Monty Robberts fake?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Monty Robberts fake?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:27

Ik ben dus net zijn boek aan het lezen, en ik vind het echt geweldig
Echt een super boek ...
Maar gisteren begon mijn moeder in één keer over een atrikel dat ze had gelezen waar in zijn broer (larry) vertelde dat heel veel dingen in het boek gewoon verzonnen waren
Weet iemand hier meer van?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:23

Hij schijnt inderdaad dingen te hebben geschreven die niet blijken te kloppen.
Maar dat maakt nog niet dat zijn methode niet zou kloppen oid

Sosha

Re: Monty Robberts fake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:28

Ik ben ook eens tegen een site opgelopen waarin diverse personen, waaronder ook die broer, beweren dat die boeken helemaal bij elkaar gelogen zijn.

Die site kwam erg geloofwaardig over en als die site liegt, dan zou ik, als ik MR was, allang een klacht wegens smaad ingediend hebben.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:10

Tja, aan de ene kant kan ik bes begrijpen dat die broer dingen gaat ontkennen. Hij is best critisch over zijn familie natuurlijk.

Ik had ook gehoord dat het geruchten waren van de concurrentie ofzo... maar goed, ik zou het heel jammer vinden, word alles toch wat mindern van

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:15

was het niet zo dat het hierbij gaat om een andere "paardenfluisteraar"?
In ieder geval werkt zijn techniek dus dat is wat telt!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:16

Als hij fake was geweest was hij allang ergens gigantisch door de mand gevallen denk ik. Want reken maar dat er heel wat mensen zijn geweest die hem met een voor hun onmogelijk paard op de proef hebben wilen stellen omdat ze hem niet geloofden. Volgens mij kan het dus niet anders dan dat er een hele grote kern van waarheid in zijn methode zit, hoewel ik best geloof dat sommige dingen niet helemaal kloppen of overdreven zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:18

Het gaat niet om de methode die ter discussie staat! Want die werkt zeker, hij is trouwens ook niet de enige die dat weet, de join up bestond al lang voordat Roberts er mee begon!

Het gaat om de verhalen die hij beschrijft in zijn boeken. Die kloppen lang niet altijd. Je zou het in feite kunnen zien als een soort fictie.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:11

Als ik met niet vergis zegt hij dat de ideeën afstammen van hemzelf maar in werkelijkheid komen ze van zijn vader.

Pb Cassidy anders eens,zij kan je wel meer erover vertellen

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:13

Ik dacht dat hij zich juist afzette met zijn ideeën tegen zijn vader omdat die er nogal ouderwetse methodes op nahield(?)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:23

Helaas is het boek wat een tante en een nichtje van MR hebben geschreven al een tijdje uitverkocht, maar ik ben net op de website wezen kijken en zie tot mijn verbazing dat het online te lezen valt, na registratie. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

http://www.horsewhispersandlies.com/

Gedeeltes en tegenstrijdige informatie kun je op deze website lezen. Meer informatie ook in dit topic:

viewtopic.php?f=21&t=211071

@Speedster: de autobiografie van Monty Roberts staat haaks op alle informatie die van andere bronnen komt, en spreekt elkaar vaak tegen. Zou het niet kunnen zijn dat iemand zo overtuigd is van zijn eigen verhalen dat het voor hem waarheid wordt?

Overigens kan ik niet zeggen dat hij fake is, daarvoor weet hij te goed waar hij mee bezig is. Maar het verhaal van een vrouw en kind mishandelende vader, die daarbij nog een moordenaar blijkt te zijn, is zoveel smeuiger....en daar dan nog bij dat hij het zelf heeft verzonnen, maakt het helemaal interessant. Veel interessanter dan als het zou blijken te zijn dat hij gewoon alles van zijn vader had geleerd. Of denken jullie niet?

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:30

Tja, zo maak je er wel een commercieel succesje van... Dat doet hij goed, moet ik hem nageven! Persoonlijk staat me dat zelf een beetje tegen, en al helemaal als er geen bal van zijn eigen verhaal blijkt te kloppen. Komt niet erg integer over zo...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:34

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:35

Speedster schreef:
Tja, zo maak je er wel een commercieel succesje van... Dat doet hij goed, moet ik hem nageven! Persoonlijk staat me dat zelf een beetje tegen, en al helemaal als er geen bal van zijn eigen verhaal blijkt te kloppen. Komt niet erg integer over zo...

Erger vind ik nog dat je de naam van iemand door het slijk haalt die zich niet meer kan verdedigen. In dit geval van zijn eigen vader EN zijn eigen moeder...

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:22

Er is 1 ding in het boek dat ik niet geloof. En dat is met de herten. Ook al staan er foto's van in.

Maar het boek is volgens mij mooier gemaakt maar niet dat alles is bij elkaar gelogen. Denk ik dan.

Maar ik heb het wel idd is vaker gehoord.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:22

Er is 1 ding in het boek dat ik niet geloof. En dat is met de herten. Ook al staan er foto's van in.

Maar het boek is volgens mij mooier gemaakt maar niet dat alles is bij elkaar gelogen. Denk ik dan.

Maar ik heb het wel idd is vaker gehoord.

Nevermind85

Re: Monty Robberts fake?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:01

Ik heb 2 boeken van hem, zijn biografie en het verhaal van shyboy.
Eerlijk gezegd, ik walg van de manier waarop hij shyboy heeft zadelmak gemaakt. En sorry maar zelfs de foto's vind ik niet bepaald overtuigend.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:37

Inmiddels heb ik me aangemeld bij de site "Horse Whispers and lies" en kan iedereen die interesse heeft in het echte verhaal achter Shy Boy alleen maar aanbevelen om even hoofdstuk 16 te lezen...

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:31

Wat was er precies met Shy Boy dan?

Ik vraag me af wat ik moet geloven, heel veel dingen in zijn boek zouden andere mensen bij geweest moeten zijn. Als je dat in een boek gaat zetten is dat niet zo slim toch?Dan kun je beter dingen neerzetten dat toevallig helemaal in eentje is overkomen zonder dat iemand het wist.

En ik bedoel, ik kan met best voorstellen dat de "concurrentie" hem door het slijk wil halen, en misschien zijn sommige dingen sterk overdreven, meer dat hij alles van zijn vader heeft geleerd geloof ik niet Er staan toch duidelijk foto's in het boek van hoe zijn vader een paard beleerd.
Ik zou het echt super jammer vinden als er onwaarheden in staan

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:04

Nee daar weet ik eigelijk niks van!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:22

Cassidy schreef:
Helaas is het boek wat een tante en een nichtje van MR hebben geschreven al een tijdje uitverkocht, maar ik ben net op de website wezen kijken en zie tot mijn verbazing dat het online te lezen valt, na registratie. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

http://www.horsewhispersandlies.com/

Ik heb alle online pagina's van het boek net gesaved, ga het eens doorlezen. Ben benieuwd }> .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:43

knolliepower schreef:
Ik vraag me af wat ik moet geloven, heel veel dingen in zijn boek zouden andere mensen bij geweest moeten zijn. Als je dat in een boek gaat zetten is dat niet zo slim toch?Dan kun je beter dingen neerzetten dat toevallig helemaal in eentje is overkomen zonder dat iemand het wist.

En ik bedoel, ik kan met best voorstellen dat de "concurrentie" hem door het slijk wil halen, en misschien zijn sommige dingen sterk overdreven, meer dat hij alles van zijn vader heeft geleerd geloof ik niet Er staan toch duidelijk foto's in het boek van hoe zijn vader een paard beleerd.
Ik zou het echt super jammer vinden als er onwaarheden in staan

Personen met wie MR bepaalde dingen beleefd zou hebben, veranderen per uitgave van boek en land waarin het boek is uitgegeven. Als je dingen met iemand beleefd, dan onthou je toch met wie?

De moord die Monty's vader gepleegd zou hebben in zijn functie als hulpsheriff, is geen documentatie terug te vinden. Er bestaat geen graf, er heeft geen verhoor plaatsgevonden, het heeft niet in de krant gestaan....er is gewoon niets van terug te vinden. Hoe kan dat als Monty's vader hulpsheriff is geweest? Zou toch ergens een melding van moeten zijn?

En heel veel mensen met wie hij beweert een hele goede band te hebben gehad, en dingen te hebben beleefd zijn inmiddels overleden, en kunnen dus niet getuigen. Er zijn genoeg interviews met mensen waarvan Monty beweert samen dingen te hebben beleefd, die zich van deze evenementen niets kunnen herinneren.

De foto's van de manier van beleren van Monty's vader (als je de foto bedoelt waar een paard gebonden op de grond ligt en Monty's vader erbij knielt) zijn foto's van een paard dat gecastreerd moest worden, en daarom met touwen op de grond vastgebonden ligt. Ga er voor de grap bij zitten, maak die foto, zet die foto in een boek met de tekst eronder dat dit de trainingsmethode is van Monty's vader en je krijgt een heel ander verhaal, denk je niet?

Als je een vergelijking wilt hebben tussen beide trainingmethodes, lees hoofdstukken 15 en 16 uit het boek "Horsewhispers and Lies" .

En deze links zijn ook heel interessant:

http://www.citizensforjustice.org/monty ... ponse.html

http://www.citizensforjustice.org/monty/sackingout.html

http://www.citizensforjustice.org/monty/liarliar.html

http://www.citizensforjustice.org/monty/openletter.html

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:01

knolliepower schreef:
Wat was er precies met Shy Boy dan?

Monty Roberts heeft voor de film van Shy Boy drie mustangs geadopteerd van het BLM (Bureau of Land Management). Drie mustangs, voor het geval dat er iets met een van de paarden zou gebeuren, en zo de hele film en test niet door kon gaan. Hij heeft door de manier van de join-up en het gebruik van de mustangs tegen allerlei regels van het BLM verstoten, over o.a. de manier van huisvestiging en het feit dat je de mustangs niet voor commerciele doeleinden mag gebruiken. Hij heeft Shy Boy losgelaten, en is er zelf te paard achteraan gegaan, daarbij gevolgd door een helicopter (ook tegen de regels van het BLM). Hij heeft Shy Boy anderhalf dagen (dag en nacht) achteraan gezeten, beweert dat het paard bang was voor de helicopter (en vlakt de mogelijkheid uit dat het paard misschien wel helemaal niets met hem te maken wil hebben). In het gebied waar hij hem achterna heeft gezeten zaten hekken en prikkeldraad, waar Shy Boy heel makkelijk in had kunnen belanden, want prikkeldraad ziet een mustang niet. Hij reed bij de achtervolging op oa. een paard van een ander (Big Red Fox) , over een gebied dat volzat met kuilen en dassenburchten, het paard had er heel makkelijk in kunnen belanden en zijn been breken. Het paard was kapot na bijna 100 mijl nonstop, was koud, stond te bibberen en had blessures in zijn rug. Gedurende een tweede filmsessie het jaar daarop gebruikte Monty weer hetzelfde paard. Shy Boy had een soort vriendschap gesloten met dit paard, dus Monty had hem nodig. Helaas is het paard bij deze tweede sessie ontsnapt - of men zegt bewust losgelaten - en brak daarbij zijn been. Hij moest helaas uiteindelijk worden afgemaakt.
De eigenaren van Big Red Fox hebben een rechtzaak aangespannen tegen Monty en de BBC over de behandeling van dit paard, uitkomst is niet openbaar gemaakt.

In de film en de foto's in het boek over Shy Boy, zie je op het eind foto's van een paard waar duidelijk de ribben te zien zijn, en de kogels en pijpbeenderen duidelijk gezwollen. Dat kan, als je paard anderhalf dagen alleen maar heeft lopen rennen. Hij zal wel moe zijn geweest na die vlucht. Heeft Monty een echte Join-up bereikt omdat het paard dat wilde, of heeft het paard op dat moment eieren voor zijn geld gekozen omdat hij niet meer kon?

Alleen om zijn eigen theorie te bewijzen heeft hij dus en het leven van de Mustang, en het leven van de paarden waar hij op heeft gereden op het spel gezet.

Voor de details over de regels van het BLM, en de rechtszaak tegen Monty betreffende Big Red Fox, lees www.horsewhispersandlies.com, hoofdstuk 16.

En voor meer informatie over de manier waarop Monty's vader de paarden trainde, vind je nog wat info in hoofdstuk 11.

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:39

Geweldig hoe iedereen zijn mening heeft over zaken. Tijdens de docu waren er konstant mensen bij van BLM en een dierenarts. Ze hielden pauzes voor Shy Boy om hem uit te laten rusten.

Shy Boy is later terug gegaan en losgelaten in het wild, in een kudde. Hij werd direct egaccepteerd en is met ze op pad gegaan. Kwam op eigen beweging na een dag terug naar Monty. Dat doet een paard alleen als hij het wilt. er zijn mensen die beweren dat dat opgezet was. Bel BBC. Vraag naar hun regels voor docu's. Je zult merken dat dat zeer streng is. Ze mogen alleen maar registreren tijdens een docu, geen filmstructuur maken. Je kunt dus niet faken. Shy Boy is overigens de koning van de stal op Flag is Up. Hij denkt dat de andere paarden daar er alleen maar zijn om hem gezelschap te houden! Ik heb een paar keer met hem gewerkt en hij is echt top.

Ik ben bij evrschillende opnames geweest van Monty. En bij wel 100 shows. Ik weet wat er gebeurt. En het verbaasd mij toch regelmatig dat er dan verhalen zijn over iets wat gebeurd zou zijn, wat absoluut niet zo is. Bijvoorbeeld dat wij de paarden van te voren trainen. Als dat zo is zouden wij wel erg goed zijn. We vliegen meestal 24 uur van te voren in. Doen de paardenselectie op de dag zelf en 's avonds de show. Weinig tijd om te trainen met wel 100 mensen die wij niet kennen in de manege ...

Belangrijk is dat je zelf kijkt en je eigen mening hebt. En die mag natuurlijk anders zijn dan wat wij denken. Dat maakt de discussie alleen maar leuker. Dit jaar doe ik zelf demo's bij Hoefslag Masterclasses op 17 juni en tijdens Horse Event en Horses by the See. Monty zal er weer zijn eind oktober, voor een show in het land en een workshop tijdens Global Dressage Forum bij Tineke Bartels.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:01

Je zegt heel terecht: oordeel naar wat je ziet.
Hoe kunnen we oordelen over iets wat in het verleden is gebeurt en waar wij niet bij zijn geweest, anders door de informatie die we krijgen (en dat in dit geval van twee kanten)?
Hoe kan dat, wat we tijdens de demonstraties zien, ons vertellen wat er in het verleden is gebeurt?
Dat de methode werkt staat buiten twijfel. Maar aangezien de mishandeling door zijn vader bij Monty wel een essentieel onderdeel is van die demonstraties, en dat hij keer op keer loopt te vertellen dat hij het zelf heeft uitgevonden, laten mij tijdens die demonstraties meer zien dan Monty eigenlijk zou willen, of eigenlijk de bedoeling is...

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:32

Precies. Wij zijn er niet bij geweest. Maar wie verteld jou dat het verhaal van de familie juist is? Wij weten dat niet. Ik heb met veschillende mensen gesproken die zijn vader gekend hebben. Waaronder de dochter van monty, Laurel. Ik weet niet wat er geberud is. ik weet wel meer dan de meeste.

Ik zie hem werken en ben altijd weer onder de indruk van zijn kennis. ik zie hem dagen stoppen in families met mishandeling die naar hem toekomen tijdens de show. zonder dat iemand dat weet. Zonder dat het in de publiciteit komt. Hij vliegt de hele werled over om sopms 2 dagen met iemand te werken. Ik zie daarbij zijn emoties. Dat zegt mij in ieder geval dat het heel dicht bij zijn hart ligt.