Effect boomloos bij het paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Effect boomloos bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:00

Hay ik heb een vraag,

wellicht zal hier al een topic over zijn. Ik heb het echter niet kunnen vinden. Dus als het er al is, mag hier een slotje op en zet dan de link naar dat topic hier neer.

Wat zijn de uitwerkingen op de rug van het paard van een boomloos zadel.

Een paard wat best snel last van zijn rug heeft, heeft profijt van een boomloos zadel?

Ik weet ook van krakers, masseurs en etc , maar dat is hier niet aan de orde.

Ik vraag ook niet om een oplossing van een paard met bijv snel last van zijn rug. Maar of een boomloos zadel minder pijnlijk is, beter is voor de rug, en wat dan ook in positive sfeer.

Speedster

Re: Effect boomloos bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:12

Ik merk dat mijn paard boomloos lekkerder loopt. Met name de galop in de bak, met mijn vorige zadel wilde hij na een half rondje het liefst al terug naar draf. Nu gaat hij gewoon lekker door. Hij heeft geen problemen met zijn rug o.i.d., dus daarover kan ik verder niks zeggen, maar dit geeft voor mij wel aan dat hij het prettiger vindt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:59

In principe verdeeld een perfect passend boomzadel de druk beter. Maar wat gebeurd er als het paard iets veranderd qua bouw, de boom veranderd niet mee en past dan al niet meer perfect. Paarden veranderen constant qua bouw.
En dan nog iets, tijdens het lopen is de rug in beweging, de boom niet. Dus als het paard de rug iets holler maakt krijg je twee drukpunten, als het paard de rug boller maakt heb je één drukpunt in het midden.
Hiedoor ben ik van mening dat een boomloos zadel beter is.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:04

In een boomloos zadel voel je je paard ook veel beter aan, en je voelt het beter als je scheef zit. Ik merkte in het begin goed dat ik af en toe scheef zat en vanzelf weer recht ging zitten. Met een boomzadel voel je dat veel minder.
Dus dat lijkt me ook fijn voor het paard.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:18

Ah idd, dus als door het verleden, een paard onwijs gevoelig is aan haar rug/ruggegraat, kan zoiezo een boomloos een enorme verlichting geven.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:19

Ik weet niet wat ze aan haar rug heeft, maar ik zou haar eerst laten behandelen, als dat nog niet gedaan is

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:34

Het is niet mijn paard. Vandaar.
Ze heeft een enorm gevoelige rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:13

Lenneke_ schreef:
En dan nog iets, tijdens het lopen is de rug in beweging, de boom niet. Dus als het paard de rug iets holler maakt krijg je twee drukpunten, als het paard de rug boller maakt heb je één drukpunt in het midden.
Hiedoor ben ik van mening dat een boomloos zadel beter is.

Dit is niet het geval wanneer de vulling van zacht materiaal is (wol en/of lucht), dan krijg je géén drukpunten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:17

Hannanas schreef:
Ah idd, dus als door het verleden, een paard onwijs gevoelig is aan haar rug/ruggegraat, kan zoiezo een boomloos een enorme verlichting geven.

Bij een goed passend boomzadel ligt de ruggegraat vrij.

Wanneer een paard een onwijs gevoelige rug heeft, zou je 'm in eerste instantie een periode niet moeten berijden. Ook niet met een boomloos zadel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:06

Het effect bij een van mijn paarden is dat ze compleet veranderd is. Met een boomzadel was ze nauwelijks te rijden. 1 brok spanning. 3 jaar lang.
Bij het minst of geringste draaide ze in een split second 180 graden om.
Gevolg div. lanceringen van mijn kant.
Ze kreeg van div. kanten al het plakplaatje ADHD paard.

Vorig zomer heb ik een Barefoot western gekocht.
Sindsdien loopt ze super. Geen calamiteiten meer gehad met haar.

Oorzaak ??? Ze is ongelooflijk wendbaar. Net een stuk elastiek. Op de een of andere manier voelde ze zich teveel 'opgesloten' met een boomzadel.
Ik heb er eerder div. zadels op gehad van engels tot westernzadels. Naar laten kijken door deskundigen. Op zich pasten de zadels prima maar zij kon er dus niet mee overweg.
Verder was haar rug prima, geen problemen hier of daar, dus ook daar kon het niet aan liggen.

Ik had nooit verwacht dat een boomloos zadel zo'n grandioos effect zou kunnen scoren.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:18

Jovarna schreef:
Bij een goed passend boomzadel ligt de ruggegraat vrij.

Wanneer een paard een onwijs gevoelige rug heeft, zou je 'm in eerste instantie een periode niet moeten berijden. Ook niet met een boomloos zadel.

Bij een goeie pad onder het boomloze zadel ligt de ruggegraat ook keurig vrij.
Zelf gebruik ik bij beide paarden een western neopreenpad van zo'n 2 cm dik.
In het midden voorzien van grote uitsparingen. Daar is de pad ook dunner.
De ruggegraat en een kleine strook ernaast ligt vrij.
Ik heb ze uit Duitsland. Ik weet niet of ze hier ook te koop zijn.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:17

Hmm ik zal het toch eens aankaarten. Het zadel ligt bij haar ruggegraad vrij, dat wel, het zadel ligt voor het ook super. Alleen ze is daar zo gevoelig. Ik denk dat flexibiliteit van een boomloos, plus mindere stugheid van de kussens met boom, voor haar fijner zijn.

Periodes van niet rijden zijn al voorgekomen, dat helpt uiteraard iets.

Wel interesanten antwoorden hier.

Waarom zou je geen drukpunten krijgen met een zadel dat gevult is van wol of lucht? het vormt toch een strak geheel met het leer eromheen..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:58

Hannanas schreef:
Waarom zou je geen drukpunten krijgen met een zadel dat gevult is van wol of lucht? het vormt toch een strak geheel met het leer eromheen..?

Bij niet goed passend en/of niet goed gevuld zadel kunnen er natuurlijk wel drukpunten ontstaan.
Ik zei ook niet dat het niet kàn. Mijn reactie was n.a.v. deze quote:
Citaat:
Dus als het paard de rug iets holler maakt krijg je twee drukpunten, als het paard de rug boller maakt heb je één drukpunt in het midden.

Dit klopt dus niet als je dit zo als een feit stelt. Een goed passend en goed gevuld boomzadel zorgt voor een goede drukverdeling, gelijkmatig over de gehele rug.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:44

Maar zou dat ook op elk moment zijn ? Dat is wat de schrijver van de quote aanhaalt.... paard in rus terwijl zadelmaker ermee bezig is , laten we er even vanuit gaan dat de zadelmaker verstand van zaken heeft , en nog een goede dag heeft ook , en dan nog de moeite neemt om echt een zadel passend te maken ipv. 1 uit een busje die toevallig past .... en het zadel past ECHT goed. Terwijl het paard stilstaat.

Vervolgens gaat het paard aan het werk. Kan de rug boller of holler maken tijdens het werk , buigen , van vorm veranderen door veranderende conditie van het lijf.... allemaal dingen die kans geven op het niet geweldig passen van een zadel. Drukpunten kunnen dan op allerlei nare plekken komen. Bij boomloos weet je tenminste dat de druk achter de schoft terechtkomt waar het blijkbaar prettig draagt voor een paard.

Maar afijn , wat betreft rugklachten.

Ik heb vrij veel klanten gehad tot nu toe waarbij zijzelf of hun paard rugklachten hadden , en onder behandeling stonden. In overleg met de behandelaar is dan besloten om een boomloos zadel te gaan proberen. Voor veel paarden is dat de oplossing geweest , dolblije eigenaren die zien dat hun dier eindelijk weer lekker loopt , en de behandelaar constateerd hetzelfde. Ook terwijl ze er soms vantevoren behoorlijk afkeurend tegenover staan....ze zijn dan blij verrast.

Soms ook dat een behandelaar het niet aandurft , en adviseerd om het niet te doen.

Dan weet je dus niet hoe het zou zijn gegaan als men wel boomloos een kans had gegeven. Vaak zie je dan wel nog een jaar of wat later dat die persoon toch weer boomloos gaat overwegen omdat het afgelopen jaar met veel zadel-aanmetende-profs nog steeds geen oplossing geboden heeft...

Maar het blijft moelijk.

Ongetwijfeld zijn er rugklachten die je met een boomloos zadel niet oplost of zelfs erger maakt.

Sowieso al erger worden als je erop gaat zitten....

Paard met problemen in de rug moet je eigenlijk gewoon laten nakijken en een diagnose stellen zodat je weet waar het probleem zit.

Pas dan kun je gericht een oplossing zoeken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:26

Ik heb het testzadel toen meegenomen naar de dierenarts die Anouar behandelde. Helemaal geen alternatieve dierenarts ofzo hoor. Hij vond dit boomloze zadel veel beter voor Anouar z'n rug

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:29

Het ene boomloze zadel is het andere niet en het ene paard is het andere niet.
Ik heb een aantal boomloze zadels en barebackpads geprobeerd met mijn paard en het gros werd nadrukkelijk afgeserveerd door haar. Ik kwam dan veel te duidelijk bij haar binnen. Heb nu een zadel met flexpanelen en dat werkt uitstekend, want het vormt mee met de beweging in de rug en biedt ook voldoende ruimte voor de ruggegraat. Veel zadels hebben een te smalle kamer of een toelopende kamer en dat gaat in de weg zitten zodra je buiging vraagt.

Als je een boomlooszadel wilt nemen, kijk dan met name eens naar de Startrekk, die biedt een redelijke drukverdeling. Bij barefoot en torsion moet die uit de pad eronder komen.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 10:56

Waratje, maar het maakt toch in principe niet uit waar de drukverdeling uit komt, vanuit echt het zadel, of de pads.

Citaat:
pmarena: Paard met problemen in de rug moet je eigenlijk gewoon laten nakijken en een diagnose stellen zodat je weet waar het probleem zit.

Pas dan kun je gericht een oplossing zoeken.

Ik geef je helemaal gelijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:08

Inderdaad maakt het op zich niet uit waar de drukverdeling vandaan komt, als die er maar is. Bedenk wel dat die pads er pas later zijn bij gekomen, toen bleek dat het toch echt nodig was.
Alleen moet dat wel duidelijk bij de gebruiker doorkomen wat het belang is van een GOEDE pad en dat ze ook in de gaten houden of het pad nog steeds goed functioneert.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:15

Bij de Barefoots zijn goede pads al van begin af aan aanbevolen , daar is weinig aan verandert.... bij de Torsion is volgens mij ook altijd een goede pad aangeraden , al is het dan niet altijd ook met ruggegraatvrijheid geweest. Die ruggegraatvrijheid is ook iets waar de meningen over verdeeld zijn.

Ik vind het erg belangrijk. Daarom ben ik ook voorstander van de kussens in de pad ipv in het zadel.

Dan weet je zeker dat het dekje als het ware boven de kussens (inlages) ligt , en niet onder de kussens van het zadel waar het alsnog strak kan trekken over de ruggegraat.

Maar dat is mijn mening , anderen hebben liever kussens in het zadel zelf. De reden ontgaat me volledig , maar goed , is net wat je wilt

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:35

je kunt ook kiezen voor een zadel met verstelbare boom en lucht(flair)
als je paard dan veranderd is dit aan te passen en heb je niet het probleem dat je zadel niet past omdat je paard nou eenmaal geregeld veranderd van bouw(en de druk word met een boomzadel beter verdeeld)
mocht deze oplossing niet haalbaar zijn zou ik voor boomloos kiezen als ik jou was

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:36

Ik ben het wel met pmarena eens, ook tegen mij is er altijd zeer duidelijk gezegt dat zo'n pad noodzakelijk is.

Een verschil met de Randolls die gewoon in de ruitersportzaak verkocht worden. Daar wordt gewoon gezegt dat er een normaal dekje onder kan.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:49

Verstelbare boom is ook leuk , maar daarmee pas je alleen maar de breedte aan de voorkant aan...de ronding van de boom van voor naar achter over de rug blijft hetzelfde.

En daar zit ook erg veel verschil. Sommige paarden zijn bijna recht achter de schoft , en anderen hebben een hoge schoft met kuil erachter. Die ronding zit in de boom zelf en kun je niet aanpassen met een andere maat kopijzer ofzo.

Zo heeft elk type zadel wel wat

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:34

Waratje schreef:

Als je een boomlooszadel wilt nemen, kijk dan met name eens naar de Startrekk, die biedt een redelijke drukverdeling. Bij barefoot en torsion moet die uit de pad eronder komen.

Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is voor zowel ruiter als paard.
Eer ik de Barefoot heb uitgeprobeerd kon ik van een vriendin een Startrekk western lenen.
Op zich liep mijn paard daar al wel beter mee dan een boomzadel maar toch nog niet optimaal.
Met de Barefoot western ging het vanaf de eerste 5 minuten al super en dat is zo gebleven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:30

Ik vind de Freeform zadels mooi (en dan vooral de het endurancemodel)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:07

Ja mooi zijn die he!!

Afbeelding