veel blabla maar weinig "boemboem"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

veel blabla maar weinig "boemboem"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:13

Ik heb tegenwoordig de indruk dat er veel NH-stromingen zijn de laatste tijd. Ik ben zelf al enkele leuke jaren bezig met Parelli en dat vind ik nog steeds heel leerrijk om te doen, maar ik ben ook wel nieuwsgierig. Hoe doet een ander dat en hoe legt die dat uit.
Ik ben weer op een nieuwe "hype" gevallen die écht wel dicht in mijn buurt ligt dus ik dacht direct: interessant en ben beginnen alles uitpluizen.
Door deze manier kan je paarden zonder enige dwang trainen, wat mij écht doet opkijken want je hebt toch steeds een minimum aan "dwang" nodig. Daarmee bedoel ik, even trekken aan een leadrope is ook al lichte "dwang". Deze manier vind zelfs wiebelen met een touw of ritmisch tikken al een stap te ver en zegt dat je dan een valse connectie hebt.

Nu valt het met op dat die persoon die de cursus geeft hééél veel filmpjes online zet waarin ze niets anders doet dan praten. Er staan tig filmpjes online waarin ze uitlegt en misschien 3 à 5 filmpjes waarin ze iets toont met haar paarden die uiteraard de oefeningen al 100 x gedaan hebben. Ik vind dat het makkelijk is de theorie te geven, maar "bewijs" het ook aub.

Deze hype waar ik over spreek kraakt parelli ook behoorlijk af, goed, ieder zijn recht op een mening. Maar wat mij stoort is dat Parelli er geen probleem van maakt om met een helemaal groen paard aan de slag te gaan of een ouder paard die nog nooit een touwhalster heeft omgehad. Hij doet dat live en geeft fouten toe. De dame van de hype toont nauwelijks iets, en nooit met een groen paard. Dan maak je ook geen fouten en blijft je theorie makkelijk overeind.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd en doet ze dat allemaal wel maar enkel als je een leerling ben van haar. Maar ik vind het wel makkelijk, enkel tekst geven en geen beeld. Ik denk dat direct: wat als jij eens een écht probleempaard in je handen krijgt: hoe krijg je zonder dwang respect van bv een pushy zelfverzekerd paard.

Goed, ik moest het even van me af schrijven. bedankt om te lezen :Y)

Othilly

Re: veel blabla maar weinig "boemboem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:15

Maar over wie gaat t?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:50

Ik ben ook door ervaring ervan overtuigd dat er minder dwang nodig dan bij parelli. Maar ook nu elke vorm van druk ineens dwang te noemen vind ik ver gezocht. Uiteindelijk is het belangrijk dat het paard goed begrijpt wat je bedoelt en dat train je zoals je wilt. Ik persoonlijk gebruik lichaamstaal en zet lichte druk. Ik zou dit geen dwang noemen.

Wat ik op zich wel een lichte vorm van dwang vind is bvb het opbouwen van druk in fases zoals bij parelli. Meestal is dat onnodig en zelfs onwenselijk bij het paard nieuwe dingen aan te leren of hulpen te verfijnen. Maar in sommige gevallen is dit bij sommige paarden tijdelijk mogelijk.

Wat ik wel effectief een vorm van dwang vindt is het gebruik van de stick bij parelli. Er wordt gezegd dat je het paard dan als het ware bijt zoals dat in de kudde soms ook gebeurt. Maar dat is 1 dwang, 2 onnodig en 3 het gaat de relatie met het paard niet ten goede komen. Het kan anders, minstens even snel en beter.
Ik heb vroeger enkele jaren volgens parelli getraind en een groot deel is echt goed. Een klein deel vind ik niet goed. Nu werj ik in het grote deel van de basis zoals bij parelli, maar een redelijk deel van de basis is anders, de gedachtegang is anders en de verfijning is anders.
Voor mij werkt dit veel beter en ook het paard zelf is bereid je te kiezen als leider. Je bent dus ook niet bewust bezig met het leiderschap op te eisen, maar met het zodanig trainen dat het paard je als leider kiest. Eens dat het geval is merk je daar het paard zich echt geeft bij alles. Dat die voor je werk werken. Terwijl het bij de Alfa methode slechts langzaam zover komt of zelfs niet. Omdat het paard geneigd is net genoeg te doen om druk te of voorkomen, maar ook niet meer dan dat.

Het is zeker mogelijk om zonder echte dwang en probleempaard terecht te brengen. Zonder enige vorm van druk is dat volgens mij niet mogelijk. Maar goed wie weet. Er zijn ook genoeg personen die denken dat je zonder straffen of grote dwang niets met een paard kunt doen. Maar het is twijfelachtig als ze niets laten zien in een filmpje waarin ze uitlegt wat er juist allemaal fout is en beter kan.

Dus parelli is op zich Oké, maar ik heb iets gevonden dat nog een pak beter werkt. Je kan deze technieken vinden in de boeken van Mark Rashid. Een beetje uitleg staat ook al in mijn blog die je in mijn onderschrift vindt.

Voor extra vragen of uitleg mag je altijd een pb sturen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:54

Ik denk dat de nh-wereld nog erger is dan 'de gewone paardenwereld', veel ego's en goeroetypes.
Veel grote monden met weinig ervaring of weinig lesgeefskills...

Helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:56

Ook ik ben er van overtuigd dat Parelli geen heilige is en ben het lang niet altijd eens met hem.
Maar werken zonder druk bestaat niet en iemand die dat beweert, liegt.
Je kunt het wel voor elkaar krijgen bij een enkel paard om hem zover te krijgen, maar dan gaat daar wel een hele hoop druk aan vooraf.
Want zelfs een halster omdoen is bij wijze van spreken al druk/dwang.

Zelf haal ik het beste uit verschillende methodes en gebruik ik mijn boerenverstand (en vraag ik om hulp als ik er zelf niet uitkom).
Er is zelfs geen enkele methode waar ik 100% achter sta, ook omdat ieder paard uniek is en anders op dingen reageert.

Wij werken vooral op een 'press&release' basis.
Paard loopt naast mij, paard loopt te snel, ik geef druk (press) op het touw, paard gaat langzamer lopen, ik laat de druk los (release).
En tot nu toe werkt dat prima, maar mocht ik een paard treffen waarbij dit niet werkt, zoek ik verder. :j

Ben ook wel erg benieuwd om wie dit gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:58

Simpel.
Werken met ervaringen. Voor alles wat jij wilt dat paard doet zonder dwang moet je er voor zorgen dat dier goede ervaringen heeft met gene wat je wilt en geen goede ervaringen heeft met de dingen die je niet wilt.

Zo kan je heel makkelijk zonder dwang een paard in trailer laden of juist paard leren om zich juist niet te laten laden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:03

Met minder druk/dwang werken dan Parelli is niet zo onwijs lastig. Bedoel jij nou trouwens eigenlijk positive reinforcement? Dat vind ik namelijk ook erg interessant. Alleen ook positive reinforcement is voor mij echt niet heilig. Ik ga bijvoorbeeld binnenkort een stel hengstjes trainen. Erg leuk, maar stel je voor dat ze mij eens bijten (aangezien het hengstjes zijn er er nog niet onwijs veel mee gedaan is), krijgen ze wel een tik. Dat mag gewoon niet.

Ik denk dat positive reinforcement een natuurlijke tegenwerking is van alles wat niet zo positief gaat in de paardenwereld :) Er wordt veel gebruik gemaakt van échte dwang-materialen die nogal pittig inwerken. Op bokt lijkt het mee te vallen, maar ga maar eens naar de boer op de hoek met zijn verzorgers en een 'wild' paard, en de heftige hacks, bitten, sporen en zwepen komen tevoorschijn, meestal op een verkeerde manier gebruikt ;)
Uiteindelijk zit de waarheid toch ergens tussen dat alleen-maar-positieve en het alleen-maar-dwang in. Je moet duidelijk blijven naar je paard, duidelijke grenzen stellen, maar ook spelen, uitnodigen tot leuke dingen doen en veel belonen. Ik denk dat je dan heel dichtbij een goede trainer zijn zit :)

Edit: even wat erbij geprutst

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:11

Het probleem is dat je ook met weinig ervaring over goede technieken heel veel paarden kunt helpen die volgens normale norm getraind zijn omdat die normale norm op niks trekt.
Na een jaar of 2 enkel ervaring met een eigen paard, kon ik al mensen helpen die tientallen jaren paarden hadden waarvan sommige een probleem hadden dat ze al 10 jaar of langer hadden. Als je dan met zo weinig ervaring die paarden op korte tijd terecht kunt brengen dan is het logisch dat je geneigd bent een grote mond te krijgen.
Nu met meer ervaring zie ik dat natuurlijk anders. Maar het blijft een feit dat de norm zo belachelijk slecht is dat iedereen die er een beetje van kent al kan helpen.

Niet tegenstaande dat heb je meer ervaring nodig dan het beetje dat de meesten op doen met slechts 1 of 2 paarden.

Het probleem met de 'gewone paardenwereld' is dat er veel foute ervaring is wat de manier van aanleren betreft.

Beiden is niet goed. De grootste fout is als je denkt dat een heel specifieke techniek op elk paard van toepassing is. Die fout wordt meestal gemaakt door onervaren mensen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:16

Mariett schreef:
Met minder druk/dwang werken dan Parelli is niet zo onwijs lastig. Bedoel jij nou trouwens eigenlijk positive reinforcement? Dat vind ik namelijk ook erg interessant. Alleen ook positive reinforcement is voor mij echt niet heilig. Ik ga bijvoorbeeld binnenkort een stel hengstjes trainen. Erg leuk, maar stel je voor dat ze mij eens bijten (aangezien het hengstjes zijn er er nog niet onwijs veel mee gedaan is), krijgen ze wel een tik. Dat mag gewoon niet.

Ik denk dat positive reinforcement een natuurlijke tegenwerking is van alles wat niet zo positief gaat in de paardenwereld :) Er wordt veel gebruik gemaakt van échte dwang-materialen die nogal pittig inwerken. Op bokt lijkt het mee te vallen, maar ga maar eens naar de boer op de hoek met zijn verzorgers en een 'wild' paard, en de heftige hacks, bitten, sporen en zwepen komen tevoorschijn, meestal op een verkeerde manier gebruikt ;)
Uiteindelijk zit de waarheid toch ergens tussen dat alleen-maar-positieve en het alleen-maar-dwang in. Je moet duidelijk blijven naar je paard, duidelijke grenzen stellen, maar ook spelen, uitnodigen tot leuke dingen doen en veel belonen. Ik denk dat je dan heel dichtbij een goede trainer zijn zit :)

Edit: even wat erbij geprutst

Bij mijn methode zit de grens bij de noodzaak tot zelfverdediging. Maar het is uit den boze om een paard pijn te doen omdat hij niet doet wat je wil. Enkel als het paard lichamelijk wordt (wat als je goed traint en de enige trainer bent vrijwel nooit moet doen, maar wat kan voorkomen bij mensen die hun paard flink hebben verprutst.

Ik vraag me ook af of Tobbes positive reinforcement bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:13

Ik bedoel zowel positive reinforcement als negatief reinforcement.

Kijk als je bijv je paard wilt leren om niet de trailer in te gaan, dan moet je gewoon voor zorgen dat je paard negatieve ervaring heeft met je trailer. Wil je dat die makkelijk is dan moet je voor zorgen dat positieve ervaring mee heeft.

Negatieve ervaring bedoel ik dan niet in vorm van straf maar meer dingen leuk of vervelend maken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:45

Maar bedoel je dan dat elke vorm van druk fout is? Want als je een paard wil leren mee lopen of bvb in latere fase wil leren achterwaarts te gaan onder het zadel, zie ik echt niet in hoe dat zonder enige vorm van druk kan.
Het meelopen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar het rijden lijkt me raar zonder iets van rechtstreekse druk in het begin. Als het paard heeft leren reageren op het verplaatsen van je gewicht is dat natuurlijk anders, maar ik heb het hier dus over een paard dat voor de eerste keren onder het zadel is.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 11:58

Wat een leuke inzichten die hier geplaatst worden! Ik snap heel goed wat iedereen bedoeld. Ik kan me in de meeste zaken die hier besproken worden goed vinden, vooral jensvl.

De "hype" waar ik over spreek is horsefulness. (ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen onder die naam)
Let op, ik zeg niet dat het incorrecte info geeft, misschien dat leerlingen van haar meer info krijgen dan wat ze nu verspreid aan iedereen. De info die mijn wenkbrauwen deed rijzen is te vinden op haar free mini-course. Daar bespreekt ze het verkeerdelijk gebruik van wiebelen met touwen en sticks en de valse connectie die je daarmee krijgt. ik denk niet dat die info te verkrijgen is zonder eerst aan te melden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:02

Maar als zij zegt dat alle druk fout is, dan zou je niks met je paard kunnen doen.
Want het feit dat je wil dat je paard iets gaat doen, kan je al als dwang zien, want in de natuur zou hij het niet doen.
Dan zou je hem dus lieve woordjes moeten influisteren en hopen dat hij dat doet wat je vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:03

Ik heb de site gevonden, maar ik zie haar wel gewoon druk geven?
In één video legt ze iets uit, (zonder paard, die staat los naast haar) paard kijkt even opzij en zij trekt aan de teugel (met bit) om het hoofd weer haar kant op te krijgen, terwijl het niet eens om dit paard ging.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:04

fleurtjeuh schreef:
Maar als zij zegt dat alle druk fout is, dan zou je niks met je paard kunnen doen.
Want het feit dat je wil dat je paard iets gaat doen, kan je al als dwang zien, want in de natuur zou hij het niet doen.
Dan zou je hem dus lieve woordjes moeten influisteren en hopen dat hij dat doet wat je vraagt.

zo bekijk ik het ook, daarom dit topic.

Hopelijk zijn hier leerlingen van haar om dit even op te helderen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:06

Klinkt mij ook als druk geven. Ik weet niet wat dat anders is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:11

Ik dacht dat horsefulness een methode was voor de mens om tot rust te komen en niet zozeer een trainingmethode voor het paard. Mindfullnes met paarden zeg maar.

Maar ik ben nu wel benieuwd dus ik ga eens kijken.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:25

Als ik de goede site voor me heb zie ik in haar blog (een vd eerste) dat ze wel werkt met wijken voor druk, ze legt het zelfs uit. Dus beetje dubbelstrijdig dan? :P

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:38

Maar wiebelen aan het touw is toch niet zo onwijs vriendelijk? Ten minste, niet zoals ik het veel mensen die Parelli doen zie doen. Hele touw heen en weer met kracht, paard met het hoofd in de lucht (die er niks van begrijpt) tot hij uit pure wanhoop maar een stap achteruit doet. En in het vervolg hoeft het minder hard en is een wiebeltje voldoende, maar dat vind ook ik niet zo'n lekkere manier van iets aanleren eigenlijk. Niks extreems aan om dat te vinden imo, haha. En verder werkt zij dus ook gewoon met wijken voor druk en is ze zelf dus ook niet altijd even 'zacht'. Wat is het ding dan? Zegt ze dat ze alles zonder druk wil doen? Of zonder dwang?

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:57

Als ik de goede site heb bezocht dan heb ik al een 'kaptoom met fietsketting erin' foto gezien, zo vriendelijk tegenwoordig al die (bitloze) goeroe type's.. Als het een hype lijkt is het meestal een hype...
Vraag jezelf vooral af wat kan deze persoon mij nu echt leren en zie ik iemand nu echt dingen bereiken met paarden die ikzelf niet kan ..

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 12:59

Mariett schreef:
Zegt ze dat ze alles zonder druk wil doen? Of zonder dwang?

Zonder dwang, dat zegt ze bij meerdere gelegenheden op haar site.

Maar druk is toch imo ook een beetje dwang, want je dwingt door middel van druk.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 13:01

tycho, ik wou dat ik je antwoord een kon "like" geven.

Ik denk vaak, van iedereen kan je leren, je moet het gewoon willen.
Maar alweer, ik wil dit niet afkraken, ik wil weten HOE zij dat doet zonder "dwang"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:03

Over wiebelen met een touw... je hebt wiebelen zoals een bekend filmpje van Linda Parelli. :x
En wiebelen zo van:"Hé, nu is het klaar, ff bij de les!"

Wij hebben een veulen dat het leuk vindt om tijdens het wandelen (langs een drukke weg) het touw tussen zijn tandjes te pakken.
Ik vind dat niet prettig, want mocht hij schrikken en er komt spanning op het touw, kan dat flink hard aan komen op die tandjes.
Dus dan laat ik het touw zachtjes in een S'je slingeren en laat hij los. :j

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:16

Voor het grondwerk maar ook het rijden doen al deze goeroe's hetzelfde, namelijk druk en suggestie van druk en de paarden wijken voor druk. Ook de grote shows waar paarden van grote afstand naar de trainer toe galopperen. De paarden galopperen niet naar (de trainer) maar weg van de suggestie van druk die achter het paard wordt gelegd. Het paard 'denkt' dat de trainer hem op zijn billen kan tikken vanaf die enorme afstand.. Dit alles kan je prima leren bij Parelli die gewoon zegt wat het is. Zodra mensen het warrig gaan verkopen onder de noemer lief en zonder druk verhullen ze wat ze doen, hoe kan je er dan snel van leren?! Een fietsketting is niet lief..

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:17

Kijk, dit is wat ik bedoel met hoe verkoopt een goeroe informatie. De goeroe wil geld verdienen door jou wat te 'leren' over paarden.

http://horsefulness.be/ringo-en-ik-spelen-de-boomerang/

Het 'spel' heet nu boomerang want je moet wat jij verkoopt anders benoemen dan wat anderen verkopen. Maar en nu komt het ... Dit 'spel' zou , 'Jij volgt mij of ik sla je op je kont spel' moeten heten.

Je kan het verkopen als Join up of als onderdeel van circling game.. enz enz

Kijk wat er op 30 seconden gebeurd. De methode is bij iedereen hetzelfde maar de taal waarin het je verkocht wordt verschilt per goeroe.

Ik hou van benoemen wat je doet en niet van verbloemen wat je doet..