Naast of voor je paard lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillie

Naast of voor je paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 22:30

Omdat ik een lekker dominant paardje heb, ben ik een beetje begonnen met grondwerk. Op dit moment houdt dat vooral in stappen op mijn tempo ipv dat ik meegesleurd word en stap en halt op commando. Op dit moment loop ernaast, ik merk wel dat het paard op me blijft letten. Als ik halt zeg, staat ze gelijk stil en als ik een bocht maak, loopt ze mee en blijft op de zelfde "hoogte" naast me lopen. Of is het nou beter als ik voor haar loop? Of kan ik dat later oppakken als aparte oefening?

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:31

Volgens mij is het zo dat je paard naast je mag lopen, maar zijn/haar schouder mag nooit voorbij jouw schouder komen..

Als ik het goed heb hoor..

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:02

De beste positie om je paard te leiden is schuin voor je paard. Ter hoogte van de schouder loopt bij een merrie het veulen, dit is dus de meest onderdanige positie. In een kudde loopt de leidende merrie voorop, de drijvende hengst achter de kudde. Dit zijn dus de dominante plaatsen. Daarom ook schuin voor, want als het paard recht achter je loopt neemt zij ten opzichte van jou de drijvende positie in, dat wil je juist voor komen Op zich loop ik zelf ook nog wel naast het hoofd, echter niet verder naar achter. Het voordeel van schuin voor is dat als jij een bocht naar rechts maken wil je je paard niet aan de kant hoeft te duwen

Sily

Re: [VD] naast of voor je paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:31

Amable dus als je denkt goh paard loopt netjes achter mijn kont aan is dat dus niet zo positief als dat we echt denken?

Mijn bonte vertikt het namelijk bijna om gewoon schuin naast me te komen lopen, hij wil perse achter me lopen maar idd om de reden die jij noemt (het de hoek om gaan) vind ik het fijner als hij loopt zoals jij het zegt.

Het gaat uiteindelijk wel maar als ik hem de keus zou laten gaat hij dus achter me lopen.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:38

Ja, en dat heeft dus 2 nadelen, allereerst dat hij jou dus voorwaarts drijft... Ten tweede, mocht hij ineens ergens van schrikken en onderdoordacht voorwaarts stuiven, lig jij eronder. Loopt hij naast je dan kan je hem en in de gaten houden en dus voor zijn en mocht hij naar voren springen dan springt hij langs je heen. Dus probeer hem toch duidelijk te maken dat hij schuin achter je moet blijven.

Sily

Re: [VD] naast of voor je paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:43

Ja dat zijn de redenen dat ik hem naast me wil hebben, vooral dat door me heen rennend gedeelte, daar zie ik hem wel voor aan

Bij mij loopt hij het liefst achter me en moet ik hem haast mee sleuren zo sloom loopt hij achter me aan en bij vreemden/andere rent hij ze het gewoon voorbij, wil hij voorop lopen.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:13

Probeer hem je hand te laten volgen. Hoe je hand laag en dus naast je en hij moet dan dus achter die hand lopen. Op het moment dat je stopt breng je ook deze hand omhoog. Als je hier even mee oefent zul je zien dat je paard al best vlug op deze hand gaat reageren!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:02

Banjer loopt ook altijd naast me... om allebei de redenen die Amable noemt...

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:16

Verplaatst naar NH

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:29

Volgens mij vinden paarden het fijner als je naast ze loopt. Kan zijn dat ik het fout heb, maar dat heb ik ooit gehoord dat dat veiliger is, maar dat van er schuin voor lopen door, lagere positie, daar zit ok iest in! succes in ieder geval!

mariz

Re: Naast of voor je paard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:01

inderdaad schuin voor. probleem is ook als je voor het paard loopt dat hij jou niet goed ziet.
een paard kan niet recht vooruitkijken

Fietspomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:27

mijn verzorgpony is 3.5 jaar en loopt altijd achter mij aan. Ze volgt me altijd precies. Als ik met haar aan de hand loopt loopt ze of achter me of op schouder hoogte. Is dit goed of slecht?
*ik heb haar nog nooit echt getraint in het naast me lopen ofzo of achter me aan lopen ze doet het van zelf

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:20

Goed gezegd Amable
@ DarkDreamer: het hoofd van het paard naast jouw schouder is imo het beste. Zoals Amable zegt, schuin voor je paard dus.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:25

Dank je wel Maroush

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:06

Anouar loopt naast mijn schouder. Wij kennen elkaar goed, dus hij mag in mijn ruimte komen.
Bij vreemde paarden wil ik dat ze achter mij lopen, die heb ik liever niet in mijn ruimte.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:53

Momenteel zit Fille in een verveelfase dat hij uit in bijten.
Ik probeer het hem zo aangenaam mogelijk te maken maar dat lukt niet altijd.
Ik heb hem 'getraind' zodat hij schuin achter me loopt om volgende redenen:

Hij kan niet in mijn ruimte dus hij kan me niet bijten
Springt hij vooruit,dan loopt hij niet tegen mij,let op,vooruitspringen aanvaard ik niet en zet hem dan ook streng TERUG tot hij weer schuin achter me staat.

Rechtvoor het paard lopen heeft vooral nadelen:
Hij drijft jou,hij bepaalt dus het tempo en als jij trager gaat lopen duwt hij je naar voor
Hij kan je happen in je rug en je kan het heel moeilijk afweren
Als hij naar voor springt knalt hij tegen je,en ik denk niet dat je dat wilt hebben

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:05

Ik zie voor je paard lopen niet als dat je paard jou drijft. Ik zie dat als een plek voor de leidende.
Twee paarden lopen ook meestal achter elkaar aan. Het veulen loopt naast de schouder, dat is dus een plek voor iemand die heel vertrouwd is. Paarden laten maar weinig andere in hun ruimte.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:05

ik kan sietske leiden van uit allerlei posities. meestal loop ik voor. maar vooral buiten vind ik het ook fijn om te lopen waar je zit met het rijden (en dan mijn arm over dr schoft) zodat ze ook eens voorop loopt en zo dapperder wordt (ze is al heel dapper hoor) maar ik kan ook helemaal achter dr gaan lopen en dan is ze nog te sturen. ik denk niet dat de plaats bepaald wie de leider is maar de acties die jij vanaf die plaats doet om je paard te besturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:25

Het ligt er ook aan hoe de relatie tussen jou en je paard is.
In de "begin- of groeifase", wanneer de verhoudingen nog niet goed en duidelijk zijn, is het goed om tijdens het wandelen aan te geven dat jij de leider bent. Dat jij het tempo en de richting bepaalt en dat je daarbij de leidende positie inneemt (schuin voor het paard) en telkens aangeeft - wanneer nodig - dat het paard achter je moet blijven.

Dit is echter allang niet meer de manier waarop ik met mijn paard wandel. We wandelen zoals het uitkomt, of ik nu links of rechts van haar loop, schuin of pal voor haar, naast haar hoofd, schoft of flanken. En daarbij leg ik ook dikwijls mijn arm over haar schoft, rug of kont tijdens het wandelen. Waarbij ik nog steeds 'leidend' ben, het tempo en de richting bepaal; mijn positie daarin maakt niet meer uit.
Voor ons is wandelen geen oefening meer, maar een erg gezellig en ontspannen samenzijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:20

Of erachter wellicht.
Je kan grofweg 4 leidposities onderscheiden:

1. voor
2. naast de schouder
3. naast de achterhand
4. achter

In leidposite 1. functioneer je als de de leidmerrie 'volg de leider' en in positie 4. als de drijvende hengst.
Cruciaal bij alle leidposities is een doorhangende lange lijn. Met onze leidmerie Arabella loop ik zelfs regelmatig zónder halster/lijn door de bergen hier.

Naar mate je meer vertrouwen bij en band met je paard hebt zul je de leidposities flexibeler kunnen gebruiken. Blíjf je er echter bewust van dat je in de perceptie van het paard van rol verandert in een andere positie.

Alles wat ik onder het zadel wil bied ik eerst vanaf de grond aan en dat doe ik liever niet in de picadero die door de afmeting al beperking aan de bewegingsvrijheid van het paard oplegt. Dit onbelast 'beleren' is een belangrijke peiler onder wat ik doe.
Ik 'wandel' daarom veel, regelmatig 60-70 km./week, en élke wandeling is spelenderwijze een werksessie waarbij ik van het natuurlijke terrein gebruik maak voor de hulpen, verzameling, gymnastiseren en veel meer.

HC
http://users.telenet.be/huertecilla

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:23

voor het paard. dan ben jij helemaal de leider. En haar neus mag niet voorbij jou komen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:37

arans schreef:
voor het paard.

Even afgezien van de onvolledigheid hiervan: hoe wil je een paard kunnen beleren als je er vóór loopt?
Ook met de leidstok moet ik minimaal in leidposite 3. lopen wil ik de achterhoeven kunnen 'bedienen'.
Uiteindelijk is de voorhand een resultante van de achterhand: dáár zit de aandrijving, dáár zit de verzameling.

De succesmomenten voor míj zijn die waarop ik met het leidtouw los op de rug achter mijn jonge hengst loop en hem op ritme en cadans van stem en voeten in gang en tempo kan sturen.
Echt een héél gaaf gevoel wanneer ik bergaf een meter of twee recht achter hem draaf en door zelf te stoppen hem ook kan laten stoppen

HC

Fietspomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:07

Maroush schreef:
Goed gezegd Amable
@ DarkDreamer: het hoofd van het paard naast jouw schouder is imo het beste. Zoals Amable zegt, schuin voor je paard dus.

okee Ik ga er op letten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:42

Ik ben net aan het oefenen geweest met wandelen (fanatiek aan het knutselen met NH he ) en Wrangler loopt braaf schuin achter me aan, ook zonder touw. Hij stopt ook als ik mijn hand hef. Maar af en toe kruipt hij dus recht achter me. Hoe krijg ik hem van daaruit weer opzij zodat hij weer schuin achter me loopt dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:16

Urielle schreef:
Ik ben net aan het oefenen geweest met wandelen (fanatiek aan het knutselen met NH he ) en Wrangler loopt braaf schuin achter me aan, ook zonder touw. Hij stopt ook als ik mijn hand hef. Maar af en toe kruipt hij dus recht achter me. Hoe krijg ik hem van daaruit weer opzij zodat hij weer schuin achter me loopt dan?

Zelf weer schuin voor hem gaan lopen. Misschien moet je daarvoor van richting veranderen, maar alles is oké wanneer je daardoor die leidpositie behoudt.

Probeer straks ook eens je hand nièt op te heffen om hem te laten halthouden. Probeer het eens simpelweg met je energie; jij stopt (en ademt uit en ontspant) en hij daarmee automatisch ook.