Ervaringen boomloze/flex. zadels bundelen? - kzoek me rot..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjs

Ervaringen boomloze/flex. zadels bundelen? - kzoek me rot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:59

Ik zoek een boomloos dressuur zadel of een zadel met een flexibele boom en ik ben op zoek naar ervaringen van mensen.
Ik lees her en der ervaringen en ik probeer tig huiskamerpagina's door te worstelen om daar de ervaringen uit te filteren.
Daarbij komt dat ik daar nog niet mag posten.

Zou het mogelijk te zijn ervaring per zadel per topic of per sticky te bundelen?
Zo zou je een overzicht kunnen krijgen van allerlei ervaringen van een bepaald zadel.

Het gaat mij voornamelijk om de startrekk dressuur, de heather moffet en de pegaso.

Ook kijk ik naar de zadels met de flexibele bomen en daarvan vraag ik me dan weer af hoe flexibel die zijn.
Lemetex schermt met een type flexibele boom, kentaur zegt dat de boom flexibel is en ook de equestor zadels spreken me zeker aan (goede kwaliteit maar ook een prijskaartje).

Aangezien het om een behoorlijke investering gaat en ik veel vaker vragen zie opduiken denk ik dat dit wel heel nuttig is misschien?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:35

Op welke punten wil je dat ik een verslagje schrijf over de Startrekk???

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:39

Hoe zie je dat voor je dan?
Zelfde idee als het topic over goede natuurlijk bekappers?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:01

Hallo, ga eens kijken op www.boomloosrijden.nl
Daar is sinds kort een boomloos dressuurzadel uit. Namelijk de london barefoot.
Ik heb zelf een randoll's. Dat is een goedkopere variant van de barefoot. Ik ben héél tevreden over dat zadeltje. Vermits de barefoot er wat luxueuzer uitziet denk 'k dat het niet anders kan dan dat barefoot zeker ook een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:46

@ Antheman: ik wil alles weten wat je kan vertellen
Waar het mij met name om gaat: ik heb nu een Barefoot en die vind ik toch te veel drukpuntsbelasting geven. Vandaar mijn oogje op Startrekk en consorten.
Wat is jou mening: verdeelt dat in de praktijk de druk echt veel beter dan barefoot e.d.? Schuift het? Welke pad moet er onder? Hoe is de kwaliteit leer? Hoe is je zit? Drukken de panelen ook erg in door het gebruik?

@Wendy
Ja, dat zou best kunnen op die manier. Misschien ook gewoon verschillende topics maken.
Topic 1 De Startrekk
Topic 2 Heather Moffet
Topic 3 De Pegaso
etc.

Waaronder een ieder maar raak kan schrijven, maar dan wel alleen over dat betreffende zadel (evt. wel met vergelijkingen naar de andere types).

Ik krijg de indruk dat er hier aardig wat mensen zijn die in de praktijk al een heel aantal van dit soort zadels kennen, dus dat kan heel waardevolle info worden lijkt mij.
Ik ben begonnen met het lezen van die huiskamertopics over de boomloze, maar ik vind dat geen doen, pagina's vol offtopic (en logisch want het is hk) en alles door elkaar heen.

@Willeke
Ik heb al een gewone barefoot. Barefoot London lost het probleem drukpuntsbelasting ook niet op.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:47

Drukpuntsbelasting? Hoezo?
Vertel eens... waar merk je dat aan, heb je het onderzocht? De goede pad?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:51

Vanvond zal ik er eens voor gaan zitten, ik ben nu bezig om de vaste planten te delen en te verplaatsen, best veel werk.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:09

@Wendy: drukpuntsbelasting:
Ik heb de gewone grandeurpad met inlages met sympanova onderkant.
Eerst had ik de physio maar doordat die zo dik was, schoof die achter op de rug heen en weer: schuurplekken dus.
Nu met de gewone grandeur ligt dat goed.
Er ontstaat drukpuntsbelasting op de wervels, daar waar de beugelriemen hangen. Bij het gaan staan in de beugels met lichtrijden hangt je gewicht dus enkel op dat punt op de wervels. En aangezien die pad nou ook weer niet zo dik is dat ie dat op kan vangen, vind ik dat niet een fijn idee. Ik merk na een tijd dat ik exact op de plek kuiltjes naast de wervels krijg (atrofie?) en daar is het warmer. Vandaar mijn overstap.

@antheman, heel fijn dank je wel, succes met de plantjes.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:34

aaah ok... mjah dat is het nadeel van enkele van die boomloze zadels...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:32

jjs schreef:
@ Antheman: ik wil alles weten wat je kan vertellen
Waar het mij met name om gaat: ik heb nu een Barefoot en die vind ik toch te veel drukpuntsbelasting geven. Vandaar mijn oogje op Startrekk en consorten.
Wat is jou mening: verdeelt dat in de praktijk de druk echt veel beter dan barefoot e.d.? Schuift het? Welke pad moet er onder? Hoe is de kwaliteit leer? Hoe is je zit? Drukken de panelen ook erg in door het gebruik?

Oeps, ik zou een verslag maken

Komt ie:

Waarom een Startrekk?
Afbeelding
Een op maat gemaakt zadel voor mijn haf gehad. Dat is 3 keer bijgesteld en ook 2 keer verbreedt. Hij had boommaat 43. En ook daar groeide hij uit. Dus wat doe je dan? Nóg een keer verbreden? Dachut niet. Ik heb mijn ponies jaar rond 24/7 buiten lopen ,dus de vacht wisselt behoorlijk. De bespiering ook. Want ik rij, net zoals de meeste mensen zomers meer dan in de winter. Liever gezegd: ik rij net zo vaak, maar zomers ga ik verder weg. Ik ben fanatiek trektocht rijder.
Hier zat dus een knelpunt in voor mij. Ik moest een zadel hebben wat echt lange ritten aankan en de bagage meekan nemen op verantwoordde wijze.

NA veel wikken en wegen toch besloten om de ST op proef te laten komen.
Jémig, wat zat dat lekker! Wat lag dat mooi! Zoveel gevoel! Niet normaal meer. Ik had heel erg het gevoel dat ik schoudervrijheid had. (Daar ontstaan bij mij altijd de problemen, omdat zadels domweg niet in een boomwijdte voor mijn paarden worden gemaakt.)
Waarom durf ik wel met een ST trektochten te rijden (begrijp me goed, we zijn nog niet weggeweest, maar trainen er wel voor, met Hemelvaart gaan we weg) en niet met een Barefoot of Torsion? (Van de Trekker had ik nog nooit gehoord, de Randolls wist ik dat de leerkwaliteit niet Ok was.) De St sprak me enorm aan vanwege de panelen.
Het beugelophangsysteem zit onder de panelen. Je kunt zelfs dikkere panelen krijgen indiend dit gewenst is. Dit vond ik een heel prettig idee. Mocht de boel niet volstaan ,dan kon ik dikkere panelen bestellen.
Wat me ook aansprak, is de pommel. Er zijn 4 verschillende(hoewel ik nu van Buitenzinnig heb begrepen dat er voor een bepaald model, de Western dacht ik, een vijfde is ) pommels. Dit geeft toch de nodige steun. Uiteraard heb ik de grootste maat pommel. Dus het risico dat ze dáár weer uitgroeien is natuurlijk aanwezig. Nou ja, dan laat ik wel wat lassen ofzo.
Hierdoor drukt de handel niet op de schoft, zeker in combi met de panelen waar de beugelophanging onder zit.
Verder ben ik erg gecharmeerd van CR. De beugelophanging op de ST is op 2 plekken te bevestigen. Ik heb hem op de achterste haak staan. Hier krijg ik een hele mooie zit mee.

Even voor alle helderheid: boomloos verdeeld de druk niet. Nooit! Maar een goede pad in combi met een goed boomloos zadel voorkomt drukplekken. Het absorbeert de schokken echter wel.

Bij mij schuift het nu niet meer. Toen ik het zadel net had, deed het dat wel. Nu is ie gevormd, en kan ik gewoon zonder krukje opstappen.

Wat eronder moet? Een speciale pad voor onder boomlose zadels!
Ik heb een Grandeur, maar ook een HAF pad. de HAF bevalt me net ietsjes beter.
Afbeelding
(Dit is een trektocht dekje , dus extra lang voor de zadeltassen!)

Afbeelding
Dit is een boomloos/endurance HAF Pad. Het oude model! Nieuwe is net iets geavanceerder.

De Grandeur(met sympanova, is echter slipvaster.)
Afbeelding

Afbeelding
Hier mijn geteste dekjes op een rijtje. Je zou ook nog voor een Equitex kunnen gaan.

Het is echte Duitse degelijkheid, echt heel mooi tuigleer!
Dus ook sterk en soepel.

Drukken de panelen in? JA, ze vormen naar het lichaam van mijn pony. Ik zou nu ook niet meer het ene zadel op mijn andere pony neerleggen ,puur vanwege de vorm die de panelen aannemen.

Genoeg info ?
Als je nog iets wilt weten ,hoor ik het graag!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:32

Vind jou uitleg heel interessant.
Ik ga het zeker in het oog houden. Ik heb me nu pas (op aanraden van een vriendin) een pad van podium besteld. Deze lijken enorm op die van haf, zijn alleen ietskes goedkoper (scheelt niet veel). En hebben ook een sympanova onderkant waardoor het koeler ligt op het paard. Ben héél benieuwd ernaar. Kan haast niet wachten tot 'k em in huis heb

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:12

jjs schreef:
@Wendy: drukpuntsbelasting:
Ik heb de gewone grandeurpad met inlages met sympanova onderkant.
Eerst had ik de physio maar doordat die zo dik was, schoof die achter op de rug heen en weer: schuurplekken dus.

Als je achter op de rug schuurplekken krijgt , dan ligt dat in principe niet aan de dikte van de pad , maar aan de lengte. Dan heb je een wat korter paardje en een wat te lang dekje , waardoor de rug tijdens het lopen wat onder het dekje door "rolt" door het heupwiegende loopje.
Het voordeel van een pad waar de inlages / "zadelkussens" inzitten , is dan ook nog dat de kussens eerst op het paard liggen en de achterrand van het dekje daardoor ietsje boven het paard zweeft waardoor die ook niet schuurt. Tenzij hij op rug ligt die al aan de achterkant van de pad erg omhoog loopt naar de kont toe natuurlijk.

jjs schreef:
Nu met de gewone grandeur ligt dat goed.
Er ontstaat drukpuntsbelasting op de wervels, daar waar de beugelriemen hangen. Bij het gaan staan in de beugels met lichtrijden hangt je gewicht dus enkel op dat punt op de wervels. En aangezien die pad nou ook weer niet zo dik is dat ie dat op kan vangen, vind ik dat niet een fijn idee. Ik merk na een tijd dat ik exact op de plek kuiltjes naast de wervels krijg (atrofie?) en daar is het warmer. Vandaar mijn overstap.

Op zich kan er geen belasting op de wervels ontstaan , omdat de inlages het zadel omhoog tillen zodat het als een bruggetje over de wervels heen gaat staan. Heb je een paardje met een wat hoger liggende ruggegraat / ben je zelf wat zwaarder / wil je graag toch wat meer zekerheid / wil je liever wat minder wijdbeens zitten dan kun je een extra paar inlages in de Grandeur pad doen.

Heb ik zelf ook , bevalt me prima !

Sowieso moet je wel een beetje in de gaten houden dat je inlages nog goed zijn , ze worden door gebruik op een gegeven moment wat dunner en zijn dan aan vervanging toe.
Net zoals je van een standaard boomzadel de kussens af en toe moet laten opvullen.

Linnie815

Re: Ervaringen boomloze/flex. zadels bundelen? - kzoek me ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:10

Ik heb de Heather Moffett. Hij bevalt me heel goed. Ik zal van weekend een verslagje schrijven. Ben nu op werk .

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:34

@ Antheman, heel erg bedankt. De ST spreekt me zeker aan, inderdaad ook vanwege de panelen.
Waar ik benieuwd naar ben, ken jij de Barefoot ook? En zo ja, wat vond je daarvan in vergelijk met de ST?

@PMarena, een extra inlage erbij is zeker ook een goed idee. (en vast en zeker goedkoper dan een nieuw zadel kopen
Wat vind jij van die HAF dekjes?

@Linnie, ben heel benieuwd, die zadels lijken mij ook super. Jammer dat ze nooit tweedehands aangeboden worden.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:02

Ok heb toch even tijd, dus nu maar even mijn ervaringen. Odes is nog niet zo lang onder het zadel, dus erg veel ervaringen met andere zadels heb ik niet met haar. Ze is ingereden bij het Balingehof en daar ben ik ook in aanraking gekomen met de Heather Moffett.

Het bleek tijdens mijn eerste rijden op haar dat ik toch een verkeerde houding had ontwikkeld. Vreemd jarenlang ervoor dressuurles gehad, maar nooit iets over gehoord. Maar toen gingen ze een filmpje maken en toen werd het voor mij zelfs overduidelijk zichtbaar. Dus zij pakten de HM en daar zag ik al gelijk verschil. Doordat de beugelriemen iets verder naar achteren hangen, was ik direct mijn stoelzit houding kwijt.
Daarnaast zit hij heerlijk, het lijkt alsof je iets in het zadel zakt. Maar ik wou toch het liefste een goed passend boomzadel. Dit leek helaas met mijn enigszins wat moeilijk gebouwd paardje een lastige opgave en na een tijd van zadels passen, heb ik toch besloten een boomloze te kopen. Tja en die HM zat wel erg lekker en lag ook goed op Odes.

Odesa is erg gevoelig, maar ik heb absoluut niet het idee dat ze ergens last heeft van het zadel. Wij rijden inmiddels een half jaar en regelmatig voel ik haar rug, maar nog steeds niets aan de hand. Juist bij haar zou ik verwachten dat ze sterk zou reageren indien het niet zou passen of drukplekken zou geven. Door de euhmm (hoe heten die dingen onder je knieën tijdens het rijden ook al weer???) heb je veel steun met lichtrijden.

Schuiven doet het zadel niet. Met opstijgen vanaf de grond heb ik wel een antislipdekje van de ijslandershop eronder. Odes is namelijk in begin keer erg geschrokken omdat het meer schoof dan het boomzadel met opstijgen (ze was toen ook nog maar net onder het zadel). Maar tijdens het rijden (als ik dus met opstapje opstijg en dan geen antislipdekje eronder heb) schuift hij totaal niet, een normaal sjabrakje is voldoende.

Jammere is idd dat als je ze al 2e-hands ziet, het vaak de oudere modellen zijn. De nieuwe fhoenix is nog geen jaar uit. Callippo hier heeft het model van voor de fhoenix (de sbs-flexion) van haar begreep ik dat de fhoenix dikker leer heeft bij de zweetbladen, de kwailteit van het leer is verder ontzettend goed. Het is idd wel een behoorlijk aanschaf om ze nieuw te kopen. Equestor (www.equestor.nl) verkoopt ze en zij komt ook lansg zodat je het zadel eens kan testen, misschien een optie.

Ik heb ook naar de Startrekk gekeken, maar de verkoper gaf aan dat de dressuur die ik wou niet echt geschikt was voor bredere paarden. Aangezien Odes een volle en ronde arabier is, heb ik dat toen niet gedaan. Van een andere verkoper hoorde ik later dat van de Stratrekk dressuur niet klopte. Dus daar kan ik helemaal niet over zeggen. Het leken mij iig ook fijne zadels.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:12

jjs schreef:

@PMarena, een extra inlage erbij is zeker ook een goed idee. (en vast en zeker goedkoper dan een nieuw zadel kopen
Wat vind jij van die HAF dekjes?

Ik vind de HAF dekjes geweldig mooi spul , bedoeling was ook dat ik ze ging verkopen.

Maar healas zijn er op dit moment geen HAF pads die echt geschikt zijn voor gebruik bij een boomloos zadel zoals de Barefoot , waar je dus de inlages in de pad als zadelkussens gebruikt.

De huidige HAF pads hebben geen goede inlages en ook de vakken zijn niet zo gemaakt dat ze goed werken onder boomloos.

Ik hoop dat ze snel die kleine aanpassing maken zodat ze wel geschikt worden , dan ga ik ze absoluut verkopen en verwacht ik ook dat ze heel goed zullen lopen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:09

pmarena schreef:
Ik vind de HAF dekjes geweldig mooi spul , bedoeling was ook dat ik ze ging verkopen.

De huidige HAF pads hebben geen goede inlages en ook de vakken zijn niet zo gemaakt dat ze goed werken onder boomloos.

Ik hoop dat ze snel die kleine aanpassing maken zodat ze wel geschikt worden , dan ga ik ze absoluut verkopen en verwacht ik ook dat ze heel goed zullen lopen

Even voor de duidelijkheid: dat is JOUW mening.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:13

Linnie815 schreef:
Ik heb ook naar de Startrekk gekeken, maar de verkoper gaf aan dat de dressuur die ik wou niet echt geschikt was voor bredere paarden. Aangezien Odes een volle en ronde arabier is, heb ik dat toen niet gedaan. Van een andere verkoper hoorde ik later dat van de Stratrekk dressuur niet klopte. Dus daar kan ik helemaal niet over zeggen. Het leken mij iig ook fijne zadels.

Wie probeerde jou dan dit zadel te verkopen?
Je mag van mij aannemen dat mijn Haf boommaat 43 had, nu dus nog wijder. Is dat breed , of breed?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:36

Nee ATM , dat is een FEIT.

De dekjes zijn op dit moment gewoon niet geschikt voor een boomloos zadel type Barefoot , waar de kussens door het dekje toegevoegd worden.

Ik heb het dus niet over de boomloze zadels die zelf al kussens hebben.

Geloof me (of niet dat moet je zelf weten immers ) , ik vind de pads geweldig mooi en wil ze supergraag gebruiken , dus als ik een mogelijkheid zag met de huidige uitvoering dan had ik er nu zelf ook al wel 1 in gebruik gehad. Maar ze zijn gewoonweg niet geschikt , ik kan geen ruggegraatvrijheid garanderen en dan is het afgekeurd , hoe graag ik het ook anders zou willen.

Als de inlagesvakken iets anders gemaakt worden dan is het een superfijne pad. Maar nu wil ik het absoluut niet op mijn geweten hebben als iemand besluit hem onder z'n Barefoot (of dat type) te gebruiken. Dus ik raad hem af , totdat er een versie komt die wel geschikt is.

Zie ook mijn reactie boven die van jou , ik quote :

Citaat:
Maar healas zijn er op dit moment geen HAF pads die echt geschikt zijn voor gebruik bij een boomloos zadel zoals de Barefoot , waar je dus de inlages in de pad als zadelkussens gebruikt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-04-06 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:38

die pad van haf voor trektochten, is dat ook met inlages en ruggengraadvrijheid? Want dat was me niet echt duidelijk op de website...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:40

willeke_nijs schreef:
die pad van haf voor trektochten, is dat ook met inlages en ruggengraadvrijheid? Want dat was me niet echt duidelijk op de website...

Er kunnen geen losse inlages in de trektochtdek Willeke. Er zit een heel dikke foam in.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:42

pmarena schreef:
Nee ATM , dat is een FEIT.

Ik zou het prettig vinden dat je bij je mening houdt en geen feiten presenteert, want het is gewoon jouw mening.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:48

Het is net zo'n zelfde feit als dat een rond wiel beter rolt dan een vierkant wiel.

Als ik zeg dat een rond wiel beter rolt dan een vierkant wiel , dan geef ik een FEIT. Het is dan tevens mijn mening.

Zeg ik dat een vierkant wiel beter rolt dan is dat een mening. Maar geen feit.

Ik let erg goed op waar ik de woorden mening en feit gebruik , en hier is het gewoon een feit.

Helaas , want ik baal er enorm van dat de pads nu niet bruikbaar zijn onder de Barefoots.

Maar ik baal nog harder als mensen ze TOCH gaan gebruiken en problemen krijgen.

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:42

@ antheman
Ik hoorde dat bij trekkingsaddles. Zij gaf aan dat ik beter de comfort kon nemen dan de dressuur bij brede paarden. Zij vond dat dus alleen bij de dressuur. Later zei Ron (een andere leverancier) dat niet zo was en hij zou me laten weten als er een testzadel was. Ik heb er nooit meer iets van gehoord, maar heb inmiddels ook de HM. En een 2e zadel zit er nog niet in .

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:51

Linnie, ik heb ook de HM (SBS). Hebbie een foto van jou knollie en paard???