Rijden met "gewoon" halster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Rijden met "gewoon" halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:26

Uiteraard ken ik de bosals en touwhalsters om mee te rijden. Ik vraag me echter af: kun je ook rijden met het "gewone" halster, met aan de zijkanten 2 teugels/halstertouwen bevestigd?

Anoniem

Re: Rijden met "gewoon" halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:55

Zou ik niet doen als ik jou was. Een stalhalster ligt erg onstabiel om het hoofd, het geeft veel ruis tussen je paard en jou en bovendien irritatie bij het paard. Gewoon recht-toe-recht-aan rijden wil wellicht nog wel, maar subtiele signalen doorgeven zal je met een stalhalster niet lukken.
Zie ook de test van bitloze optomingen van PaardNatuurlijk.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:57

Ik doe het wel, maar ik weet dan dat mijn pony absoluut niets doen en ik niet bang hoef te zijn dat ze gek reageerd. Wel rij ik altijd zonder aanleuning oid. gewoon met een los teugeltje.
En gezeur over dat paarden onvoorspelbaar zijn hoef ik niet te horen

Ik denk dat je gewoon even moet kijken naar hoe jou paard reageerd op bepaalde dingen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:07

ik doe het ook hoor heel soms als ik er zin in heb, ik vind het een goede oefening voor mezelf omdat ik nu meer met mijn gewichtsverdeling en benen moet werken.
ik weet nog dat ik taliet onbeleerd had en toen ging ik er ook wel eens op zitten maar ze snapte natuurlijk niks en vond het maar griezelig, ik vind het leuk om vooruitgang te zien, ze doet het allemaal gewoon alsof ze het iedere dag doet, slangevoltetje, achterwaarts, *spaanse pas*........... >>*grapje*<<

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:09

Ik heb het wel eens gedaan maar ik merk wel dat ik minder controle heb, dmv telkens omdraaien, dan bij een paard met een gewoon hoofdstel( dit kan misschien ook liggen aan het feit dat ik ook nog eens zonder zadel reed ). Maar als jij je paard vertrouwd en goed in de hand hebt lijkt het mij geen probleem.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:10

Er zijn niet voor niets hoofdstellen uitgevonden....

0laura0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:15

ik deed ht mijn mijn vorige verzorgpony ook weleens maar als je alleen rechtdoor gata ging het goed maar vroeg je te veel snapte ze het niet meer want het halster blijft niet goed zitten(bij mij)

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:36

Ik doe het wel eens als we aan het wandelen zijn, ff extra touwtje eraan en even erop. Of als afwisseling in de bak. Maroush reageert er wel goed op, maar als het er op aan komt, heb je niet echt een goede rem natuurlijk ...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:13

gabyfedde schreef:

Wat een domme opmerking, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Een stalhalster is niet gemaakt om mee te rijden. Je maakt het jezelf en het paard moeilijk als je het wel doet, omdat het je signalen niet goed doorgeeft.
Echter, zoals de TS ook al aangeeft zijn er ook alternatieven behalve een traditioneel hoofdstel die de signalen van ruiter aan het paard wel goed door kunnen geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:16

Ik doe het voor de flauwekul wel eens
en zo slecht gaat het niet.
Wel altijd met een neusbontje, anders vind ik het zo ruw op zijn neusje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:24

Dat is wel een goeie, runningkawa! Ik heb ook lange tijd met het halster gewerkt met gewoon teugels in beide neusriem-ogen en dan dressuurmatig aan de slag gaan en daar reageerden de pony's perfect op (ligt namelijk heel stabiel, veel beter dan een touwhalster), ze liepen heel ontspannen, ook aan de teugel, alleen kantelde de neusriem steeds omhoog als ik de teugels aannam doordat je teugels-neusriem niet echt goed kunt bevestigen. Inmiddels hebben we dus een echt rij-halster, maar een bontje om de neus was misschien ook wel een oplossing geweest.

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:28

Ik doe het ook wel, maar ga dan geen moeilijke dingen doen...Sturen ed snapt ze allemaal wel, maar als ze lui is lukt het met een gewoon halster niet altijd om haar te laten doen wat je wilt haha.
Als ik echt aan het werk wil rij ik niet alleen met een halster, niet voldoende controle (maar dat is natuurlijk per paard verschillend). Het is niet dat ze er dan vandoor gaat ofzo, maar soms doet ze dan gewoon waar ze zin in heeft en tsja wat doe je daar dan aan...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:40

Wendy schreef:
gabyfedde schreef:

Hoezo domme opmerking? Als een halster goed genoeg (en dan bedoel ik dus dat het paard er geen last van heeft) was geweest om mee te rijden waren er misschien nooit hoofdstellen uitgevonden. Vind de optie van Runningkawa wel een goede.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:42

Het is niet aan te raden..
Omdat de druk niet goed is met een normaal halster..
Met touwhalster en het liefst nog een cross rope bridle is het beter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:55

Het is maar net wat je prettig vind: Voor mij voldeed het touwhalster niet omdat het bij het werken aan de lange teugel (waarbij ik met twee lange teugels achter het paard loop) continu scheef hing en dus een heel instabiele hulpengeving veroorzaakte. Cross-rope hoeft van mij niet zo omdat ik geen 'samenkrimpen' rond neus- en kaak nodig heb maar puur en alleen een druk op de neus, dus nu hebben we een soort side-pull die inderdaad alleen op de neus inwerkt en er verder uitziet als een normaal halster.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:13

gabyfedde schreef:
Wendy schreef:

Hoezo domme opmerking? Als een halster goed genoeg (en dan bedoel ik dus dat het paard er geen last van heeft) was geweest om mee te rijden waren er misschien nooit hoofdstellen uitgevonden.

Wat denk je dat er eerder was?

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:18

Jovarna schreef:
Zou ik niet doen als ik jou was. Een stalhalster ligt erg onstabiel om het hoofd, het geeft veel ruis tussen je paard en jou en bovendien irritatie bij het paard. Gewoon recht-toe-recht-aan rijden wil wellicht nog wel, maar subtiele signalen doorgeven zal je met een stalhalster niet lukken.
Zie ook de test van bitloze optomingen van PaardNatuurlijk.

Ik zou hier inderdaad even gaan kijken! Ik heb heel lang met halster gereden, inderdaad met een bontje op de neus, maar uiteindelijk wordt je paard wel steeds harder voor de hulpen, en moeilijke dingen zijn voor hem/haar niet te begrijpen. Op paardnatuurlijk.nl zie je heel duidelijk waardoor dit komt en welke bitloze optomingen voor het paard de duidelijkst te differentiëren verschillen geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:21

maar word de nadruk dan niet teveel op het hoofd gelegd?
Hoe kan een paard nu hard worden als je hem het meeste op zit en been rijd
zoals het hoort, met bit, maar ook zonder bit.

Ik vond het altijd een leuk controle middel bij welke oefeningen ik mijn paard teveel met hand reed.
Zoals in het begin de travers, want dat ging dan niet op het halster.
Duidelijk teken dat ik daar ook met bit op moest gaan letten

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:26

Ja daar heb je wel gelijk in, maar mijn paard was nog niet zover dat ik hem alleen met zit en been kon rijden. De hand had hij duidelijk nodig ter ondersteuning en uiteindelijk is het stalhalster dan geen goed middel om hem die ondersteuning te geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:27

Daar kun je idd wel eens gelijk in hebben

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:49

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:02

Ik rij heel vaak op een gewoon halster.

Meestal ontstaat dat uit een wandeling. Dan loop ik met mijn 2 ponys en heb zin om te draven. Dat hou ik maar even vol, ik heb helaas niet zo´n hele goede conditie.

Vervolgens kruip ik op de ene pony, die een gewoon halster heeft en neem de ander al handpaardend ook nog eens mee.

En nee, dit is niet geschikt voor jonge Pennys

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 09:56

Runninkawa en Ryannuh, hoe hebben jullie de teugels bevestigd aan het halster? Aan de zijkanten of onderaan (waar je dus normaal je halstertouw vastklipt)? Ik kan me voorstellen dat aan de zijkanten (aan de "vierkante" ringen) je meer het idee hebt alsof je met bit rijdt, omdat je het hoofd wat gemakkeiljker naar een van beide kanten kunt stellen. de foto's zien er lekker relaxed uit. ook ik rijd mijn merrie maar eens in de zoveel weken en hoewel ze dan wel keurig aan de teugel loopt, kan momenteel het bit niet vanwege gevoeligheid van de mond. Om daarom helemaal niet meer te rijden is ook zo jammer.

Iedereen tot nu toe bedankt voor jullie reacties!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:36

Ik had de teugels ook aan de zijkant van het halster. Maar dan schuurt de neusriem over de neus, dus bontje eronder. Het schijnt dat de werking nog beter is als je de teugels gewoon allebei aan de onderste ring van het halster vastmaakt. Zie paardnatuulijk bij de test van bitloze optomingen. Hier staat ook duidelijk vermeld waarom dat zo is, en bij mij ging er een lichtje branden. Ik ga het binnenkort uitproberen.