensen dingen zien die anders zijn, vinden ze dat raar.
Ook dat mag ik hopen. Maar mensen kunnen alleen maar een NH beginnen als ze er zelf klaar voor zijn. Pas dan zullen ze er helemaal voor gaan en begrijpen wat er achter zit.
sliertje schreef:
Leeftijd:
20
parelli
ja
Internet, Mond op mond ervaringen
sceptisch.
ik gebruik alleen de basis en vind dat ze daarop goed reageren (maar met basis bedoel ik alleen maar paard leren respectvol zijn, mooi leren volgen enz, en de paarden ook bitloos leren zodat ik kan afwisselen. dat kan je dus als NH bestempelen, maar het zijn veelal basisvereisten die iedereen van zijn paard verwacht.) Onder NH versta ik ook correct zijn naar het paard toe eigenlijk, t hangt er maar vanaf hoe je het wil benoemen...
goed
geen idee
beperkt, dit is meer iets voor wie een hechte band wil opbouwen met zijn paard. een trainings of handelsstal heeft hier minder boodschap aan
omdat sommige mensen niet meer kunnen geloven dat je dieren ook zonder dwang en overheersing (in de negatieve zin) iets kan leren
ja, velen doen het volgens mij ook (in beperkte mate) zonder te weten dat ze het doen. Hoewel iemand die van nature geen gezag heeft het er toch altijd moeilijk mee zal hebben een paard te leiden; NH of niet...we kunnen wel bewust onze lichaamstaal proberen aan te passen, maar volgens mij kijken onze paarden daar zo door... je kan wel streng kijken, maar toch zal hij weten dat je egenlijk in je broek staat te doen van angst...
Vriendelijke groet,
Marijke Wolting.
Hijken, Drenthe.
sliertje schreef:Zouden jullie mee willen werken aan mijn onderzoek m.b.t. NH voor mijn eindscriptie door onderstaande enquete in te vullen? Alvast bedankt!
Enquête eindscriptie Marijke Wolting m.b.t. Natural Horsemanship. (NH)
NH is een geweldloze manier van omgaan met paarden waarin lichaamstaal centraal staat.
Deze enquête heeft betrekking op mijn eindscriptie en uw antwoorden zullen gebruikt worden voor het eindresultaat van mijn onderzoek.
Leeftijd: 25
PNH
Ja
Internet nadat ik gezocht had op gedrag van paarden.
Positief, ik denk dat de houding naar NH in de laatste jaren wel verbeterd is.
Als ik een interpretatie mag geven van haar gedrag dan denk ik dat ze veel plezier heeft.
De 1 vindt het dierenmishandeling en denkt dat de merrie aborteert en de ander heeft er veel respect voor door wat ik allemaal met haar heb bereikt.
Ja, er zijn steeds meer mensen die respect voor mij en mijn merrie krijgen, behalve degene die over dierenmishandeling was begonnen.
Dat durf ik niet te zeggen, dat is aan de anderen om daar wat zinnigs van te maken. Ik probeer het wel mee te nemen naar de toekomst.
Onwetendheid, mensen die zich halsstarrig vasthouden aan andere denkbeelden, vlug NH is een lange weg waarvoor de meeste mensen geen tijd vrij kunnen/willen maken.
Ja, iedereen die geduld heeft met paarden.
Vriendelijke groet,
Marijke Wolting.
Hijken, Drenthe.