heel eisenpakket -->welke bitloze optoming is dan de juiste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

heel eisenpakket -->welke bitloze optoming is dan de juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 19:55

Hoi,

Ik heb al heel wat bitloze topics doorgelezen. Maar pfff wat is het ingewikkeld. natuurlijk snap ik dat voor ieder paard en iedere ruiter(hand ) een andere optoming mogelijk is. Maar je kan toch moeilijk tig optomingen kopen voordat je de juiste hebt gevonden.
Dus misschien kunnen jullie me toch op weg helpen.

Dit zijn mijn "eisen".
Bitloos wat niet schuift, zacht is voor de neus en zijwaartse controle geeft. En een goede release.

Touwhalster vind ik niets qua zijwaartse controle. Heb ik al geprobeerd.
Libra vond ik teveel schuiven bij zijwaartse sprongen.
Nep voest heeft geen goede release.

Ik heb dus al wat geprobeerd.
Hoor van alle kanten dat alles wat touw is op de neus voor wondjes kan zorgen ( mijn paard heeft een behoorlijk gevoelig velletje ) Dus ook b.v. een CRB is dan niets, en waarschijnlijk de indian bosal ook niet.
Cook, daar hoor ik over dat veel paarden het systeem niet snappen.

Wat werkt er voor jullie goed, waar je geen last hebt van schuiven etc en met een goede release ?
Blijft er nog wel wat over ?

Ben Hackamore aan het overwegen ......

Groetjes,

Maris

Inge_

Re: heel eisenpakket -->welke bitloze optoming is dan de jui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:31

ik heb het bitloze hoofdstel van www.ruitersportshop.nl , bevalt erg goed Lachen mooi leer en zachte neusriem en sturen gaat ook prima!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:33

Ik heb de marylot crosslink (biothane) van www.goedhard.nl en die bevalt me prima Ja
Hij schuift niet en er zit neopreen onder de neusriem (zacht dus) Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:37

Glucksrad. Zijwaarste controle, en ligt altijd stil op zijn plek.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:39

Die met kruislingse teugels van de ruitersport-shop heeft een hele slechte release.
Zo erg zelfs, dat mijn paard zelf maar even haar mond open doet om meer ruimte te krijgen, als hij onnodig aangespannen blijft.

Ik had gehoord dat een side-pull de beste oplossing is. Je zou hier ook het beste dressuurmatig mee kunnen rijden.
Ik ga denk ik die maar eens proberen. Maar ik heb hem dus nog niet, en kan dus ook niet zeggen of hij bevalt of niet. Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:46

Touw op de neus/schuren:
Koop een bontje of naai er een van een restje bont.

Release van de merothische optomingen ala Voest:
Probeer een biothane, dat is glad materiaal en glijdt dus véél sneller terug op zijn plek.

Eveline heeft je ook al gezegd dat schuiven te voorkomen is door je CBR of touwhalster goed op maat te knopen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:03

tjitseee schreef:
ik heb het bitloze hoofdstel van www.ruitersportshop.nl , bevalt erg goed Lachen mooi leer en zachte neusriem en sturen gaat ook prima!

Zoals ik al zei in mijn eerste reactie en hier ook al werd gezegd, het hoofdstel van de ruitersportshop geeft geen goede release ! Tenminste niet bij mijn paard, dus die wordt het niet.

Heeft er iemand ervaring met het hoofdstel van Pmarena ? Zowel als sidepull, halsterhoofdstel als hoofdstel voor hackamore te gebruiken .

Hoe werkt de Marylot crosslink ?

Groetjes,

Maris

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:47

Hoi Maris,
Ik hier die van Voest liggen, mag je wel eens een weekje proberen.
Ik heb zelf ook bitloze hoofdstellen ala Voest laten maken, maar dan verbeterd.
Deze heb ik nu alleen nog op Shire maat, met de volgende verbeteringen:
-breder en dikker leer.
-Grotere en sterkere ringen.
-de stukken over de kin zijn omgedraaid, zodat de gladde kant over de kin gaat en dus een makkelijkere release geeft.

Groetjes,
Simon

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:15

de indian bosal is zacht voor de neus wij gebruiken hem ook voor een arabier met een baschadigde neus, heb er ervaring mee dat die niet schuift en een goede release heeft ik zou hem zeker aanraden

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:23

Maris schreef:
.

volgens mij heeft die hetzelfde systeem als de cook en je kunt hem ook als sidepull gebruiken en als je wilt kun je er ook losse bithangers bij kopen zodat je ook nog met een bit kunt rijden.

Ik weet zo even niet meer wie hier op bokt, maar er is iemand die heeft een 'biothane voest' (dus wel het biothane van de marylot crosslink alleen dan het voest systeem) laten maken bij goedhard, dus dat is dan ook een mogelijkheid.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:38

Alytuiere schreef:
Maris schreef:
.

volgens mij heeft die hetzelfde systeem als de cook en je kunt hem ook als sidepull gebruiken en als je wilt kun je er ook losse bithangers bij kopen zodat je ook nog met een bit kunt rijden.

Ik weet zo even niet meer wie hier op bokt, maar er is iemand die heeft een 'biothane voest' (dus wel het biothane van de marylot crosslink alleen dan het voest systeem) laten maken bij goedhard, dus dat is dan ook een mogelijkheid.

IKKE! Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:51

Hoi,

Simon , ben benieuwd naar jouw uitvoering van de "Voest", neem je hem de volgende keer mee als je komt bekappen ?

Antheman, de biothane "Voest" laat wel beter los he (betere release bedoel ik ) ?

Crosslink klinkt ook leuk. En een gewoon halsterhoofdstel, en een soort cook en een sidepull in 1.

Groetjes,

Maris

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:23

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:51

Ik vind de biothane side pull ideaal. Eerst had ik hem als crosslink, maar de side pull geeft bij ons minder ruis

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:01

Lenneke_ schreef:
Ik vind de biothane side pull ideaal. Eerst had ik hem als crosslink, maar de side pull geeft bij ons minder ruis

Hoe kom je daaraan Lenneke?

Ik heb nl wel een normaal halsterhoofdstel van biothane en zou daar ook wel zonder bit mee willen rijden maar dan wil ik een stukje neopreen onder de neusriem ofzo.
Heb er nu een stukje (nep) bont onder maar dat bevalt niet. En heb ook nog niet echt iets gevonden dat beter is.
iemand een idee voor een stukje neopreen? waar haal ik dat of iets dat erop lijkt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:06

sflj schreef:
iemand een idee voor een stukje neopreen? waar haal ik dat of iets dat erop lijkt?

Ik leg het je hier wel aanschouwelijk uit als je wil. Heb cook-hoofdstellen in beta, leer en gevoerd leer.

HC

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:31

Ok is goed.
Wil m'n endurancewedstrijden eigenlijk alleen nog maar bitloos rijden.
Tot nu toe bevalt me het rijden met m'n gewone stalhalster (zoals op de foto in mn profiel) nog het best maar denk toch dat het beter kan.
Heb inmiddels ook een lederen hoofdstel gebruikt waarbij de teugels gekruist onder de kaak door vastzaten maar vond inderdaad de 'release' niet goed en gebruik m niet meer.
Bovendien schuurde het.

Bosal heb ik ook geprobeerd maar vond ik te hard. Zelfs nadat ik er een bontje om had gemaakt.
Touwhalster kan ook maar vind ik eigenlijk te scherp, zeker voor langere ritten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 17:36

Wat een zoektocht he ? Ik weet nu een beetje wat ik wil. Maar of het dan toch weer bevalt ??

Mijn paard is trouwens allegisch voor neopreen .......

HC, rijd jij met de bitless bridle ? Gaat dat goed ? Geen klachten ?

Groetjes,

Maris

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:41

@sflj, als je dat hoofdstel wil verkopen houdt ik me aanbevolen. Bij mij werkt de release prima en wil er nog eenje voor Senna. Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:48

ik ben hier ook wel benieuwd naar!
Welke optoming heeft meer release ; eentje met touw of kan een leren ook wel?
Zelf zit ik te kijken op deze site: http://www.gebisslos-reiten.de
hiervind ik de engelse optoming wel mooi van: ziet er "normaal" uit, dus als gewone optoming.
Heeft iemand ervaring met dit soort hoofdstellen, want je hebt ze in volledig leer of met koord waaraan de teugels bevestigd worden. Wat is makkelijker/beter in gebruik en wat is beter qua kwaliteit/mooi blijven?
De combi-optoming van die site vind ik ook wel leuk trouwens!
Ben benieuwd naar ieders mening en reactie.
Groetjes anika

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:50

sflj schreef:
Heb inmiddels ook een lederen hoofdstel gebruikt waarbij de teugels gekruist onder de kaak door vastzaten maar vond inderdaad de 'release' niet goed en gebruik m niet meer.
Bovendien schuurde het.

Wij hebben over duízenden kilometers geen enkel schuurplekje op geen van de vier paarden die we er mee gereden hebben, rijden.
Wij rijden uitsluitend met de cook-versie of met halsring. We mennen ook met het cook-hoofdstel.

Ik heb zelf ook geen problemen met aansnoeren, verwarring bij het paard of minder snel loslaten ervaren. Daar is én een leuke truc voor én het is een kwestie van teugelvoering.

Mijn lief heeft wel het probleem van niet direct lossen gehad en dat hebben we inmiddels ook onder de knie. Dit werkt ook bij het mennen.

In de oude topics over bitlloos en optomingslloos heb ik breedvoering en naar mijn mening uitputtend uitgelegd wat de crux is van dit type hoofdstel. Vooral de openingspaginas zijn een sleutel voor begrip. Even in annalen graven is efficiënter dan het opnieuw schrijven Knipoog

@Maris
Heb er zeg duízenden kilometers ervaring mee onder voor NL-begrippen extreme omstandigheden. Net als de Malibaud-zadels waar ik gék mee ben is het niet dé oplossing voor alles en iedereen. Duik even in de bovengenoemde annalen.

HC

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:51

even een stipje want ik heb dezelfde eisen als de ts maar geen tijd om heel het topic door te lezen nu Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:10

Huertecilla schreef:
Ik heb zelf ook geen problemen met aansnoeren, verwarring bij het paard of minder snel loslaten ervaren.

Ik ook niet, enkel positieve ervaringen met de Cook (copie) hier Ja
Fotootjes in profiel..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:04

sflj schreef:
Lenneke_ schreef:

Hoe kom je daaraan Lenneke?

Ik heb nl wel een normaal halsterhoofdstel van biothane en zou daar ook wel zonder bit mee willen rijden maar dan wil ik een stukje neopreen onder de neusriem ofzo.
Heb er nu een stukje (nep) bont onder maar dat bevalt niet. En heb ook nog niet echt iets gevonden dat beter is.

Die hebben ze gewoon bij Goedhard. Ze zijn wel net iets anders dan de gewone halsterhoofdstellen.
Crosslink
http://www.marylot.com/afbeeldingen/wp567d58b8.jpg

Side pull
http://www.marylot.com/afbeeldingen/wp979a15a3.jpg

Als je de crosslink neemt met losse keelriem kan je hem ook als side pull gebruiken, dus dan heb je 2-in-1

Dit is die van mij, met zelf geknutseld bontje (vond ik wel leuk staan Clown )
http://img413.imageshack.us/img413/1604 ... 024lg7.jpg

Ik denk ook wel dat je bij die van jou een stukje neopreen eronder kan laten zetten. Maar dan heb je nog geen crosslink

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:49

Ik heb zelf een touwhalster,een leren sidepull,
en nog een leren bitloos hoofdstel in de bestelling.
Het is een beetje uitproberen wat het beste werkt voor jullie,en met welke optoming.
Waar het bij de een kan schuiven,zit het bij de ander juist goed,dus elke optoming is weer anders op een ander paard.

Ik heb ergens een test gezien over bitloze optomingen,die ga ik wel even voor je zoeken.