Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waratje schreef:Eerst en vooral zul je moeten bepalen wat je precies wilt gaan doen met je paard en wat er dan voor bitloze optoming geschikt voor is. Een bosal is best aardig voor veel zaken, maar voor bepaalde zaken minder geschikt. Dus vraag je eerst goed af wat je wilt en dan wat er dan voor mogelijkheden zijn.
Wanneer je bitloos wilt rijden omdat het paardvriendelijker zou zijn: dat is niet persé het geval. Zowel bij bit als bij bitloze optomingen geldt dat de hand van de ruiter de hardheid/zachtheid ervan bepaald.
Wat je ook kiest, zorg dat je het paard correct kunt gymnastiseren. Ook een boscrosspaard heeft dat nodig, wil hij het op langere termijn in goede gezondheid kunnen volhouden.
dorientjuh schreef:Begrijp ik nu goed dat je een paard van twee jaar berijdt?!
Bacchus schreef:dorientjuh schreef:Begrijp ik nu goed dat je een paard van twee jaar berijdt?!
2jaar en 11 maanden, 3 januari wordt hij 3![]()
Citaat:...als hij ergens van schrikt, en wat is dan het meest betrouwbare bitloos hoofdstel.
Citaat:maar heb iig het idee dat een bitloos hoofdstel op de juiste manier gebruikt, net zo goed werkt.
Bacchus schreef:Als tip kan ik eruit halen dat een bitloze optoming wel degelijk één van jouw favoriete optomingen is, maar dat ik beter niks kan gaan doen aangezien we er nog niet aan toe zijn (ik neem aan vanwege de leeftijd).
Huertecilla schreef:Bacchus schreef:Als tip kan ik eruit halen dat een bitloze optoming wel degelijk één van jouw favoriete optomingen is, maar dat ik beter niks kan gaan doen aangezien we er nog niet aan toe zijn (ik neem aan vanwege de leeftijd).
Je kunt héél veel doen. Met jouw paard inderdaad voorbereidend en vooral jezelf scholen mbt weerstandsloos rijden.
De boeken Reiter, Reiten, Reiterei en Pferdengymnastik für Freizeitpferden van Sadko G.Solinski zijn een perfecte basis met ook praktisch hoé.
Wat je echter met alle optomingen met een nog te beleren paard vooraf moet bedenken is hoe je eigenlijk wil rijden.
Er is in absolute zin geen 'beste'. Dat heeft letterlijk de ruiter in de hand.
Ikzelf streef daarom naar het rijden zónder.
Citaat:Je kunt een bitloos hoofdstel gaan proberen waarvan je weet dat deze iemand - of meerdere mensen - goed bevalt. Zelf rij ik met een leren bitloos hoofdstel met een brede, zachte neusriem en en deze bevalt ons hartstikke goed.
Bacchus schreef:Citaat:
JA en dat is volgens mij precies het bitloze hoofdstel wat ik nog wil gaan proberen. Ik heb momenteel een bitloos hoofdstel gekregen van stof (libby's tack) alleen dat snijd behoorlijk (heb een bontje gehaald) en de neusriem is ook niet te verstellen. Het kan best zijn dat deze bij andere paarden goed werkt, maar die van mij reageerd beter op mijn eigen omgebouwde engels dressuur hoofdstel. Ik heb de winkel gemaild of ik er eentje kan bestellen zoals jij hebt, maar ze zijn nu niet voorradig, dus nog even afwachten.
Toch ben ik erzelf nog behoorlijk enthausiast over het idee dat de teugel (of het touw, mecate etc) onderaan het hoofdstel zit, het werk ook beter bij een mens als je op zo'n manier druk uitoefent. Maar ze zijn zo duur! En nu ik er al redelijk wat over gelezen heb, ben ik van plan zelf iets te gaan proberen.
Als je tips hebt....
Citaat:Wat bedoel je precies met "de teugel onderaan het hoofdstel"? Bedoel je echt onder de kin zoals dat bij een touwhalster is?
Bacchus schreef:...omdat ik het netzoals jij eigenlijk helemaal zonder zou willen. .....
Daarom noem ik hetzelf maar gewoon samenwerkend recreatief, op een paardvriendelijke manier.
......
Citaat:het werk ook beter bij een mens als je op zo'n manier druk uitoefent.
Citaat:Niets mis mee, maar de stap naar optomingsloos gaat níet via bosal/mecate. Dan is de zachte, leren 'pluvinel'-kaptoom van Malibaud/Solinski een beter idee.
Bacchus schreef:Citaat:Niets mis mee, maar de stap naar optomingsloos gaat níet via bosal/mecate. Dan is de zachte, leren 'pluvinel'-kaptoom van Malibaud/Solinski een beter idee.
OK, wil ik graag bekijken, heb je ook een link waar ik kan zien hoe hij is en wat de prijs is?
Alvast bedankt!