ervaringen gevraagd met cursussen 'zelf bekappen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

ervaringen gevraagd met cursussen 'zelf bekappen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:23

hai,

ik ben op zoek naar ervaringen van jullie met cursussen om zelf te leren bekappen om over een tijdje te gaan doen.
in principe ben ik op zoek naar een cursus waarin je op een normale manier leert bekappen, hoeft niet persé natuurlijk bekappen te zijn, de basis is al prima.
mijn hoefsmid wil over een jaar of 3 stoppen omdat hij dan met pensioen gaat, belangrijk vind ik dan dat ik zelf ook een beetje kan zien of een nieuwe hoefsmid mn beestjes goed op hun voeten zet en ik zelf tussendoor de hoeven wat op een goede manier bij kan houden (in de zomer bijvoorbeeld de 'gebrokkelde' stukje hoef wegvijlen etc.)

er staat veel info op allerlei sites en ook op bokt bij gebruik van de zoekfunctie, maar bij wie beveel jíj zo'n cursus aan? wat zijn je ervaringen? hoeveel lessen gaan er ongeveer inzitten voor je wat kap en vijlwerk onder knie hebt? wat zijn de prijzen van zo'n cursus? kortom..... tell me Haha!

Arabesk

Re: ervaringen gevraagd met cursussen 'zelf bekappen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:28

hier was al ergens een topic over, maar ja.

Antheman hier van bokt heeft een cursus bekappen gedaan bij een traditionele smid dacht ik.

Ik heb een cursus gedaan bij paardnatuurlijk, dat beviel me erg goed. Ik ben dat gaan doen omdat alle hoefsmeden in mijn omgeving vol zaten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:29

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:39

thnx voor jullie antwoorden.
arabesk, ik heb via de zoekfunctie geen specifiek topic kunnen vinden over ervaringen bij cursussen, mocht 'ie toch al bestaan, graag even de link, dan kan hier een slotje op Knipoog

@antheman, ziet er interessant uit die site, maar is wel een zéér uitgebreide cursus. ik ga eens verder kijken of er ook mogelijkheden zijn tot een minder uitgebreide cursus. het is niet mijn intentie om hoefsmid te worden als ik later groot ben Knipoog maar ik hoop een ander goede hoefsmid te gaan vinden die de hoeven gewoon elke 2-3 maanden doet en ik tussendoor wat kan vijlen/bijhouden..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:43

roossie22 schreef:
thnx voor jullie antwoorden.
arabesk, ik heb via de zoekfunctie geen specifiek topic kunnen vinden over ervaringen bij cursussen, mocht 'ie toch al bestaan, graag even de link, dan kan hier een slotje op Knipoog

@antheman, ziet er interessant uit die site, maar is wel een zéér uitgebreide cursus. ik ga eens verder kijken of er ook mogelijkheden zijn tot een minder uitgebreide cursus. het is niet mijn intentie om hoefsmid te worden als ik later groot ben Knipoog maar ik hoop een ander goede hoefsmid te gaan vinden die de hoeven gewoon elke 2-3 maanden doet en ik tussendoor wat kan vijlen/bijhouden..

Hoezo zeer uitgebreidt?
Ik heb er 10 avonden zitten knippen,vijlen,raspen, en ijzers verwijderen.

Maar ik snap het al: ik heb je de link naar de hoefsmid opleiding gegeven.

Citaat:
Duur: 10 avonden
Tijden: 19.00 uur - 22.00 uur
Data: dinsdag 27 februari, 6, 13, 20, 27 maart, 3, 17, 24 april, 1 en 8 mei 2007 Bij voldoende deelname bestaat de mogelijkheid om extra data te plannen.
Groepsgrootte: max. 12 cursisten
Prijs: € 495

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:48

aha.....kijk, dá's meer wat ik zoek haha, dank je wel!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:45

Ik heb geen ervaring met de cursus, maar wel goede ervaringen met de bekapper die de cursus geeft: Klaas Feuth. zie zijn website (natuurlijk-ruiterschap) Hij geeft ook een meerdaagse cursus.

Ik heb zelf de cursus van PN gedaan, en ben daar erg tevreden over. Sinsdien hou ik, onder controle van Klaas Feuth, de hoeven van mijn paard en pony bij.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:03

roossie22 schreef:
mijn hoefsmid wil over een jaar of 3 stoppen omdat hij dan met pensioen gaat, belangrijk vind ik dan dat ik zelf ook een beetje kan zien of een nieuwe hoefsmid mn beestjes goed op hun voeten zet en ik zelf tussendoor de hoeven wat op een goede manier bij kan houden (in de zomer bijvoorbeeld de 'gebrokkelde' stukje hoef wegvijlen etc.)

Ik ga er vanuit dat je huidige smid zijn vak verstaat en je paard(en?) goed bekapt. Vraag hem de oren van z'n hoofd wat de aandachtspunten zijn voor jouw paarden en vraag hem of hij je vertelt hoe je dat moet bijhouden.
Misschien weet je huidige smid ook wel iemand die het goed van hem kan overnemen en hoef je dus zelf niet zo te zoeken naar een geschikte andere smid.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:46

Ik heb laatst ook de cursus bij Paard Natuurlijk gedaan.
Beviel me erg goed Ja Ik vind het een echte aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:09

Leuk om te horen.
Ik wil volgend jaar érg graag de cursus gaan volgen Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 18:34

Waratje schreef:
Ik ga er vanuit dat je huidige smid zijn vak verstaat en je paard(en?) goed bekapt. Vraag hem de oren van z'n hoofd wat de aandachtspunten zijn voor jouw paarden en vraag hem of hij je vertelt hoe je dat moet bijhouden.
Misschien weet je huidige smid ook wel iemand die het goed van hem kan overnemen en hoef je dus zelf niet zo te zoeken naar een geschikte andere smid.

daar ben ik al mee begonnen hoor Knipoog
hij heeft een leerling die hij op dit moment 1,5 jaar opleidt en nog verder op gaat leiden en waarmee hij nu alvast langs klanten gaat om kennis te maken etc en hem vast wat paarden te laten bekappen enzo onder zijn toezicht. die leerling gaat hem in principe overnemen, maar op de één of andere manier klikt het niet met die leerling en mijn paard
, hij is drukker waarop mijn paard niet prettig reageerd, is snauweriger etc ik heb er geen fijn gevoel bij zeg maar... vandaar dat ik nu alvast aan het orienteren ben naar een andere smid voor in de toekomst en dat ik zelf gewoon kan zien of het juist gaat of niet, vandaar de cursus

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:48

Is er ook een site van paard natuurlijk van die cursus?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:50

ik pb je de site wel even, je kan ook op 'hoeven' klikken in mijn onderschrift Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:44

Ik ben erg benieuwd naar de cursus natuurlijk bekappen van paardnatuurlijk!! Heb het boek net uit, ge-wel-dig!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:52

roossie22 schreef:
hai,

ik ben op zoek naar ervaringen van jullie met cursussen om zelf te leren bekappen om over een tijdje te gaan doen.
in principe ben ik op zoek naar een cursus waarin je op een normale manier leert bekappen, hoeft niet persé natuurlijk bekappen te zijn, de basis is al prima.

er staat veel info op allerlei sites en ook op bokt bij gebruik van de zoekfunctie, maar bij wie beveel jíj zo'n cursus aan? wat zijn je ervaringen? hoeveel lessen gaan er ongeveer inzitten voor je wat kap en vijlwerk onder knie hebt? wat zijn de prijzen van zo'n cursus? kortom..... tell me Haha!

Ik heb zelf een cursus bekappen gedaan bij paardnatuurlijk.nl.
omdat ze daar oefenen op kadaverhoeven en ik eigenlijk bij mijn jaarling nog niet zo goed durf, ga ik in december op een deel 2 cursus bij horsesgonatural. Dan neem ik mijn paardje mee en krijg ik advies toegespitst op de hoeven van mijn eigen paard, en leer ik te bekappen zonder dat ik zit op een stoeltje en de hoef tussen mijn dijen kan klemmen... (oftewel op zijn kop Haha! )

Ik ben van mening dat je de basis erg goed uit de cursus bij paardnatuurlijk kan halen. Horsesgonatural geeft ook basis en vervolg (die ik nu dus ga doen).

Cursus bij NB kostte 135 euro incl boek. De herhaling bij horsesgonatural 85 euro (incl stalling eigen paard, excl lunch).
Weet niet wat de basis bij horsesgonatural kost, maar dan zou je even op de website kunnen kijken.

Succes en plezier!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:57

Ik raad je de cursus aan van Fred, www.cabcalor.be
Is een 4daagse cursus met mogelijkheid tot je paard meenemen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:11

Heb wel een mening, maar zie dat er al iemand gereageerd heeft die via pm zegt dat ik mijn mond moet houden als zij iets zegt....

Maar aangezien ik OostIndisch doof ben;

Ik zou alleen maar zo'n cursus doen inderdaad om inzicht te krijgen in de materie van het bekappen. Ga aub niet zelf lopen peuteren aan hoeven. Dat is iets wat je never nooit niet in 4 dagen kunt leren. Het gaat namelijk niet alleen om een stukkie wegvijlen, maar het is echt millimeterwerk. Als je dan geen gedegen kennis van de anatomie en het bewegingsapparaat van het paard hebt, kun je je paard enorm de vernieling in helpen.

Vraag anders of je een paar keer mee mag met je smid, kun je hem laten vertellen wat belangrijk is.....

Succes!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:27

BitchyWitchy schreef:
Ik zou alleen maar zo'n cursus doen inderdaad om inzicht te krijgen in de materie van het bekappen. Ga aub niet zelf lopen peuteren aan hoeven. Dat is iets wat je never nooit niet in 4 dagen kunt leren. Het gaat namelijk niet alleen om een stukkie wegvijlen, maar het is echt millimeterwerk. Als je dan geen gedegen kennis van de anatomie en het bewegingsapparaat van het paard hebt, kun je je paard enorm de vernieling in helpen.

Daarom heb je dus goede boeken en daar staat niet in dat je met centimeters moet werken. Goed kijken naar de anatomie van de hoef en vragen aan je huidige bekapper of je goed bezig bent.
Citaat:
Vraag anders of je een paar keer mee mag met je smid, kun je hem laten vertellen wat belangrijk is.....

Succes!

Dat lijkt me altijd handig, vooral betreffende de hoeven van je eigen paardje, want die kunnen wezenlijk verschillen van andere hoeven. Ik heb bijv. tinkerhoeven bekapt op de cursus, terwijl ik zelf een jaarling arabiertje heb... Dat scheelt letterlijk de helft.

Onder begeleiding van horsesgonatural zal ik straks zelf de hoeven gaan bijhouden en mijn werk regelmatig laten controleren. Wanneer je alles met mate doet kan er dan volgens mij weinig de vernieling ingeholpen worden (MET MATE< MET MATE)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:39

@ corine1981
Als ik het goed heb staat op www.hoofcare.nl een verhaal van iemand die ook onder begeleiding zelf bekapte, geloof me, daar wordt je niet vrolijk van.......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:52

Zal ik hier nou op ingaan of niet Cool

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:03

Tja ik zat ook al te kijken, maar besloot om het niet te doen. Weet je wat ik zo raar vind. Er is 1 persoon die er helemaal niets van begrepen heeft en die heeft de hoeven verkloot. En er wordt gelijk een hoop ophef over gemaakt en dat het allemaal maar gevaarlijk is.
Als nu een gediplomeerde hoefsmid een paard zou verkloten, roepen ze dan ook gelijk van dat alle hoefsmeden gevaarlijk zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:06

Als een smid zich vernagelt 'hoort dat erbij' en als 1 zelfbekapper de plank misslaat .... wordt het meteen breed uitgemeten.

Vooralsnog hebben er zich nog geen nieuwe gevallen voorgedaan. Iedereen hier op 'naturals' is nog tevreden zelfbekapper zonder problemen. Ja

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:34

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:42

Ik ga er dus ook niet op in Haha!

Had op een of andere manier wel verwacht dat dit voorbeeld weer eens aangehaald zou worden... toch helderziend denk ik Tong uitsteken Gestoord

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:24

kinders, gedraag je Knipoog

maar goed, om dan ook nog ff mee te gaan in het verhaal... ik ben niet voor persé natuurlijk bekappen ook niet voor persé de reguliere hoefsmid... wat ik belangrijk vind ik dat mijn beestje recht op haar voeten staat en deze op de juiste manier bekapt worden op een zo natuurlijk mogelijke manier, ofdat dan door de natuurlijk bekapper gedaan wordt of door de normale smid zal mij een zorg zijn..

nogmaals... ik ga er niet zelf aan lopen kloten, zonder enig inzicht. wel wil ik in de loop van de tijd een nieuwe hoefsmid gaan vinden die het op mijn manier doet( de natuur z'n gang laten gaan en alleen wegvijlen/bijhouden om de goede stand te houden) maar die ik een beetje in 'de gaten' kan houden. dat je de opleiding hoefsmid of natuurlijk bekapper hebt gedaan, betkend nog niet dat jij je vak goed verstaat(net zoiets als je rijbewijs halen, wat nog niet betekend dat je ook goed kan rijden) ik laat nu de hoefsmid om de 3 maanden ongeveer komen, al heeft ze af en toe wel een klein brokkeltje.... dat wil ik dan in de toekomst bij kunnen houden en dan de hoefsmid net als nu gewoon elke 3 maanden laten komen ter controle zeg maar...

@bitchywitchy: uiteraard vraag ik mijn hoefsmid de oren van zn kop als ie bezig is met mn knol en shet en heb ik ook zeker wel het één en ander geleerd