Waar dient de zwilwrat voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Waar dient de zwilwrat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:46

Ik kon nergens echt een onderdeel vinden waar ik dit kon plaatsen, dus sja dan maar hier. Waar dient de zwilwrat voor?

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:47

Volg dit even, ben ik ook wel benieuwd naar

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:48

Ja ik ook wel.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:48

Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:01

LCharlotte schreef:
Dient nergens voor het is een genetisch overblijfsel van de tenen waar het paard vroeger op liep..

Ik wist niet dat paarden vroeger tenen hadden aan hun knieën? Haha!
Ik weet wel dat er aan de kogel een stuk 'teen' overgebleven is van vroeger maar weet niet meer hoe het heet

Tja,waar een zwilwrat voor dient weet ik niet,ik peuter het er wel af,vind het zo lelijk staan Bloos

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:09

LCharlotte schreef:

Ja

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:14

Armaris schreef:
LCharlotte schreef:

Ik weet wel dat er aan de kogel een stuk 'teen' overgebleven is van vroeger maar weet niet meer hoe het heet

Tja,waar een zwilwrat voor dient weet ik niet,ik peuter het er wel af,vind het zo lelijk staan Bloos

Ik heb nog een paardenhandboekje liggen met tekeningen van hoe dat is gegaan. De voorganger van het paard had zeg maar nog tenen, maar 1 teen werd steeds groter en de rest ging (dacht ik) steeds hoger zitten en werd steeds kleiner. Tis dus niet zo dat het paard vroeger tenen op z'n knieen had Haha!

prompter

Re: Waar dient de zwilwrat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:32

De griffelbeentjes zijn de werkelijke overblijfselen van die vroegere tenen. Van de zwilwratten wordt dat wel gedacht, maar het is nooit echt bewezen of duidelijk geworden. Anderen geven weer als verklaring dat de zwilwratten een bepaalde geur afgeven, waardoor een paard een ander paard in het geurspoor kan herkennen. De deskundigen lijken het dus nog steeds oneens te zijn Knipoog.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:35

Arno heeft gelijk.
vroeger had een paard een paar tenen, geen vaste hoef. Maar later werden die tenen 1 hoef, en is het kleine teentje naar boven verplaatst.

http://www.vet.uu.nl/signalement/zwilwrat.htm ;
Aan de binnenzijde van de onderarm zit de zwilwrat. Hoe hoger het paard in het bloed staat hoe geringer de zwilwrat is.
De omtrek van de zwilwrat kan in het internationale signalement worden meegenomen als het paard weinig aftekeningen heeft.

De omtrek van een zwilwrat kan ook heel gering zijn.

Soms zie je een opvallend langwerpige zwilwrat

paard natuurlijk;
Wist u dat meer dan 55 miljoen jaar geleden paarden vier uit
elkaar staande tenen hadden, zodat ze in moerassige gebieden
niet weg zouden zakken? Door klimaatsverandering en het harder
worden van de grond begon het paard meer en meer op zijn
middelste tenen te steunen, waardoor de rest overbodig werd en
uiteindelijk verdween.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:36

promptertje schreef:
De griffelbeentjes zijn de werkelijke overblijfselen van die vroegere tenen. Van de zwilwratten wordt dat wel gedacht, maar het is nooit echt bewezen of duidelijk geworden. Anderen geven weer als verklaring dat de zwilwratten een bepaalde geur afgeven, waardoor een paard een ander paard in het geurspoor kan herkennen. De deskundigen lijken het dus nog steeds oneens te zijn Knipoog.

o dat is ook interessant!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:06

arno8 schreef:
Ik heb nog een paardenhandboekje liggen met tekeningen van hoe dat is gegaan. De voorganger van het paard had zeg maar nog tenen, maar 1 teen werd steeds groter en de rest ging (dacht ik) steeds hoger zitten en werd steeds kleiner. Tis dus niet zo dat het paard vroeger tenen op z'n knieen had Haha!

Ja ok Haha!
Maar ik verstond uit de post dat het paard daar een teen had en daar dan op liep. Clown
Als ze hoger gingen zitten,dan kan ik wel volgen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:09

Dient een zwilwrat op de dag van vandaag niet als een identificatiemiddel? Net zoals bij mensen een vingerafdruk?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:14

Flew schreef:
Dient een zwilwrat op de dag van vandaag niet als een identificatiemiddel? Net zoals bij mensen een vingerafdruk?

*ziet ineens paard lopen op schiphol met douanepakkie aan en bij alle paarden de zwilwratten bekijken om er vervolgens een tussenuit te pikken die zijn openstaande parkeerboete's nog niet had betaald* Haha! Haha! Haha!

On topic: Volgens mij is het idd een rudimentaire duim.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:16

Ja word ook als identificatiemiddel gebruikt (vooral bij paarden met weinig aftekeningen) zie mijn post boven.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:28

Zwilwratten hebben idd wel een rare geur, en dat hebben de hoeven niet dus dat het is om een geurspoor achter te laten klinkt best aannemelijk. Haha! Maar als teen ook wel ja.

[edit] Misschien wel net als het staartbonkje bij mensen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:36

Een paard heeft echt geen zwilwratten nodig om geroken te worden!! Haha!

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:39

Armaris schreef:
LCharlotte schreef:

hun knieen zitten een stukje hoger, namelijk vlak onder de buik Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:39

:p

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:54

Chestnut schreef:
Zwilwratten hebben idd wel een rare geur, en dat hebben de hoeven niet dus dat het is om een geurspoor achter te laten klinkt best aannemelijk. Haha! Maar als teen ook wel ja.

[edit] Misschien wel net als het staartbonkje bij mensen?

Hoeven geen rare geur?? Nou, dan heb je nog nooit een bekapping geroken zeker? Waarom zouden paarden een geurspoor met hun zwilwrat achter willen laten. Zo territoriair zijn paarden niet...hoe zouden ze dat moeten doen dan, met hun onderbeen aan een boompje wrijven?

Ik heb wildlife gestudeerd in Zuid Afrika en ik denk dat ik zebra's wel kan vergelijken en hun gedrag in het wild.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:37

Yessy schreef:
hun knieen zitten een stukje hoger, namelijk vlak onder de buik Knipoog

Mij is altijd geleerd dat aan de voorbenen je de voorknie hebt en die plaats wat jij bedoelt de elleboog is

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:39

voorbenen hebben toch geen knieen? Lijkt mij dat alleen de achterbenen die hebben? En wat achter de knie is, is voor idd de elleboog Lachen

edit: klopt idd wat je zegt, ik wist niet dat paarden zowel een voor als een achterknie hebben, vreemd dat die op zo verschillende hoogten zitten! Maar ik bedoel dus voor de elleboog en achter de knie Knipoog
Laatst bijgewerkt door Yessy op 23-06-06 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:40

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:41

De voorknie heet eigenlijk carpaalgewricht en is vergelijkbaar met de menselijke pols. De kniebanden vind je toch echt aan het achterbeen Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:36

Yessy schreef:
voorbenen hebben toch geen knieen? Lijkt mij dat alleen de achterbenen die hebben? En wat achter de knie is, is voor idd de elleboog Lachen

edit: klopt idd wat je zegt, ik wist niet dat paarden zowel een voor als een achterknie hebben, vreemd dat die op zo verschillende hoogten zitten! Maar ik bedoel dus voor de elleboog en achter de knie Knipoog

Ja dat vond ik ook raar
Vooral dat het kniegewricht van de achterbenen zo hoog ligt Clown

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:46

Getting off topic Lachen