Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:40

Dit is me nu al tig keren overkomen.. dan ben je zo lekker aan t rijden en dan kom je iemand tegen die een praatje met je gaat maken... nou leuk, gezellig enz.. maar t draait er altijd op uit "waarom heeft je paard geen hoefijzers? dat moet toch?" dan denk ik "tis MIJN paard.. en als IK niet wil dat ze hoefijzers heeft dan heeft ze die niet" maar hoe maak je dat die mensen duidelijk waar dat diep ergens in de hersenen vastgenagelt zit?
Meestal is de volgende vraag dan altijd "maar slijten de hoeven dan niet heel snel af?" ik denk dan vaak "nee dat zie je toch?" Meestal blijf ik wel netjes hoor als ze t vragen en leg t ook wel uit, maar als je hun hoofden dan ziet... ze begrijpen dr echt net niks van...

Hebben jullie hier ook last van? en hoe proberen jullie die mensen op een rustige manier uit te leggen dat dat niet altijd hoeft?

fjordnina

Re: Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:47

Ik vertel ze dan gewoon dat paarden in de natuur ook niet op ijzers staan en dat er een bepaalde manier van bekappen is, waardoor het paard op blote voeten kan en geen ijzers nodig heeft. Bovendien proberen ik het paard zo natuurlijk mogelijk te houden. Ze staat 24/7 in de wei en dus wil ik haar ook zo natuurlijk mogelijk op haar voeten laten staan.

Vragen ze dan nog naar het slijten, leg ik ze uit dat daar dan niet speciaal ijzers voor nodig zijn, maar dat hoefschoenen in dat geval een oplossing zijn.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:48

Ik ben iemand tegen gekomen die begon te roepen, 'he ben je gek, op de weg rijden. Dat paard heeft geen hoefijzers' ja duh, dat heeft ze nooit, ze heeft prima hoeven. Waar bemóei je je mee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:06

Het is denk ik niet zozeer bemoeizucht van die mensen, maar onwetendheid. En in plaats van het te ervaren als 'lastig', kun je het ook ervaren als een leuke kans om die onwetende mensen uit te leggen dat ijzers achterhaald en niet nodig zijn.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:58

Jullie hebben dr dus ook "last" van..
Jovarna; dat kan, maar probeer maar eens dingen die in de hersenen vastgeroest zitten er weer uit te krijgen... ik sta ze vaak wel vriendelijk te woord hoor ook al denkt mn hoofd andere dingen. Leg ze dan ook vaak wel uit dat ze op ijzers kreupel loopt en dat ik een, voor mij, betere manier van bekappen heb gevonden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:28

er kwam laatst een boer bij on s het erf op die zei tegen "mijn"boer dat hij dat domme vrouwtje met die vette knol eens moest uitleggen dat er ijzers onder z'n poten horen en ook een stuk ijzer in z'n bek, dat dat vrouwtje anders heel snel zou verongelukken.......

dat domme vrouwtje ben ik dus en die vette knol is Morrie.....

Ik ga geen discussies met wie dan ook meer aan over wel of geen hoefijzers, ieder het zijne hoor, ik neem aan dat mensen zelf in staat zijn bewuste keuzes voor hun paard te maken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:38

Het gaat er denk ik om wat je uitstraalt.

Ik krijg nooit "zeur" opmerkingen , eerder bewondering dat ik het allemaal red op deze manier.

En als ze zouden "zeuren" dan zou ik vertellen dat ze het hier goed op doen. Maar dat weten mijn stalgenoten wel, ik sta bekend als degene die ver weg rijdt.

Verder weten ze heus wel dat ik "anders" ben, discussie over voeren/ijzers worden hier niet met mij gehouden. }>

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:42

De discussie aangaan heeft ook helemaal geen zin.
Als het mensen echt interesseert komen ze vanzelf wel bij je.
Opmerkingen doe ik meestal af met 'het gaat prima zo'...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:44

om ongewenste discussies te voorkomen, heb ik mezelf "verbannen" naar een plek op het erf waar niemand komt en waar ik Morrie ook los kan laten staan. Scheelt een hoop gezeur!

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:14

Ik sta gelukkig alleen bij een boer, maar toen ik nog op een stal stond met meerdere mensen had ik ook regelmatig gezeur.. heb ze 1 keer uitgelegt en ze hebben het zelf met eigen ogen gezien... de ijzers gingen eronder weg na een half jaar gezeur met kreupel dit kreupel dat alles geprobeert.. ze werd 1 keer bekapt door een natuurlijk bekapper en dat is nu een jaar en 11 dagen geleden.. gelijk vanaf de eerste minuut heb ik haar geen stap kreupel meer gezet...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:42

ik heb gelukkig zelden gezeur als ik met mijn paard rijd, alleen wel eens een lach omdat ik met een knalgeel halsterhoofdstel rijd
Mensen vinden altijd wel wat om te miepen en ik vraag me vaak af hoe ze uberhaupt zien dat je er geen ijzers onder hebt. Ja, op de weg wel maar in het bos zie je dat toch helemaal niet.
Enne, Bitterbal over je onderschrift, ik wil best een keertje samen rijden hoor

sulindabaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:49

heey!! mijn pony's hebben ook nooit ijzers ondergehad. maar nu heb ik een paard en die heeft sinds gister ijzers onder omdat de buitenconcoursen weer begonnen zijn ik heb het liefer niet dat mn paard uitglijd op het natte gras. ik heb het idee wanneer ze ijzers met proppen onderhebben, dat ze dan veel meer grip hebben met name op het gladde gras. hoe staan jullie hier tegenover??

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:54

sulindabaf schreef:
heey!! mijn pony's hebben ook nooit ijzers ondergehad. maar nu heb ik een paard en die heeft sinds gister ijzers onder omdat de buitenconcoursen weer begonnen zijn ik heb het liefer niet dat mn paard uitglijd op het natte gras. ik heb het idee wanneer ze ijzers met proppen onderhebben, dat ze dan veel meer grip hebben met name op het gladde gras. hoe staan jullie hier tegenover??

Dat mag je even in een ander topic bespreken.

Hier gaat het over blote voeten en het commentaar wat je daar op krijgt.

sulindabaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:56

oo haha sorry !!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:59

Ben pas van stal veranderd. De smid die daar loopt begon meteen over Kay dr hoeven dat ze kort zijn en dat ijzers moeten als je over de weg gaat. Mijn smid (weet nog niet of hij op deze stal kan komen ivm afstand) vind haar juist super hoeven hebben en ze heeft gewoon kleine hoefjes van zich zelf Wou eigenlijk in de verdediging gaan en vertellen hoe en waarom maar heb gewoon gezegt nee geen ijzers daar worden haar hoeven niet beter op en vind het niet nodig want ze loopt er anders goed mee.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:41

Ik ken het. Laatst had ik nog een discussie (ik begin er zelf niet over hoor) Toen ik iets zei over het fijt dat paarden in de natuur de hele dag zonder ijzers lopen zei ze dat paarden oorspronkelijk uit de duinen komen. Kun je nagaan... Zo iemand heeft de leven lang al paarden (ze is denk ik rond de 40)

Of laatst vond iemand dat ik niet meer op Anouar mocht rijden als ik hem zo natuurlijk mogelijk wil houden (ze doelde op het natuurlijk bekappen)

Wel opvallend dat ineens alle hoefsmeden heel erg aardig doen enzo, ook hoefsmeden die ik niet eens ken.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:18

nouja, ik moet om in t bos te komen een stuk over de harde weg waar ik ook zo nu en dan wel regelmatig in de berm rijd omdat mn paardje dat wat fijner vind lopen...

Ik ga inmiddels geen discussies meer aan eigenlijk daarover want iedereen denkt er anders over en dat mag wat mij betreft ook zo blijven...

Natascha; Je krijgt zo een pb

LiefsteIwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:39

Bb; Waarom krijg ik dan nooit gezeur met Sun?

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:41

Omdat jij nooit een gesprek begint met mensen in t bos?
Dat meisje wat ook komt rijden die begon dr ook al meteen over :p

gewoongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:43

ja onze haflingers staan beide neit op ijzers simpelweg omdat we tegen ijzers zijn en omdat het ook niet nodig is
ze hebben ook geen dekens, dat is net als ijzers een goed bedoel idee geweest ooit maar totaal overbodig

LiefsteIwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:43

Haha, waarom begin je nog gesprekken dan?
Die tatiana? wat zei ze dan?

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:57

Tasja Is Lief: dat hoef je toch niet in dit topic te bespreke wat die zei?

Ach ik ben niet geheel tegen ijzers, als iemand anders ze onder de hoeven van zijn/haar paarden wil zetten.. ga ik me niet tegenaan bemoeien ofzo... alleen onder de hoeven van mijn paarden komen geen ijzers

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:14

Ik krijg nou werkelijk nooit commentaar dat ik zonder ijzers rij. Zelfs als ik met hoefschoenen rijd hoor ik nooit wat. Nu gaan we altijd als een raket dus mischien ligt het daaraan Bij ons op stal heeft niemand hoefijzers.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:19

Ik krijg meer comentaar op mijn knaloranje bitloze hoofdstel. 'Geeft dat hoofdstel licht?' 'Je hoeft niet te waarschuwen als je aan komt, we zien je van verre' 'Wat knap dat je zonder bit kan rijden'
Of laatst: Die mevrouw (jaja) rijdt gek, die heeft geen bit'

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:34

in mijn hoefschoenentijd ben ik uitgeroepen tot dorpsgek......