Hoe respect krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sap

Hoe respect krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 18:16

Ik heb een paardje van 8 jaar.
Ik doe niet 100% aan NH, maar ik gebruik wel dingen ervan..
Ik kan bij mn andere paardje wel een join-up voor elkaar krijgen, maar bij die van 8 niet..

Ik kan wel dingen met hem doen, maar hij ziet zichzelf als leider, ook over mij..
En dat is niet helemaal de bedoeling..
Hij doet waar hij zin in heeft, negeert mij, en de laatste tijd probeert hij me vaak te bijten, waarvan de laatste keer raak was..
In mijn gezicht.. en het bloedde Scheve mond

Hij negeert mij ook vaak als ik hem straf..
Ik sla hem niet hoor, ik zeg gewoon boos dat het niet mag Knipoog
Normaal was dat genoeg, maar nu lijkt het alsof hij me niet eens hoort..

En er is de laatste tijd niks veranderd..
Niet zover ik weet tenminste Scheve mond

Hoe kan ik zijn respect krijgen, zodat we weer als maatjes door het leven kunnen?

Cars

Re: Hoe respect krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:41

Respect krijg je niet..dat moet je verdienen......

En hoe NH gericht ik met mijn paard ook omga zodra hij mij in mijn gezicht bijt is er iets meer actie dan alleen boos zeggen dat het niet mag.

Maar over de omgang..NH is niet enkel een join up.
Ik heb het zelfs nog nooit gedaan met mijn paard.
Probeer eerst meer inzicht te krijgen in het freestylen/grondwerken met een paard.
Ik ben zelf erg voor Voest maar er zijn zeker nog andere methodes..is maar net waar jullie je prettig bij voelen.
Lees eens wat boeken erover en ga naar een cursus om het te leren/voelen wat de bedoeling is.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 18:48

Toen hij in mn gezicht beet, heb ik eigenlijk niks gedaan..
Ik was echt veel te verbaasd.. en ik had pijn Knipoog

Ik weet dat het niet alleen join-up is, maar ik wil gewoon op een pijnloze manier mn paard 'onder controle' houden. (ik heb er even geen andere woorden voor).

Ik heb een boek van Monty Roberts, iemand die ik ken gebruikt de methode van Parelli, maar van Voest heb ik nog niks meegekregen..
Ik zal eens wat rondkijken Lachen

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:42

Ik heb ook wat aan parelli gedaan, maar doe niet echt aan 1 methode. Toch vind ik dat Parelli wel duidelijk is voor je paard. In je gezicht bijten mag echt niet! Als je paard bijt, dan is het al veel te ver gekomen, dan reageert hij waarschijnlijk ook niet meer op woorden. Bijten kan je afleren door "terug te bijten". Ik heb vroeger een shetlander verzorgd, en als die beet, dan kneep ik in zijn vel, op een willekeurige plek. Zo zouden andere paarden dat ook doen. Het bijten was toen snel afgelopen.
Verder kan je respect niet zomaar krijgen. Dat duurt lang, en als ik het zo hoor ging het vroeger beter met je paard. Dat betekent dat hij zich nu al meer de baas voelt, en hij zal alleen proberen nog meer macht te krijgen. Ik zou idd ook een cursus of clinic bekijken, of hulp gaan zoeken. Want het is voor jou en je paard erg verwarrend als hij je niet als leider ziet.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:32

Dankje voor je tip Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:59

Terugbijten?Nou,dan moet je best snel zijn.

Als je paard je gebeten heeft kan je niets anders doen dan alleen maar boos worden.

Als je het ziet aankomen,laat hem dan lekker tegen je arm aanknallen dmv met je arm te flapperen(en nee,kakelen moet je niet doen Knipoog )

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:01

Haha, ja die techniek ken in ja Knipoog
Dat ga ik is proberen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:07

Sap schreef:
Haha, ja die techniek ken in ja Knipoog
Dat ga ik is proberen!

Doe maar Ja

Als je net zoals ik een hardnekkig paard hebt die na 50x ertegenaan knallen nog niet geleerd kan je nog altijd een klap geven als je het beu bent.

En je hoeft je niet schuldig te voelen.Hij knalt er immers tegen!Jij flappert alleen maar Haha!

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:10

Volgens mij staat hij meteen 10 meter verderop, het is zo'n onwijze schijterd Clown

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:23

Sap schreef:
Toen hij in mn gezicht beet, heb ik eigenlijk niks gedaan..
Ik was echt veel te verbaasd.. en ik had pijn Knipoog

actie ----> reactie

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:57

reken maar dat ik dit probleem ook had toen ik met Shirengo begon.

Ik doe Parelli met hem (nu nog alleen grondwerk) en het is een stuk verbeterd met zijn gedrag tegenover mij.
Hij let gewoon meer op mij en reageert bij oefeningen met meer overtuiging dan vroeger.

Ik zou gewoon lekker grondwerk met hem gaan doen.
Je kunt zelf misschien wat boeken lenen enzo en kijken welke NH methode bij jou past.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:07

Als een paard je in je gezicht kan bijten sta je te dichtbij. Ik zou grondwerk met hem gaan doen, zodat je de verhouding even rechtzet. Ik kan je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen.

Zie ook: viewtopic.php?f=125&t=625206

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:41

Dankje allemaal voor de tips Lachen

Het gaat weer wat beter tussen ons..
We hebben echt een haat-liefde verhouding Haha!

Ik doe de laatste tijd veel NH oefeningen en hij reageert er goed op Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:42

Welke NH oefeningen doe je zoal?

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:45

Armaris schreef:
Terugbijten?Nou,dan moet je best snel zijn.

Als je paard je gebeten heeft kan je niets anders doen dan alleen maar boos worden.

Als je het ziet aankomen,laat hem dan lekker tegen je arm aanknallen dmv met je arm te flapperen(en nee,kakelen moet je niet doen Knipoog )

terugbijten zie ik onder het kopje "boos worden".
En idd, je moet snel reactie geven, maar dat moet je ook doen als je op een andere manier straft.
Zomaar gaan slaan zou ik mee oppassen, en wapperen met je arm ook. Paarden kunnen er kopschuw van worden, en bovendien wil je ook rust bereiken, en met je arm wapperen vind ik nou niet echt een teken van rust.
Nouja, bij elk paard zit dit natuurlijk weer anders... Bloos

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:48

Nouja, oefeningen..

Ik ben bezig met wijken voor druk..
Dat pikt hij erg snel op..

Ik gebruik de fladdertechniek om hem te 'straffen'.
Dat lukt ook erg goed Lachen

Tsja, zoals ik al zei: We hebben een haat-liefde verhouding..
De ene dag kan ik alles met hem doen en is hij superlief..
De volgende dag doet hij waar hij zin in heeft..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:53

tiffany_ schreef:
Zomaar gaan slaan zou ik mee oppassen, en wapperen met je arm ook. Paarden kunnen er kopschuw van worden, en bovendien wil je ook rust bereiken, en met je arm wapperen vind ik nou niet echt een teken van rust.
Nouja, bij elk paard zit dit natuurlijk weer anders... Bloos

Als je het paard niet aankijkt terwijl je staat te wapperen en je het paard raakt zal het paard denken: sjit, foutje van mij, had ik maar niet zo dicht bij mijn baasje moeten staan, en het niet als correctie zien. Kopschuwe paarden krijg je als je het paard aankijkt en gericht naar dat hoofd gaat slaan.

Rust krijg je niet door het paard met rust te laten zonder dat je het gewenste resultaat krijgt, rust is de beloning voor het uitvoeren van het gewenste gedrag door het paard. Geen confrontatie ontlopen, daar krijg je hele vervelende paarden van.

Overigens zou ik niet terugbijten, een paard is sneller dan jij, en kan desnoods met een klap van zijn hoofd alle tanden uit je mond slaan. Ik ben zuinig op mijn gebit, en hoef voorlopig geen kunstgebit. Bijten kan ontaarden in een spelletje bij paarden, en dat moet je zien te vermijden. Een correctie geven die aankomt, dan ben je klaar.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-09-06 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:56

Sap, aparte dingen uit de NH meenemen is net als het bakken van een cake: als je het meel vergeet mislukt hij.

Ik zou toch proberen een heel traject te volgen, ipv alleen maar stukjes mee te nemen. Als je eenmaal genoeg kennis in huis hebt, kun je gaan beslissen wat je toepast en wat je weglaat. Maar gezien die "haat-liefde verhouding" met je paard schort het daar nog een beetje aan.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:59

Maar stel dat ik helemaal overstap op NH, 'mijn' paard is eigenlijk van mn opa..
En die verzorgt hem ook..

Maar ik zie mn opa nou niet zo snel overstappen op NH Clown

Is dat een probleem?
Dat ik hem anders behandel dan mn opa?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:04

Je zou je Opa wel kunnen informeren waar je mee bezig bent, maar twee manieren van omgaan met het paard is een beetje een probleem, en niet eerlijk tov het dier.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:07

Ja idd Scheve mond

Nouja, ik ga er nog over denken Knipoog
Bedankt voor de hulp iig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:22

Sap schreef:
Maar stel dat ik helemaal overstap op NH, 'mijn' paard is eigenlijk van mn opa..
En die verzorgt hem ook..

Maar ik zie mn opa nou niet zo snel overstappen op NH Clown

Is dat een probleem?
Dat ik hem anders behandel dan mn opa?

Waarschijnlijk behandel je het paard nu ook anders dan je opa doet. Of bijt hij je opa ook in het gezicht?

Paarden kunnen heel goed onderscheid maken tussen mensen (en hun manier van doen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:30

Terugbijten vind ik geen goede manier. Hij mag mij niet bijten, dus dan mag ik hem ook niet bijten.
Anouar is ook wel eens te opdringerig. Hij heeft nog nooit opzettelijk gebeten maar af en toe is hij gewoon vervelend (duwen enzo) Ik stuur hem dan gewoon bij me weg. 'Zoek het zelf maar even uit'
Meestal wil hij meteen met hangende pootjes terug komen. Als hij een beetje vervelend was mag hij al vrij snel weer bij me komen. Als hij echt heel vervelend is geweest blijft hij maar lekker even bij me uit de buurt.
Als de 'straf' er dan opzit mag hij bij me komen, beloon ik hem en doen we een klein spelletje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:52

PeruaansePas schreef:
Paarden kunnen heel goed onderscheid maken tussen mensen (en hun manier van doen).

Maar hoe eerlijk is het t.o.v een paard als jij hem leert via de friendly game dat hij - om maar een voorbeeld te noemen, niet dat de opa van de TS zo reageert - niet bang hoeft te zijn voor de zweep en je hem overal ermee kunt aanraken zonder dat hij een tik krijgt, en de ander persoon bijv. die zweep juist wel (te pas en te onpas) hanteerd? Hoe verwarrend en hoe eerlijk is dat voor een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:09

NA --> NH.