Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:25

Ik vind een voedings topic ook best bij de naturals passen dus bij deze

Hoe voer jij, wat voer jij, voer je iets speciaals, voer je juist niet, vertel vertel

Ik heb hier in een groep 2 kwpn-ers, 2 Welsh-A tjes en 1 mini staan, zij hebben niet veel gras tot hun beschikking maar wel erg veel ruimte. Staan dag en nacht buiten met een grote schuilschuur en gaan ook in de winter niet op stal.

Ik voer deze groep 2x per dag totaal 2.5kg basisbrok met muesli erdoor, de grote jongens krijgen 4 handjes, de Welshjes 3 (1 is een jaarling, die krijgt wat meer) en de mini krijgt 2 handjes. Verder staat er in de schuur een rol hooi van 300kg, daar doen ze met zijn 5en ongeveer 4 dagen mee, doorlopend hooi aanbod dus.
Ze doen het er erg goed op.

Aan de overkant heb ik nog mijn Welsh-A merrie en middelmaat Shetlandruintje staan, zij staan gewoon op gras en krijgen alleen maar water.
Nu wordt het een stuk kaler dus krijgen ze iedere dag een mega kruiwagen hooi gestort op het land en beide om de dag 2 kleine handjes van het zelfde voer als de mannen hier.

Moet er wel bij zeggen dat mijn paarden/pony's hier allemaal al jaren vakantie hebben Alleen mijn grote ruin mag mij af en toe eens dragen maar de rest doet gewoon lekker helemaal niets

Ben benieuwd hoe er door andere gevoerd wordt en wat precies.

Morrie

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:45

alles wat ik voer is uitgependeld, in eerste instantie door Steffi van der Laarse (holistisch DA) en tegenwoordig pendel ik zelf ook.

Morrie krijgt PAVO Liga (1/2 kilo) voor de vitamines en mineralen en verder een handje PAVO Stimix (Musli) en een emmertje wortels en verder eet hij gras.

Vanaf november gaat hij van de wei af de (blubber)paddock in, dan krijgt hij voordroog en de Liga en Stimix.

Voorheen voerde ik dagelijks een half brood (we hebben een bakker op stal staan die wekelijks een hele vrachtwagen brood aflevert) maar dat mag Morrie dus absoluut niet meer hebben.

In overleg met Steffi krijgt Morrie biotine met zwavel en zink en magnesium als supplementen en een scheutje lijnzaadolie.

Biks voer ik niet en ik hoop dat mijn stalgenotenen de boer/in het hem ook niet geven, het is gewoon niet goed voor hem en hij wordt er helemaal wild van

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:51

Waarom mag Morrie eigenlijk geen brood meer? Zit er wat in wat niet goed is voor hem?
Hier krijgen ze heel af en toe eens brood maar meestal gaat dat naar de hond, die is broodgek

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:53

Ik zit hier met een zeer moeilijke eter. Door zijn leeftijd eet hij te weinig ruwvoer (eigenlijk gewoon niet).
Vandaar dat ik samen met de DA, van een recept van een paarden-dietiste, en zijn bestaande voer dat hij goed eet, zelf iets samengesteld heb.

Omdat Loeki geen hooi eet, moesten we dus zorgen dat hij genoeg ruwe celstof binnenkrijgt.

Hij krijgt nu een slobber van:
Haverafvalmeel (schilletje van de haver= ruwvoer), pulp, zemelen, PAVO herbasan en Havens slobber. En daar doet hij het erg goed op!
En verder krijgt hij per dag nog een paar kilo wortels.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:53

24/7 buiten ,jaar rond, dus gras

Het gras wordt wel minder ,dus er moet nu hooi bijgevoerd gaan worden.

Vanaf nu ongeveer komt er dus 2 maals daags hooi in de wei. (Ze lopen in een kudde van 12 ponies).

Ik voer Equiral Qi erbij. Doe ik vanaf het voorjaar, op verzoek van Laarakker. Ik heb een headshaker die gevoelig is voor gras, maar dus ook niet goed tegen ander voer kan.
Hier geef ik een kwart kilo van pp.
Daar doe ik Trias Omega Olie doorheen, voor de weerstand (Moet van Laarakker)

Helaas heeft de Haf artrose en heeft hij een supplement nodig: Glucosamine complex speciaal. Voor hem is de olie ook erg goed, want dat versneld de aanmaak van de gewrichtsvloeistof ofzo.

Wannneer het echt kouder wordt , ga ik weer de ijslanderbrokjes van Pavo erbij geven. Soort Aurakoek (Die mag Andor dus niet meer). Kun je iets meer van voeren qua eiwit en er zitten veel extra voedingssuplementen in. Weet zo niet uit mijn hoofd wat dat is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:56

T@nj@ schreef:
Waarom mag Morrie eigenlijk geen brood meer? Zit er wat in wat niet goed is voor hem?
Hier krijgen ze heel af en toe eens brood maar meestal gaat dat naar de hond, die is broodgek

Morrie is ook dol op brood, maar het werd als fout voer gependeld. Steffi was ook zeer verbaasd dat wij paarden brood te eten gaven, schijnt algemeen bekend te zijn dat dat niet goed is.....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:59

mijn haflingers krijgen een halve kilo granen (puur natuur van equisanum), mijn kwpn'er krijgt dat ook, met daarnaast een kilo sportbrok en een kilo mais (omdat hij wat schraal werd de laatste tijd)
verder krijgen ze vooral ruwvoer (hooi/kuil)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:07

hier krijgen ze alleen maar hooi, hooi en nog eens hooi. één paard hier op stal krijgt musli met haver erbij. Verder zien ze er allemaal gezond uit en worden ze getraind dus het gaat prima zo.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:10

Mijn verzorgfjorden krijgen alleen elke dag een Aura koek (vitamine koeken). Verder natuurlijk veel hooi en in de zomer staan ze elke dag 1-2 uur in de wei. De rest van de tijd staan ze dan in de rijbak en kunnen ze de stallen in als ze dat willen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:34

smurf schreef:
Morrie is ook dol op brood, maar het werd als fout voer gependeld. Steffi was ook zeer verbaasd dat wij paarden brood te eten gaven, schijnt algemeen bekend te zijn dat dat niet goed is.....

Nou, vers brood ok maar oud brood, ik dacht altijd dat het geen kwaad kon, zelfs nog een soort van gezond was moet ik dus maar niet meer doen, tenminste niet bij de paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:38

Walter staat overdag op de wei, 's ochtends en 's avonds krijgt hij een kwart basisbrok en hooi.
Hij heeft nu een behoorlijke grasbuik
Niet te dik dus, maar een rond buikje

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:38

of je moet even door (laten) pendelen ..... misschien is het voor jouw paarden wel goed.

Heel veel dingen die ik zelf lekker vind om te eten, zijn ook niet goed voor me, dus of ze het lekker vinden, is geen indicatie

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:42

Ik wist dat trouwens ook niet van dat brood... wat zou het probleem daar precies mee zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:48

dat heeft Steffi uitgelegd en heb ik niet begrepen en ik durfde niet om meer uitleg te vragen, want ze vond me al zo dom..... ben ik ook.....ik begrijp HC niet eens....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:49

smurf schreef:
ik begrijp HC niet eens....

ik ook niet

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:50

Mijn haflinger en nrps-er krijgen allebei krap een half schepje muesli met wat vitamine/mineralenkorrel. En die ouwe van mij krijgt 2 x per dag 1 schep pulp en een halve schep slobber en 's avonds krijgt hij ook nog wat muesli erbij en wat vitamines. Verder krijgt hij ook hooi maar daar murmeld ie maar wat mee. Overdag loopt ie op het gras. Ik heb een poos luzerne gevoerd maar dat blieft ie niet meer. Als ik het nu door zijn eten heen doe dan flikkert ie het met bak en al naar buiten. Eigenwijs ding!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:50

wendytjeG schreef:
smurf schreef:

ik ook niet

wie wel??

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:46

Mel eet in de zomer gewoon gras, en als ze soms 's nachts in de paddcok staat 's ochtends wat hooi. In de winter krijgt ze bijna onbeperkt hooi en soms wat kuil.. Ik voer elke dag een halve schep pavo stimix, want van biks wordt ze veel te druk en ik denk dat als ik helemaal niks bij voer ze te weinig vitamines en mineralen krijgt..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:37

Ik zie een aantal mensen het hebben over biks in het algemeen maar daar heb je toch ook vele soorten in?
Als biks voer ik subli basisbrok, worden ze niet echt druk van maar van brok heb je ook merrie brok, die krijgt de hengst als hij moet dekken (lekker vet met vele toevoegingen, tijdens een dek periode wordt hij altijd brood mager) maar je hebt toch ook andere soorten met vele toevoegingen?
Als het in de winter wat kouder wordt krijgen ze bij mij ook allemaal pony brok bijgevoerd (ook de grote jongens) zit net weer dat beetje meer in om ze door de kou te helpen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:23

mijn bekapper heeft ook nog iets te zeggen over het eten van Morrie, hij stelt namelijk eisen anders komt hij niet meer bekappen.... een aangezien goed opgeleide natuurlijk bekappers niet voor het oprapen liggen in Nederland, houd ik mij aan zijn eisen: geen biks dus, biks is fastfood, hoort een natural paard niet te eten. Bij de stalprijs zit 2 kilo biks in begrepen en ik moet er altijd voor vechten dat ze het Morrie niet geven......

Veel mensen vinden 2 kilo biks per dag echter niet genoeg en voeren nog sportbrok en dat soort zaken extra bij.......

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:18

smurf schreef:
of je moet even door (laten) pendelen ..... misschien is het voor jouw paarden wel goed.

Heel veel dingen die ik zelf lekker vind om te eten, zijn ook niet goed voor me, dus of ze het lekker vinden, is geen indicatie

En ??? leg dat ns uit ? Hoe gaat dat pendelen in zijn werk ? Moet je met een touwtje boven t betreffende voer hangen ofzo en dan de reactie bekijken ??? Sorry, hoor..ben niet nieuwsgierig, maar weet gewoon graag alles

O ja, ik heb nog niet gezegd wat mijn merrie te eten krijgt ; ok...in de zomerperiode als we niet veel doen, dat wil zeggen dagelijks een klein rondje bos of half uurtje dressuur met 1 rustdag in de week, dan krijgt ze buiten haar 24/7 gras en water niets anders op af en toe zo'n mineralenkoek na en een worteltje of appeltje als extraatje. Als we in training staan ( endurance, klasse 2 a 3 ) dan komen de supplementen uit de kast en krijgt ze dagelijks 1-1/2 maatschep vipergranen, poedertje van Pavo met Seleen en vitamine E, een flinke scheut zonnebloemolie en als t koud is als extra verwenning of na een flinke trainingsrit een lekkere bak slobber ( zelf samengesteld door de voerboer met daarin o.a. zemelen, haver, maismeel etc...) meestal vraag ik om wat extra maismeel als mijn merrie te schraal dreigt te worden en tevens krijgt ze dan ook een paar handjes goed voorgeweekte bietenpulp. Daarbuiten staat ze dag en nacht op de weide waar ze de hele dag kan grazen en in de winter wordt er bij gevoerd met kuil. ( als dit voor mijn gevoel niet droog genoeg is of slecht is naar mijn inziens dan krijgt ze natuurhooi, voorheen was dat smorgens 1 dikke plak voor ze naar buiten ging en 1 dikke plak als ze weer op stal gaat savonds en dan nog 1 als ik savonds laat nog een keertje bij haar ging kijken ) Hoe dit aankomende winter gaat moet ik nog ff afwachten en aankijken, want we gaan deze winter voor t eerst buiten blijven bij de rest van de wintergroep...ik hoop dat t gaat lukken en ik me niet ga aanstellen en schuldig ga voelen dat ze t koud heeft en weer binnen haal

Na, heel voer-verhaal en heb nog t idee dat ik wat vergeten ben

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:55

Kaylee staat nu nog dag en nacht op het land. Ze krijgt nu een kwart schep granen en 3 kwart schep Subli basisbrok ze word snel mager namelijk. De dierenarts had vorige winter 3 kilo biks aangeraden nou ik heb het geweten. Ze was niet te harden zo gemeen werd ze. Het was ook nog eens sportbrok. Wat ik haar straks in de stal en paddockperiode ga bijvoeren weet ik niet. Ze krijgt dan zowieso 4 plakjes hooi (te weinig weet het maar ja zit al aan mijn max qua stalprijs en het stro is erg goed van kwaliteit) wat ik aan krachtvoer bij ga geven weet ik niet. Ik rijd in principe iedere dag. Vorige winter gaf ik haar lucerne bij vond ze erg lekker maar is hier erg slecht verkrijgbaar in de omgeving en heb geen plek om het op te slaan in ons 2 kamer appartementje. Als je daar echt genoeg van wilt geven ben je zo door een zak heen in de week. Dus ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het van de winter ga doen.

Gisternacht gingen de paarden van de andere op stal toen heb ik de mijne er ook maar bij gezet. Het heeft de hele dag en nacht geregend er is geen beschutting, de mijne heeft het snel koud op haar spieren en kan niet alleen staan. Nu heb ik ze vanavond wel buiten gelaten stond er 1 buiten. De rest stond binnen omdat het te koud werd. Arm paard die moet vanacht buiten blijven

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:08

dan hoop ik voo rje dat het bij jullie niet zulk noodweer is als hier op dit moment, ik heb net besloten dat ik morgen een trailer vlas ga halen en m'n stal klaar ga maken, dit is echt te gek, de paarden staat tot over hun hoeven in het water hier o de wei

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:09

Cookies schreef:
smurf schreef:

wie wel??

HC zelf??? ?? Nèèè

Brutus staat nu nog 7x24 op het land (geen idee hoe lang nog, want ook hier moest ik er vandaag alweer met de roeiboot op uit om bij mijn beessie te komen... t is maar goed dat Bruut afgelopen winter zijn zwemdiploma gehaald heeft ) en krijgt nu om de dag òf een aurakoek òf een ruime kwart kilo subli ponybrok. Als hij straks weer voor de nacht op stal staat, krijgt hij 2x een ruime kwart ponybrok en 3x een bergje hooi op een dag. Verder ben ik een erg ontaarde moeder, want ik heb een fietstas vol beschimmelde appeltjes! Ik neem ze namelijk heel enthousiast mee van huis, maar vergeet ze vervolgens te geven!...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:47

smurf schreef:
dan hoop ik voo rje dat het bij jullie niet zulk noodweer is als hier op dit moment, ik heb net besloten dat ik morgen een trailer vlas ga halen en m'n stal klaar ga maken, dit is echt te gek, de paarden staat tot over hun hoeven in het water hier o de wei

hier is het in ieder geval geen noodweer
Komt vast omdat ik niet met de fiets hoefde vandaag, in ieder geval niet meer dan 10 kilometer