Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anouar15 schreef:Wijken voor druk is zeer belangrijk bij bitloos rijden. Bij rijden met bit ook, maar met een bit kan je je paard nog stoppen door pijn (de lagen zijn zeer gevoelig)
Als je paard dit niet geleerd heeft kan je ook niet verwachten dat hij perfect zonder bit te rijden is, dat ligt niet aan het paard, die is nooit dom, ligt eerder aan de ruiter.
ijslanderfan schreef:Met een bitloos mag je nooit met zoveel druk rijden als met bit! Hij is inderdaad nog zoekende naar die druk.
ijslanderfan schreef:Waarom je niet met zoveel druk mag rijden. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, het is een gevoel. Maar zal het proberen.
Met bit rijd je al met redelijk veel druk. Dat doet iedereen, iedereen die zijn paard aan de teugel heeft. Niks mis mee. Maar, als je met een bitloos rijdt, kan je moeilijker vragen omdat de neus ongevoeliger is als de mond. Alsnog heel gevoelig, maar minder gevoelig als de mond. Dus als je dan net zoveel druk pakt, wordt hij nog dover als het ware. Dus als je dan meer druk wil pakken voor het bv verzamelen, dan is dat een stuk lastiger. Dus als je lekker wil dressuren, pak gewoon het bit.
Het is zeker niet hetzelfde rijden als met bit!
Hoop dat je het zo een beetje snapt
ijslanderfan schreef:Je hebt met een bit altijd gereden met druk. Nu is die ''opeens'' weg. Hij zoekt dus telkens naar die druk, hij moet nu echt helemaal op eigen benen lopen. Dat is moeilijker dus zoekt hij telkens naar die druk.
Waarom je niet met zoveel druk mag rijden. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, het is een gevoel. Maar zal het proberen.
Met bit rijd je al met redelijk veel druk. Dat doet iedereen, iedereen die zijn paard aan de teugel heeft. Niks mis mee. Maar, als je met een bitloos rijdt, kan je moeilijker vragen omdat de neus ongevoeliger is als de mond. Alsnog heel gevoelig, maar minder gevoelig als de mond. Dus als je dan net zoveel druk pakt, wordt hij nog dover als het ware. Dus als je dan meer druk wil pakken voor het bv verzamelen, dan is dat een stuk lastiger. Dus als je lekker wil dressuren, pak gewoon het bit.
Het is zeker niet hetzelfde rijden als met bit!
Hoop dat je het zo een beetje snapt
Anouar15 schreef:Een paard voelt een vlieg, waarom dan niet een (bitloos)hoofdstel als er met weinig druk wordt gereden?
Jovarna schreef:Hier zie ik twee oorzaken voor.
Je paard is nog 'zoekende'. Hij is gewend aan druk in z'n mond (het bit) en die druk is er nu niet.
Je paard liep/loopt (nog) niet op eigen benen en niet in balans. Hij leunde ahw op het bit, en dat 'leunen' kan hij nu niet.
Geef hem gewoon tijd om te wennen. Laat de teugels lekker los, zodat hij zelf z'n balans moet zoeken en op eigen benen gaat leren lopen. Wanneer jij hem los laat, zal hij leren om ook los te laten.
Bitloos rijden is in feite super licht!
whoopylover schreef:Heb je ook de originele link, mijn pc wil .tk pagina;s niet openen