bitloos rijden: onverzekerd???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

bitloos rijden: onverzekerd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:36

Hoi!

Ik rij sinds de zomer bitloos (touwhalster a la parelli) en dit gaat erg goed.

Nu hoorde ik vandaag dat je niet verzekerd bent als je bitloos rijdt. Klopt dit? Op paardnatuurlijk.nl staat dat het niet waar is en dat leek me ook logisch, maar ik wil het toch graag van anderen ook horen, want ik wil natuurlijk wel verzekerd zijn!

Speedster

Re: bitloos rijden: onverzekerd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:42

Volgens mij moet je je paard gewoon atijd onder controle hebben en wordt er geen eis aan gesteld dat dat met een bit moet zijn. Maar als je het heel zeker wilt weten kun je het je verzekeringsmaatschappij natuurlijk beter even vragen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:48

Nee!!!!

Je paard moet je onder controle houden en hoe je dat doet, moet je zelf weten.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:51

Gelukkig! ben blij dat te horen, want wil graag bitloos blijven rijden. het leek me al zo raar dat je dan niet verzekerd bent! Met bit kun je namelijk ook op hol slaan en brokken maken.

Bedankt voor jullie reacties!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:12

op onze manege zijden ze wel dat je alleen met jodpurs en chaps of laarsen moet rijden want anders was je ook onverzekert maar wat nou als je op je bara-backpad rijd? moschien een beetje oftopic maajah..

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:13

Je moet altijd verzekerd zijn volgens mij.
Dat wil zeggen, de verzering moet je altijd wel verzekeren als er iets gebeurt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:06

arans schreef:
op onze manege zijden ze wel dat je alleen met jodpurs en chaps of laarsen moet rijden want anders was je ook onverzekert maar wat nou als je op je bara-backpad rijd? moschien een beetje oftopic maajah..

Een manege kent zo zijn eigen regels

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:07

monteaura schreef:
Je moet altijd verzekerd zijn volgens mij.
Dat wil zeggen, de verzering moet je altijd wel verzekeren als er iets gebeurt.

Maar eh, wat bedoel je nu precies?

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:52

Even de verzekeringsmaatschappij opbellen .

Ik kan me namelijk voorstellen dat in het ergste geval de verzekering weigert te betalen/uit te keren, omdat er zonder gangbare optoming gereden is. Volgens mij kunnen ze dus moeilijk gaan doen, alhoewel ik betwijfel of zij (de verzekering) gelijk zal krijgen. Maar dan nog, heb je zin in getouwtrek als je net een ongeluk gehad hebt?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:07

Er heeft nog nooit iemand van de verzekering aan me gevraagd of ik een cap op had(=wel) of mijn paard een bit in heeft(=niet).
Ook de arts in het ziekenhuis heeft nog nooit en te nimmer een vraag gesteld hoe of wat(alleen dat ik beter kon gaan fietsen ).

Je bent ten allertijde verzekerd...wel of geen cap ,wel of geen bit,wel of geen ruiterbewijs.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:09

CarS schreef:
Je bent ten allertijde verzekerd...wel of geen cap ,wel of geen bit,wel of geen ruiterbewijs.

Dat denk je niet helemaal terecht. Wát versta je er onder? Een ziektekostenverzekering? van jou of van het paard? een WA of wat?
Er zijn nl. voorwaarden aan de verzekering en omvang van de dekking ervan verbonden. Zo zal bij een auto-ongeval de verzekering terecht stellen dat je een rijbewijs nodig hebt. Zo zal bij bijna álle WA, ook paardrijden, competitie uitgesloten zijn.
Kijk eens naar het onderschrift van Bandida: dat is concrete werkelijkheid
Het is bepaald niet ondenkbaar dat bij een schadebedrag dat de moeite waard is de verzekering het 'alles moeten doen om een ongeluk/schade te voorkomen' zal opvoeren als reden om niet te betalen.
Verder hebben veel verzekeringen 'deugdelijke optoming' in de voorwaarden staan en voor de definite van 'deugdelijk' zal zij zich tot de sportbond als zijnde expert wenden die dan zal melden dat wat hén betreft alleen een bit daaronder valt = probleem.

Wees wijs en vraag het, zoals al vermeld, beter concreet na en laat het als het éven kan als toevoeging expliciet op de polis vermelden. Dan is het in de dekking opgenomen en is er zéker geen punt.

Concreet: wie heeft er een ruiter'bewijs' of men'brevet'? Zou jij dan naar de betreffende stichting willen bellen voor een schriftelijke bevestiging dat je bitloos verzekerd bent? Ik ben benieuwd....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:00

Ik kan aanraden in dit soort gevallen ten alle tijde de verzekeringsmaatschappij op te bellen en het op schrift te laten stellen met handtekening erbij. Verzekeringsmaatschappijen zijn er erg goed in om achterdeurtjes te vinden waardoor ze niet uit hoeven keren

Dorien66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:03

In Nederland ben je verplicht jezelf WA te verzekeren. En WA betekent wettelijke aansprakelijkheid en zo'n verzekering vergoedt schade aan derden ALTIJD, ongeacht de oorzaak.

Een verzekeringsmaatschappij zal zeer zeker proberen grote schade op de verzekeringnemer te verhalen maar zal daarin meestal niet slagen omdat rechters er gewoon niet mee akkoord gaan (er is heel veel jurisprudentie hierover). Behalve wanneer er aantoonbaar gemaakt kan worden dat je bewust fout gehandeld hebt. En dat is zeer moeilijk.

Maar... Het is zeer raadzaam om je verzekeringsmaatschappij op de hoogte te stellen van het feit dat je in het bezit bent van een paard, ze nemen dan een aantekening op in je polis en dat kan een hoop gezanik voorkomen.

Groeten
Dorien

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:54

Ik ga nu off topic maar hoe zit het met de verzekering en een bijrijder. Als mijn bijrijdster met mijn paard tegen een fietser in het bos aan knalt met als gevolg fietser in het ziekenhuis, fiets total loss e.d. wie wordt er dan aansprakelijk gesteld? Ik, als eigenaar van het paard of de berijder?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:20

Voor zover ik weet, jij als eigenaar van het paard, Soxje.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:34

Ann schreef:
Voor zover ik weet, jij als eigenaar van het paard, Soxje.

dat klopt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:02

Citaat:
In Nederland ben je verplicht jezelf WA te verzekeren. En WA betekent wettelijke aansprakelijkheid en zo'n verzekering vergoedt schade aan derden ALTIJD, ongeacht de oorzaak.

dat klopt niet, alleen een WA autoverzekering en een jachtverzekering is verplicht in Nederland, las ik elders op bokt (geschreven door een verzekeringsexpert)

@Sox jij bent inderdaad t.a.t. aansprakelijk.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:45

smurf schreef:
Citaat:

dat klopt niet, alleen een WA autoverzekering en een jachtverzekering is verplicht in Nederland, las ik elders op bokt (geschreven door een verzekeringsexpert)

@Sox jij bent inderdaad t.a.t. aansprakelijk.

...en ook vergoedt een WA-verzekering níet altijd. Bíjna altijd, doch dit is bepaald niet hetzelde. Verder zal inderdaad de verzekering de uitkering proberen op jou te verhalen als dat kan.
Moraal van dit verhaal:
- verzeker jouw paard WA, hetzij apart hetzij als uitbreiding van de persoonlijke WA
- laat evt. vermelden dat bitloos/optomingsloos rijden onder de dekking valt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:17

ik heb nog nooit iets uitgekeerd gekregen via mijn WA verzekering, ze vinden altijd wel een reden om niet uit te hoeven keren.....

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:13

smurf schreef:
ik heb nog nooit iets uitgekeerd gekregen via mijn WA verzekering, ze vinden altijd wel een reden om niet uit te hoeven keren.....

Ik heb vier paarden verzekerd en hoop dat Murphy's Wet geldt en ik die dus niet nodig zal hebben
In NL, met de honden, heb ik wel de nodige akkefietjes gehad en áltijd is er zonder morren uitbetaald. Zelfs toen mijn kaketoe vakkundig en degelijk álle knopjes van de video-camera van mijn moeder had gedemonteerd kreeg die de waarde van een nieuwe uitbetaald.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:30

schade toegebracht door huisdieren is bij mij nog nooit vergoed.... Jack Russell had een keer een kat verbouwd, niet vergoed, want de hond was niet onder controle..... kat was uit het raam gevallen (van 2 hoog) en beneden weer naar binnen gesneakt en had een kamertje verbouwd: niet vergoed, ik had de ramen dicht moeten houden en zorgen dat de kat niet naar buiten kon lazeren........

heb weinig vertrouwen in die lui.... nu ligt de drinkbak van Morrie eraf, hij is er waarschijnlijk op gaan zitten met z'n dikke reet: box onder water, paard zonder drinken, m'n vlasbodem kan ik dus vervangen zodra de de drinkbak is gemaakt..... de boer betaalt de drinkbak, ik mag de valsbodem vernieuwen....

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:12

ik heb de verzekeringsadviseur de boel laten checken en je mag gewoon bitloos rijden. Ik ben dus gelukkig gewoon verzekerd. Bit of geen bit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:41

smurf schreef:
schade toegebracht door huisdieren is bij mij nog nooit vergoed.... Jack Russell had een keer een kat verbouwd, niet vergoed, want de hond was niet onder controle..... kat was uit het raam gevallen (van 2 hoog) en beneden weer naar binnen gesneakt en had een kamertje verbouwd: niet vergoed, ik had de ramen dicht moeten houden en zorgen dat de kat niet naar buiten kon lazeren........

Bij mij stond er wel schade toegebracht door huisdieren in de polis, ik heb er expliciet bij laten zetten dat de paarden onder huisdieren vielen en dat ook concourssituaties eronder vielen (je paard zal maar op de auto van de jury gaan zitten, dat is al eens een paar keer kantje boord geweest )
Ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:45

paarden vallen altijd onder huisdieren en huisdieren zijn bij iedere WA verzekering meeverzekerd.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:00

Hoe kwam het dan dat jouw hond bijv. niet verzekerd was?
Ik heb toen expliciet nagevraagd of ik ook verzekerd was als mijn paard uit de wei brak of op concours zich lostrok of mij afgooide en er reed iemaand tegenaan of hij stampte van alles kapot en toen zeiden ze dus van wel.
Maaar dat is toch hetzelfde verhaal als met jouw hondje?