Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Ik zat daar dit weekend ook even aan te denken, met als de kritieken op welzijn buiten, maar ook binnen de paardenwereld. Ga je je afvragen waarom we nog rijden met een dier voor eigen gemak/gewin/plezier.
Aan de andere kant, in veel (zeg even) tweede wereldlanden is paardensport booming business. Daar gaat echt niet zomaar een rem op tenzij er een wereldwijde crisis of oorlog uitbreekt.
Plus, het bestaansrecht van het paard komt in het geding, want ja, welk nut hebben ze dan nog?
Ik denk dat over 20 jaar nog niet heel veel wezenlijk anders is.... Wellicht de discussie meer opgelaaid. Wellicht een aantal aanpassingen zoals bijvoorbeeld wettelijke welzijnseisen, handige producten als digitaal healthcheck apparatuur of modernere materialen voor tuigage.
Wildgirl schreef:Ik denk dat het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden nog groter gaat worden.
De oude kennis verdwijnt nu al langzaam aan en maakt plaats voor commercieel paardenhouden zonder kennis. Erg jammer.
Kelly_ann schreef:Denk je dat het zo snel gaat [naam verwijderd]? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....
maralyn schreef:Denk dat het stal welzijn vooruit gaat.
Meer buiten. Grotere boxen met evt paddocks er aan vast voor meer individuele ruimte. Meer paddock paradises.
Wildgirl schreef:Ik denk dat het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden nog groter gaat worden.
De oude kennis verdwijnt nu al langzaam aan en maakt plaats voor commercieel paardenhouden zonder kennis. Erg jammer.
Dees schreef:Interessante vraag maar niet alleen gericht op "van nature".
Over 20 jaar fok je geen paard meer, dan bestel je er eentje op basis van pedigree. Het veulen wordt dan genetisch samengesteld en voldragen door een of andere minder waardevolle broedmerrie. Een Jazz voor iedere dressuurruiter, een Cornet Oblensky voor iedere springruiter. Dat idee. De sport selecteert welke hengsten en merries gedupliceerd gaan worden. Keuringen zijn overbodig, keuringspredikaten tellen niet meer. Dekstations bestaan niet meer, fabrieksmatige merriestations des te meer.
De anti-paardrij-lobby zal terrein hebben gewonnen. Dat wil zeggen dat met name de dressuursport het heel zwaar gaat krijgen. SGW, of beter, dat wat het volk kent als military, zal wellicht verboden zijn. Ik hoop dat Endurance-sport boven de 50km afstand ook verboden zal zijn. Zeker zoals dat nu door Arabisch landen wordt "beoefend". De springsport zal ook onder vuur liggen, maar minder.
Ik denk dat er een stop komt op al die vreemdsoortige bitten en hackamores. En terecht, als je het mij vraagt. Terwijl ik verre van 'natural' ben.
Het is voor het diersoort paard te hopen dat erop rijden niet geheel zal worden verboden. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het paard zoiets worden als de ezel in Nederland nu al is. "wat moet je ermee, maar het is toch wel leuk voor in de tuin". Weinig mensen die overigens een volbloed van 1.80m. voor de lol in de tuin houden. Shetjes zijn dan veel makkelijker.
Kelly_ann schreef:Denk je dat het zo snel gaat Dees? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....
En inderdaad, wat moeten we met al die grote energievolle sportgefokte paarden als rijden niet meer kan?
Festero, inderdaad uit de buurt... ik herken de stal op een aantal foto's. Mooi paard!
Jennyxx schreef:maralyn schreef:Denk dat het stal welzijn vooruit gaat.
Meer buiten. Grotere boxen met evt paddocks er aan vast voor meer individuele ruimte. Meer paddock paradises.
Ik denk juist dat de paarden steeds vaker op stal gezet worden vanwege de klimaatsverandering. Ik vrees dat Nederland te nat gaat worden voor 24-7 buiten.