hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:53

mijn trekpaard en shet kregen tot op heden 's ochtends 4-5 dikke plakken hooi en 's avonds ook weer...wat op ruim een baal per dag komt

nu er nauwelijks gras meer te knabbelen is op de wei en zij alleen een afdak hebben, vind ik het wel belangrijk dat ze de hele dag door iets te knabbelen hebben op de wei om zichzelf warm te kunnen houden.
vandaar dat ik vandaag ben begonnen/ ga beginnen met onbeperkt hooi... ik heb net 1 vrij grote baal en een kleintje neergelegd en ga uiteraard morgenochtend kijken in hoeverre ze die op hebben.

ik weet niet of mijn theorie ook maar enigszins klopt, maar ik heb het idee dat ze de eerste dagen zich helemaal rond vreten omdat het er zomaar de hele dag door is en daarna doorhebben dat het er is en zich dan wat meer beperken omdat het er toch wel is...

ik vraag me wel af... hoeveel hooi is echt onbeperkt? die 2 baaltjes is dat onbeperkt, is 1 baal per dag onbeperkt hooi of ga ik dan al snel richting de 3... ik heb werkelijk geen flauw idee.
wat eten jullie paarden per dag aan onbeperkt hooi?en hoe verdeel je dat over de dag(en nacht)

Ashley5760

Re: hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:55

gewoon veel hooi geven en als je er langs komt en ziet dat het op is bijgeven

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:58

colette_007 schreef:
gewoon veel hooi geven en als je er langs komt en ziet dat het op is bijgeven

ja...zover was ik zelf ook al gekomen, alleen nogmaals... ik vraag me af hoeveel hooi mensen hun paarden geven als ze onbeperkt hooi voeren....
en hoe zij dat verdelen..
misschien goed bedoeld, maar aan dit soort reactie's heb ik niet heel veel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:10

Je kan een paard 24-7 hooi geven, maar hou er wel rekening mee dat het dan hooi moet zijn waar niks in zit. Als er teveel voedingstoffen in zitten, heb je kans dat ie:

-te dik gaat worden.
-zich bevangen gaat eten.

Bovendien is het voor een paard/ pony ook leuk om de overgebleven sprietjes tussen het zaagsel/ stro/ vlas uit te vissen..

In de natuur staan de paarden ook vaak op schrale grond.. dus teveel is ook weer niet goed.. en dan liever een keer wat bij geven, dan in een keer teveel..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:14

jeske333 schreef:
Je kan een paard 24-7 hooi geven, maar hou er wel rekening mee dat het dan hooi moet zijn waar niks in zit. Als er teveel voedingstoffen in zitten, heb je kans dat ie:

-te dik gaat worden.
-zich bevangen gaat eten.

Bovendien is het voor een paard/ pony ook leuk om de overgebleven sprietjes tussen het zaagsel/ stro/ vlas uit te vissen..
nu er nauwelijks gras meer te knabbelen is op de wei en zij alleen een afdak hebben,vind ik het wel belangrijk dat ze de hele dag door iets te knabbelen hebben op de wei om zichzelf warm te kunnen houden.

In de natuur staan de paarden ook vaak op schrale grond.. dus teveel is ook weer niet goed.. en dan liever een keer wat bij geven, dan in een keer teveel..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:28

Bij mijn paarden (Paints) kom ik uit op ergens tussen een halve en een hele baal hooi per paard (pony) per dag. Da's gemiddeld; het hangt idd af van wat voor soort hooi je hebt, maar het geeft je misschien een idee. Zij leven alleen op hooi; geen gras.

MiesY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:30

dat is gewoon zo veel hooi als je wilt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:32

Mac schreef:
Bij mijn paarden (Paints) kom ik uit op ergens tussen een halve en een hele baal hooi per paard (pony) per dag. Da's gemiddeld; het hangt idd af van wat voor soort hooi je hebt, maar het geeft je misschien een idee. Zij leven alleen op hooi; geen gras.

dank je wel!
dit is een reactie waar ik absoluut iets aan heb... Haha!
gras hebben ze op een paar sprietjes her en der na ook niet meer, dus moeten ze het ook van het hooi hebben en muesli af en toe. ik heb hooi van mei dit jaar... in principe wel voedingsstoffen, maar geen 1e snee geweest

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:32

MiesY schreef:
dat is gewoon zo veel hooi als je wilt

beste mensen....
aan dit soort reacties heb ik simpelweg niets!
t zal vast goed bedoeld zijn, maar lees aub eerst even wat ik precies vraag Vork

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:47

Mijn ene paard is veel te dik en hoeft alleen in het weekend een uurtje per dag te lopen; zij krijgt 3 plakken op een dag.

Het andere paard is een Tuiger, stond volop in het werk tot afgelopen maandag en hangt tegen het magere aan (al heeft hij natuurlijk een heel andere bouw en model als mijn Hannoveraan) en heeft een stokmaat van boven de 1.75m; hij krijgt 3 kwart baal op een dag.

Ik heb hooi waar een hoop in zit.

In de winter (als het gaat vriezen) gaat de oplage natuurlijk wel omhoog.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:48

dat ZEG ik tog telkens als het op is bijvoeren als je wilt weten hoeveel dat is houd je het bij Tong uitsteken of weeg je het ofsow Tong uitsteken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:51

colette_007 schreef:
dat ZEG ik tog telkens als het op is bijvoeren als je wilt weten hoeveel dat is houd je het bij Tong uitsteken of weeg je het ofsow Tong uitsteken

wil je hier echt nog een serieuze reactie op?

@gamblerscup: dank je wel, dit bedoel ik idd met hoeveel Knipoog

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:54

Mijn paard krijgt (KWPN Ruin, 1.70m) s'ochtends en bij het avondeten 2 plakken hooi, tussen de middag en s'avonds rond 22.00 - 23.00 nog één plak.

Het is meer dan voldoende voor hem en laat het ook gewoon liggen als hij genoeg heeft!
Laatst bijgewerkt door MikeRick op 01-11-06 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:54

Als er altijd hooi "in" blijft liggen, dan eten ze tot ze vol zitten....
In het begin zullen ze idd snel te eel eten,maar later als ze zien dat
er altijd genoeg is, zal dat wel stoppen.
Wel belangrijk is hoe "goed" je hooi is.
Bij goed hooi, zou ik 3 x geven op een dag....

Mijn paarden staan binnen en krijgen 3 x een plak hooi en 3 x een halve schep biks. Ze zijn vrij dik, dus geef geen onbeperkt hooi.
Mijn hooi is ook erg goed.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:55

Mijn paarden (4jarige drachtige appaloosa en mijn 2.5 jarige kruising) staan ook nog steeds op de wei (aankomende winter ook). Ik voer ze hetzelfde als jou, hooi en meusli. Ze krijgen bij mij ongeveer 1.5 baal hooi per 24 uur ongeveer en dan 2 x pdag meusli. Ik voer op het oog , als ik denk dat het te weinig is of paardjes worden magerder voer ik ze ongeveer nog een 0.5 baal extra.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:56

1 baal dat genoeg :S dat verschilt per paard... gewoon TESTEN een paard is een hooi eter ander niet:P

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:57

timokyana schreef:
Mijn paarden (4jarige drachtige appaloosa en mijn 2.5 jarige kruising) staan ook nog steeds op de wei (aankomende winter ook). Ik voer ze hetzelfde als jou, hooi en meusli. Ze krijgen bij mij ongeveer 1.5 baal hooi per 24 uur ongeveer en dan 2 x pdag meusli. Ik voer op het oog , als ik denk dat het te weinig is of paardjes worden magerder voer ik ze ongeveer nog een 0.5 baal extra.

thnx! dit is een duidelijk antwoord en ook wat ik zoek! Haha! voer je die 1,5 baal in 1x?

bedankt voor de rest van de reacties, maar 's avonds 2 plakken en 's ochtends 1 (bv) is niet wat ik bedoel, ik voer ze nu ook beperkt, bovenstaande reactie is echt wat ik bedoel Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:01

Ik heb drie a vier voermomenten op een dag. Hoe meer voermomenten, hoe minder hooi er verloren gaat. Heb ook wel geprobeerd alles in 1 keer te voeren, maar dan gaan ze er mee spelen, wordt het in de modder getrapt en wordt het als wc-papier gebruikt.

Afgezaagd, maar die van mij krijgen idd ook muesli bijgevoerd (Marstall Optimal). Twee keer per dag.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:01

colette_007 schreef:
1 baal dat genoeg :S dat verschilt per paard... gewoon TESTEN een paard is een hooi eter ander niet:P

je hebt helemaal gelijk!
jij hebt je ding gezegd, ik geef je gelijk, zijn we dan nu klaar? Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:03

Mac schreef:
wordt het in de modder getrapt en wordt het als wc-papier gebruikt.

.

ik ben ook heel benieuwd hoe ik het morgen aantref Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:04

ik voer s ochtend en s avonds, deel het door twee.(mijn paarden maken er gelukkig geen puinhoop van en eten het mooi op). Wel leg ik hoopjes neer in de wei,zodat ze in beweging blijven, dus niet alles op een hoop. Ik weet niet of je paardjes aan huis staan, bij mij wel dus voor mij is het geen probleem om meerdere keren te voeren. jouw trekpaard hoe oud is hij/zij? Ik weet niet zeker maar denk dat zo'n paard alleen al 1 hele baal minstens nodig heeft, zou je eens aan de trekpaard bokkers kunnen vragen.Een shetje heeft niet zoveel nodig.

edit:kanjer zeg je trekpaard,rijd vast en zeker lekker met een barefoot op zo'n brede rug Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:07

ik heb ze niet aan huis staan, maar voer nu ook 2x per dag in hoopjes dus dat is geen probleem...
de overige trekpaardbokkers hebben hun knollen over het algemeen op stal in ieder geval snachts, dan is de voeding toch net weer ff anders...
aan dr lichaam te zien( qua omvang;)) heeft ze genoeg aan wat ze nu krijgt, maar om met dit koude weer zichzelf warm tehouden enzo, heb ik het idee dat onbeperkt voeren zeker geen kwaad kan..

ze is 7 trouwens

edit: dank je... ben er ook zeer blij mee... zowel met mn knol als mn barefoot Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:09

Hooi bevat over het algemeen te weinig energie/eiwit om daadwerkelijk kwaad te kunnen, je bereikt eerder ongewenst effect met kuil/luzerne, meer voedingstoffen/hoger eiwithgehalte.

Keet komt vd winter in 2 open stallen te staan met uitloop en een jaarling. Ik gooi gewoon iedere dag een baal of 1 a 2 erin, nog ff uitproberen. Ze heeft iig altijd wat te knabbelen dus.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:19

toen mijn paarden nog in de (redelijk afgegraasde) wei stonden kregen ze twee balen hooi bijgevoerd. het was altijd schoon op de volgende dag.

nu staan ze overdag in de paddock. daar prop ik de voerruif vol met ongeveer 1 1/2 balen hooi. op stal krijgen ze nog 1/2 baal per paard. drie krijgen op stal voordroogkuil ipv hooi.

ze krijgen allemaal ook Marstall müsli, 2 keer per dag.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:29

zóóó... ben net terug van de knollies! het is me alles 100% meegevallen... er lag nog ruim 3/4 baal (in verschillenden hopen) en toos was een stukminder nijdig naar dondertje ( eigenlijk helemaal niet meer) als ie bij een hoop hooi kwam.
wat ik er nu van zie bevalt me zeer goed... heb er nu weer een halve baal bij verspreid en doe dat vanavond weer... Haha!
Afbeelding

het ligt ook wel gezellig zo Clown
Afbeelding