natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:17

onafhankelijk van elkaar heb ik nu in heel korte tijd al 3 x mensen gesproken (oa de osteopaat) die hun paard natuurlijk bekappen en daar super tevreden over zijn
nu loopt marco momenteel zonder ijzers en bevalt dat goed
maar als straks het (endurance)seizoen weer begint ben ik bang dat er toch weer ijzers onder moeten. geen probleem op zich alleen vangt marco zichzelf (ik weet dat dat voor een groot deel dressuurmatig opgelost moet worden maar nu is dat nog niet zo) met ijzers trapt hij dan ook de ballen van de voorvoeten kapot, erg lastig dus...
nu klinkt natuurlijk bekappen heel leuk en goed enzo maar graag zou ik wat meer ervaringen van mensen willen horen,dus brand maar los.

Anoniem

Re: natuulijk bekappen, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:22

Susan,
In plaats van ijzers zou je ook hoefschoenen kunnen aanschaffen. Volgens mij NB-er zijn er steeds meer mensen die dit doen. Het heeft zoveel voordelen. Lekker op blote voeten lopen, voor de wedstrijd de schoenen aan en na de wedstrijd weer uit.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:32

hoefschoen vind ik persoonlijk niets, na verloop van tijd gaan ze toch weer schuren, heb nu al verschillende soorten (oa smitjes, old mac en die met die niet te onthouden naam) gezien en uitgebreid bekeken dus dat vind ik geen optie
wel bedankt voor het meedenken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:38

Tsja, ik heb goede ervaringen met natuurlijk bekappen, maar ik heb dan ook bepaald geen paard met probleemhoeven eigenlijk.
Walter's hoeven waren altijd al keihard.

Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat natuurlijk bekappen wel wat inspanning vraagt. Het resultaat is het beste met een natuurlijke huisvesting (dus weinig tot nooit op stal, veel in de wei) en regelmatig bijhouden, zorgen dat het paard veel op het harde komt etc.

Maar hoe bedoel je dat hij zichzelf vangt?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:41

IK zou je aanraden met Ellemieke Fransen te gaan praten,zij werkt nauw samen met een groep Enduromensen en die zijn over gegaan op kunststofijzers. De EASYWALKERS
Het Enduroteam wordt ook gesponserd door de mensen van de kunststofijzers,en ze zijn zeer tevreden.
Hier is haar site:_ www.hoofcomplete.com __

ZE doet ook natuurlijk bekappen en natural balance
Laatst bijgewerkt door gootje12 op 08-03-06 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:42

hij heeft zijn voorbenen niet op tijd weg in draf en gooit zijn achternenen heel ver naar voren waarbij hij zichzelf op de bal van zijn voet trapt, dat is vangen

overdag loopt marco altijd op het land, 'snachts staat hij op stal end at wil ik ook niet veranderen eigenlijk (veel te bang voor idioten die 'snachts langs het onbewaakte weiland struinen)
probleemhoeven heeft hij absoluut niet, ze zijn mooi hard en op het harde komen we regelmatig.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:44

Hoi, ik doe de hoeven van mijn pony gewoon veilen, misschien moet je eens op www.hoefnatuurlijk.nl kijken!! tip! dat is een hele uitgebreide site!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:46

gootje12 schreef:
IK zou je aanraden met Ellemieke Fransen te gaan praten,zij werkt nauw samen met een groep Enduromensen en die zijn over gegaan op kunststofijzers. De EASYWALKERS
Het Enduroteam wordt ook gesponserd door de mensen van de kunststofijzers,en ze zijn zeer tevreden.
Hier is haar site:_ www.hoofcomplete.com __

ZE doet ook natuurlijk bekappen en natural balance

Dat is inderdaad ook mijn bekapper. Erg aardige meid, je kunt haar echt het hemd van het lijf vragen, vindt ze nog leuk ook.
Ik zou haar gewoon eens mailen, reageert ze snel op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:22

gam loopt dan wel niet endurance maar wel veel over de weg, ook in draf, en dat gaat prima met n.b. de groei en slijtage houdt zichzelf in stand.

voor n.b. in het noorden kun je terecht bij Fred Kammer uit Assen of
Herman Koops uit Bant (NOP).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:11

Het staat me bij dat hier op bokt verschillende mensen zitten die hun paard natuurlijk bekappen en aan endurance doen (maar ik weet dus geen namen te noemen) dus in principe zou het mogelijk zijn.
Maar ik weet niet of de methode wel goed aanslaat als jouw paard elke nacht op stal staat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:30

(kon niet edittten)
Antheman hier op bokt heeft haar paard natuurlijk bekapt en zij maakt regelmatig lange trektochten, misschien dat je haar kunt pben?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:15

dorientjuh schreef:
(kon niet edittten)
Antheman hier op bokt heeft haar paard natuurlijk bekapt en zij maakt regelmatig lange trektochten, misschien dat je haar kunt pben?

meld
Had ook al op de NVVR site op je gereageerd Susan.
Brandt maar los.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:18

had het gezien antheman
fred kammer werd mij ook al aangerdaden door de osteopaat, dara komt hij nml ook en kan misschien wel combineren.
ik zal iig eens contact met hem opnemen het klint allemaal wel erg goed
maar hoe doen jullie dat, gewoon over de weg rijden of toch zoveel mogelijk bermen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:24

gewoon lekker over de weg denderen, als je dit opbouwt kan dat makkelijk!

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:41

hoe snel de hoeven slijten verschild per paard ik kan met sietske over de weg rijden tot ik een ons weeg (bijwijze van) en de hoeven slijten bijna niet.... maar inderdaad gewoon langzaam opbouwen en veel oefenen. (mocht je besluiten over te gaan op natuurlijk bekappen)

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:11

Ik loop tegen de tijd dat we weer op trektocht gaan, juist extra veel over de weg.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:04

Ik bekap Anouar nu ongeveer een jaartje. Ik ben er super tevreden over. Ik rij veel over de weg, daardoor zijn de hoeven keihard geworden, ik kan zo 3 uur achter elkaar over de weg draven.
Ik ga nu ook endurance starten en ik praktiseer er niet over om er ijzers onder te slaan

Dat je paard zich vangt komt waarschijnlijk doordat de voorhoeven langzamer afwikkelen dan de achterhoeven en dat komt door een te lange toon aan de voorhoeven. Zou je die toon wat korter maken heb je grote kans dat je er van af bent.
Ik kon vroeger niet zonder springschoenen rijden, als ik dat niet deed lagen z'n hoefballen helemaal open.
Ik kocht vrezelijk dure springschoenen, met een bontrantje omdat het anders ging irriteren, die dingen waren binnen no time stuk (van eskadron, dus geen slechte kwaliteit) en ik kon weer nieuwe kopen. Ben ik even blij dat ik daar van af ben.

Zelfs de hoefsmid bij ons op stal maakt complimentjes over Anouar z'n hoeven

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:13

ik laat gam zelf kiezen waar hij lopen wil, dit is sinds hij natuurlijk bekapt wordt, op het harde dus

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:14

Banjer wordt ook natuurlijk bekapt en ook wij zijn erg tevreden...

We rijden veel buiten, ook veel over de harde weg (lang leve de randstad!) en Banjer's hoeven slijten niet sneller af, ze loopt er niet gevoeliger voor, etc.

Het enige is wel dat ik na een buitenrit soms vrij veel steentjes uit haar hoeven sta te peuteren... maar dat heb ik er zeer zeker graag voor over...

Denk ook niet dat Banjer nog zou kunnen wennen op ijzers...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:33

Anouar heeft nooit last van steentjes in z'n hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:54

De steentjes blijven zeker in de witte lijn zitten? Of ook in de zool?

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:07

Tja, hier wil ik meer over weten!! Mijn Hafje zal deze zomer regelmatig voor de kar gaan en is tot nu toe niet beslagen. Maar nu komt ze 1x in de week een klein stukje op straat en blijft gewoon kort staan; hoefsmid niet nodig. Maar ik ben bang dat haar hoeven te snel afslijten als ze voor de kar gaat, omdat het nu met een beetje op straat al niet meer (teveel) aangroeit. Is dat natuurlijk bekappen echt een andere manier van bekappen of wordt daarmee bedoelt dat er geen ijzers gebruikt worden?? Wie kan me dit uitleggen? En heeft iemand ervaring met aangespannen rijden zonder beslag???
Ben zeer benieuw; wil veel liever natuurlijk en zonder ijzers rijden als dit mogelijk is, maar wil mijn paardje niet verknallen of dat ze weken stil moet staan omdat ze te kort staat!.

Groetjes Sikrit

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:12

Kijk maar in mijn profiel, ik mende over asfalt op blote voetjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:22

@sikrit:
Dat "nu" (1 x per week op de straat), is dat de afgelopen maanden? Vaak is het zo dat de hoeven in de winterperiode minder snel groeien dan de rest van het jaar, dus dat kan een reden zijn. En heb je kans dat ze straks weer meer gaan groeien en dat ze dus best wat slijtage kunnen hebben.

Natuurlijk bekappen moet je niet zien als letterlijk "bekappen", maar meer het regelmatig bijhouden van de hoeven. Bedoeld wordt dat je met natuurlijk bekappen de natuurlijke slijtage nabootst. En inderdaad, ijzers zijn uit den boze.

Met aangespannen rijden heb ik geen ervaring.

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:32

Klop Jovarna, dus misschien dat het in de zomer beter gaat? Hoeven zijn nu trouwens erg zacht door de natte weide waardoor ook eerder slijtage optreedt.
Antheman hoeveel km rijd jij zo?? Trouwens bijna exact hetzelfde menkarretje ziet er leuk uit met jouw Haffie ervoor. Volgens mij ga ik dat mennen net zo leuk vinden als rijden!
Bedankt voor de reakties!

Groetjes Sikrit