Trailerloaden... weer een drama

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Trailerloaden... weer een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 23:57

Het ging zo goed, ik kon mijn paard alleen laden, het ging prima.

Vandaag ging zijn kont tegen de krib, na 1,5 uur heb ik er toch maar iemand bijgehaald. Een normal, die had m in vijf minuten met trekken en mopperen hem in de trailer.

Sh*t wat doe ik verkeerd of neemt hij me gewoon in de maling Verward

Morrie

Re: Trailerloaden... weer een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:21

join the club......
ik had Morrie voor m'n Parelli tijd op de lok-met-voer-de-trailer-in methode opnieuw trailermak gemaakt, na 2 jaar liep hij er 1 x binnen een minuut in en op de Parelli cursus begon de ellende

De laatste keer hebben we 3 1/2 uur staat prutsen, maar uiteindelijk wel zonder trekken, duwen, of ook maar 1 woord te zeggen erin gegaan.

Ik heb het opgegeven.

Het is me ook niet gegeven: ik had zéér deskundige hulp gestrikt op het parelli Tournement, bleek ik geen trailer ter beschikking te hebben.....

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:24

Geduld en veel oefenen... en meer savvy (wat je weer krijgt met veel geduld en veel oefenen Knipoog)

Sjobrend kon ik normaal laden geen probleem (voor hem uit erin lopen). Voor mijn L1 moest ie op de Parelli manier, en daar heb ik echt flink op moeten oefenen. Hij zag dat echt niet zitten. Gelukkig stond er een trailer op het terrein waarmee ik kon oefenen. Dus na elke training oefenen met de trailer en zo stapje voor stapje de trailer in. Eenmaal in de trailer kreeg ie wat brokjes vanuit het zijdeurtje. Toen ik zoveel geoefend had ging ie soms helemaal uit zichzelf de trailer in wandelen.

Maargoed dan moet je dus wel ene trailer tot je beschikking hebben anders werkt het niet.
Soms hebben ze ook wel een bui van 'je beijkt het maar vandaag'. Door dan sqeeuze en sideways te doen rond de trailer en comfort op de klep en in de trailer willen ze nog wel eens hun mening bijstellen (hoewel je je ook wat moet afvragen over de rijkwaliteiten van de vorige bestuurder en hoe die rit verlopen is..)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 12:02

ik heb een trailer, maar ik vraag me af of het niet riskant is om te oefenen zonder de trailer aan een trekhaak te koppelen...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:56

Maak een trekhaak aan een muur of iets dergelijks vast, koppel de trailer daaraan vast, dan staat hij netjes stabiel.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:02

Arabesk schreef:
ik heb een trailer, maar ik vraag me af of het niet riskant is om te oefenen zonder de trailer aan een trekhaak te koppelen...

Ik zou de trailer wel aankoppelen of je moet van die zijpootjes hebben.....om de trailer stabiel te houden. Toen ik nog wedstrijden reed (graaft diep in het geheugen Knipoog ) heb ik met Est ook een tijdje geoefend met een trailer die niet aan een trekhaak vast zat......Toen de trailer begon te kiepen bij het uitladen (want daar had ik niet aan gedacht Bloos ) kon ik weer helemaal overnieuw beginnen met vertrouwen winnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:11

Trailer is inderdaad iets dat je moet oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, herhalen, herhalen, herhalen, herhalen totdat je er zelf doodmoe van wordt. En altijd oefenen op een moment dat je trailer vast staat en niet kan kiepen.

Na lang oefenen hebben wij uiteindelijk een manier gevonden om Kev altijd en overal binnen 20 minuten de trailer op te krijgen. Ik ben begonnen a la Parelli, maar uiteindelijk overgestapt op een eigen bedacht systeem MR/Parelli/en soms wat "normal" streng toespreken *LOL*.

Hij loopt er gewoonlijk direct in, maar soms wordt dit wat langer.

Ook voordat ik met de trailer op pad ga, ga ik nu zeker 1 week van tevoren al weer met de trailer op pad. Keertje alleen in en uitladen. Keertje naar een parkeerterreintje dichtbij met de trailer, uitladen, buitenritje maken, inladen. Als dat prima gaat dan pas naar het evenement waar we naar toe wilden gaan.

Belonen met voer heeft nog nooit gewerkt.

Nu is het kijken hoe hij is als hij niet wil laden. Is hij erg gestresst? Dan is het even wat games van Parelli totdat de aandacht en de rust er weer is.
Is hij de rust en kalmte zelve, maar is het meer een dominantie kwestie dan is het zaak om de MR methode van stal te halen.
Als hij voor alles en iedereen aandacht heeft behalve voor ons dan is het een beetje kijken wat werkt. Parelli, rondlopen aan touwtje en zo aandacht krijgen, MR.
En als hij voor driekwart op de klep staat (met zn gewicht naar voor en niet naar achteren) en ondertussen op rust gaat staan dan is een klein duwtje op zn been of een *KOM OP* vaak wel genoeg.

Maw: per situatie en per paard kijken wat de beste aanpak is en vooral zelf de langste adem hebben Lachen.

Weet je waar het aan ligt? Is het angst of dominantie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:49

Apple schreef:
Trailer is inderdaad iets dat je moet oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, herhalen, herhalen, herhalen, herhalen totdat je er zelf doodmoe van wordt. En altijd oefenen op een moment dat je trailer vast staat en niet kan kiepen.

Na lang oefenen hebben wij uiteindelijk een manier gevonden om Kev altijd en overal binnen 20 minuten de trailer op te krijgen. Ik ben begonnen a la Parelli, maar uiteindelijk overgestapt op een eigen bedacht systeem MR/Parelli/en soms wat "normal" streng toespreken *LOL*.

Hij loopt er gewoonlijk direct in, maar soms wordt dit wat langer.

Ook voordat ik met de trailer op pad ga, ga ik nu zeker 1 week van tevoren al weer met de trailer op pad. Keertje alleen in en uitladen. Keertje naar een parkeerterreintje dichtbij met de trailer, uitladen, buitenritje maken, inladen. Als dat prima gaat dan pas naar het evenement waar we naar toe wilden gaan.

Een tijdje terug ben ik een keer of zes naar het bos geweest, ging prima stond er zo op.

Gebruik je dat ding een maand niet is ie weer *eng eng eng* Boos!

Het was wel zo dat het knetterhard waaide gister, ik heb gemerkt dat dat wel invloed heeft, dan luistert hij sowieso minder goed (suist zo langs je paardenoortjes he Haha! ) en is veel gestresster.

Ik moet even kijken hoe ik dat nu ga regelen allemaal, de trailer staat nl. 50 km verderop en ik kan hem niet echt kwijt bij mijn huidige stal....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 07:06

zet hem bij je werk neer Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:38

Harde wind werkt idd ook niet geweldig mee ja Haha! Haha!.

Is het echt *eng eng eng* of is het meer *ik wil er niet in vandaag*?

Jammer dat je de trailer niet dichterbij kunt zetten, dan kun je niet even tussendoor op een rustig moment de trailer meenemen in de dagelijkse gang van zaken.

(laatste keer dat ik een kwartier lang heb lopen rommelen bleek achteraf dat meneer moest plassen en daardoor er liever niet op ging, hij heeft uiteindelijk op de trailer geplast, maar daar was hij niet gelukkig mee).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:45

ALTIJD de trailer aankoppelen........ een wiebelende trailer is doodeng voor een paard Haha! Haha!

Ik ben het geen gezeik type Haha! of ze moeten het echt eng vinden......... en gelukkig loop ik al lang genoeg mee om echt eng te kunnen onderscheiden van een dikke vinger.

als ze het echt eng vinden kan ik rustig een hele dag bezig zijn om stukje voor beetje het dier op de wagen te krijgen, krijg ik een dikke vinger, hebben ze een probleem (wat wel voordelig is, want dan ben ik maar 10 minuutjes bezig Haha! )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:47

hij was wel een beetje aan het zeiken ja, want echt hyperventileren op de trailer doet hij niet meer, deed hij eerst wel. dacht dat beesten dat niet konden, maar wel dus, dat klinkt echt raar.

Het is gewoon lastig als hij dwars gaat liggen dan krijg ik m er in mijn eentje echt niet in Boos! tenminste dit was de eerste keer dat ik hem er niet alleen inkreeg....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:49

jij niet, niemand niet Arabesk........ als een paard dwars gaat liggen lukt het je gewoon echt niet in je eentje Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:52

Bij echt *eng eng eng* heb ik mn knollie weleens zeiknat, maar dan ook echt zeiknat, lees "water loopt er in straaltjes vanaf alsof je hem hebt afgesponsd" van de trailer gehaald na een ritje van nog geen 10 minuten.

Daarna wou hij er dus niet meer op en was helder dat ik een trailerprobleem had Haha!.

Inmiddels zijn we dat wel kwijt en komt hij ook gewoon droog van de trailer af. Wel wat alert, maar dat is meer "waar ben ik en wat gaan we doen".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:56

zo had ik die spikkel, die moest afgelopen zaterdag naar de keuring....... ding is best lastig te laden maar met een touwtje erachter gaat het goed. Dier heeft 120 kilometer goed op de wagen gestaan, we komen aan en ik parkeer de combi in, en het beest gaat compleet uit haar stekker...... erbij gaan liggen en al. wij hadden zo iets, van "die moeten we straks nog laden, gaat niet goedkomen"

maargoed uiteindelijk met 3 man en een flinke bak vreten ging ze zo weer de wagen op....... beessie had er niks van...

Wat er nu precies gebeurd is weten we nu nog niet

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:58

Een trailer blijft natuurlijk een volkomen onnatuurlijk verschijnsel voor een paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:19

als ik een paard was ging ik er ook niet in Cool
ik durf al niet eens in een lift... Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:22

En daar heb je waarschijnlijk gelijk de kern van het probleem te pakken Haha! Haha!.

Voor ons was trailerrijden ook niet zo normaal, dus dat breng je dan gelijk direct op je paard over ("zal mij benieuwen of hij erin gaat" of "als ik paard zou zijn dan zou ik er ook niet in gaan"). En als je dan een paard hebt dat dit soort signalen naadloos oppakt en daar op inspeelt dan gaat ie inderdaad de trailer niet meer in Haha!.

Ondertussen zijn wij een stuk handiger met de trailer en hoort het er gewoon bij, dus gaat knollie er ook gewoon in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:30

ik was wel erg gestresst de laatste keer met laden en dat zag hij ook wel denk ik Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:33

Haha! Haha!

Dan weet je dus bijna al zeker dat hij er niet in zal gaan Haha!.

Als ik gestresst ben dan geef ik het touwtje wel even aan iemand anders, want anders weet ik zeker dat ik sta te rommelen voor de klep *LOL*.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:40

hulp nodig bij trailerladen? ik heb al diverse bokkers geholpen en gebruik ook parelli.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:55

Ara heb je de dvd eigenlijk??? Anders moet je die volgende week ff meenemen.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:04

ja die heb ik... *snik* en die dingen hanteer ik ook gewoon...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:35

Ga je altijd weg als hij de trailer in moet?
Als Anouar iedere keer weg ergens naar toe moet als hij de trailer in moet heeft hij na 4 keer geen zin meer.
Daarom oefen ik gewoon af en toe tussendoor. Dan heb ik de tijd, geen stress en maken we er gewoon een spelletje van. Tenminste 3 keer de trailer in en uit, meestal kan hij er daarna geen genoeg van krijgen en doen we het nog een paar keer. Als we klaar zijn mag hij weer lekker de wei in.
Zo blijft het leuk voor hem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:26

Gewoon af en toe trailer op en af zonder dat we gaan rijden doen wij ook af en toe Ja. Zo blijft de trailer in het systeem en is het niet gelijk paniek (maar....slim paard, dus daar kwamen we achter toen we met oefenen geen beenbescherming om hadden en met echt rijden met de trailer wel *LOL*. Met oefenen dus ook alles er op en eraan Haha! ).

Ara, als je de DVD hebt en ook alle tips en trucs toepast is het misschien een idee om jezelf een keer op video te laten opnemen als je bezig bent met laden Lachen.