Hoe overschakelen op bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Hoe overschakelen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:24

Hoe zijn jullie overgeschakeld van met bit naar zonder bit?
Ik wil ook overschakelen en zou het leuk vinden van jullie tips te krijgen wat ik beter wél en beter niét kan doen.
Alvast bedankt! Lachen

Liex

Re: Hoe overschakelen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:12

Ik volg dit topic even, wil ook heel graag bitloos Lachen
Ik vind het wel jammer dat je geen officiele wedstrijden bitloos mag starten, maar er gaat hier wel ergens een petitie rond!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:45

Ik heb op een dag gewoon een touwhalster omgedaan en heb nooit anders meer gereden. En er was niks aan de hand, dus het is gewoon net als een nieuw hoofdstel. Lachen Alles wat ik met bit deed doe ik ook zonder, dus je hebt echt niet minder macht ofzo.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:48

Dus eigenlijk kan je het gewoon beschouwen als een hoofdstel, maar dan zonder bit?
Het lijkt me dan wel handig als je eerst even in de bak ofzo gaat oefenen, kijken hoe 'ie erop reageerd..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:48

In mijn geval kan de vraag andersom; Ik maak ze altijd zadelmak met een teugeltje aan de neusriem. Bij mondproblemen met wisselen enzo val ik daar ook altijd op terug.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:08

Ik had een hoofdstel en daar had ik de neusriem vanaf gehaald.
Het bitloze hoofdstel zat daar dus onder.

Ik reed met dubbele teugels. Het bit hing er meer voor mijn "gevoel" . Ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt. Toen ik de zekerheid had dat ik controle had, heb ik het hoofdstel er vanaf gehaald en reed ik alleen met het bitloze hoofdstel-.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:13

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:23

Wijken voor druk is hierbij erg belangrijk, voor de duidelijkheid en voor de veiligheid
Elk paard gaat van nature tegen druk in, dat zit in het instinct.
In de omgang met mensen is dit tegen druk in gaan niet handig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij mensen kunnen het met kracht nooit winnen van een paard.
Daarom moet gedomesticeerde paarden moeten dus leren niet tegen de druk in te gaan maar ervoor te wijken. Of de druk nu in de mond, op de neus, op de kont, de buik, de schouder of wat dan ook komt maakt niet uit.
Mooi voorbeeld zijn paarden die gaan hangen. Paarden die niet geleerd hebben te wijken voor druk blijven hangen omdat ze ertegen in gaan. Zodra een paard dat wel heeft leren wijken te ver naar achteren gaat als hij vast staat en er komt druk achter de oren dan gaat hij weer naar voren.

Of je nu met of zonder bit rijdt, je krijgt hier ook mee te maken. Paarden moeten leren dat ze moeten stoppen zodra er druk in de mond of op de neus komt. Paarden zijn gevoelig (ze voelen een vlieg) dus ze voelen het perfect als je alleen maar je hand dicht knijpt (met de teugels erin)

Dit wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren.
Het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:18

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:44

Heb al (2 keer Nagelbijten / Gniffelen) de petitie getekend! Haha!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:21

Ik heb de overstap van met bit naar zonder gemaakt gewoon door het Parelli programma te volgen. Daarvoor reed ik ook al wel eens zonder bit Bloos . Gewoon een rondje door het bos wat ook nog ging omdat Pjelk behoorlijk braaf is en wel stopte bij wat druk op zijn neus.
Veiliger is het in mijn beleving echter om het bitloos rijden wel min of meer vanaf het grondwerk op te bouwen. BIj Parelli wordt er door middel van grondwerk waarbij je je paard leert meer respect te hebben en netjes te wijken voor druk heel geleidelijk aan naar het rijden toegewerkt. Bij het rijen is ook heel belangrijk (volgens Parelli dan) dat je paard de one rein stop leert. Ofwel stoppen door het hoofd van je paard naar je knie te buigen. Dit is zogezegd je `noodrem`. Wanneer een paard namelijk echt bang ergens van is of in ieder vastbesloten flink hard te gaan dan hou je em met een bit of druk op de neus met het touwhalster in de meeste gevallen toch niet. Het idee van de one rein stop is dat je je paard inbuigt nog voordat ie echt aan de kletter gaat. Als hij dan stilstaat heb je in ieder geval de tijd hem te tijd hem te kalmeren. Hetzij door af te stijgen en wat grondwerk te doen, hetzij door het vanuit het zadel op te lossen.
Maar goed, mijn manier was dus het gewoon via het Parelli level 1 pakket aan te pakken Lachen .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:25

heb gewoon geprobeerd. met een crossropebridle, van lovelance gekocht hier op bokt.
had bedacht dat ik dan in de bak eerst zou oefenen, maar het was mooi weer, dus ben gelijk naar het bos gegaan. ging prima. kan sturen, heb een rem Knipoog
moet er wel bijzeggen, dat door veel longeren mijn paard ook goed luistert naar stemhulpen, en ik al zowiezo veel met gewichtshulpen en zit reed, en weinig met het bit deed.
maar als je niet zo'n heeeeel braaf paard als ik heb, zou ik echt even oefenen eerst. succes!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:06

In eerste instantie heb ik hem een touwhalster omgedaan en ben gaan rijden. Hij luisterde redelijk en vond het allemaal wel best.
Totdat hij eens aan de kletter ging en ik vrijwel niks meer in te brengen had.

Toen realiseerde ik me dat ik nog niet genoeg info had vergaard over het bitloos rijden. Sindsdien hebben we alles opgebouwd vanaf de grond, alles tot in de puntjes 'afspreken'. Daarna oefenen op de wei en toen dat goed ging, zijn we pas weer bitloos het bos in gegaan.

Ben blij dat ik het de '2e keer' anders heb aangepakt, bitloos is voor ons allebei heerlijk... en veilig!

Mijn tip is dus: ga eerst aan de slag met grondwerk cq. het wijken voor druk en oefen dan wat in de bak voordat je de bossen ingaat Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:59

helemaal eens, daarom zei ik er ook bij dat ik een heeeeel braaf paard heb Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:03

dierfysio schreef:
helemaal eens, daarom zei ik er ook bij dat ik een heeeeel braaf paard heb Knipoog

Ik bedoelde het ook niet als commentaar op jou hoor Knipoog
Auk is ook altijd ontzettend braaf, maar helaas die ene keer niet, hihi.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:08

Bertuss schreef:
Dus eigenlijk kan je het gewoon beschouwen als een hoofdstel, maar dan zonder bit?
Het lijkt me dan wel handig als je eerst even in de bak ofzo gaat oefenen, kijken hoe 'ie erop reageerd..

Ik vind van wel.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:56

Auky schreef:
In eerste instantie heb ik hem een touwhalster omgedaan en ben gaan rijden. Hij luisterde redelijk en vond het allemaal wel best.

Scheve mond Dat klinkt niet mals!

Ik rijd ook af en toe bitloos. Wel nog alleen maar in de bak, dat ik het buiten nog niet durf ligt meer aan mij dan aan mijn paardje. Ik wil gewoon eerst goed oefenen, want een gevaar vormen voor andere weggebruikers (en alle bijkomende ongelukken) is wel ongeveer het laatste wat ik wil.

Hoe ben ik overgeschakeld... Heb een bitloos hoofdstel gekocht, mien peerd opgezadeld en ben opgestapt Haha! Ze is niet anders dan wanneer ik haar met bit rijd, dus op zich vind ik dat wel positief. En je leert er ook nog van; het heeft absoluut geen nut aan de teugels te zitten als je van richting wil veranderen o.i.d. Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:21

Ik heb het aangepakt op dezelfde manier als Antheman:
Hoofdstel met bit om,en daaroverheen(of eronder,ik weet het niet meer zeker) een halsterhoofdstel zonder bit.
Ik reed eerst een tijdje met dubbele teugels,de teugels van het hoofdstel met bit,en de teugels van het hoofdstel zonder bit.
Ik nam mezelf voor om niet de teugels met het bit op te pakken als het spannend werd,en dat lukte.
In situaties waar ze best druk was,of zenuwachtig,had ik toch het bit uiteindelijk niet nodig!
Dus de keren daarna ging ik met alleen het halsterhoofdstel op pad,het bit veilig in mijn jas meegenomen. Bloos
(je moet er echt even aan wennen,aan het idee dat je geen bit meer hebt)

Die heb ik na een tijdje ook maar thuis gelaten,en toen heb ik het geprobeerd met een touwhalster.(lovelance heeft hem gemaakt)
Dat ging super,en lang daarna heb ik het ook nog (in de wei of bak) geprobeerd met een halsring.
(foto's in mijn profiel)

Nu is mijn laatste aanwinst een leren side-pull,met een neusriem van het touw waar ook de touwhalsters van gemaakt worden.
Ik heb er pas 1 keer mee gereden nu,want ze heeft sinds 2 maanden een veulentje,en ik heb geen bak,dus rij met paard en veulen liever niet over de drukke weg hier.

Veel plezier met het proberen om bitloos te gaan!!
Laat je foto's zien van je uitprobeersels?
(ik ben benieuwd!)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:54

Jamezy schreef:
Auky schreef:

Scheve mond Dat klinkt niet mals!

Hoop dat ik je niet heb afgeschrikt hiermee hoor, bitloos is fantastisch!
Moet er wel bij vermelden dat het gewoon een domme fout was van mijzelf.
Ik wilde er alleen mee aangeven dat je het best eerst goede voorbereidingen kunt treffen op de grond en in de bak Lachen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:03

m'n pony is 19 en heeft 16 jaar in de Z gelopen, met bit...
ik ben het dus gewoon eens gaan proberen met een hoofdstel van emiel voest (niet aan te raden) (vint ik)
en hij reageerde er supper op!
dus heb ik zelf een hoofdtel bestelt bij marco krul (onze hoef bekapper) en nu rij ik officieel zonder bit!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:59

ik heb een halsterhoofdstel en probeerde voor de lol hoe het zou gaan als ik het bit eruit liet en gewoon de teugels onderaan het halster klikte

...
alsof ik gewoon nog met bit reed, ietsje minder stuurbekrachtiging dat wel, maar kon hem ook gewoon aan de teugel rijden

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:10

Bij mijn verzorghaf werkte het voor geen ene meter vorig jaar, maar ik kan er ook maar 1x per week naartoe, dus te weinig tijd om te oefenen zonder bit en grondwerk. Zondag gaan we het gewoon in de wei opnieuw proberen, zonder geoefend te hebben, want ze reageert er wel op, maar begrijpt er gewoon niks van. Het is trouwens een bitloos hoofdstel, ik heb liever een touwhalster, maar de eigenaresse had het hoofdstel al gekocht en wilde het daar eerst mee proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:30

x__Nandii schreef:
gewoon bit eraf halen en lekker rijden Knipoog

Dit is dus wat je zeker niet moet doen. Hierdoor kunnen er hele gevaarlijke situaties ontstaan. Een paard moet je wel leren bitloos te rijden

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:31

x__Nandii schreef:
gewoon bit eraf halen en lekker rijden Knipoog

Da's inderdaad -wat Lenneke al zegt- niet erg verstandig. Lees nog even mijn eerdere post in dit topic door voor je ondoordachte dingen gaat doen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:45

Volgens mij was het niet echt een sirieuse reactie Clown