buitenzinnig goed idee !!! bitloze optoming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

buitenzinnig goed idee !!! bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 13:04

Lenneke_

Re: buitenzinnig goed idee !!! bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:24

Doe de neusriem alleen wel iets hoger dan op de foto bij de witte pony

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:25

vind het idee alleen met die touwtjes niet zo....staat niet mooi ook vind ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:42

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:25

Ik heb hem net zelf gemaakt met het voorbeeldje van internet.
Ga hem vanavond proberen, ben benieuwd hoe ze erop reageerd Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:29

alleen erg jammer van die oogkleppen bij die pony die aangespannen loopt, je pony blind maken vind ik net zo erg als een bit in z'n mond doen Huilen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:27

Lenneke_ schreef:
Doe de neusriem alleen wel iets hoger dan op de foto bij de witte pony

Oei Nors opkijken die neusriem zit idd wel erg laag op de "voorbeeldfoto".
Ik ga van de week ook eens iets fabriceren voor mijn shettebeest.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:34

Als hij bedoeld is als een lage (Hannoveraanse) neusriem zit hij toch niet te laag?

Afbeelding

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:59

Niet als neusriem bij een bit, maar wel als neusriem om mee te sturen.
Zie je het uiteinde van het neusbeen? Als daar de neusriem op zit en je trekt er hard aan (in een panieksituatie bijvoorbeeld) breek je het zo af
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:09

Zo wordt bij ons een ezel ook gereden... maar dan geen touwtjes maar leren teugels, dat glijdt beter. Het werkt geweldig!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:34

Lenneke_ schreef:
Niet als neusriem bij een bit, maar wel als neusriem om mee te sturen.
Zie je het uiteinde van het neusbeen? Als daar de neusriem op zit en je trekt er hard aan (in een panieksituatie bijvoorbeeld) breek je het zo af

Nu je het zo zegt, is het erg logisch. Dank je wel! Ik ben nog te "bit-minded", blijkbaar...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:51

Het is hier eindelijk droog, en ga zo even rijden met het hoofdstel denk ik Lachen
Mischien kom ik vanavond nog wel even op bokt, en dan zal ik vertellen hoe het is gegaan. Ik zal kijken of ik ook een foto kan maken van het hoofdstel op mijn pony.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:28

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Voor de niet bitloze rijders zou het leuk zijn om op deze manier toch te proberen bitloos te rijden, voor dat je een duur bitloos hoofdstel aanschaft Knipoog Je kunt natuurlijk bv ook een zwart touw er door heen doen. Er zijn vast veel creatieve oplossingen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:31

Morrie schreef:
alleen erg jammer van die oogkleppen bij die pony die aangespannen loopt, je pony blind maken vind ik net zo erg als een bit in z'n mond doen Huilen

ik heb mij hier nog niet zo in verdiept in de nadelen van oogkleppen, maar kan mij voorstellen dat het voor het paard absoluut niet leuk is omdat het het zicht beperkt. Het verschil is wel dat bit pijn kan veroorzaken en oogkleppen niet. toch ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:53

als ik dat zou gaan uitleggen hier, zou het wel erg offtopic gaan.... dus denk zelf logisch na, dan kom je er wel uit, denk ik....

maar wel bitloos en niet zonder oogkleppen,kan ik persoonlijk absoluut niet rijmen

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:58

Vlinder32 schreef:
Morrie schreef:

ik heb mij hier nog niet zo in verdiept in de nadelen van oogkleppen, maar kan mij voorstellen dat het voor het paard absoluut niet leuk is omdat het het zicht beperkt. Het verschil is wel dat bit pijn kan veroorzaken en oogkleppen niet. toch ?

een bit kan pijn veroorzaken maar met de juiste ruiter niet!!! en met sommige paarden zal het misschien beter zijn om zonder bit te rijden en met sommige paarden beter om met bit te rijden, maar een bit leid per definitie dus niet naar pijn! en oogkleppen kunnen handig zijn als je daarmee je paard wat meer rust geeft, fijner voor je paard en voorkomt frustratie!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:06

*checkt even war dit topic staat*

dit is toch het naturals forum dacht ik..... dus ik mag hier zeggen dat ik zowel niet voor een bit als voor oogkleppen ben

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:42

ippolata schreef:
een bit kan pijn veroorzaken maar met de juiste ruiter niet!!! en met sommige paarden zal het misschien beter zijn om zonder bit te rijden en met sommige paarden beter om met bit te rijden, maar een bit leid per definitie dus niet naar pijn! en oogkleppen kunnen handig zijn als je daarmee je paard wat meer rust geeft, fijner voor je paard en voorkomt frustratie!

Sommige paarden moeten zich aanpassen aan wat de ruiter wil(o.a wedstrijden,"angst" van ruiter om geen rem te hebben enz.) maar denk niet dat het voor een paard beter is om een bit in te hebben.

Ik ga deze week trouwens een hoofdstel verbouwen tot "shetlanderbitloos" ben benieuwd hoe het rijden zal gaan met hem(en jaaa!!!!! tegen alle boktregels in test ik dat zelf uit op mijn shetlander Clown )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:09

Morrie schreef:
*checkt even war dit topic staat*

dit is toch het naturals forum dacht ik..... dus ik mag hier zeggen dat ik zowel niet voor een bit als voor oogkleppen ben

Ja Ja hoor, dat mag je zeggen.

Denk alleen dat er weinig mensen ervaring met oogkleppen op hun paard hebben.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:41

Ik heb gisteravond gereden met het hoofdstel, en het beviel me zeer goed Ja
Het was de eerste keer bitloos voor mij en mijn pony, en in het begin was het oook een beetje onwennig, maar op het eind liep ze keurig ontspannen over de rug. Geen aanleuning, maar lekker halsstrekken. De aanleuning vind ik op dit moment nog helemaal niet belangrijk, die komt vanzelf Lachen
Ik heb geen foto's kunnen maken, maar ga kijken of ik ze vanmiddag of vanavond kan maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:55

Sorry, maar ik vind het hoofdstel van de site echt NIET vriendelijk!!!

Het werkt niet alleen in op de neus, maar het werkt met name zeer scherp achter de oren. Door het dunne touw te kruizen en het door de ringen van de neusriem te halen ontstaat ook nog eens een flinke hefboomwerking.

Lekker hoor; zo'n snijdend touw achter de oren van je paard langs! Maarja, het is bitloos, dus vriendelijk Verdrietig

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:10

Volgens mij ligt dat er toch echt aan hoe je er mee omgaat..!
Als je licht contact houdt snijdt er niks, het touw blijft op zn plaatst, en zit dan dus ook niet strak.

Edit: Dit geldt trouwens voor elk bitloos hoofdstel. Elke bitloze optoming kan zeer streng inwerken als je er verkeerd mee om gaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:29

Als je heel voorzichtig rijdt met een stangbit met lange scharen doe je het paard ook geen pijn, maar over stangbitten is iedereen het toch wel eens dat deze in handen van vele ruiters niet verantwoordt zijn.

Bertuss schreef:
Edit: Dit geldt trouwens voor elk bitloos hoofdstel. Elke bitloze optoming kan zeer streng inwerken als je er verkeerd mee om gaat.

In de hele bitloos-hype wordt praktisch elk hoofdstel omschreven als byzonder paardvriendelijk. TS promoot het hoofdstel alsof het het allernieuwste setje in knalkleuren is! Ik vind niet dat je met dergelijke scherp inwerkende optomingen maar even moet gaan experimenteren

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:32

Ik ben nog steeds van mening dat de 'scherpte' helemaal aan jezelf ligt.
Als je er verkeerd mee omgaat, dán is het hoofdstel inderdaad scherp. En ik heb nu ook het idee dat jij onder experimenteren verstaat hard aan de teugels trekken zodat het hoofdstel lekker scherp inwerkt..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:45

Bertuss schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat de 'scherpte' helemaal aan jezelf ligt.

Dat ligt ook aan jezelf. Maar niet iedereen heeft een realistisch beeld van zijn/haar eigen kunnen. En hoe scherper de inwerking van een optoming, des te meer gevoel en niveau van de ruiter wordt gevraagd om er verantwoord mee om te kunnen gaan. Waarom denk je dat bijvoorbeeld stang en trens pas is toegestaan vanaf de Z??? Dus om nou direct te gaan roepen dat zo'n scherp inwerkend hoofdstel een buitenzinnig goed idee is, vind ik nogal stompzinnig.

[quote="Bertuss"]
En ik heb nu ook het idee dat jij onder experimenteren verstaat hard aan de teugels trekken zodat het hoofdstel lekker scherp inwerkt..
/[quote]

Onder experimenteren versta ik ruiters die normaalgesproken met een reguliere zachtwerkende optoming rijden (bijvoorbeeld een hoofdstel met een normale trens) en geen goede aanleuning krijgen (vanwege gebrek aan rijkunst), de schuld afschuiven op het bit (en niet op hun zelf) en vervolgens onder het mom van 'bitloos is zo paardvriendelijk' zo'n hoofdstel erin hangen met alle gevolgen van dien.