LibraRopeBridle

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

LibraRopeBridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:45

Hoi,

Ik zit erover na te denken om een LibraRopeBridle te gaan knopen. Ken een leuke merrie die problemen heeft met een bit en denk dat dit misschien wel een goede en goedkope (paardje is niet van mij!) oplossing is.
Heeft iemand het hier al eens uitgeprobeerd? Waar koop je mooi touw van 6-9mm, bij de watersportwinkel? Zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden?

Evelijn

Re: LibraRopeBridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:36

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:50

Ik kende het totaal niet moet ik eerlijk zeggen, heb de site even bekeken, maar ik kan er nog niet achter komen wat dit nu beter zou maken dan een touwhalster of een cross rope bridle...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:01

Ik zou zelf eerder voor een CRB gaan. Ik vind het idee datje toch nog enigzins een rem hebt wel prettig, en bij de LRB (zelf geen ervaring) word duidelijk vermeld dat 'trekken' geen zin heeft, omdat dan de zooi naar boven schuift, en je er dan niks meer aan hebt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:13

he ik zou een bit loos hoofdstel kopen.
Kijk eens op marktplaats en dan onder dieren en toebehoren.
dan voor je bitloos in dan krijg je al wat hoofdstelletje en helemaal niet duur maar die zijn makelijker te rijden dan dit. succes

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:19

De CRB blijft wel goed om het hoofd zitten? Je kan de CRB opzich toch ook zelf knopen? Is daar ook een pagina van?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:41

Heb de Libra ook geprobeerd en was te hoog gegrepen voor knollie en mij Is wel eenvoudig te knopen. Touw had ik gewoon bij Doeland gekocht als ik het me goed herinner. Ringetjes bij een ijzerwarenzaakje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:46

Serendipity1 schreef:
Ik zou zelf eerder voor een CRB gaan. Ik vind het idee datje toch nog enigzins een rem hebt wel prettig, en bij de LRB (zelf geen ervaring) word duidelijk vermeld dat 'trekken' geen zin heeft, omdat dan de zooi naar boven schuift, en je er dan niks meer aan hebt.

Wilde je aan een CRB wel trekken dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 10:04

Tja, ik denk dat ze ermee bedoelt dat zeker in het begin je nog af en toe iets ongecontroleerd kunt doen en als dan je hele hoofdstel is verschoven dat wel lastig is.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:59

Ik heb zelf ook een Libra RB geknoopt. Ik heb er foto's van in mijn profiel staan, maar daar hangt het nog te laag op haar neus. Nieuwe foto's heb ik er nog niet van gemaakt.

Ikzelf vind het een fijn hoofdstelletje en de rem werkt ook prima moet ik zeggen. Hij verschuift wel een beetje als je hard aan 1 kant van het hoofdstel trekt, maar dat heb je denk ik bij alle vormen van touwhoofdstellen en halsters.

Ik vind het prettiger rijden dan een touwhalster, omdat bij de libra het "stuur" wat makkelijker te begrijpen is voor zowel het paard als ikzelf Een CRB heb ik nog niet geprobeerd, dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Groetjes Dianne

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:29

zo ver ik weet is het bij elle touw hoofdstellen/halsters niet de bedoeling dat je trekt maar dan je paard wijkt voor druk.
Mischien makkerlijker om eerst dat wijken voor druk te leren alvorens je zo`n halster gaat gebruiken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 08:56

Bij de Libera zijn de teugels toch ook gekruisd onder de kaak? Wat is dan het verschil met een crb vraag ik mij af? Ik kan het op verschillende foto's eigenlijk niet zo goed zien.

Ik rij zelf ook met een zelfde idee hoofdstel, alleen bestaat die van mij niet uit 1 touw maar uit losse delen, idee is wel het zelfde, ook de teugels gekruisd onder de kaak.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:10

ja, bij de Libra lopen ze ook kruislings. Het verschil is dat je bij de Libra geen neusriem hebt, tenminste als je niet die laatste knoop maakt (voor eventueel vastzetten)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:48

Ah, duidelijk! Op de meeste foto's zie ik dus wel die knoop, vandaar mijn verwarring.
Die van mij hebben ook die knoop én mijn ringetjes zitten wat verder naar beneden, niet geheel aan de zijkant zeg maar, maar verder is die van mij redelijk hetzelfde geloof ik.
Wel een neusriem die ook in kan werken en het teugeldeel zit wel aan de rest vast maar kan wel los schuiven, dat kan dan weer achter de oren inwerken, werking zal dus niet geheel het zelfde zijn denk ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:51

ben ook geen expert, maar denk ook dat er inderdaad verschil zal zijn. Een expert is wel degene die de Libra heeft bedacht, misschien kun je het eens vragen aan hem?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:32

Nee een expert ben ik ook niet ik weet alleen hoe het bij mijn paard werkt en ben daar erg tevreden over.
Misschien stuur ik Egon wel een mailtje, ben best benieuwd eigenlijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:33

Die van jou is gewoon een Bitless Bridle Tanja , die snoert aan om het hele hoofd heen als je aan de teugels trekt.

Die Libra is er 1 die weinig corrigerend werkt als je een wat lastiger paard hebt / een vervelende situatie. De Libra is mooi voor een braaf paard met een ruiter die wat te trekkerig is , de ruiter leert dan dat trekken geen zin heeft , want het werkt toch niet omdat je het halster dan uit z'n fatsoen trekt.

Overigens zijn de CRB en de Libra onafhankelijk van elkaar bedacht , dat is wel grappig. Ik heb althans de Libra pas gezien nadat ik al met een CRB rondreed.

De CRB mits netjes op maat en met een metalen ringetje dat de lusjes voor de teugels bij elkaar houdt , heeft wel het goede stuur van een Bitless Bridle (kruislings langs de kaken) , maar niet het aansnoerende effect.

Als je op een CRB met 1 teugel "trekt" dan trek je het hoofd opzij , "trek" je met 2 teugels dan rem je zoals je op een touwhalster remt : je trekt als het ware aan de neus , zonder in te snoeren.

Dus de voordelen van de verschillende bitloze optomingen , zonder de nadelen die daarbij horen , dat was wat ik zocht en dat is de CRB

Grappig trouwens hoe netjes jouw Bitless Bridle op Kevin staat ,
het touw is echt wel breed maar daar zie je idd niks meer van om dat grote smoelwerk

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:45

Ik heb het dus niet over die ene die jij nu thuis hebt liggen hoor, dat is idd helemaal geen cross ook maar een omgebouwde bitless bridle.
Ik heb nu andere liggen hier, ook uit Australie, zelfde idee maar veel dunner touw en de ringetjes zitten wat lager, dus niet meer aan de zijkant.
Die jij hebt liggen heeft ook niet een gedeelt kopstuk, die ik hier nu heb heeft dat wel, het halsterdeel is dus apart van het teugeldeel, zit er wel aan verbonden door middel van een frontriem maar het teugeldeel kan dus gewoon schuiven als je dat wil, dat kan niet bij die ene die jij nu hebt liggen.
Dat touw van het hoofdstel wat ik hier heb is gewoon 6mm, geen gezicht bij Kev. Die jij hebt liggen is geloof ik 8mm dik, ook nog steeds veel te smal bij Kev

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:48

Voor Rena zou hij in alle opzichten behoorlijk enorm zijn , er zit ook errug veel touw in verwerkt zeg , pfffft

Heb je een foto van die nieuwe waar je het nu over hebt ?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:51

ik heb een libraropebridle gemaakt. ik heb er met een paard mee gereden wat niet een van de makkelijkste is, en het ging super. later zelfs nog mee tussen een kudde gereden, ging ook goed ben erg blij met dit ding, vind het iig fijner dan een hackamore.

ik heb 20 meter touw van mijn broer gekregen, en daar heb ik er nu 8 van gebruikt. superspul ook. gekocht bij een sportzaak.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:08

pmarena schreef:
Voor Rena zou hij in alle opzichten behoorlijk enorm zijn , er zit ook errug veel touw in verwerkt zeg , pfffft

Heb je een foto van die nieuwe waar je het nu over hebt ?

Yep, toevallig vanmorgen foto's gemaakt bij Mozart. Deze was voor Kevin maar uiteraard paste hij er met geen mogelijkheid in met zijn mega hoofd dus toen maar bij Maus aangedaan en dat past redelijk alleen zit de neusriem te laag naar mijn idee en natuurlijk blijkt deze ineens niet verstelbaar te zijn
Ik heb het even bekeken maar dit is zeer makkelijk zelf te maken, ga er dus morgen 1 voor Kevin fabrieken

De foto's van Mozart:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Normaal levert hij er altijd gevlochten teugels bij maar die zaten er dit keer dus ook niet bij.
Bij de welkoop hier hebben ze exact het zelfde touw dus ik ga morgen eens zien wat ik daarmee kan.

Vind het Mausje wel ontzettend knap staan hoor, knap paard met een knap hoofdstel

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:24

@ tanja waar heb je zo een hoofstel gehaald? of heb je het zelf gemaakt?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:57

Deze komt uit Australie maar ik maak ze nu ook zelf, heb er vanmorgen nog 1 gemaakt, gaat alleen een beetje veel touw in (neus en frontriem zijn omwonden met touw, dat maakt het aantal meters bijna het dubbele van wat het normaal is)

Ik had al foto's uit Australie gehad en voor de NH dag had ik er zelf een paar gefrobelt, die hadden best veel bekijks daar, nu heb ik het voorbeeld in handen en zie dat ik het vanaf de foto's redelijk goed had nagemaakt alleen hier en daar een detail iets anders.
Maar ik maak ze nu dus zelf, das een stuk goedkoper dan ze van de andere kant van de wereld te laten komen
Dit was dan een gratis sample maar ga ik ze bestellen ben ik inkoop al rond de 40.- kwijt en das mij nou net even te gortig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:47

Wat een leuk paard zeg , heeft een in-en-in vriendelijke uitstraling

Dit is ook een Bitless Bridle , alleen iets anders vormgegeven.

Een Cross Rope Bridle is echt anders , kruist wel maar snoert niet aan als je remt.

Even wat foto's geleend van Lovelance die de CRB knoopt :

Afbeelding
Afbeelding

Zie topic viewtopic.php?f=69&t=465417

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:56

Ah, nú zie ik pas goed hoe het inelkaar steekt Dat is idd. iets totaal anders, die van mij kan (in verkeerde handen ) echt wel aansnoeren, minder vriendelijk dus.