Hengst bij 3 merries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Hengst bij 3 merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 15:04

Ik wil graag weten wie er ervaringen heeft met een hengst en drie merries. Als de hengst de kuddeleider wordt? verandert dan de verhouding met de ruiter. Ik heb drie verzorg merries de eigenaar houdt ze geheel op de natuulijke manier 24/7 buiten geen bit of ijzers. Nu heb ik een hengst gezien die me erg aanspreekt maar vraag ik me af of ik hengstkeuren in de hand roep als hij zijn kans krijgt als leider op te treden. Of valt dat wel mee?
De eigenaar vind het ook niet erg als er nakomelingen komen. Deze hengst zit nu al heel zijn leven op stal en wordt amper bereden.
Maar lijkt een goed karakter te hebben, maar omdat mijn eigenlijke voorkeur uit gaat naar een merrie wil ik eerst meer info hebben.

Dees

Re: Hengst bij 3 merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:20

Ach, een hengst tussen 3 merries is iig wel 'natural' Haha!

Ik vind het vanuit foktechnisch oogpunt volslagen onverantwoord - dit vind ik 100% vermeerderen.

En hoewel ook dat 'natural' is, heb je geen 600 hectare tot je beschikking waarop je paardenpopulatie en poema's (voor 'natural' evenwicht!) kunt uitzetten.... Dit land is gewoon niet gebaad bij een overmaat aan paarden en 'ongefokte' paarden zit gewoon geen kip op te wachten.... Verdrietig

Kortom: hengst niet okee, ruin wel. Maar ja, castreren is zeker weer niet 'natural'?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 15:32

De paarden zitten op een terrein van 20 000 vierkante meter.
Maar omdat ik hem graag 24/7 buiten wil zetten en de merries dat ook zijn wil ik graag weten wat de gevolgen zijn.
Ik woon overigens niet in nederland en van een overschot aan paarden is hier op ons eiland geen sprake. Hij zal uiteindelijk toch wel gecastreert worden. Maar vroeg me af het het berijden van hem in deze kleine groep verandert. Wordt hij dominanter?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:07

je zou Huertecilla eens kunnen benaderen, hij houdt ook een hengst bij merries (ook niet in NL) en hij kan jer e.e.a. over vertellen uit eigen ervaring, als hij dat tenminste wil......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:42

Morrie schreef:
je zou Huertecilla eens kunnen benaderen, hij houdt ook een hengst bij merries (ook niet in NL) en hij kan jer e.e.a. over vertellen uit eigen ervaring, als hij dat tenminste wil......

Goede tip Morrie.

Alles wat ik er over wil vertellen staat op mijn site. Via de paginas bronnen en links staan meer vragen beantwoord.

Fotos van hoe we met pielemans omgaan staan bewust NIET op de site omdat er daarvoor te veel variabelen in de randvoorwaarden zijn. Lees vooral het stukje over de ethlogie van paarden. Daar kan je in en tussen de regels veel uithalen.

HC

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:51

Wij hebben een tijd lang een jonge hengst in de kudde gehad,kwa gedrag veranderde mijn merrie helemaal niet,en de hengst was toch echt de leider.
De andere veranderingen waren de 3 veulens en nog 3 opkomst... Haha! Gelukkig is het mij en mijn merrie bespaart gebleven en staat de hengst gezellig met een oude tante in de wei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:55

20.000 is gewoon 2 hectare.
Voor 4 paarden leuk als het geen nat stuk is, anders is het zo 1 blubzooi.
Bijvoeren moet je in de winter sowiso.

Zijn de merries nu drachtig?
Anders dekt hij ze nu met een beetje pech en heb je volgend jaar erg late veulens.

Verder zou ik van zomaar een hengst geen veulens willen.

Persoonlijk zou ik hem laten castreren, en je van alle gedoe af.
Want elk jaar 3 veulens hebben, loopt aardig in de kosten.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:07

Als je geen problemem hebt met nakomelingen, gewoon lekker erbij zetten! De hengst wordt sowieso niet de baas, de leidmerrie komt eerst en dan de hengst.
Ik denk ook niet dat hij ze meteen gaat dekken, in de winter worden de merries als het goed is niet hengstig en zal hij dus (op misschien de eerste ontmoeting na) geen pogingen gaan wagen. Bij ons loopt de shethengst altijd bij de merries (3 stuks) in, hij krijgt ze niet elk jaar allemaal zwanger. Helemaal als je hem uiteindelijk toch gaat castreren, lekker doen.

Hij zou wel dominanter naar de mensen toe kunnen worden, aangezien hij een eigen kudde heeft en zijn meisjes wil beschermen. Maar dat verschilt ook weer per hengst, gewoon een tijdje uitproberen zou ik zeggen!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:09

Ik woon in Aruba dus hier hebben we ( gelukkig) geen winter.
Omdat hooi erg duur en schaars is door de droogte moeten we ze helaas wel bijvoeren. De merries zijn nu niet drachtig. Het is een hengst( wedstrijd) en heeft een goede bloedlijn met goede ouders. Ik heb hem nog niet gekocht wil eerst goed weten waar ik aan begin. Het is niet bedoeling dat hij voor altijd hengst blijft.
Hij is nu 5 jaar.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:15

tja een hengst bij merries zetten....... is natuurlijk vragen om veulens. ik weet natuurlijk niet of je van plan bent om de merries te laten dekken, maar als je echt dat paard wilt kopen, zou ik m eerst castreren voor je hem erbij zet, al kan hij natuurlijk de eerste weken nog vruchtbaar zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:16

Nou, voordat je eraan begint, meteen castreren. Dan nog een half jaartje solo houden en daarna kan je hem met een gerust hart bij je 3 merries op de 2 hectare zetten.
Alleen dan zal je geen centje pijn hebben van je aanschaf.

Als je bij de koop bedingt dat je hem als ruin wilt ontvangen, dan leg je het risico van de castratie ook nog eens niet bij jezelf.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:57

Wij hebben een ruin in de kudde geahd die achteraf (klop)hengst bleek te zijn. Hij heeft 1 bal in zijn buik maar is qua testosteronniveau 100% hengst. Hij liep met zowel ruinen als merries in de kudde. Na 2 dagen knokken had hij een groepje merries om zich heen verzameld. Probleem was dat als mensen hun merrie uit het land wilde halen, hij je aanviel. Hij kwam echt met open mond op je afstormen.

Daarnaast was hij ontzettend afgeleid en erg macho in de omgang. Hij liep ontzettend met zijn voorbenen te maaien en te brullen. Met rijden was hij strontvervelend omdat hij alleen maar naar zijn merries in het land liep te schreeuwen. Dat kwam natuurlijk ook omdat hij met ruinen en merries liep. Na een paar dagen is hij uit het land gehaald omdat hij zoveel onrust veroorzaakte en getest. Toen kwam dus aan het licht dat de "ruin" eigenlijk hengst was.

Hij loopt 's zomers nu in een eigen landje of hij staat met een paar ruinen in een groot stuk land. Dit gaat super. Hij speelt hartstikke leuk met de ruinen. Op stal staat hij gewoon tussen de merries en hij is superbraaf. Met poetsen staat hij soms los naast mijn merrie en hij zegt hoogstens eens uhuh. Je kan er bij wijze van spreken een klein kind opzetten.

's Winters staan de paarden op stal maar hij wordt gewoon in de paddock gezet met merries en met ruinen. Zolang de merrie niet hengstig is maakt hij geen avances en gaat het hartstikke goed. Er blijft wel altijd iemand bij overigens.

Onze situatie is natuurlijk niet geheel vergelijkbaar omdat hij in een gemengde groep stond op een relatief klein stuk. Desondanks denk ik dat een hengst veeeel meer mans wordt als hij 24/7 tussen de merries staat. Als je niet veel ervaring hebt met dekhengsten lijkt het me niet verstandig dat uit te proberen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:15

Saar4 schreef:
Hij heeft 1 bal in zijn buik maar is qua testosteronniveau 100% hengst.

Maak hier maar 200% testosteronniveau van, deze hengsten zijn meestal nog veel agressiever omdat er te veel van aangemaakt wordt. Voor de rest geen ervaring, sorry.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:07

er stond laatst nog een heel artikel over de (on)zin van ruinen in de Bit of Amazone k weet het niet meer.

Eigenlijk is het onzin, de merries staan waarschijnlijk hun mannetje wel en het zal in het begin misschien wel even heftig zijn, maar hij gaat echt wel op zijn plaats gezet worden

Trek je ook niks aan van 'begin niet aan een hengst want die zijn wild'verhalen. Ik ga 10x liever met hengsten om dan met merries.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:11

Hoi, ik heb een super onderdanige merrie. Mijn hengst staat daar ook gewoon bij. In het begin ging het nog niet. In de natuur komt het soms voor dat een hengst een nieuwe merrie eerst helemaal uitput om er voor te zorgen dat ze haar ongeboren kind aborteert. In het begin probeerde mijn hengst dat ook bij mijn merrie, toen heb ik ze weer apart gezet en iedere dag onder toezicht even bij elkaar gelaten. Nu heeft de merrie hem wel op zijn plaats gezet. Als jouw hengst bij 3 merries terecht komt, zal hij niet genoeg energie hebben om ze alledrie uit te putten, ik zou wel in de gaten houden dat hij zichzelf niet uitput.

Hengsten op stallen kunnen inderdaad gevaarlijk zijn, maar een man die je zijn levenlang in een wc hokje op sluit zal ook niet helemaal goed bij zijn hoofd zijn en zal ook nogal vreemd reageren als er opeens een blote vrouw voor zijn neus voorbij huppelt.

Als je je hengst gewoon bij de merries houdt, wordt het volgens mij gewoon een mak schaap (als hij net zo braaf is als de mijne).

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:57

Laat ze eerst eens aan elkaar wennen door er een kraal of iets dergelijks naast te maken. Zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar zodat ze wel hun eigen plek hebben. Ik zou ze zeker niet zomaar bij elkaar plaatsen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:07

Even een update: ik heb er nu een ruin bij gezet en zelfs dat gaat goed!
Maar ik denk dat dat is omdat het broedseizoen voorbij is. Volgens mij is mijn hengst niet meer bang dat iemand anders zijn vrouw bevrucht of zo. Overigens hoeft dit niet bij alle ruinen goed te gaan, maar het viel me op dat mijn hengst tegen deze ruin veel liever was dan tegen een andere ruin, volgens mij denkt hij dat deze ruin een soort rare merrie is of zo, in het verleden heb ik ze al eventje bij elkaar gelaten, toen zat hij eerst allemaal aan het kruis te ruiken en toen ging hij die ruin dekken. Verward

Filmpje:
Met de witte bles is de ruin, de bruine is de hengst en de schimmel is de merrie:

http://www.zippyvideos.com/159914707637 ... de_modder/

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:30

Je moet er misschien ook wel even bij stilstaan waar je veulens naartoe gaan eens ze van de merrie af mogen. Als je elk jaar 3 veulens hebt zul je ze toch wel moeten verkopen en bij wie komen ze dan terecht? Veulens kweken om te kweken of om het allemaal zo natuurlijk mogelijk te houden is toch niet echt van deze tijd, vind ik, als je ziet hoeveel paarden er overal te koop staan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:52

Tja, die veulens, daar moet je ook rekening mee houden. Misschien dat de eigenaar van dat land wel miljonair is en duizenden hectares natuurgebied heeft?

Ik denk trouwens dat een hengst met een eigen kudde minder zogenaamde 'hengstenkuren' heeft dan een hengst op stal.
En als hij de hele dag in het gezeur van die dames zit, zal hij vast blij zijn als je hem daar uit komt halen Tong uitsteken
Even serieus: de hengst is eigenlijk bijna nooit de leider van de kudde. Dat is eigenlijk altijd een merrie. Wel had ik laatst weer gelezen dat een hengst bijvoorbeeld qua rangorde in het midden kan zitten, maar dat de leidende merrie toch wel voor hem opzij gaat. De hengst is meer een soort bodyguard van de kudde, denk ik. Als er gevaar dreigt, neemt hij het even over.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:03

hmm zowiezo gaaf dat je op arubo woont! ik wil over 2 jaar naar curacau samen met vrienden, die nemen 2 hengsten 6 merrie's mee met veulen en drachtig, die willen idd een kudde beginnen Knipoog ik zou het gewoon doen lekker de jhengst erbij zetten, mits je natuurlijk ruimte heb voor de veulens. Lachen en je nakomellingen wilt, zijn gedrag kan dominanter worden maar dat ligt compleet aan de het karakter. toch denk ik als hij 24/7 buitenloopt dat hij wel rustiger blijft als en hengst die niet 24/7 naar buiten kan , als hij buiten loop kan hij al zijn engrgie kwijt, voor snachts zal hij erg waakzaam zijn Lachen. dat kost veel energie

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 13:02

Arno 8 stond jij even gek te kijken toen die hengst op de ruin klom!!! Ik heb nog niet besloten of de hengst ga kopen, maar door de te kort aan goede merries denk ik er wel over na.
Hij moet namelijk ook 4 keer per jaar met mijn dochter van 8 de wedstrijden in. Er zijn mensen ,die zeggen absoluut niet doen het is gevaarlijk, maar de kinderen van 6 jaar rijden ook in de wedstrijden met hengsten. En de laatste wedstrijd is mijn dochter ook op hengst de wedstrijd in gegaan. Ik vraag me af of het temperament van de hengsten anders is in nederland dan hier.
Ik wil mijn dochter dan ook absoluut niet in inveilige situaties brengen dus vandaar dat ik er nog niet uit ben.
De verkooprijs van de hengst is ook meer dan hij waard is, maar door de zeer kleine aanbod van goede paarden die te koop staan heb je niet veel keus.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:18

Jennasilver schreef:
Citaat:
Ik vraag me af of het temperament van de hengsten anders is in nederland dan hier.

Wat voor paarden heb je? Mijn oom op curacao had vroeger altijd pasofino's en die hengsten zijn idd niet te vergelijken met KWPN hengsten. Ze zijn over het algemeen echt kuikenmak. Uitzonderingen van beide kanten daargelaten natuurlijk Haha!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:47

Ja Paso Fino's. Stomme vraag wat doen de hengsten in nederland wat merries niet doen?
Bij ons gaan ze sneller steigeren, maar heb verder eigenlijk niks gezien.
Kleine kinderen gaan met hengsten de wedstrijd in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:56

Ik heb even smakelijk gelachen om de vraag en sommige antwoorden!!O.A de antwoorden als...ze worden in de winter niet hengstig en het broed seizoen is over vond ik erg leuk!!!
In elk geval veel sterkte met je hengst tussen de merrie' s! Slim is anders!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:24

aerdenhout1 schreef:
Ik heb even smakelijk gelachen om de vraag en sommige antwoorden!!O.A de antwoorden als...ze worden in de winter niet hengstig en het broed seizoen is over vond ik erg leuk!!!
In elk geval veel sterkte met je hengst tussen de merrie' s! Slim is anders!

Interessante post waar niemand ook maar iets aan heeft...
Kun je ook nog beargumenteren waarom slim anders is?
Waarom weet je het zoveel beter? Heb je er zelf ervaring mee? Zo ja, deel hem dan!