Hoe zijn jullie aan je natuurlijke huisvesting gekomen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blend

Hoe zijn jullie aan je natuurlijke huisvesting gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:08

Ik ben sinds kort op zoek naar een beter plekje voor mijn paardje, waar hij véél meer buiten kan zijn als dat hij nu is. Een eigen stukje is echt mijn droom!
Ik vraag me af hoe jullie aan jullie plekje komen en hoe jullie hebben gezocht. En veel belangrijker hebben jullie nu een mooi plekje? Hoe ziet het eruit?
Misschien heb ik er wat aan bij mijn zoektocht om voor mijn paardje een ideaal plekje te vinden, en om een beeld te vormen over hoe het er uit zou moeten zien.

Ben erg benieuwd naar reacties!

Groetjes Brenda

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:49

Volgens mij staat het hier goed verkeerd

Ik woon (okee samen met mijn ouders) op een supermooi plekje, 1,5 hectare land. Klein boerderijtje midden in het bos. Paarden staan altijd buiten, en rijdt altijd in het bos. Dit huis stond eerst een jaar leeg voordat wij erin kwamen. Iedereen vond het teveel van de buitenwereld. Gewoon via de makelaar.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:12

mijn paardje staat bij m'n tante op de wei. Doordat zij zo'n grote weide had kon 'k m'n paardje op een natuurlijke wijze huisvesten

Anoniem

Re: Hoe zijn jullie aan je natuurlijke huisvesting gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:28

Manieren om aan een mooie plek te komen:
- Vertel aan iedereen dat je een plek voor je paard zoekt, waar hij iig in de wei kan lopen.
- Vraag aan mensen of zij een plek weten.
- Bel aan bij mensen die vrij wonen en paarden in de wei hebben lopen. Vraag of zij plaats hebben voor een pensionpaard en zo niet, vraag dan of zij een adres weten.
- Zet een advertentie op bijv. Marktplaats, Bokt of Paardnatuurlijk.
- Bel aan bij een boer en vraag of hij een weiland verhuurt. Of dat hij iemand kent die land verhuurt.
- Stap in de auto en rij veel rond. Verruim de regio, dus hou het niet beperkt tot vlakbij huis. Als je iets ziet wat je aandacht trekt, bel dan gewoon aan en vraag rond aan passanten.

Zo moet het toch lukken!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:32

@Jovarna

ja zo heb ik het ook gedaan toen ik op zoek was naar een weide en het is gelukt.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:57

Staat het echt verkeerd? Ik dacht juist dat ik hier goed was, omdat ik geen verhalen wilde horen van mensen die hun paard op een manege of dressuurstal e.d. hebben.

Ik ben ook niet op zoek naar een huis met stalling en weidegang ofzo hoor, dat kan ik niet betalen Ik bedoelde meer met een eigen stukje een klein stukje land met uitloopstal ofzo en er dan wat moois van maken. Ik zelf blijf wel op mijn flatje

En ten tweede was ik gewoon benieuwd naar wat persoonlijke verhalen over hoe jullie dat hebben gedaan en hoe jullie nu staan, en of je tevreden bent over hoe je paard nu staat.

@ Jovarna, bedankt voor de tips in iedergeval, een hoop heb ik al toegepast, maar nog lang niet alles..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:12

Ok, komt ie Volgende week gaat mijn paard verhuizen naar een land met schuilstal. Ongeveer 1 ha groot, 2 weilanden, soort paddock en een bak.
Geen licht, wel een goede put voor het water.
Ik ben hieraan gekomen door een berichtje van de eigenaar in het Twentenaren topic hier in de huiskamer op bokt.
Ik kende de locatie wel, ben nog eens gaan kijken. Het was er een enorme puinzooi, maar op zich niks wat niet op te lossen was.
http://www.mijnalbum.nl/Album=H3DJZL7P

Een paar maanden hard werken verder zijn we zover dat de omheining goed genoeg is voor paarden. Natuurlijk is het allemaal nog niet helemaal zoals ik het hebben wil, maar we zijn al een heel eind, kijk maar http://www.mijnalbum.nl/Album=7JPUY4L8

Het land is groot genoeg voor 3 paarden, dus ik heb er via advertenties iemand bij gezocht die er nog 2 ponies gaat stallen, dus weer huurt van mij

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:26

ok zal even mijn verhaal doen, zoals ik hierboven beschreven heb sta'k bij m'n tante op weide. Ze stelde voor om m'n paard daar gewoon bij te laten staan en 'k moet dan van zodra'k haar gekocht heb (heb haar nu nog op proef) mee te betalen aan voer, en natuurlijk zijn dan de kosten ook voor mij.

Mijn paard staat op een weide van 3 HA die in 7 stukken verdeeld is. We hebben daar 2 bronnen om water te kunnen geven zodat we niet met kruiken moeten gaan slepen. Enerzijds een regenton van 1000 Liter, anderzijds een pomp waar we onbeperkt grondwater kunnen pompen. De piste is er gewoon een graspiste (gewoon een afgebakend stukje weide dat enkel dienst doet als piste) zonder verlichting. In de stallen hebben we wel licht door een stroomgenerator. De omheining aan de stallen is zo voorzien dat de paarden altijd van de wei naar de stal kunnen. De stallen staan altijd open zodat ze vrij in- en uit kunnen lopen, en er liggen klinkers zodat de paarden hun hoeven ook slijten als ze de stal in en uitlopen. De paarden staan in twee kuddes van 3 paarden (dus per 3 paarden beschikken ze over 1,5 HA die in 3 en 4 stukken verdeeld is)

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:41

Dank je wel voor jullie reacties! Wendy zo'n stukje wat jij hebt is echt geweldig. Zo verzorgde ik vroeger pony's, en die man had ook zoiets van zichzelf. Hij huurde dat van de gemeente voor een symbolisch bedrag van 2 gulden per maand Mijn tante en ik hebben zo lang geprobeerd om dat stukje te krijgen nadat die man weg was. Maar hellaas wilden ze er geen paarden meer op en nu is er een kantoorgebouw neer gezet

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:55

wij waren ook in de mogelijkheid om een huis met weide te kopen. niet supergroot maar gam en ewald hebben wel 2 mooie ruime inloopstallen een paddock en een weide.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:16

ik ben via bokt aan een adres gekomen met een schuilstal en veel meer uitloop naar buiten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:12

We hebben een huis met wei gekocht... je kunt ook zelf een stukje grasland kopen, informeer eens bij je gemeente misschien hebben ze een leuk stukje dat je voor weinig kunt kopen of kunt pachten.

Verder is alles wel gezegd denk ik.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 17:07

@ Angela88. Toevallig was ik daar net mee bezig! Soms kom je wel eens voorbij een leuk stukje en is het zo moeilijk te achterhalen wie de eigenaar is. Een boer, de gemeente??? Ben dus nu op onderzoek uit over hoe en wat.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:52

Ja, informeer bij je gemeente voor een stuk land. Gewoon bellen en je inschrijven, is gratis. Heb ik ook gedaan.
Elke boer die je ziet in de buurt afgaan of hij land heeft. Je kunt van heel weinig vaak iets heel moois maken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:25

Toen wij meer richting natural gingen hebben we dat aangekaart bij onze boer. Die heeft zijn trekkerstalling opgeofferd voor de paarden. Die trekkerstalling grensde namelijk aan de paddock. Nu kunnen onze paarden 24/7 naar buiten. Wel hebben we een ander schuurtje voor de trekker gebouwd.

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:05

nou ik heb een vriendje gezocht met een boerderij hihi, nee hoor was toevallig, maar mijn paardje komt bij mijn schoonouders op het land met een loopstal, bijelkaar hebben de twee drommels (ook shet) 12 hectare tot hun beschikking.

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:35

Stuk of 10 stallen bezocht, ondertussen ook nog 20 briefjes opgehangen in supermarkten in die omgeving. Werd op een gegeven moment, via zon briefje, getipt over een weiland.

Gelijk gebeld en nu huren we (met 3 pers.) een weiland van 3.5 ha aan een bosrand en we hebben zelf nog een aantal ´weideklanten´ en we staan er met 10 paarden, ponys en jaarlingen. Iedereen draagt zijn steentje bij, per paard mest je 1x per 10 dagen uit, voer je etc. Goed te doen dus! En de paarden vormen een heerlijke kudde en hebben veel ruimte

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:28

Mijn paardje stond al op zijn huidige plekje voordat ik hem kreeg en we zijn daar gebleven.
Hij staat op een stuk grond (zeer schrale weide, meer een soort zandgrond met hier en daar een pluk gras) met een schuilstal.
Het is niet een droomplek, maar wel een van de meest natuurlijke huisvestingen die ik hem hier in de buurt kan bieden.

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:46

Ik wil je even zeggen, dat als je voor een eigen weiland gaat kijken..
KOOP er een.. want als je huurt kunnen ze je er naar een tijdje af gooien,
Als je het weiland koopt heb je daar geen last van. En als je het gaat berekenen ben je met kopen meestal nog goedkoper uit ook

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:52

Tsja, dat is zo, maar waar haal je het geld vandaan en iemand die ook daadwerkelijk zijn landje wil verkopen?

Mijn vroegere stalhouder had een stal en weiland te koop, maar dat raakte hij dus echt niet kwijt...

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:05

ik ben samen met een vriendin gewoon bij boeren gaan vragen

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:06

Ik heb geluk, ik woon zelf op een boerderij dus mijn zus en ik hebben 1,3 hectare ofzo voor onszelf voor de paarden. Maar omdat het hier kleigrond is staan ze 's winters niet in het land en mijn zus wil ze in de winter niet in de bak hebben omdat ze bang is dat ze de bak vertrappen (het is hier ook wel echt nat hoor). Als het aan mij ligt gaan ze wel gewoon de bak in, maar mijn zus heeft opzich wel gelijk met het vertrappen. In de winter staan ze nu daarom op een betonpad, van ongeveer 400 meter.

Blend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 17:36

Wendy schreef:
Tsja, dat is zo, maar waar haal je het geld vandaan en iemand die ook daadwerkelijk zijn landje wil verkopen?

Mijn vroegere stalhouder had een stal en weiland te koop, maar dat raakte hij dus echt niet kwijt...

Nee kopen gaat voor mij echt niet lukken, hellaas...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:51

Ik heb een behoorlijke zoektocht achter de rug. Toen ik Lan kocht heb ik haar in eerste instantie op een luxe stal bij ons in de wijk gezet. Maar die luxe bleek vooral voor de mensen te zijn ingericht. Dubbele binnenbak, buitenbak, kantine, lekker warm, etcetera. Maar voeren ging niet op tijd, veel te weinig weidegang en ze mochten niet bij elkaar een uurtje naar buiten. Stallen aan de binnenbak (stof) en tocht. Lan is daar twee keer goed ziek geweest.

Daarna ben ik met een vriendin mee verhuist naar Duitsland. Superstallen. Eigen uitlooptjes, gigantische wei met zwemvijver voor de paarden. Nadeel: de paardenmishandeaar kwam daar ook, Lans neus gebroken, steekwonden, etcetera. En 60 km heen en 60 km terug. Toen bleek Lan per ongeluk drachtig, werd Jip (mijn vriendin ernstig ziek) en moet ik drie paarden doen dagelijks en een vierde op komst. Dat was niet meer te doen omdat ik zelf ziekte van Lyme heb. Met pijn in mijn hart heb ik het mooie plekje in Duitsland moeten verlaten. We hebben een plek gevonden in de Lutte. Weinig luxe voor de mensen maar wel gezellig en veel luxe voor de paarden (tot de buik in het stro, dagelijks de hele dag in de wei en zoveel hooi als ze willen), met een opfokje aan huis in een groep van alle leeftijden jong grut met een oppasmerrie. In de winter met loopstal in de zomer staat dat groepje zonder loopstal op de wei. Lan gaat wel op stal s nachts, dat wil ze ook graag. Verder doet niemand ingewikkeld over een luchtzuiger en is er voor mij een kleine binnenbak zodat ik in de winter nog iets kan rijden.

En het is betaalbaar. Afstand 20 km heen en 20 terug. Te doen dus.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:48

Hoe ik aan mijn plekje kom? Nou toevallig ben ik hier geboren
Orchid staat dus bij mij thuis...
Het land hadden we al, grasland voor de schapen, en bouwland voor mais. Nu heb ik dus een stuk land wat bedoeld is voor 40 schapen waar Orchid nu alleen op staat (ik weet wel dat paardjes gezelschap moeten hebben maar het gezelschap vind een pissige drachtige merrie niet zo leuk En de pissige drachtige merrie kan het gezelschap ook niet uitstaan Dus daar zit nu een sloot en een afrastering tussen...).
Die schapen hebben we inmiddels niet meer..
Dus gras zat (genoeg om te hooien) Verder valt dat stuk land onder het groninger landschap (oid), wat inhoud dat we subsidie kunnen aanvragen als we minstens een aantal soorten gras en planten in het land hebben staan.
Dus word het land niet meer bemest en word het een mooie paardenwei met veel soorten planten (die stonden er toch al ) en je krijgt er nog voor betaalt ook Een paar maand geleden is er ook een bak bijgekomen, dus Orchid kan het land 's winters ook niet meer vertrappen en wel lekker veel naar buiten
Dus eigenlijk ben ik met m'n neus in de boter gevallen Een stal was er ook al, omdat hier eerder wel eens een paardje gestald heeft gestaan