rijden met een halsterhoofdstel ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

rijden met een halsterhoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:53

Hoi,

ik rijd nu altijd met een normaal engels hoofdstel, alleen gebruik ik het sperriempje nooit.
Wat is dan nog het verschil met een halsterhoofdstel ? Rijd dat dan heel anders ?
Want ik neem aan dat de neusriem veel losser zit ( nu redelijk strak ). En dat je geen keelriem hebt !?

Groetjes,

Maris

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:54

Een halsterhoofdstel? Wat bedoel je daar precies mee?
Bij een engels hoofdstel, dient de keelriem ervoor om de bakstukken in toom te houden en zodat het hoofdstel niet tever naar voren gaat.

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:58

bedoel je zo een hoofstel waar je het bit van kan afnemen? die neusriem zit daar gewoon los zoals bij een halster en er is wel een keelriem, ik heb zo een hoofstel. geloof dat ik er een foto van in me profiel heb staan. da rijdt niet anders denk ik

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:02

Geen idee of het met een halsterhoofdstel anders rijdt dan met een 'engels' hoofdstel zonder sperriem. Ik rijd altijd al zonder sperriem (meestal helemaal zonder neusriem) en op wedstrijden rijd ik met halsterhoofdstel, maar ik merk geen verschil. Ja, het halsterhoofdstel rammelt wat meer: het zit losser en er zitten allerlei haakjes en oogjes aan.

Ik rijd op wedstrijden overigens met halsterhoofdstel omdat dat tijdens de vetgates (rustpauzes tussendoor) handiger is. Hoef je alleen het bit los te klikken, geen gedoe met hoofdstel af - halster om - halster weer af - hoofdstel weer om etc.

Als hoofdstel:
Afbeelding

Als halster:
Afbeelding

Mariiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:03

bij manege het fjordenpaard rijden ze met halster. doen ze gewoon een bit en teugels aan en voila, een hoofdstel. rijd best lekker:D

Maris

Re: rijden met een halsterhoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:04

Hoi,

Ik raak helemaal in de war van jullie ! Volgens mij heet het echt een halsterhoofdstel ....!
Lijkt me idd dat je daar ook een halster van kan maken.
maar dat rijd dus niets anders ?

Groetjes,

Maris

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:07

Dat ding op mijn foto's heet echt een halsterhoofdstel hoor.

En nee, voor mij rijdt het niet anders. Het rammelt alleen wat meer dan een 'engels' hoofdstel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:09

Karin, ik had je foto's nog niet gezien ! MOOI halsterhoofdstel ! Van welk materiaal is dat gemaakt, biothane ?

Groetjes,

Maris

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:18

Klopt, dit is beta-biothane. Ik weet niet precies wat het verschil is met gewoon biothane, maar halsterhoofdstellen van biothane zijn meestal van glad, glimmend gekleurd spul en ik wilde matzwart. Dus toen werd het er eentje van beta-biothane.

Hij is overigens van Podium: http://www.sellepodium.com/

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:31

de mijne is ook van podium, ben er tevreden mee, moet je ook niet invetten enzo zeer handig spul

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:48

Dit is Andor.

Hij had eerst een rood biothane halsterhoofdstel ,maar daar rijdt nu een Bokt Haf mee rond.

Toen kwam er een nylon hoofdstel in exact dezelfde kleuren combi als deze hieronder.
Nu rijdt Andor rond met dit hoofdstel.

Ik heb nog nooit een "normaal" hoofdstel voor hem gehad.
Dit rijdt voor mijn gevoel echt niet anders hoor.
Afbeelding

Merrit heeft een wijnrode.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:46

Terwijl de foto van Antheman aan het laden is ....... bevalt het nylon halsterhoofdstel net zo goed als de biothane ?

Beta, biothane, dat moet ik onthouden, ik wil ook geen glimmend hoofdstel, mat is mooier.

En welke teugels gebruiken jullie dan ? Biothane zelf is toch best glad ?

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:50

Antheman, nylon hoofdstel lijkt wel van biothane ?!
Weet je nog hoe duur zo'n nylon hoofdstel was ? En watvoor teugels zitten eraan ?

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:23

De nylon versie:
Afbeelding

De biothane versie staat in mijn post hierboven!

Teugels zijn van gevlochten nylon.

ik heb ze allebij hier vandaan: www.equestriannomads.nl
Aldaar alle prijzen.

Biothane is zoveel sterker en makkelijker. Dat verschil merk je wel hoor! Bovendien gaat webband pluizen op den duur.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:32

Ik rijd met jachtteugels. Gewoon van leer en stof, in feite dubbellaags springteugels. Of ik knoop er rubberen teugels aan, maar het overige materiaal daarvan is ook van leer. Teugels van kunststof heb ik niet, ik vind de teugels waaraan ik gewend ben gewoon lekker in de hand liggen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:18

Bedoelt de TS niet toevallig een touwhalster ipv een halsterhoofdstel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:48

Nee hoor, ik bedoelde echt een halsterhoofdstel , dus rijden met een bit !

En die van karin vind ik heel mooi !!! Zijn die gespen van materiaal wat niet roest ?

Antheman, ik zal eens kijke op de site die je me gaf !

Groetjes,

Maris

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:05

Ik heb ook een halster hoofdstel, volgens mij ook een kleurtje waar half bokt mee rond hupst. Maar bij mij in de omgeving vinden mensen hem toch best appart

Afbeelding

Ik vind het super rijden. OOk hoef je t lekker niet meer in te vetten

Die van mij is trouwens van Norton, de teugels die er bij hoorde zijn teugels in de zelfde kleur, en met rubber. Die zijn ook goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:16

Leuk al die foto's !!

Het hoofdstel van Karin is nog steeds favoriet , komt waarschijnlijk omdat ik gewoon zwart het mooiste vind ....

Karin, ik zie trouwens dat de neusriem heel hoog op de neus zit. Hoort dat zo ? Ja bij een halster natuurlijk wel. Maar ook om te rijden ?

Groetjes,

Maris

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:18

In mijn profiel een foto van een halsterhoofdstel waarvan je het bitstuk niet aanklikt maar onder het halster vastmaakt. Dit werkt evt ook met een gewoon halster. De frontriem zit bij deze versie aan het bitstuk vast.
Het materiaal is glimmend biothane maar nu, na 3 jaar glimt het allang niet meer.
Teugels zijn bijbehorende biotane teugels die je aan het bit vastklikt.

Ik rijd onder alle omstandigheden met dit hoofdstel (en Myler bit). In aanschaf een beetje dure combinatie maar sinds die tijd geen ander stel hoeven kopen en gegeven het feit dat dit materiaal niet slijt kan het nog jaren mee en is daarmee toch goedkoop.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:24

Hoi,

Dat klinkt goed ! Ik ga zo in je profiel kijken.
Hoe bevallen de biothane teugels ? Zijn die niet glad ? en zijn ze heel dik ?
(nep) Myler heb ik al, maar bevalt nog niet zo.

Groetjes,

Maris

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:30

Ik rij gewoon alleen met halster, veel lekkerder en paard reageert stukken beter

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:20

Maris schreef:
Terwijl de foto van Antheman aan het laden is ....... bevalt het nylon halsterhoofdstel net zo goed als de biothane ?

Beta, biothane, dat moet ik onthouden, ik wil ook geen glimmend hoofdstel, mat is mooier.

En welke teugels gebruiken jullie dan ? Biothane zelf is toch best glad ?

Groetjes,

Maris

Als je mat mooier vindt, is eentje van het merk Zilco (Nieuwzeelands) ook nog een optie. Zelf heb ik biothane, dat glimt inderdaad. In een sopje met groene zeep oid zo weer hartstikke mooi schoon te krijgen. Als je voor simpeler en goedkoper kies: je hebt ze ook van polywebbing (zelfde spul als waar halsters van gemaakt zijn), maar die moet je wel vaak wassen ....

De teugels van biothane zijn bekleed met rubber, dus dat houdt best wel goed vast. Ik rij zelf met teugels van suede. Supergrip, maar voor het fijnere dressuurwerk minder geschikt. Ik heb er klipjes aan gemaakt, als madam niet langer wil racen (meestal bij 50 km pas) dan klik ik het bit eruit, en zet ik de teugel aan de zijkanten het 'halster' vast, dat rijdt prima.

Zo ziet het er dan uit (je moet wel goed kijken):
Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:42

Maris schreef:
Karin, ik zie trouwens dat de neusriem heel hoog op de neus zit. Hoort dat zo ? Ja bij een halster natuurlijk wel. Maar ook om te rijden ?

Geen idee of het zo 'hoort', ik heb 'm eigenlijk gewoon zo ingesteld. En in feite doet die neusriem toch niets, hij zit behoorlijk los.

Het metaal roest niet, althans ik heb nog geen roest gevonden. Ik had er laatst wel een paar groene plekjes op zitten, beetje apart, maar dat was aanslag die ik zo kon wegpoetsen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:44

Bellafigura schreef:
Ik rij zelf met teugels van suede. Supergrip, maar voor het fijnere dressuurwerk minder geschikt.

Helemaal suede of alleen aan de binnenkant? Ik rijd de Haf namelijk met de laatstgenoemde soort en ik vind ze erg fijn. Nu wil ik ze ook graag voor Ret, maar de eigenares weet niet meer waar ze ze heeft gekocht. Waar heb jij deze vandaan?