1e keer boomloos: nog niet laaiend enthousiast

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

1e keer boomloos: nog niet laaiend enthousiast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 21:52

Gisteren is mijn 2ehandse torsion gekomen. vanavond voor het eerst uitgeprobeert.
Het is een zadel met zgn western stirring, en al ben ik niet echt handig met de stropdasknoop, met mijn westernzadel lukte hij meestal wel redelijk goed.
Het zadel lag verder ook mooi, dus maar naar de bak.
Ik had er meteen maar een stoel bij gepakt, want zo voor het eerst met een nieuw zadel neem ik het zekere voor het onzekere.
Des wou meteen wegstappen waardoor ik niet snel genoeg in het zadel kwam en dus naar onder zakte.
2e poging: het zadel op de juiste plek gelegd en opnieuw aangesingeld. Dit keer de teugels iets korter gepakt en sneller opgestapt: hij bleef goed op zijn plek. Eerste reactie (nadat de beugels op maat waren gemaakt); wat zit dat heerlijk! Heerlijk zacht, wel wat breed, en weinig steun aan de knieen, maar dat was ik met het westernzadel ook wel gewend. In draf ook wat minder steun, waardoor ik het idee had wat hard neer te klappen in het zadel. Des gaf geen reactie dus het zal wat dat betreft voor haat wel zijn meegevallen. De galop: heeeeerlijk !!!! Alleen viel madam op de volte terug en toen ik opnieuw wou aanspringen had ik blijkbaar teveel druk op 1 beugel en zakte het zadel naar rechts weg. terug naar stap en weer wat terug geschoven. Tijdens de galop was de pad naar achter verschoven.
Al met al nog niet laaiend enthousiast. Het zadel zit heerllijk, kan me voorstellen dat je daar een hele dag (hele dagen) op kan rijden. maar ik wil wel een zadel waar ik zonder hulp fatsoenlijk op kan stappen.
Dus heb ik enkele vraagjes:
De lange singelstoot is van een soort canvas/nylon, hoe kun je daar gaten inmaken zonder dat het gaat rafelen ?(ik had ook vrij snel bij mijn wetsernzadel gaten gemaakt waardoor je veel makkelijker kunt aansingelen).
de oude eigenaar van het zadel had de lange singel opgevouwen in het lusje van de singel, vind ik niet echt handig, maar ik mis het leren flapje waar je bij een westernzadel de singel doorhangt, zijn die los te koop en waar bevestig je die dan aan?
Ik heb vrij veel beugelriem over (lijkt op fenders) die erg soepel zijn en dus tijdens rijden uit hun opgevouwen toestand zakken. Wat kun je daarmee?
De pad is tijdens het rijden naar achter geschoven. Waar kun je de voorste lusjes het makkelijkst aan bevestigen zodat hij beter op zijn plek blijft liggen (had ze nu los gelaten, had de oude eigenaar van het zadel ook).
Hieronder nog wat foto's ter verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding
(ik weet dat de beugelriemen verkeerd om zitten, maar zo zaten ze er aan, en het was ook wel makkelijk zo met op juiste maat maken...)

Afbeelding

Afbeelding
(heb ik de stropknoop wel goed gemaakt?)

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:45

Grappig , in mijn Western-rigging Torsion zaten gewoon gaatjes in de singelstoot volgens mij....

Als ik dit zo zie , zou ik zelf eerst als een speer gaten erin maken , en het hele ding drastisch inkorten , ik ben absoluut geen liefhebber van overtollige riemen enzo , dat gepruts ermee altijd , brrrr

Nylon is makkelijk , dat smelt. Je kunt het dus makkelijk afsnijden (meer smelten dan snijden) met een zeer heet mes , en de riem smelt dan ook meteen dicht op die plek zodat hij niet gaat rafelen.

Ofwel :

Men neme het zadel mee naar huis , verzamele een oud aardappelschilmesje / een oude metalen breinaald / klein kruiskoppie schroevendraaier / iets van die strekking , en zet het gasstel aan. Heb je een keramische kookplaat ofzo dan zoek je zelf maar ergens een goede vlam

Afijn zorg dat je die nylon riem goed bij de hand hebt en weet waar je hem af wilt snijden , welke lengte handig zou zijn. Mesje roodgloeiend laten worden in de vlam en door het nylon heen laten smelten. Test anders eerst even op het uiteinde zodat je ziet hoe het reageerd met netjes dichtsmelten van de overblijvende riem enzo

Smelt vervolgens met het ronde metaal (ook roodgloeiend) de gaatjes in de riem waar je ze hebben wilt.

Makkelijkst is om vantevoren even met een dikke stift de gaten erop te tekenen waar je ze wilt hebben.

Wat schuiven betreft : op zich kan dit heel goed aan je pad liggen.
Pad ziet er Torsion-achtig uit..welke is het precies ?

Normaal maak je de lusjes aan de voorkant gewoon aan de voorste ringetjes van het zadel vast.

Misschien is deze pad gewoon schuif-gevoelig waardoor die onder het zadel wegglijdt en je zadel in z'n geheel ook niet erg stabiel ligt.

Ik adviseer bij de barefoots dan altijd een Sympanova Grandeur , is meestal (niet altijd helaas) de oplossing

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 23:04

De pad is van de onderkant 100%wol en de bovenkant is een ademende stof. Op het merkje staat een Eenhoorn en made in Italy. Ik weet zo de naam niet meer, is wel iets italiaans.

De lusjes aan de voorkant zijn geheel van klittenband, dus moet ie wel makkelijk strak te zetten zijn, volgens mij. Morgen maar eens uitproberen.

Ik heb het zadel dus nog op proef en wil er nog niet meteen allerlei stukken afhalen en extra gaten inmaken, maar dat is idd wel een heel goed idee (ook van het stuk eraf halen).

Kwetal

Re: 1e keer boomloos: nog niet laaiend enthousiast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:11

@pmarena
Ik heb Riette een pb gestuurd, maar let eens even op hoe de strop vastzit...verkeerde ring en niet meerdere malen door gesp en zadelring gehaald....verderop heeft het ding wel degelijk gaatjes
Bij Torsion hoor je die klittenbanddingen van de pad onder de pommel te trekken en onder je zitje vast te plkken. Dan trek je de pad op in de kamer en zit hij muurvast

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:39

Hoi Riette,

als je de singel op dezelfde manier moet vastmaken als bij een westernzadel (kan ik op de foto niet zo goed zien) zit het niet goed. Maakte jij de singel van je westernzadel ook zo vast?
Je moet hem door de gesp van de singel heenhalen, dan terug naar het zadel en dan weer door de gesp. Dan kan het pinnetje waarschijnlijk wel in een gaatje.
Tot wanneer heb je het zadel op proef? Ik probeer anders nog wel een keer langs te komen.

Mirjam

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:11

Kan je enkel de oplossing geven voor de pad. De passantjes moet je aan het voorste ringetje van het zadel vastmaken. Zo gaat je pad niet onder je zadel verschuiven.
Het zadel komt heus nog wel vast te liggen op het paard en na enkele keren rijden ga je gerust kunnen opstappen en afstappen zonder dat het zadel gaat verschuiven. Het zadel moet zich gewoon nog even aan je paard aanpassen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:02

BZ helpt je wel op weg . Voor de rest zit het zadel prima op de rug. Wanneer je nog niet eerder boomloos hebt gereden, is het wennen.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:19

@opala: daarom had ik BZ al een pb gestuurd om eens naar mijn topic te kijken (net als pmarena). Ik had niet zo zeer moeite met het zitten en rijden met het zadel, meer kleine problemen met aansingelen en dergelijke. Maar vanavond ga ik weer met frisse moed verder, en natuurlijk hou ik jullie ook op de hoogte. Ik zal iig weer mijn fototoestel meenemen. Er is vast wel iemand die vanavond een foto wil maken. Kan ik mezelf er ook eens op zien zitten (is wel heel erg confronterend vrees ik....)

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:23

@ BZ : daarom , ik weet dus niet wat voor pad dit precies is , ik zie niks van lusjes dus kan daar ook weinig over zeggen dan

De nylon singelriem aanpassen is gewoon een tip wat IK zou doen.

Al dat doorlussen en knopen vind ik allemaal veels te ingewikkeld en propperig worden

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:13

Maar dat hoeft ook niet want er zitten gaatjes in de riem. En ook in de singel. Ze heeft hem alleen niet goed zitten. Een stropdasknoop is het zeker niet.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:39

Heb vanavond weer gereden en ben nu helemaal enthousiast!
Ik heb de klittenbandjes van de pad onder het zitjes vastgemaakt, en idd schuift het pad dan iets in het zadel omhoog. Blijft ook toppie zitten.
De singel heb ik op de juiste manier (doorgelust) vastgemaakt en idd kun je dan veel beter aansingelen. De beugelriemen heb ik nog niet omgedraaid, maardat ga ik wel doen want ik heb nu mijn laarzen al wat beschadigd.
Ik merk dat des veel beter op gewichtshulpen reageert, ik hoef veel minder met de teugels te doen (met sturen met name).

Ik heb nog een vraag. Ik heb Des niet echt in het zweet gereden, dus daaraan kon ik niet zien dat de ruggegraat vrij genoeg lag. Hoe weet ik zeker dat de rug vrij genoeg ligt?

@Cookies: ik vond die knoop al zo gek, kreeg het anders ook niet voor elkaar. Heb bij mijn westernzadel destijds vrij snel gaatjes gemaakt zodat ik eenvoudig kon aansingelen, heb bij dat zadel ook nooit doorgelust.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:18

Citaat:
Ik heb nog een vraag. Ik heb Des niet echt in het zweet gereden, dus daaraan kon ik niet zien dat de ruggegraat vrij genoeg lag. Hoe weet ik zeker dat de rug vrij genoeg ligt?

Als je er op zit moet je van voren een dunne, gladde zweep er tot je zit onderdoor kunnen duwen

Citaat:
Heb bij mijn westernzadel destijds vrij snel gaatjes gemaakt zodat ik eenvoudig kon aansingelen, heb bij dat zadel ook nooit doorgelust.

Dan heb je hem waarschijnlijk nog nooit correct bevestigd???

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:58

@buitenzinnig: dan vrees ik dat ik onvoldoende ruimte heb, kan dat nog komen, of zou ik dan nieuwe inlages moeten [roberen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:15

Heb je het al geprobeerd of denk je het alleen maar....???
Vilt kàn inzakken na verloop van tijd, dus misschien heb je inderdaad nieuwe inlages nodig

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:02

Ik heb het nog niet geprobeert. Ga wrsch vanavond weer rijden, en dan kan ik het zweepje uitproberen. is het tot onder je kont dat ie door moet kunnen? En hoe makkelijk moet dat gaan?

En wat kosten die dingen?

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:13

ben net terug.
Jammer, maar ik krijg er met geen mogelijkheid een zweepje tussen. desondanks ben ik toch wel door gaan rijden. des was helemaal gek, combi van voorjaar in dr bol en muggenoverlast. Ging er tot 2x toe in een fikse galop van door en was pas een eind verder terug te nemen. Het zadel biedt dan voldoende stevigheid om goed te blijven zitten, maar is wel wat lastiger om in zo'n harde galop je zwaarder te maken.
Na het rijden viel me op dat ze echt nat van het zweet was onder het zadel, is ze wel vaker natuurlijk, maar niet tot schuimen toe (als ik erover heen ging met mijn hand). En ook de ruggegraat was nat.

Ik denk dat ik, hoe enthousiast ik ook ben van dit zadel, hem toch terug doe. Ik kan natuurlijk nieuwe inlages kopen, maar het is dan nog de vraag dat voldoende ruggevrijheid biedt.
Bovendien viel dit zadel eigenlijk al wat boven mijn budget...

Ga gewoon op mijn gemak verder op zoek naar een andere boomloos.....
Ben dus duidelijk wel overstag!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:36

Nou ja, jammer...hoef ik ook je vragen niet meer te beantwoorden.
Bedenk echter wel dat het erg warm is en dat de meeste paarden nu zweten als een otter.
Je zou Mordysh kunnen vragen voor een test met de PLIP, maar dat gaat dan waarschijnlijk ook boven je budget.

Inlages zijn overigens 10 euro ex verzendkosten.

Ligt de schoft zelf wel vrij??? En hoe loopt je paard????

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:38

Buitenzinnig schreef:
Je zou Mordysh kunnen vragen voor een test met de PLIP, maar dat gaat dan waarschijnlijk ook boven je budget.

?? Fill me in.......

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:50

Antheman schreef:
Buitenzinnig schreef:

?? Fill me in.......

Post Lewis Impression Pad....
Je ziet me zaterdag, dus dan fill ik wel verder

trustu

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 00:19

@Buitenzinnig: de schoft zelf ligt vrij, en het paard loopt er goed mee. Ruim en wendbaar. Die inlages vallen dan dus wel mee qua prijs...
Toen ik niet op het zadel zat kreeg ik het zweepje er wel in, toen ik er op zat niet meer...
Zouden die inlages dusdanig veel ruimte geven dat dat voldoende kan zijn? Die oude inlages vind ik overigens ook nog vrij dik... Hoe dik zijn ze nieuw?
Ik ga ook maffen.
't is weer eens veel te laat....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:15

De nieuwe inlages zijn ongeveer 2cm dik........ Ik heb er eerlijk gezegd nooit een centimeter tegen gehouden....
Dit model heeft ook een onderkant van kunstbont en dat is ook warmer dan Sympanova....
Als je paard er prettig mee loopt en jij er lekker op zit...tja......

Oh ja: Lekker geslapen?

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:15

Ikheb lekker geslapen ja...
Wat is de kans dat je je paard open rijdt als je onvoldoende schoft vrijheid hebt? persoonlijk neem ik liever de zekerheid en zoek door naar een zadel wat wel goed ligt...
Maar hoe zijn jou ervaringen met zadels die net niet passen?
Deze inlages zijn geen 2cm, meer een ruime 1 cm denk ik...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:25

Ik kan van die paar foto's moeilijk beoordelen hoe en wat....

Het lijkt me normaal dat de inlages een beetje zijn gesleten na dagelijks gebruik.

Hoe de zaken zich verder ontwikkelen hangt af van het gebruik...dagelijks uren rijden of af en toe....

Maar als je echt een serieuze ruiter bent, met twijfels, dan zeg ik: niet doen en door zoeken. Kijk dan bij Startrekk Die heeft panelen die het zadel vrij houden van de rug. Of de Ghost, als je voor het snellere werk gaat

edit Ik ben even zo bijdehand geweest om in je profiel te neuzen ....niet doen dit zadel en ook geen Ghost...ga dan liever voor een startrekk comfort maatje 2 met dikkere kussens met de een normale lengtemaat zodat je op de grootste zitmaat kunt gaan zitten.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:31

Zie je die startrekk confort wel eens tweedehands dan? Want ze vallen nieuw gigantisch buiten mijn budget....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:54

Ja hoor...op de Duitse e-bay.....
En over een klein poosje mag het demo zadel weg voor 600 euro (kaal, zonder accessoires zoals pad, beugels etc.