Ik ben met het boomloosrijden begonnen omdat er voor mijn pony geen passend zadel voor een leuke prijs was te vinden. Omdat ze bovendien op leeftijd is (rond de 30) was de kans groot dat het zadel al snel niet meer goed zou liggen doordat haar lichaam nu eenmaal veranderd. Een boomloos zadel was dus ideaal voor ons..
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Banjer is in de zomer erg rond (grasbuik), in de winter minder rond (bijna sportmodelletje... )... met zadels dus niet praktisch.. in de zomer past een zadel goed, in de winter te groot... Ik raakte erg geïnteresseerd voor boomloos, en na een paar zadels van een ander merk zijn Banjer en ik erg blij met onze Torsion..
Banjer beweegt er ruimer onder, ik zit er lekkerder op dan met een boomzadel... dus voor Banjer en mij als combinatie is boomloos erg ideaal...
Haha! Eigenlijk wilde een vriend van mij boomloos gaan rijden en ik vond het heelmaal niks. We dicuseerden er wat over en ik kon mezelf niet genoeg onderbouwen, omdat ik niet genoeg over het boomloze wist. Dus ben ik gaan lezen en lezen en lezen met het idee dat ik hem "wel ff" zou zeggen wat er allemaal niet goed aan boomloos was . Met als resultaat dat ik nu in bezit ben van 2 boomloze zadels en op de uitkijk ben naar een derde en geen boomzadels meer heb... Kortom, na alles wat ik gelezen had was ik snel overtuigd! (ik had op dat moment ook wel problemen met mijn boomzadel)
Bitloos ben ik gaan rijden sinds ik het zeer duidelijke artiekel in het Bit gelezen heb over de ademhaling. Dat is nu met Endurance duidelijk te merken, op de laatste P/A met Simply hebben ze haar ademhaling niet eens geteld, het zag er al "zo rustig uit"!
Wil overigens geheel niet zeggen dat ik "anti" boom of bit ben hoor! Maar voor mij werkt dit momenteel erg fijn.
Rena was erg vluchterig toen ik haar kocht , binnen 2 weken proeftijd was dat al zoveel verbeterd dat ik besloot haar te houden , maar na een tijdje kon ze wel nog steeds zomaar ineens aan de kletter slaan als ze iets eng vond. En het enige dat je dan overblijft is je pony met flink trekken en plukken proberen op de rem te krijgen...want je zit toch op de weg met alle gevaren van dien. Niksdoen is ook geen optie... Ik baalde er enorm van terwijl het eigenlijk zo goed ging , en ze zo ontzettend goed vooruit ging in de omgang en het heel licht te rijden zijn , het vertrouwen enzo , dat ik dan toch ineens zo grof in haar mond moest zijn om ons hachie te redden. Daar baalde ik echt enorm van dat ze mij in die positie dwong dat ik haar pijn moest gaan doen met dat gesleur aan dat bit. Ze had al voordat ik haar kocht dondersgoed door dat ze dwars door een bit heen kon denderen , vorige eigenaresse vertelde ook dat ze vaak wondjes had van het trekken aan het bit , en ik wilde die hele situatie niet. Ben dus overgestapt op bitloos met remmen op de neus , omdat ze daar nog geen ervaring mee had en ik haar daarmee dus nog kon overbluffen. Bit kende ze al te goed dat dat niks te vertellen had. En gewoon het idee he , dat je lekker af bent van dat stuk staal in haar bekkie. Dus alleen maar voordelen als je meer ontspanning en lichtheid op de hulpen wilt van je paard. Werkte prima ! Als ze ondanks haar "groei" toch eens ervandoor wilde spurten dan hoefde ik m'n teugels met het korte hackamoortje maar iets aan te nemen en ze ontspande en kwam terug , simpelweg omdat ze van begin af aan geleerd had dat dat echt remmen betekend. Dus van die hele nare gewenning van dat bit af. En als ik de rem erop zette gaf dat geen pijn en terugvechten zoals bij het bit , maar gewoon ontspanning en berusting dat ze niet mocht rennen. Super dus !
Ik wilde graag een heerlijk relaxed zittend westernzadel voor haar op maat laten maken , waarschijnlijk met flexboom , helemaal met alle details naar mijn zin en voor ons allebei super pasvorm. Dus ging op internet zoeken naar de mogelijkheden , en kwam zo dus ook boomloze zadels tegen en toen vooral nog de Torsions in Duitsland , en de USA , in Nederland was er niks over boomloos te vinden. Ik werd helemaal enthousiast over de Torsion en geloofde inmiddels al niet meer in perfect passen. Veels te veel onrust in m'n hoofd of je boomzadel wel ECHT (nog) goed past...
Maar omdat het zo onbekend was durfde ik niet direct dat dure zadel te bestellen vanuit Duitsland , wilde eerst wel proberen of dat iets voor Rena en mij was. Heb dus eerst een Bareback-pad besteld
Rena vond het doodeng en was weer vluchterig , vond het niks op haar blote ruggetje Dus er heel nonchelant aan laten wennen tot ze het na een tijdje juist geweldig vond om zonder zadel of met BB-pad te gaan rijden. En toen heb ik de Torsion besteld. Later overgegaan op Barefoot omdat ik de zitting van de Torsion erg irritant vond zitten , maar voor de rest altijd plezier van gehad.
Ondanks de geweldig mooie en goed door-ontwikkelde boomzadels die ik zie en waar ik haast van ga kwijlen , durf ik een boomzadel toch nog steeds niet aan. Het risico van gemene drukplekken door niet altijd perfect passen is mij te groot.
En de harde zit is waardeloos als je eenmaal boomloos gewend bent
Mijn paard heeft een ontzettend moeilijke rug voor boomzadels, heb verschillende modellen en types gepast, maar níets lag goed. Met gebruik van een speciale westernpad is de Barefoot tot nu toe het enige zadel wat ik netjes passend bij hem heb gekregen, vandaar dus boomloos.
Bitloos omdat ik het ten eerste een veel fijner idee vind om 'zonder dat metaal in z'n bekkie' te rijden. Ook vind ik het handiger voor onderweg als we een pauze houden, dan kan Auk gewoon grazen. Én hij is er veel makkelijker op terug te rijden in een noodsituatie dan met bit, daar rende hij dan gewoon doorheen.
ik ben boomloos gaan rijden omdat winston in de zomer nogal dik is en in de winter een stuk minder, waardoor mijn zadel in de winter paste maar in de zomer niet. dus ik ben op zoek gegaan naar andere zadels en toen kwam ik uit bij de site van boomloosrijden . Nu heb ik dus een barefoot zadel en het zit geweldig! in de vakantie waren we op een camping waar er ook een manege was, dus ik heb daar 4 buitenritten gemaakt in het bos(op hun paarden). maar hun hadden alleen boomzadels, en ik heb de eerste keer gelijk op een dressuurzadel gereden. ik had na 1 uurtje wel vreselijk last van mijn kont en benen! zo'n boomlooszadel is veel zachter.
bitloos heb ik gedaan omdat ik het toch voor winston een fijner idee vind dan zon stuk RVS in zijn mond...
Ik heb een pony met een moeilijke rug, geen enkel boomzadel paste. Het was zelfs zo erg dat ik een zadel op maat heb laten maken en het na 3 keer anders opvullen weer weg heb gedaan. Ze kreeg echt binnen een week lelijke drukplekken.
Toen ben ik eens gaan kijken wat er mogelijk was. Na wat onderzoeken ben ik op de Randol's uit gekomen. Ik heb hem besteld en dat was het dan verslaafd
Tot nu toe heb ik 4 boomloze zadels gehad waarvan ik er nu nog 2 in mijn bezit heb, de Randol's en mijn nieuwe Barefoot Arizona. Beide zadels hebben andere voor en nadelen en ik wissel ze dus af. Ik ga bv niet springen met mijn Arizona en lange ritten doe ik met er juist wel mee.
Bitloos heb ik eigenlijk vanaf het begin geprobeerd, mijn pony werd er rustiger door. Na veel oefenen nu volledig overgestapt. Het overstappen lag niet aan mijn pony, die was er meteen al blij mee maar aan het vertrouwen wat 19 jaar bit rijden had opgebouwd. Nu heb ik meer vertrouwen op bitloos dan met bit
Mijn pony is gelukkiger en daardoor ben ik gelukkiger, onze relatie is echt enorm verbeterd
Ik ben bitloos gaan rijden omdat het met bit gewoon niet ging. Mijn pony heeft een enorme hekel aan het bit, en sindsdien we bitloos rijden gaat alles veel beter. Boomloos ben ik nog niet, maar wil ik wel heel graag. Ik heb nu een boomzadel, die overigens gewoon goed past, maar heb dan nu ook het gevoel dat er iets tussen ons zit waardoor we niet helemaal samen in 'harmonie' zijn. We rijden ook geregeld zonder zadel en dat gaat gewoon veel fijner. Gauw een testzadel aanvragen dus!
Na ongeveer 4 boomzadels geprobeerd te hebben bleef het schuiven, haartjes door de war etc. Om gek van te worden, steeds met de galop zat ik in haar nek. Mijn pony heeft ook een lastig lichaam voor een zadel (ronde ribben, weinig schoft en weinig schouder) waardoor het dus altijd zou schuiven (volgens "zadelkenners"). Heb nu wel 1 passend boomzadel, alhoewel passend is een groot woord, met een bontje eronder ging het redelijk oke.
Totdat een vriendin van mij met boomloos aan kwam, een keertje van haar geprobeerd en sja verslaafd. Aangezien ikzelf ook vaak last had van mijn boomzadel, pijnlijke enkels, rug, schouders en kont ( ) was dit een ideale uitkomst. Ook het feit gedwongen zitten in mijn dressuurzadel vond ik niet fijn, zeker niet met lange buitenritten was dit niet lekker.
Toen zelf dus ook een boomlooszadel gekocht en heel vreemd, de haartjes zitten nog steeds helemaal glad!! Echt een wonder, het 1e zadel wat wel past! Ik zou niet anders meer willen en ook zij heeft mij verslaafd gemaakt! (mijn mooie dressuurzadel ligt dus al die tijd al in een hoekje ongebruikt )
Bitloos sta ik ook wel voor open en wil dat dus ook zeker eens gaan proberen om te testen hoe ze daar op gaat reageren!
Ik heb een poos met boomzadel gereden, maar welk zadel ik er ook op legde; ze liep er anders mee dan zónder zadel. Je kon echt aan haar merken dat ze zonder zadel veel fijner vond. Toen heb ik 1x een test-Randolls van een vriendin erop gelegd, ze liep alsof ze zonder zadel bereden werd! Ookal had ik alleen een stukje gestapt, ik was overtuigd. 3 dagen later heb ik een Barefoot gekocht. En we zijn er allebei heel blij mee
Bitloos ging ongeveer hetzelfde; zonder bit reageerde ze BETER dan met. Hoe moeilijk is die overstap dan nog...
haha .. Ik heb er eens over gehoord .. MAar wat is het eigenlijk.. Ik weet wel wat een boom(op een zadel dan en ook in het bos horo ) is maar ik snap het niet helemaal :p
Bitloos rijden heb ik een keer getest omdat ik het zo heerlijk ontspannend vond om gewoon zonder zadel en hoofdstel rond te hobbelen in het land. En Orchid vond dat ook. Toen heb ik een paar keer op een stalhalster gereden, dat was het ook niet helemaal. Toen heb ik een bitloos hoofdstel gemaakt, en daar liep ze zo mooi op weg dat ik nooit meer anders heb gereden. Ze heeft gewoon ontspanning door haar hele lijf, die ze met bit niet had. Boomloos rijd ik niet omdat mijn boomzadel me prima bevalt, waarom anders
Ik rijd boomloos omdat mij dat prettiger leek voor mijn tinker die best brede schouders heeft. En het zit ook nog eens heerlijk. Bitloos rijd ik sinds uh een maand of 4, en dat bevalt goed. Ik heb het eigenlijk gedaan als proef omdat Sox vooral in het voorjaar headbangde. Ze bleek (gras)pollenallergie te hebben dus vorige jaren druppels en pollennetjes gekocht. Maar nu voor het eerst nergens last meer van Ik maak regelmatig lange buitenritten en dan is een bitloos hoofdstel ideaal, kan ze fijn grazen zonder stuk metaal in haar mond
bitloos; omdat mn paardje absoluut geen plezier beleefde aan het bit, heb er meerdere geprobeerd, maar ze bleef maar moeilijk doen: niet meer uit de wei gehaald willen worden, ze hield echt dr tanden zo lang mogelijk stijf op elkaar als ik er een in wilde doen, als je de teugels iets aannam gelijk dr koppie in de lucht en helemaal gespannen. Ze heeft gewoon weinig ruimte in de mond, dus waarom moeilijk doen. Dingen zoals een hackamore lijken mij niet echt wat, dus heb nu zo'n voest hoofdstelletje.
Boomloos heb ik wel geprobeerd maar durf ik nog niet aan gezien dat ze nog jong is, mijn lengte en gewicht in verhouding tot haar, ik ben nu aan het kijken naar een pegaso zadel.
Voordat ik mn tinker kreeg was ik al op zoek naar een zadel waar ik zelf lekker lang in kon zitten. Ik had heel graag een western zadel, maar ik wilde ook wel wat kunnen springen enzo.. En toen ik las over de barefoot sprak me dat vanaf het begin al heel erg aan. Ik las en veel goede verhalen over. En mijn paard was nog jong en zou nog veel groeien.. Dat was gewoon hét perfecte zadel voor ons, dus ik heb em toen meteen besteld en nu ben ik er nog steeds heel blij mee. Ooit wil ik ook de arizona! Bitloos daar reageert mn tinker nog niet goed genoeg op dus daar durf ik niet mee naar buiten. De ene keer kan ik hem makkelijk helemaal zonder hoofdstel rijden, de andere keer reageert ie helemaal nergens meer op en moet ik em zelfs omtrekken om hem stil te zetten.. Maar we werken eraan!
Boomloos rijden doe ik nog niet, hoop heel binnenkort toch van wel. Ik las zoveel goeds over boomloze zadels en wilde daar wel wat informatie over. Toevallig woont er iemand heel erg dicht in de buurt en heb bij haar een afspraak gemaakt om meer informatie te krijgen over boomloze zadels. Ik was zo enthousiast dat ik wel een testzadel wilde proberen. Ze reed zelf boomloos en ik mocht haar zadel lenen. In het begin was het wat eng, maar al snel wende het. We hebben een paar keer een bosrit gemaakt, gewoon buiten gereden en western gereden. Wat een heerlijk zadel! Bitloos weet ik eigenlijk niet meer, ik reed mijn pony wel eens naar de wei of uit de wei, dit deed ik met halster. Van de paarden-fysio kreeg ik de tip om voorlopig even bitloos te rijden. Dit heb ik toen gedaan. Daarna ben ik weer overgegaan op rijden met bit, maar sinds een klein tijdje terug wilde ik eigenlijk toch wel weer bitloos gaan rijden. Dat doe ik nu dan ook en het bevalt goed
Bitloos omdat ze tijdens het inrijden aan het wisselen was en last had van dr bit.. Ben daar mee door blijven rijden tot ik door de KNHS verplicht werd er een bit in te hangen met wedstrijden. Nu wissel ik het af.
Boomloos omdat ik gek wordt van die niet passende zadels en een op maat gemaakte niet in mn budget past. En met de boomloze mag je ook wedstrijden rijden dus niet houd me meer tegen.
Ik heb nog een barefoot maar ik ga er wel 1 aanschaffen, en dat is vooral omdat ik een haflinger heb die szomers dik is en swinters normaal waardoor het zadel szomers niet meer past. en omdat ik best vaak buitenritten maak van 3 uur. en dan terugkom met 2 doorrijplekken op mn kont... en dan kan ik weer een paar dagen bijna niet zitten... (zoals nu ook) en als ik mn barefoot heb wil ik kijken of ik ook bitloos kan gaan rijden, want ik heb vorig jaar met een touwhalster gereden, en dat ging super als ik in de bak reed, alleen als ik het bos in ging was ze niet bepaald te sturen
Ik ben boomloos gaan rijden omdat ik geen enkel passend zadel vond voor mijn pony. Hij is erg kort gebouwd en had met elk ander zadel pijn tijdens het opstijgen. De eerste keer dat ik wilde opstappen met een boomloos zadel hield hij zich klaar om te protesteren tegen de pijn, maar die kwam niet en die pijn is nooit meer terug gekomen omdat ik een Randol's boomloos zadel heb gekocht. Bitloos was wat anders... Bij het opleren van m'n pony was het steeds aan het halster... Maar toen werd het tijd dat ik zelf ook iets in m'n handen kreeg en toen heeft de vriend van mijn instructrice een speciaal touwhalstertje voor ons geknoopt en we waren vertrokken!