Worden jullie nou ook wel eens gek van jezelf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Worden jullie nou ook wel eens gek van jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 23:14

Soms word ik een beetje gek van mezelf. Sinds ik me in NH enzo verdiep denk ik overal honderd keer over na en loop ik constand met de vraag rond of ik wel het beste doe en of het niet beter kan.

Voordat ik met NH bezig was was een paard een dier waarmee je kon rijden. Je gooide er 's winters een deken op en timmerde er ijzers onder omdat dat zo hoort. En als het paard niet precies deed wat je wilde kreeg hij gewoon een mep met de zweep.

Als mijn paard nu iets doet wat niet helemaal de bedoeling is ga ik meteen helemaal denken waarom hij dat doet enzo.

Ik weet dat wat ik nu doe beter is voor mijn paard (en mij) Maar af en toe voel ik me net een piet lut.

Kennen jullie dat?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:25

Nee, dat heb ik niet. Ik doe veel dingen op gevoel. Gaat het niet, vraag ik me af of het anders moet, of ik probeer wat anders (min of meer beredeneerd) of ik ga zitten kijken voor de stal, bij de bak of in de wei, of ik vraag iemand anders naar zijn/haar mening.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:37

Soms wel ja. Het beste wat je dan kunt doen is het ook gewoon eens aan anderen vragen.
Als het antwoord van die ander niet in jouw straatje past hoef je er niks mee te doen, maar soms komen ook niet NH'ers met heel goede suggesties!

Kijken naar je paard is trouwens altijd goed en leerzaam, het vertelt een hoop over hoe je paard in elkaar zit!

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:26

Herkenbaar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:29

ook voor mij herkenbaar.
Ze zeggen ook wel eens tegen me dat ik het mezelf te moeilijk maak: gewoon ijzers eronder door een gewone smid, dekens op, boomzadel dat blijft liggen als je vanaf de grond opstapt, bit erin, slof eraan en naar het bos......

Maar ja...... als ik dan weer eens zie wat er allemaal mis kan gaan dan ben ik blij dat ik dat allemaal achter me heb gelaten..... en ga ik vrolijk verder op de door mij ingeslagen lange weg die ik nog te gaan heb

Anoniem

Re: Worden jullie nou ook wel eens gek van jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:36

Anouar, wat bedoel je precies (of het meest)? De verzorging van je paard (geen ijzerwerk, geen dekens, weidegang, etc) of ook je omgang (incl. rijden, grondwerk, wandelen e.d.)?

Dit vraag ik even omdat je aangeeft "Als mijn paard nu iets doet wat niet helemaal de bedoeling is ga ik meteen helemaal denken waarom hij dat doet enzo." en ik daar wel iets over wil zeggen. Over het andere ook wel hoor, maar dan weet ik even wat je precies met je topic bedoelt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:31

Allebei wel een beetje. Maar ik ben er nu toch wel van overtuigt dat ijzers en dekens enzo overbodig zijn. De omgang gaat ook goed hoor, we kunnen lezen en schrijven samen. Ik hoef alleen maar te denken en hij doet het al voor me.

Het is zo moeilijk uit te leggen.
Nu ook weer, ik weet dat het beter is voor paarden om van de grond te eten ipv uit een voerbak op hoofdhoogte. Dus ik bedenk iets zodat hij van de grond kan eten. Komt m'n moeder aan: Waarom laat je hem van de grond eten (wel uit een bakje hoor)? Dus ik leg uit dat dat beter is.
Dan vind ze dat ik helemaal doordraaf en dat ik niet zo moeilijk moet doen. Gooi gewoon dat eten in z'n voerbak en klaar.
Dan denk ik wel bij mezelf, waarom doe ik dan zo moeilijk? Maar er is ook iets in me dat zegt dat ik het goed doe.

Ander voorbeeld. Anouar loopt de laatste tijd overal met z'n neus aan te vegen. Ik vraag me meteen af waarom hij dat doet. Heeft hij jeuk, is het een gewoonte, of is het misschien een manier om zijn 'terrein' aan te geven?
Ik hoef met dit idee echt niet bij m'n ouders aan te komen. Die vinden dan weer dat ik doordraaf.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:12

Ik voer Walter ook vanaf de grond hoor
Stalgenoten vinden dat ondertussen al heel normaal van me, ze kennen het. Ook weten ze dat ik maar de helft van de stal vul met stro, enerzijds om hem vanaf de grond te voeren, anderzijds voor de hoeven. Ik praat ook niet veel over die dingen, behalve als mensen er naar vragen zoals bijvoorbeeld over dat op de grond voeren. Dan leg ik het verhaaltje uit van de kaken van het paard en vertel ik er bij dat ik die tip van een paardentandarts heb (is ook zo trouwens!).
Het scheelt echt als je dingen die je doet simpel kunt brengen, en er niks over zegt tenzij anderen er naar vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:28

Ik denk, Anouar, dat je niet zozeer gek wordt van jezelf, maar van de twijfels die komen opzetten wanneer andere mensen vinden dat je overdrijft.

Op zich is twijfelen niet verkeerd, want daardoor blijf je nadenken en blijf je bewust bezig met de dingen.
Maar het kunnen ook de twijfels van anderen zijn die je opvangt.

Wanneer jij voor jezelf voelt dat het goed is wat je doet, blijf daar dan bij. Dat we het 'anders' doen en beleven dan 'regulier', dat ervaren we allemaal.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:23

ik ken het wel hoor mijn vriend vind ook regelmatig dat ik overdrijf! maar als ik dat zie hoe siets voor uitgaat vergeet ik het weer!
waar ik soms wel gek van wordt is dat ik eigenlijk niemand anders meer met siets vertrouw behalve mij zelf

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:20

Weet precies waar je het over heb. Een jaar terug de ijzers er af laten halen. Het commentaar wat ik heb gekregen, zetten mij zo aan het denken, dat ik dus echt niet meer wist. Maar mijn gevoel zei toch doorzeten en dat heb ik gedaan. Met als resultaat een pony die heerlijk zonder ijzers loopt. Maar wat je ook doet, denk mensen hebben altijd wel iets te zeggen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:42

hihi heb ik als niet NH er ook hoor

Ik heb twee weken geleden een nieuwe jonkie aangenomen, en die reageert weer heel anders als al zijn voorgangers..... dan ben ik weer aan het puzzelen, kijken, analyseren...... en denk ik bij mezelf dat ik maar beter kan gaan dammen.......

Ondertussen is het allemaal al wel weer rechtgebreid, maar het heeft heel wat hoofdbrekens van doen gehad. En inderdaad dan wordt ik gek van mezelf

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:57

Erg herkenbaar! Ik probeer het ook altijd weer beter te doen... en hoe meer ik beter doe, hoe meer andere dingen ik weer tegen kom die ik ook weer beter kan doen...

Het is een lange weg, waarin ik nooit uitgeleerd zou raken...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:29

op dagen als deze word ik echt gek: 's morgens naar stal om te chekcen of ie buiten staat en indien ie alleen staat wat lekkers te geven en even aan te halen, naar m'n werk, in de middagpauze (3 kwartier) naar stal racen (kwartier rijden) box uitmesten, met paard knuffelen en terug naar het werk, na m'n werk weer naar stal, "iets" doen met paard, hoeven verzorgen, eten geven en op stal zetten...... slopend, geef mij maar het weideseizoen! (en ook dan ben ik er x per dag om te checken of ie niet in de sloot ligt, niet hoefbevange staat, nog heel is enz)

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:52

Toen ik Gillian net had (3 jaar geleden) wel, maar nu niet meer. We hebben onze eigen weg gevonden. Zij is mijn spiegel. Als er niets niet goed gaat of haar niet zint, toont ze dat duidelijk aan mij. Met de rest heb ik niets te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:37

@smurf: waarom maak je 't jezelf niet wat makkelijker en mest je 'smiddags na je werk de stal niet uit?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:43

geen tijd voor, als ik ook nog en Parelli programma wil doen voor het donker is, en ik moet ;s middags ook nog esn een paar 10 meter plaat uitmesten, dat heeft geen zin tussen de middag, want dan mesten ze het gewoon weer vol, kan ik het 2 x doen...... het kan gewoonweg niet anders

in de zomer klagen mijn stalgenoten: hun paarden mogen niet 24/7 op de wei dan worden ze te vet en raken ze hoefbevangen dus dan moeten zij tig ker per etmaal op een neer om ze op te halen en weg te brengen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:21

eigenlijk twijfel ik nooit over wat ik doe voor de paarden alleen is het niet altijd even gemakkelijk haalbaar en moet ik me tijdelijk aanpassen aan de omstandheden.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:06

Dit is voor mij ook heel herkenbaar.
Ik ben nog geen jaar met NH bezig met m'n pony's. Ik lees veel hierover, heb een instructrische NH.
Vaak krijg je dan kritiek van mensen die er helemaal niets van kennen dat je niet kan zien wat je paard denkt/voelt, dat paardenfluisteren (zoals zij dat dus zien) helemaal niet werkt en pure onzin is... En dat hoor ik helaas heel vaak!

Ik maak nu voor school een werk over NH en in mijn klas krijg ik al een hoop kritiek. Ik ben bang dat de jury waarvoor ik dat werk volgend jaar moet brengen ook niet alles gaat willen begrijpen hierover. Maar goed, ik bijt door want ik vind het reuze-interessant!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:29

Ik heb het ook wel hoor. Risico is ook groot dat je op een gegeven moment door gaat draven in alles zo natuurlijk en paard vriendelijk mogelijk te willen doen. Je wilt een baasje zijn maar vooral toch een vriend , je wilt zo goed mogelijk zorgen voor je paard , zorgen dat die zo min mogelijk ongemak heeft , denkt soms veels te ver door in dingen nog fijner maken voor je paard. En niet iedereen begrijpt dat dan , omdat je op een gegeven moment veel verder doordenkt qua comfort voor je paard , dan een normaal persoon doet

Zo rij ik al tijden nauwelijks omdat ik gewoon VOEL dat Rena niet lekker in d'r vel zit , ze stijfjes en gevoelig loopt....hoe meer je ernaar kijkt hoemeer je zeker bent dat het dier ergens pijn heeft.

Dus maar niet rijden , is toch geen lol aan als je weet dat je dier pijn heeft ergens. En wat mensen ernaar laten kijken omdat je wilt weten wat de oorzaak nu precies is.

En dan zie ik mijn stalgenoot met enigszinds gammele pony die steeds kreupel en hoefbevangen is , scheef loopt door scheefgreden zadel , terugkomen van een fijne strandrit en dan denk ik ook wel eens bij mezelf : zit nou niet te miepen maar RIJ gewoon met dat dier !!!

Of je ziet iemand met veel lol in een vlotte vrolijke galop door een berm heenschieten die erg ongelijk is , vol stenen en kuilen , hartstikke glad door de modder , door onkruid slecht zicht , kortom ik stap al liever op de weg ernaast omdat ik een grote kans zie op een misstap en dat stel vliegt er gewoon overheen. Hartstikke onverantwoord maar ze hebben wel lol en het gaat altijd goed

Je weet dat je het juiste doet , maar voelt je toch wel een beetje een aanstellerige meut dan hoor.....

Maarja als je paard op z'n snufferd glijdt dan vergeef je het jezelf nooit.

Zo ook wel met dekens en hoefschoenen. Dan denk je ook heus wel eens : wat loop ik nou eigenlijk te tobben ?!

Als je met een paard staat dat stijf onder de bagger zit , dat je die bagger poten in de schoenen moet gaan prakken en nog een zadel erop moet gooien , terwijl je stalgenoten zo wegrijden met hun ijzers en dekens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 23:39

Pmarena, jij omschrijft het precies zoals ik het bedoel

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:31

Ben t helemaal met jovarna eens. Gevoel en twijfel zijn belangrijk. Je valt zomakkelijk in valkuilen die je voor jezelf graaft. In patronen die je ooit hebt aangeleerd. Maar door jezelf af te blijven vragen of je doet zoals je het voelt ontwikkel je steeds meer zelfreflexie. Want ik denk dat het daar uiteindelijk om gaat. Jezelf zonder oordeel bekijken. Kijken wat je reacties zijn en wat je paards reacties zijn.
Daar hoef je helemaal geen NH stempel op te drukken. Een paard zal t een worst zijn hoe t heet, als je hem/haar maar begrijpt.
En daarmee dus ook jezelf begrijpt.

Lekker psychologisch allemaal

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:38

Anouar15 schreef:
Voordat ik met NH bezig was was een paard een dier waarmee je kon rijden. Je gooide er 's winters een deken op en timmerde er ijzers onder omdat dat zo hoort. En als het paard niet precies deed wat je wilde kreeg hij gewoon een mep met de zweep.

Ik ben geen die-hard NH'er maar ik neem sommige dingen mee. Maar ik denk niet anders dan voor ik die dingen mee heb gepikt. Je hoeft geen NH'er te zijn om na te denken over bepaalde dingen, als Stacey intensief bereden wordt krijgt ze 's winters een deken "opgegooid", niet omdat ik de ideetjes van NH'ers niet goed vind maar omdat ik niet alles klakkeloos over wil nemen, ik heb daar goed genoeg over nagedacht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:49

oh, ik ken het ja! vooral de laatste tijd ben ik erg bezig met het hele welzijn van Faram en Flicka. zowel op geestelijk als op lichamelijk gebied... ik begin er wel gek van te worden, maar ik wil nou eenmaal het beste voor ze, en daarvoor is geen moeite teveel!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:59

Ik heb dat niet, maar ik had ook niet het idee van die deken en dat ijzers eronder... Mijn paard heeft om een reden ijzers en om een reden een deken. Maar soms denk ik wel, snap ik wel wat ze bdoelt?