Een standaard basis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Een standaard basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:57

N.a.v een ander topic, waar een opmerking werd gemaakt dat de eigenaar van een net driejarige zijn paard op een speciale manier wilde beleren of laten beleren, graag jullie mening over het inrijden van een paard. Het uiteindelijke doel van de eigenaar was om bitloos te gaan rijden. Nu heb je natuurlijk stromingen binnen de paardensport: dressuur, western, spaans, natural horsemanship enz, die allemaal hun eigen aanpak van beleren hanteren. Mijn mening is dat het in de basis niet zo veel van elkaar verschild, er moet - heel oneerbiedig geformuleerd - een stuur, en een rem op een paard gezet worden, en de nuances in rijwijze komen pas later.

Toch vind ik het heel belangrijk voor de toekomst van het paard dat er iig een standaard basis word geleerd waarbij het bit meegenomen wordt, zodat de standaard basis er in zit, dus niet meteen bitloos gaan beleren en bitloos blijven rijden. Maakt het voor de toekomst van een paard zoveel makkelijker, mocht hij ooit verkocht worden.

Hoe denken jullie daarover?

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:35

Mijn pony heeft enkele keren het bit ingehad, enkel voor de 'smaak'. Er is nooit druk opgezet en hij weet dus ook niet wat sturen op een bit is.
Toen ik een andere instructrice heb gevonden heeft hij nooit een bit meer ingehad en zijn we op het halster verder gegaan.
Toen de controle meer van mij moest komen hebben we gezocht naar een ander bitloos hoofdstel en dat hebben we gevonden.
Ik heb een perfecte rem en dat op een pony die niet zo makkelijk controleerbaar is.

Anoniem

Re: Een standaard basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:00

Het ligt eraan wat je met je paard wilt. Wanneer je helemaal niet van plan bent om het paard te gaan verkopen, dan vind ik het niet nodig om het paard aan een bit te laten wennen. Hij zal er immers toch nooit mee te maken krijgen.
Mocht zich in de toekomst de situatie voordoen dat je mòet verkopen, dan kun je voor jezelf de eis stellen dat de koper ook bitloos rijdt en het liefst (dus) ook NH-ingesteld is.

Mijn veulen dat straks geboren gaat worden (nog 4 weekjes te gaan....!) ga ik - wanneer ik hem ga inrijden - ook bitloos inrijden en ik heb mezelf voorgenomen dat hij ook nooit een bit in zal krijgen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:04

De eis van de verkoper kun je idd stellen, maar aangezien de klassiek opgeleidde paarden tegenwoordig al slecht te verkopen zijn, zal het in het geval van MOETEN verkopen helemaal moeilijk worden de goede match te vinden. En als je moet verkopen, heb je ook niet eeuwig de tijd om een nieuw baasje te vinden.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:28

Ik zou mijn paard helemaal niet WILLEN verkopen aan iemand die er perse met bit mee wil rijden. Juist een paard wat lekker te rijden is op een halstertje is voor een recreatieruiter toch fijn?

En mocht ik hem perse moeten verkopen door omstandigheden, dan denk ik dat het een kwestie van een paar weken is tot hij op bit gereden kan worden hoor.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:34

Als degene waar je het paard aan verkoopt het bit als rem ziet wel. Maar ik verkoop mijn paard graag aan een recreatieruiter die het bit als instrument ziet tot verfijning van hulpen.

En dan hier ook weer de definitie: wat is een recreatieruiter? Iemand die alleen maar buiten rijdt, of ook dressuurmatig wil werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:43

Allereerst zou ik nooit mijn paard verkopen. Ik ga nog liever wc's schrobben dan mijn paard verkopen. Maar dat terzijde.

Wanneer ik hem of haar mòet verkopen (stèl), dan zou ik toch erg kritisch blijven aan wie ik mijn paard verkoop. Wat willen ze met het paard gaan doen, en hoe, en daarnaast stel ik ook eisen aan de leefomgeving (weidegang) en aan de gehele omgang en verzorging (NH).
Lukt het verkopen dan niet, dan zou ik mijn paard weggeven aan iemand die ik ken en die hem/haar wel kan onderhouden (financieel gezien) maar niet de koopsom kan opbrengen.

Wat een recreatieruiter is. Dat zal voor iedereen verschillend zijn, maar voor mij is dat een combi van buitenrijden en dressuur (zonder wedstrijden).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:53

@Jovarna, offtopic: soms gebeuren er dingen dat zelfs WC's schrobben niet meer lukt...

En een paard weggeven aan iemand die de koopsom niet op kan brengen zou ik dan ook niet doen. Stel dat er iets gebeurt en het paard geopereerd moet worden? Of stel dat zij hem wel verkopen en er zo financieel op vooruitgaan omdat ze niet zo kritisch zijn wie hem koopt?

Mag ik zeggen dat ik je een beetje naief vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:07

Je mag alles van me vinden. Jouw gedachten zeggen namelijk iets over jòu, nièt over mij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:21

Ik vind dat je naar het paard moet kijken.

Ik heb er 2, een Haf van 15 jaar ,die ik bitloos rijd.
Een Merens van bijna 7 jaar. De laatste heb ik zelf ingereden. Dit heb ik idd met bit gedaan. HIj is behoorlijk van het type "tank". Lomp dus.
Ik ben later met hem op een CBR gaan rijden. Meneer is echter niet betrouwbaar en smeert hem nogal eens.
Hem rij ik op een bit. Dat gaat er ook niet meer uit.

De Haf reed ik dus op een bit en nu al jaren op een simpel touwhalstertje. BIj hem kan dat gewoon en voel ik me veilig.

Over verkopen moet je toch helemaal niet nadenken waaneer je een paard koopt en inrijdt?? Ik koop een paard voor t leven hoor.
En als je doel bitloos rijden is ,dan kun je daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:22

Ik zou mijn paard zowiezo nooit zelf in rijden. Laten ze dat maar doen bij een profesionele NH stal die goed bekent staat. Daar weten ze hoe en wat. Daar hoef ik zelf niet voor te gaan rommelen, ik vergeef het mezelf nooit als er iets niet helemaal goed gaat.

Ik denk dat de basis redelijk gelijk is, maar die manier van aanleren nogal verschillend is. Je kan natuurlijk een groen paard uit de wei plukken, er een zadel op gooien, bit erin en erop gaan zitten. Maar het kan ook anders, op een wat rustigere manier.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:47

Cassidy schreef:
En een paard weggeven aan iemand die de koopsom niet op kan brengen zou ik dan ook niet doen. Stel dat er iets gebeurt en het paard geopereerd moet worden? Of stel dat zij hem wel verkopen en er zo financieel op vooruitgaan omdat ze niet zo kritisch zijn wie hem koopt?

Btw, je leest niet goed.
Ik schreef:
"dan zou ik mijn paard weggeven aan iemand die ik ken en die hem/haar wel kan onderhouden (financieel gezien)".
Dus: een persoon die ik mijn paard toevertrouw, in alle opzichten, en van wie ik wéét en vertróuw dat hij/zij mijn paard niet gaat verkopen uit winstbejag.

Als het paard dan ooit geopereerd moet worden en er is geen geld, dan is dat wéér een probleem waarover je alleen maar kunt speculeren. Daar kan ik ook geen zinnig woord over zeggen.
Wat ik alleen maar aangaf, is dat ik mijn paard niet ga verkopen.
En tja, "als als....., wat zou je doen àls", is iets waarover we alleen maar kunnen speculeren.

Enne Cassidy, persoonlijke indrukken hebben we allemaal, maar het heeft geen zin (of nut) om deze te vermelden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:12

ik ben het niet met je eens. Het maakt in principe namelijk helemaal niets uit of je met bit rijd of zonder. Sturen en remmen gaat op de zit. Het zou pas een probleem worden als iemand aan z'n hoofd ging zitten of dat nu met of zonder bit is.
Je kan het probleem nog wel verder doortrekken, stel je leert je paard op hele kleine hulpen te reageren (wat je uiteindelijk bij elk paard wilt), en je verkoopt hem aan iemand die gewend is alles met de teugels te doen. Ik denk dat het paard heel wat te verduren krijgt...
Je moet dus gewoon een nh-iemand zoeken, of er een gebruiksaanwijzing bij geven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:28

Als je je paard wilt verkopen komen eventuele kopers toch eerst kijken. Klikt het niet dan wordt het niks en kopen ze het paard ook niet. Zo blijven vanzelf de meest geschikte mensen over als je eerlijk bent tegenover de kopers.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:29

sanne83 schreef:
ik ben het niet met je eens.

met cassidy dus, voor de duidelijkheid

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:57

Tsja hoe denk ik daarover....

Ik snap je punt wel maar

Ik rij nu een langere tijd bitloos en ben niet van plan er ooit nog een bit in te hangen.
Quint word niet verkocht,zou er een moment zijn dat ik hem niet meer kan onderhouden geef ik hem aan een gelijkgestemde ziel *

Een volgend paard ga ik direct bitloos rijden of zal zonder bit beleerd worden.
Mischien in sommige ogen naief...maar ik heb mijn paarden voor het leven dus hoef hun niet voor te bereiden op een andere baas...

*=Quint heb ik ook gekregen van zijn vorige bazin met als enige voorwaarde een blijvend goed tehuis....ze bestaan dus nog echt

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:41

Hehe, als ik mn paard verkoop, dan kan ik ook wel gelijk mn 5 Parelli-pakketten verkopen, zodat ik weet dat de nieuwe eigenaar een goede start maakt met hem

Een paard vanaf het begin beleren met bit, terwijl je zelf zegt dat het bit voor verfijning is, vind ik zelf ook een beetje tegenstrijdig, waarom doe jij dat zelf eigenlijk op die manier?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:04

Ik ben zelf ook van plan om mijn paardje te beleren zonder bit. Later kan 'k haar dan alsnog aan een bit laten wennen. Eerst zonder druk, zodat ze rustig kan wennen, daarna pas het bit in gebruik nemen. Wil eigenlijk het bit enkel gebruiken op dressuurwedstrijd. Voor de rest lijkt het me zo onnodig om te rijden met bit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:11

Je gaat toch ook niet al meteen bij het inrijden met sporen rijden omdat dat vanaf de M verplicht is?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:00

callippo schreef:
Een paard vanaf het begin beleren met bit, terwijl je zelf zegt dat het bit voor verfijning is, vind ik zelf ook een beetje tegenstrijdig, waarom doe jij dat zelf eigenlijk op die manier?

Ik heb mijn paard door iemand laten inrijden zonder bit, aansluitend met bit, en heb haar nog steeds bij die persoon in training. Dat ik mijn paard liet inrijden had ik Reiningwedstrijden voor ogen, en die mogen nu eenmaal niet bitloos.

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:34

Je noemt het 'een standaard basis'. Het is misschien een 'door de meeste mensen gebruikte basis' maar in mijn ogen niet de basis die een paard persee mee dient te krijgen.
En zoals al meedere mensen hier gezegd hebben, aan iemand die het bit als rem ziet zou mijn paard never nooit niet verkocht worden.
Mijn paard krijgt geen bit meer in zijn mond, en al zéker niet omdat het bij het 'standaard' pakket hoort... neehoor.
Ik wil hier niet mee zeggen dat je het het paard niet mee KAN geven, maar het persee moeten vind ik meer meelopen met de meerderheid van de mensen die denkt/vindt dat het noodzakelijk is en daar pas ik voor.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:37

Cassidy schreef:
Toch vind ik het heel belangrijk voor de toekomst van het paard dat er iig een standaard basis word geleerd waarbij het bit meegenomen wordt, zodat de standaard basis er in zit, dus niet meteen bitloos gaan beleren en bitloos blijven rijden. Maakt het voor de toekomst van een paard zoveel makkelijker, mocht hij ooit verkocht worden.

Hoe denken jullie daarover?

Als ik een volgend paard zelf zou inrijden zou ik op zijn vierde jaar beginnen onder het zadel. Tot die tijd zou ik alvast alles aan de hand aanleren. Een bit zou ik eventueel pas gaan gebruiken als de basis er helemaal inzit en het paard uitgewisseld is. Ik vind het echt raar dat zoveel mensen het paard een bit inhangen als hij juist aan het wisselen is en wanneer er de grootste kans is dan hij last heeft in zijn mond.

Hoshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:53

Het ligt er maar net aan op wat voor manier je wilt verkopen. Als je een paard speciaal inrijd voor de verkoop, dan wordt er vaak een bit ingedaan omdat wedstrijdruiters of traditionele ruiters in een grotere aantal zijn (of naar mijn mening naiever dat het bit veilig is en bitloos niet). Vooral omdat je hem dan snel kwijt wilt, uit 'voorzorg' probeer je een band of hechting met je paard dan ook te vermijden zodat de verkoop minder pijn of geen pijn doet. Zo wordt je ook makkelijker in je keuze van koper en maakt het je ook niet uit of hij/zij een bit in de mond doet of niet.

In eerste instantie rijd je een paard niet om hem te verkopen. Wanneer je je paard bitloos wilt inrijden, dan is het meer dan onlogisch dat je overgaat op het bit. Want wat wil je eigenlijk "verfijnen" met een bit?

Cassidy zei het volgende:

Toch vind ik het heel belangrijk voor de toekomst van het paard dat er iig een standaard basis word geleerd waarbij het bit meegenomen wordt, zodat de standaard basis er in zit, dus niet meteen bitloos gaan beleren en bitloos blijven rijden.

Dit is een persoonlijke mening, waar ook niks mis mee is. Ik wou daar mijn eigen mening over geven als er geen bezwaar tegen is.

Dat stukje is gebaseerd voor de verkoop, maar kun je ook anders opvatten (dus niet voor verkoop).
Op het punt van verkoop, vind ik dat je sowieso niet aan een paard moet beginnen wanneer je hem toch gaat verkopen. En als je hem toch bitloos hebt ingereden, dan zijn er genoeg geinteresseerde mensen die een paard zoeken die bitloos is ingereden. Het ligt er maar aan of je je paard snel wilt verkopen of niet. Een paard wordt heus niet sneller verkocht wanneer je als titel zet "met bit ingereden paard".

Wanneer het niet om verkopen gaat vind ik dat je zelf moet beslissen of je met bit of bitloos wilt inrijden (persoonlijk kies ik voor bitloos, even tussendoor).
Maar als je bitloos wilt inrijden, vind ik het eigenlijk dom om je paard een bit in te doen. In feite gaat het bij beide om druk. Druk is druk, niets meer niets minder. Druk veranderd alleen wel op de plaats waar je het wilt gebruiken. In de mond richt je sneller schade aan, en kan eerder pijnlijk zijn. De neus is minder pijnlijk (dit wel met het juiste materiaal zoals een touwhalster).

Een bit kan snel te groot of te klein zijn, tegen de tanden aan klepperen, wanneer het te groot is (soms pijnlijk) tegen de gehemelte drukken of de mond samenknijpen, nare wonden veroorzaken, en je krijgt bekende problemen zoals het bit vastpakken of de tong over het bit leggen (wat je weer kunt "verhelpen" door weer een ander duur bit aan te schaffen), en ook is een bit duur (een simpele bit kost €13,-, en dan moet je nog een hoofdstel van min. €25,- aanschaffen, en in sommige gevallen rubbertjes om de mondhoeken niet te beschadigen)!
Bitloos is zachter, geeft betere hulpen door, is minder duur en je hebt al die "streken" niet die je weer met iets anders moet "behelpen". Een touwhalster vereist ook minder verzorging, niet al dat gedoe met dure vet en uit elkaar halen en in elkaar zetten. Het is nog licht ook!

Nee bedankt, ik kies toch liever voor bitloos. Stel dat ik mijn paard zou verkopen, dan zou ik er sowieso geen haast bij zoeken en ik zou me sowieso richten op de kopers die bitloos willen rijden en niet voor de mensen die een bit erin willen omdat het zogenaamd veiliger is. Ik moet ook even toevoegen dat een paard niet stopt als hij niet wilt stoppen. Ook niet als je met een metalen staaf in zijn mond "trekt".

Ik weet niet in hoever Cassidy weet over bitloos, maar het zou fijn zijn als mensen eerst even uitzochten wat de precieze werking is van een touwhalster, en waarom mensen hieraan de voorkeur geven voor ze conclusies trekken over wat veiliger is (dit is geen verwijting naar jou Cassidy, maar over topicplaatsers over dit onderwerp in het algemeen). Er zijn wel meer redenen dan degene die ik heb getypt waarom een touwhalster veiliger is, maar dan zou dit een oneindig bericht worden.

Corrigeer me maar als ik iets in je bericht verkeerd heb opgevat! Ik wil misverstanden het liefst voorkomen.

Dusi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:38

Ik ben dus ook zo-een die haar paard bitloos heeft ingereden. Ik kreeg dan ook flink wat vragen over "waarom geen bit" via pb en in mijn topic.

Bij mij was de eerste reden puur het feit dat meneertje het bit niet in wilde en ik geen "gevecht" met hem wilde (geen gestress als je er daarna nog op wilt). Neo luisterde perfect naar de hulpen met alleen de kaptoom met halstertouwen, dus waarom geen bitloos.

Neo wordt nu dus bitloos bereden en kan alle gangen en het stoppen prima aan. Als hij schrikt, heeft hij vertrouwen in mij (en het meisje wat hem mee heeft ingereden en mijn zoon) en zet alleen een stapje opzij.

Heel misschien dat er later nog een bitje in komt, maar dat denk ik niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:51

Persoonlijk rijd ik ze allemaal zonder bit in. Later gaat het bit erin, ik rijd nu eenmaal dressuur en vind dat zalig, en tenzij ik er een goede reden voor zie, rijd ik op bitten die varieren van flexibel kunststofbit, tot dubbelgebroken.
Dat er geen reden zou zijn een bitloos ingereden paard later op bit te rijden vind ik zelf onzinnig.
De neusriem is er om de paarden te sturen zolang ze nog niet op zit en benen reageren. Bovendien, met neusriem kun je een paard meteen duidelijk met teugelhulpen corrigeren, als het domweg naar de uitgang wil en jij niet.
Maar ik stap over op bit, zodra stuur en remmen erop zitten. Met bit rijden kan verfijnen, maar het is gewoon moeilijk.
En ik kan begrijpen dat iemand die andere wegen bewandelt (NH of alleen buitenritten) het bit niet noodzakelijk vind.

Ik denk dat het helemaal geen bal uitmaakt, hoe jij je paard rijdt. Als je paard bij jou een betrouwbare partner is, die weet waar hij aan toe is, maar wel altijd door jou eerlijk en met respect wordt behandeld, dan denk ik dat je paard bij een nieuwe baas ook een goed leven kan krijgen, en ook wel met nieuwe regels en trainingsmethoden uit de voeten zal kunnen. Mits ook de nieuwe baas hem zo behandelt.

De basis lijkt mij dus niet te bestaan uit een bepaalde training, maar meer uit basisvoorwaarden om prettig paard tussen mensen te zijn, namelijk een vertrouwen in de mensheid, en een aangeleerde werkwilligheid en gehoorzaamheid.