Te lief?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Te lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 09:00

Ik ben bezig met grondwerken met een jonge fries. Ik heb het boek van Inge Teblick gekocht en ben hier mee begonnen. Oefening 1 ging super. Ze kwam vrij snel naar me toen. Maar daarna loop ik een beetje vast. Mevrouw vindt het erg fijn om bij me te komen en achter me aan te lopen. Maar ik heb moeite om haar weg te sturen. Het lijkt wel alsof ze een soort van bevestiging bij me zoekt. En ik moet best well wat druk gebruiken om haar weg te sturen en dan lijkt het wel of ze zich een beetje afsluit. Dit lijkt me niet helemaal goed. Ik heb dan best moeite met haar weg te sturen. Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken.

Achterom

Re: Te lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:44

Les nemen lijkt me handig.
Hoe dicht komt ze bij je, gunt ze jou je ruimte nog wel? Als ze te dicht bij je blijft is dat namelijk ook een teken van dominant gedrag, net als lastig weg laten sturen.
Maar het kan ook onzekerheid zijn.
Daarom is het handig om iemand de situatie eens te laten zien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:54

Op mijn vorige stal stond ook een friese merrie die ze aan het beleren zijn met natural horsemanship. Met een instructrise erbij. En dat paard reageert echt bijna nergens op, je kunt er met vlaggen en toeters op af komen rennen, niks boeit haar. Ze gaat echt door haar lompigheid gewoon op je voet staan, laat zich moeilijk weg sturen, reageert bijna nergens op..
Nu zijn ze er achter gekomen dat dit heel vaak gebeurt bij jonge friese merries van het zware type.. Gewoon lui en lomp.
Ik weet niet of die mensen dat ondertussen al hebben opgelost en hoe, ik sta niet meer daar op stal. Ik zou je wel eens het mailadres van de instructrise kunnen geven.
Maar misschien dat er nog iemand hier ervaring heeft ermee.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 16:24

Die merrie die ik dus doe, is over het algemeen wel een scheitebroek. Ze schrikt van veel dingen. Maar ze is zo erg naar mensen toe, dat ze daar dus niet bang van is. En ik ben bang dat ik teveel druk gebruik om haar van me af te sturen en zij daardoor misschien afstompt. Maar ik wil inderdaad ook wel les hierin nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:38

Inge Teblick heeft een forum en een e-mail adres. Als je bij oefeningen uit het boek tegen problemen aanloopt, zou je haar kunnen bellen of ze daar advies op heeft. Zo kan ze bij een eventuele nieuwe oplage dingen in haar boek aanpassen, als dat niet duidelijk overkomt, of de mensen alvast een handleiding geven waar de valkuilen zitten en waar je op moet letten.

Dus neem even contact met haar op, haar website is www.ingeteblick.be

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:58

Ik vraag me ook af deze methode wel voor elk paard geschikt is, misschien past het niet bij je paard? Maar ik zou idd ook eens navragen bij iemand die er ervaring mee heeft, ze zullen heus wel eens eerder tegen dit probleem zijn aangelopen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:57

spokie79 schreef:
. En ik ben bang dat ik teveel druk gebruik om haar van me af te sturen en zij daardoor misschien afstompt.

Te weinig druk stompt je paard af, te veel druk niet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:13

je zegt dat ze een schijtebroek is, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar heel te tijd veilig bij jou mag komen sloffen... als jij het vraagt moet ze je ruimte geven, dat hoort ook bij het respect hebben voor jou !

je hoeft niet hardhandig te worden om ze uit je buurt te krijgen, maar wel heel consequent en kordaat (je kan kordaat/ streng zijn zonder agressief te zijn hè). verder is er niets verkeerd aan om haar met wat meer druk weg te sturen wanneer ze geen gehoor geeft aan kleine signalen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:28

kynshiri schreef:
je zegt dat ze een schijtebroek is, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar heel te tijd veilig bij jou mag komen sloffen... als jij het vraagt moet ze je ruimte geven, dat hoort ook bij het respect hebben voor jou !

Iedere persoon heeft een persoonlijke ruimte om zich heen van ongeveer 1,5 meter. Je moet je paard duidelijk maken dat hij niet ongevraagd in je persoonlijke ruimte mag komen. Als je dat konsekwent volhoudt kan hij je niet bijten, niet per ongeluk op je voet gaan staan en je zelden raken met trappen, helemaal als je er voor zorg dat het paard je twee ogen geeft (dus je met twee ogen aankijkt), en niet twee achterbenen...Haha!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:48

MysticTinker schreef:
Op mijn vorige stal stond ook een friese merrie die ze aan het beleren zijn met natural horsemanship. Met een instructrise erbij. En dat paard reageert echt bijna nergens op, je kunt er met vlaggen en toeters op af komen rennen, niks boeit haar. Ze gaat echt door haar lompigheid gewoon op je voet staan, laat zich moeilijk weg sturen, reageert bijna nergens op..
Nu zijn ze er achter gekomen dat dit heel vaak gebeurt bij jonge friese merries van het zware type.. Gewoon lui en lomp.
Ik weet niet of die mensen dat ondertussen al hebben opgelost en hoe, ik sta niet meer daar op stal. Ik zou je wel eens het mailadres van de instructrise kunnen geven.
Maar misschien dat er nog iemand hier ervaring heeft ermee.

Nou in dit verhaal kan ik me helemaal vinden, mijn 2,5 jarige mérens heeft hier ook "last" van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:34

Als het paard nergens op reageert, zijn ze niet konsekwent genoeg om door te gaan tot fase 4+.
Ik vraag me overigens af welke methode "Natural Horsemanship" bij dit paard gehanteerd wordt, en vooral WIE deze methode hanteerd...Haha!. Is dit een ervaren NH-er of iemand die er vaag aan heeft geroken? En nogmaals, welke methode wordt gebruikt? Sommige paarden reageren gewoon niet op nors kijken en hebben wel degelijk een aanraking met de stick nodig (hoe on-NH dat ook klinken mag)...

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:54

Cassidy schreef:
Als het paard nergens op reageert, zijn ze niet konsekwent genoeg om door te gaan tot fase 4+.
Ik vraag me overigens af welke methode "Natural Horsemanship" bij dit paard gehanteerd wordt, en vooral WIE deze methode hanteerd...Haha!. Is dit een ervaren NH-er of iemand die er vaag aan heeft geroken? En nogmaals, welke methode wordt gebruikt? Sommige paarden reageren gewoon niet op nors kijken en hebben wel degelijk een aanraking met de stick nodig (hoe on-NH dat ook klinken mag)...

Nou ik doe geen parelli dus een fase 4 is bij mij niet van toepassing. Ik heb veel ervaring met NH en dan vooral op de voest, roberts en teblick manier. Ik heb dit ook met veel andere paarden uitgeoefend. Maar bij m'n eigen paard krijg ik weinig respons en gebruik ik inderdaad een longeerzweep zonder touwtje (dus eigenlijk stokje).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:41

Misschien dat je dan toch een keertje Parelli moet gebruiken...
Ik zelf doe veel volgens de methode Anderson....en vaar daar heel goed bij.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:31

Dan hou ik toch maar mijn zweep erbij. Ik dacht dat je je paard dan stomp kon maken door teveel druk te gebruiken. Dat ze daarna dan niet meer reageren op minder druk. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:05

Het ligt eraan hoe je de druk opbouwt. Niet ineeens veel druk gebruiken, maar rustig opbouwen. Parelli beschrijft dat heel duidelijk vind ik.
Als het goed is laat je paard het dan de volgende keer niet meer zo ver komen, en hij weet dat het er aan zit te komen omdat je hem dus waarschuwt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:19

spokie79 schreef:
Dan hou ik toch maar mijn zweep erbij. Ik dacht dat je je paard dan stomp kon maken door teveel druk te gebruiken. Dat ze daarna dan niet meer reageren op minder druk. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Parelli en ook Anderson werken in fases. Dus als je druk legt met hand of stok, moet je doorgaan tot je reactie krijgt, en meteen stoppen als je die reactie krijgt. Je zult zien dat je de volgende keer niet zover hoeft te gaan, dat je steeds minder druk hoeft te gebruiken.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... mes?&t=lit

Beschrijving van de Parelli Porcupine game (game 2) :

This game is called "porcupine" as a reminder that the horse should not lean against a point of pressure but learn to move away from it. Learning this prepares him to understand how to respond to the rein, the bit or the leg. It is applied with a steady feel, not intermittent poking. The steady pressure starts soft and slowly increases until the horse responds. When the horse moves away, the steady pressure is instantly released.

This pressure is applied in four phases - press the hair, then the skin, then the muscle, then the bone! Each phase gets stronger, and there is no release until the horse responds with at least a try. In this way, it's the release that teaches the horse he made the right move. If he responds at phase 1, then go no further. If it takes up to phase 4, be prepared to persist until the horse tries to find comfort by moving away from the feel. Reward the slightest try with instant release, rubbing and a smile (back to Friendly Game)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:40

Bedankt Cssidy, hier heb ik wat aan. We hebben wel vorderingen gemaakt. Ze gaat nu om op en lichte aanraking en het commando om. Soms inderdaad alleen een haaraanraking. Ook achterwaarts gaat goed. Ik knipe met mijn vingers terwijl ik back zeg en dat is vaak al voldoende. Soms een kleine aanraking op de borst nodig. Behalve als ze met haar koppie ergens anders is, dan lukt dat even niet. Maar dat gaat wel komen denk ik. Wegsturen lukt nog steeds niet goed, dus daar wacht ik dan maar even mee totdat een ervaren iemand me kan begeleiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:29

Een tip, maakt niet uit welke methode je hanteerd, of je het nu met vingerknippen doet of aanraken...blijf doorvragen tot je reactie krijgt. Ik vraag me alleen af hoe je de druk wilt verhogen als je met je vingers knipt? En als iemand anders met zijn vingers knipt op een moment dat jij een bepaalde oefening niet wilt, en het paard gehoorzaamd aan die knip van die vingers, wat doe je dan? Corrigeren kan niet, want je paard voert het gevraagde uit.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:47

Ik knip met mijn vingers terwijl ik deze voor haar borst hou. Maar ik begrijp dus dat dat niet handig is.

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:04

Zo zie je maar Spokie je paard gaat op de lichtste aanwijzingen naar achteren en om en dat zonder druk. Paarden zijn doorgaans meewerkend als ze je begrijpen en als de taak niet te vervelend voor ze is, of als ze er niet onzeker van worden. Je bent dus niet te lief hoor en hebt nu al gekregen wat je wilt toch. Ik rijd mijn paard ook zonder druk en we rijden op een touwhalster stad en land af.

Ik heb een jaar met een paard gereden die ook niet wilde wijken voor druk, zelfs een NH paarden guru lukte het niet hem van zijn plaats te krijgen, ha ha dat was wel grappig. Als ik voor een hek stond stond dan wijkte hij echter keurig om er door te kunnen! Op die praktische manier kon ik lange buitenritten maken ook al was het een koppig paard. En met druk bereikte ik het tegendeel vaak. Ik gaf het paard ook nooit zijn zin, als hij iets wou doordrukken, dan stapte ik af en leide hem lopend een stukje mijn kant op en vandaar ging het verder. Veder liet ik hem zo vrij mogelijk om zijn eigen pad te zoeken. En daardoor was het prettig rijden voor beide en kon ik steeds meer met hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:06

Tja Goingwith, dan heb je een "gentlemans agreement", maar je paard is en blijft dan nog dominant. Als jij je daar prettig bij voelt, en het bij dit paard voor je werkt, dan moet je dat zo blijven doen. Kans is alleen groot dat je bij een volgende die je net zo benaderd gigantisch in de problemen komt.

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:15

Sommige mensen denken alleen aan druk, als een paard niet wil doen wat je vraagd. Terwijl er een heleboel paarden zijn, die prima meewerken op grond van de relatie die je met hem hebt. Als mijn Jur iets niet wil doen, dan is daar een reden voor. Meestal onzekerheid en dat zou een ander kunnen interpreteren als dominant. Met die onzekerheid kan ik hem helpen, zie ik het als dominant dat kan ik alleen maar strijden met hem.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:06

Ik heb vandaag weer een oefening met haar gedaan en het ging echt super. Binnen een paar minuten had ze het door. De bridge en de handtarget. Ik dacht eerst dat ze het echt heel de tijd per ongeluk deed. Maar toen ik haar naar de wei bracht en weer het commando gaf, ging ze gelijk naar mijn hand om die aan te raken. En ik had natuurlijk bix in mijn zak zitten om gelijk na de bridge te belonen. Echt super. Zo heb ik haar op weg naar de wei ook geleerd, dat 'ho' stilstaan is. Echt een supermethode. Ik kan niet wachten tot morgen om te kijken of ze het nog kan. Zo wil ik haar steeds meer gaan leren. En dan daarna komt het wegzenden wel weer een keer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 01:35

goingwith schreef:
Sommige mensen denken alleen aan druk, als een paard niet wil doen wat je vraagd. Terwijl er een heleboel paarden zijn, die prima meewerken op grond van de relatie die je met hem hebt. Als mijn Jur iets niet wil doen, dan is daar een reden voor. Meestal onzekerheid en dat zou een ander kunnen interpreteren als dominant. Met die onzekerheid kan ik hem helpen, zie ik het als dominant dat kan ik alleen maar strijden met hem.

Als je paard onzeker is, moet hij in jouw die zekerheid vinden. Als jij dan als leider iets van hem vraagt heeft hij in mijn ogen toch echt te gehoorzamen. Je suggereert iets, vraagt dan, vraagt dan met nadruk en eist de oefening. Dat zijn voor mij de vier fases...en ja, dat gaat gepaard met druk. De eerste keer moet ik eventueel gaan eisen, (en dan de kleinst mogelijke poging om gehoor te geven aan het gevraagde belonen) de keren daarop hoef ik doorgaans toch niet zo ver te gaan. Dus in mijn ogen is het meewerken van de paarden op grond van de relatie die je met elkaar hebt, niet meer en ook niet minder dan het gehoorzamen van het paard aan de suggestie die je op dat moment geeft, hoe subtiel die ook is.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 10:19

Cassidy heeft gelijk. Paarden leven niet met elkaar als mensen. Paarden zijn kuddedieren. Zij staan dus of onder jou en dan ben jij de leider, of boven jou en dan ben je niet blij Knipoog. Je kan natuurlijk wel op een paardvriendelijke manier, en net als het in de kudde wordt gedaan, dingen aan je paard vragen.

Paarden hebben dit gedrag van nature en mensen moeten dit leren en ik wil dit graag leren. Zodat ik op een fijne manier met mijn paard kan samenwerken. Zaakis wel dat je als mens op het paard let of het paard ook gelukkig en tevreden is. Je moet dus niet van je paard gaan eisen dat ie springpaard wordt als hij dat echt niet leuk vindt. En je mag ook best eens iets voor je paard doen wat hij leuk vindt, zoals een buitenrit, terwijl je dat zelf misschien iets minder leuk vindt.