Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LCharlotte schreef:Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..
LCharlotte schreef:Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..
Armaris schreef:LCharlotte schreef:Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..
Ik wist niet dat paarden vroeger tenen hadden aan hun knieën?
Ik weet wel dat er aan de kogel een stuk 'teen' overgebleven is van vroeger maar weet niet meer hoe het heet
Tja,waar een zwilwrat voor dient weet ik niet,ik peuter het er wel af,vind het zo lelijk staan
promptertje schreef:De griffelbeentjes zijn de werkelijke overblijfselen van die vroegere tenen. Van de zwilwratten wordt dat wel gedacht, maar het is nooit echt bewezen of duidelijk geworden. Anderen geven weer als verklaring dat de zwilwratten een bepaalde geur afgeven, waardoor een paard een ander paard in het geurspoor kan herkennen. De deskundigen lijken het dus nog steeds oneens te zijn.
arno8 schreef:Ik heb nog een paardenhandboekje liggen met tekeningen van hoe dat is gegaan. De voorganger van het paard had zeg maar nog tenen, maar 1 teen werd steeds groter en de rest ging (dacht ik) steeds hoger zitten en werd steeds kleiner. Tis dus niet zo dat het paard vroeger tenen op z'n knieen had
Flew schreef:Dient een zwilwrat op de dag van vandaag niet als een identificatiemiddel? Net zoals bij mensen een vingerafdruk?
Armaris schreef:LCharlotte schreef:Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..
Ik wist niet dat paarden vroeger tenen hadden aan hun knieën?
Ik weet wel dat er aan de kogel een stuk 'teen' overgebleven is van vroeger maar weet niet meer hoe het heet
Tja,waar een zwilwrat voor dient weet ik niet,ik peuter het er wel af,vind het zo lelijk staan
Chestnut schreef:Zwilwratten hebben idd wel een rare geur, en dat hebben de hoeven niet dus dat het is om een geurspoor achter te laten klinkt best aannemelijk.Maar als teen ook wel ja.
[edit] Misschien wel net als het staartbonkje bij mensen?
Yessy schreef:hun knieen zitten een stukje hoger, namelijk vlak onder de buik
Yessy schreef:voorbenen hebben toch geen knieen? Lijkt mij dat alleen de achterbenen die hebben? En wat achter de knie is, is voor idd de elleboog
edit: klopt idd wat je zegt, ik wist niet dat paarden zowel een voor als een achterknie hebben, vreemd dat die op zo verschillende hoogten zitten! Maar ik bedoel dus voor de elleboog en achter de knie