Is dit op te lossen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Is dit op te lossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:04

Mijn paard, een 18 jarige Friese hengst, is vroeger dekhengst geweest en heeft nav de verhalen die ik over hem gehoord heb, geen makkelijk leven gehad vroeger.
Ook is hij blind aan een oog, vanaf z'n 3 jaar al.
Ik ken en rijd hem al zo'n 9 jaar en de laatse 3 jaar is ie van mijzelf.
We reden L2 dressuur maar zijn 2 jaar geleden gestopt ivm hoofdschudden, dat nu zo goed als weg is.
Na die tijd zijn we verder gegaan met recreatief boscrossen wat altijd super is gegaan.
Hij heeft ook altijd aangespannen gelopen en dus heb ik een tuig en kar gekocht en ben met hulp uiteraard aan de slag gegaan met hem.
Tot hier heeft Oeds nog nooit een enkele pas verkeerd gezet, ondanks dat ie hengst is ook nooit gebruld of ander hengstengedrag vertoont.

Echter enkele maanden geleden waren m'n moeder en ik een ritje wezen maken met de kar, tot ie op zo'n 500mtr van stal schrok van blaffende honden en op hol ging...
Sinds die tijd is hij enorm schrikachtig met harde geluiden en dingen ver weg.
Ik had natuurlijk de schrik goed te pakken en ben ook niet meer aangespannen met hem wezen rijden.
Na een poosje rust, voor beide Knipoog , ben ik er maar weer eens opgeklommen wat boven verwachting heel goed ging!
Zo heb ik het dressuren weer wat opgepakt en hij liep heel fijn.
Tot zo'n maand geleden...
Ik was in de buitenbak aan het rijden en daar schrok ie van spelende kinderen en ging wederom op hol...
Onderweg ben ik eraf gevallen maar verder viel de schade mee, althans de lichamelijke schade...
Oeds schrikt nu van het minst of geringste geluidje, dingen die hij normaal gesproken nooit eng zou vinden.
Hij is altijd 200% verkeersmak geweest, hij ging voor me door het vuur!!
Op het moment dat ie schrikt, wordt ik bang, ben ontzettend bang dat ie aan de hand een keer op hol gaat...

Na die val heb ik besloten dat hij met pensioen gaat.
Lekker in de wei, paddock, buitenbak en af en toe in de stapmolen voor wat extra beweging.
Ook zijn we met vrijheidsdressuur begonnen mbv een clicker, dat gaat echt heel goed en hij vind het ook heel leuk om te doen.

Maar omdat ie zo schrikkerig doet, ben ik gewoon bang.
Bang dat er wéér ongelukken gebeuren.
Op het moment dat het rustig is op stal, is er niks aan de hand.
Maar zo gauw het een beetje druk is..begint de ellende.
Bv vanochtend, in de wei aangrenzend aan onze wei langs de paddock waren mensen bezig met een auto met aanhanger om het gras af te maaien en op de aanhanger te laden, ook waren ze met de omheining bezig.
Ik haal Oeds uit de stal om hem in de paddock te zetten, ziet hij die auto en mensen en begint te flippen, ik raak op zo'n moment ook in paniek, bang dat ie op hol gaat...
Geruststellen lukt op zo'n moment gewoon niet, hij is dan niet voor rede vatbaar en dan is ie dus echt sterk met z'n dikke hengstenek erop.
Uiteindelijk heb ik hem zonder ongelukken in de paddock kunnen zetten, maar op zo'n moment zit de schrik er wel weer goed in hoor!!
In de paddock gaat ie gewoon verder met flippen, loopt rondjes te draaien in de uiterste hoek en zodra ie iets hoort of ziet rent ie steeds hardere rondjes...
Ik ben erbij gaan staan om hem gerust te stellen, dat hielp een beetje.
Ook als ik er niet bij ben doet ie zo raar, dat heb ik ook al geprobeerd.

Het probleem is dus dat hij op een manege staat, al 9 jaar.
Op een manege is het altijd druk, met de lessen ed.
Verhuizen is absoluut geen optie, ik durf hem niet ergens onbeheerd op een weitje te zetten en op een andere stal wil ik zelf niet aangezien ik op de stal werk waar hij staat Knipoog
Ik hoef er niet meer op te rijden, daar heb ik me bij neergelegd, maar ik wil dat ie wat meer rust in z'n lijf krijgt, dat ik hem gewoon normaal uit de stal kan halen zonder bang te hoeven zijn dat ie aan de kletter gaat.

Volgende week komt er een osteopaat, hij is al eerder behandeld vanwege dat hoofdschudden en na die ongelukken wil ik er zeker van zijn dat ie nergens last van heeft.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen...

Sorry voor het lange verhaal Bloos

8nnemiek

Re: Is dit op te lossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:14

Het is moeilijk maar moet zeker op te lossen zijn.
Ik denk dat hij heel erg reageert op jou, paarden voelen angst gewoon heel goed aan. Je moet er zelf weer wat meer vertrouwen in krijgen.
Ken je niet iemand in de buurt die veel ervaring heeft met natural horsemanship en moeilijke paarden, zo iemand kan waarschijnlijk snel zien waar het probleem ligt.
Ben je in de bak ook bang om ermee te lopen? Anders zou je misschien eens wat schriktraining kunnen doen, zoals over een zeil lopen met hem, om pionnen heen, onder een paraplu staan, overal aanraken met de paraplu.. Zo krijgen jullie allebei weer vertrouwen in elkaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:17

Het lijkt me verstandig dit wel onder begeleiding van echte experts te doen. Balingehof komt eigenlijk als eerste in me op, maar da's wel een heel eind uit de buurt voor je...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:21

Lijkt wel of hij het niet hoort of ziet aankomen en daarvan schrikt.
Is zijn andere oog nog steeds goed?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:38

Ik ben zelf vorig weekend naar een freestyle cursus geweest van Emiel Voest(van de paardenbasis).

Hier was ook een schrikparcours uitgezet waar je je paard doorheen moest leiden erg leuk om te doen maar ook zeker confronterend met hoeveel je nog fout doet uit onwetendheid.

Ik zou echt eerst met je veearts(osteopaat) overleggen of er geen lichaamlijke gebreken zijn (vind het nml. wel apart dat een 200% bomproof paard dit gedrag ineens heeft)en dan kan ik je zeker een freestyle weekend aanraden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:49

Dat is een hele goede vraag Melissa. Ben ook benieuwd of hij met z'n andere oog nog wel goed ziet.
En even heel erg off topic, wat is het een prachtig paard, schitterend!!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:18

Kinke schreef:
En even heel erg off topic, wat is het een prachtig paard, schitterend!!

Ik heb ook net in je profiel gespiekt door de opmerking van Kinke...wat een prachtige fries is Oeds!!!!!
Maar ook zeker door de foto's die ik nu in je profiel gezien heb kan ik me bijna niet voorstellen dat dit paard plots zo schrikkerig is geworden zonder medische reden.

Oeds toont echt bomproof en ziet eruit alsof hij voor de duvel nog niet bang was...ik denk dat het goed is dat je de osteopaat erbij haalt en indien hij/zij niets vind zou ik zeker nog Oeds verder laten checken door een veearts/kliniek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:21

DIt is raar gedrag!

Ik zou hem na laten kijken door de DA. Met name op gehoor en zicht laten controleren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:24

ik denk dat je inderdaad het andere oog moet laten nakijken...... een paard dat zo plotseling Zo anders reageert is 9 van de 10 keer iets lichamelijks...... het hard wegrennen voor geluid kan betekenen dat hij het geluid niet met een beeld kan samenvatten, dus minder ziet.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:26

komt ook op mij over alsof ie met zijn andere oog slechter ziet en daardoor schrikt, ik zou ook na laten kijken door da

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:29

ja misschien is die blinder geworden, maar ik denk dat je hem gewoon op die manege moet laten, hij gaat er vast op een keer wel weer aan wennen,

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:42

tikkie schreef:
ja misschien is die blinder geworden, maar ik denk dat je hem gewoon op die manege moet laten, hij gaat er vast op een keer wel weer aan wennen,

Ziek

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:46

wat bedoel je daarmeej?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:50

Als een paard blind is en je denkt dat het erger is geworden ,dan laat je de DA er toch naar kijken??????
Ik vind het werkelijk niet kunnen om dan maar te zeggen: hij moet er maar aan wennen.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:54

neej sow bedoel ik het niet! maar ik bedoel als die inderdaad nog minder zicht heeft gaat die erop een keer weer aan wennen dat die geluiden hoort maar er geen beeld bij ziet, had een pony van mijn vriendin ook! die werd ook blinder (hoe je dat ook zegt) en na een tijd was die al veel rustiger bij een geluid dat die niet kon zien,,

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:54

tikkie schreef:
wat bedoel je daarmeej?

Je gedrag is ongepast,dat bedoelt ze Koe

Het lijkt me ook dat hij van zijn andere oog last heeft.Anders kan je eens de knipperreflextest proberen.
Doe je hand plotseling voor zijn oog,normaal moet hij dan gaan knipperen.Is er aan zijn andere oog ook niets te zien?

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:55

er valt toch weinig aan te doen verder als die indderdaad minder zicht heeft,,

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:56

maar natuurlijk moet ze wel naar de DA en het laten onderzoeken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:02

En dat op een NH forum...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:05

Nouuuu, 't is "maar" Bokt, hoor, niet echt een NH-forum Tong uitsteken

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:05

sorry ik stop wel met reageren,
want jullie berijpen me helemaal verkeerd
ik hoop dat het weer goed komt met je (trouwens prachtige)
hengst!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:23

Waratje schreef:
Nouuuu, 't is "maar" Bokt, hoor, niet echt een NH-forum Tong uitsteken

maar ik verwacht hier wel een NH mentaliteit Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:27

wil eventjes zeggen dat ik van harte hoop dat het weer goed gaat komen met oeds!succes!

CarS schreef:
Ik ben zelf vorig weekend naar een freestyle cursus geweest van Emiel Voest(van de paardenbasis).

Hier was ook een schrikparcours uitgezet waar je je paard doorheen moest leiden erg leuk om te doen maar ook zeker confronterend met hoeveel je nog fout doet uit onwetendheid..

hm zou je daar meer over kunnen vertellen? ben benieuwd welke meeste fouten mensen uit onwetendheid maken...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:01

Jen33 schreef:
wil eventjes zeggen dat ik van harte hoop dat het weer goed gaat komen met oeds!succes!

CarS schreef:

Hier was ook een schrikparcours uitgezet waar je je paard doorheen moest leiden erg leuk om te doen maar ook zeker confronterend met hoeveel je nog fout doet uit onwetendheid..

hm zou je daar meer over kunnen vertellen? ben benieuwd welke meeste fouten mensen uit onwetendheid maken...

Pb ik je morgen(moet nu weg) nog ff over want dit is Oeds zijn topic Knipoog

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:49

Zelf denk ik ook dat ie minder ziet aan z'n goede oog.
Maar helaas kan een da daar niks aan doen...
Ik zal het iig eens voorleggen aan de da.
Iig de osteopaat maar eens afwachten en de da laten kijken.

Het enige wat ik nu kan doen is zorgen dat het rustig is als ik hem buiten zet, dus niet op de drukste tijden.
Misschien een of ander ondersteunende bach therapie ofzo...dat ie zelf wat meer rust in z'n lijf krijgt op dit moment.
Ik vind het zo sneu voor hem, normaal gesproken is het zo'n showbink die van aandacht en publiek alleen maar meer groeit, nu is het gewoon een bange wezel Ach gut (en z'n baasje ook Bloos )