Ben ik 'fout' bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariek123

Ben ik 'fout' bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:51

Sorry als dit verkeerd staat,

ik heb een mini shetlander waar ik persoonlijk niet meer op rijd en er ook door niemand meer op gereden word. Verder knuffel ik, borstel wat, doe vooral parelli natural horsemansip, liberty, schriktraining, vrijheidsdressuur, lange lijnen, fietsen etc. Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik dit niet goed doe, dat ze bereden moet worden, dat ze zo ongelukkig word en dat het zielig is.

Ik zelf was er van overtuigt dat ze dit fijn vind en er gelukkig van word. Maar door alle verhalen die mensen mij vertellen over dat het niet kan enzo begin ik toch een beetje te twijfelen -O- , kan iemand me hier iets over vertellen?

Groet Mariek.
Laatst bijgewerkt door mariek123 op 24-08-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Re: Is het zielig om niet te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:53

Een paard hoeft niet perse gereden te worden hoor. Zo te horen krijgt ie nog meer dan genoeg aandacht. Op de weide staan met een vriendje en af en toe wat getut vinden ze prima! Als jij denkt dat je pony gelukkig is, dan zal dat ook vast wel zo zijn! :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:54

Er is niks zieligs aan hoor dat je mini shetlander niet meer gereden wordt.
Persoonlijk zou ik het juist zieliger vinden als ze wel gereden zou worden, want 9 van de 10x zijn de mensen toch te groot voor zo'n kleine shetlander.

Waarom zou een paard ongelukkig worden als die niet bereden wordt? In de natuur zijn de paarden ook gelukkig en die worden nooit bereden.
Het is niet eens natuurlijk om een paard te berijden, dus als je dit niet doet wordt je paard/pony er echt niet slechter op!

Hoe je het nu doet vind ik het alleen maar goed!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:54

Wat een onzin! Je doet écht wel genoeg met haar als ik het zo lees. Gewoon lekker blijven doen wat je nu doet. Hebben die mensen überhaupt verstand van paarden?

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:56

Ik denk dat aan paard supergelukkig is hoor in een weide met eten, vers water en vriendjes (andere paardjes).

Dat die rare tweebeners (=mensen) ooit eens hebben bedacht om op ze te rijden .......het is aan ons de taak dat het rijden ze niet ongelukkig maakt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:57

Het is de grootste onzin die ik gehoord heb dat een paard bereden móet worden. Niets van aantrekken en gewoon lekker doorgaan met waar je mee bezig bent. Zo te horen krijgt ze aandacht en beweging genoeg.

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:57

xPabloBokt schreef:
.......... Hebben die mensen überhaupt verstand van paarden?

Waarschijnlijk zijn ze kippig en denken ze dat het een deense dog is oid..... :D

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:58

Absoluut niet! Mijn shetlander wordt er ook gelukkiger van als ik andere dingen doe dan dat ik met mijn veel te dikke billen op mijn pony plof ;)

Buena5

Re: Ben ik 'fout' bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:24

wie dat bedacht heeft... je doet al veel met je shetlander waarom zou je dan nog moeten rijden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:28

Meeste paarden hebben geen mens nodig om gelukkig te zijn, ruimte, eten, drinken en gezelschap van andere paard(en) is genoeg. Mens is handig voor verzorging, maar wij horen niet thuis in de basis behoeftes van het paard haha

Lekker laten kletsen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:28

Geen énkel paard HOEFT/MOET bereden worden, met name niet voor het paard/de pony zélf.
Als ik lees wat je er allemaal mee doet, TS, zie ik het probleem echt niet.
(Ik heb ook twee Shetlanders, waarvan 1 ook maar 75 cm).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-08-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:31

Zijn genoeg paarden die nooit ingereden worden en toch een heel gelukkig leventje hebben.
Zo te horen heeft jouw paard genoeg uitdagingen doordat je veel dingen met hem doet!
Lijkt me alleen maar heel fijn dat je rekening houdt met hoe veel je pony kan dragen!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:34

Wat een kolder, ik heb zelf twee shetlandertjes van 7 en 8 jaar en die worden ook niet gereden.

Ik denk niet dat ze het heel erg jammer vinden, ze lopen lekker buiten, gaan mee uit wandelen, doen vrijheidsdressuur..

Worden ze in de natuur ook gereden? Je doet genoeg leuke dingen met de pony, ze komt niks te kort, prima toch?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:36

staat de shet alleen? dat zou ik zieliger vinden dan niet rijden.

niet rijden is niets mis mee!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:39

Al die doodongelukkige wilde paarden :Y)

Nee hoor, jouw shet krijgt aandacht genoeg! +:)+ :D

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:58

Je bent absoluut niet verkeerd bezig hoor! Laat die mensen maar lekker kletsen :)
Mijn paard wordt ook niet meer gereden en dat vind hij heulemaal niet erg. Zolang hij maar met zijn vrienden kan spelen en eten is het goed. Dat ik hem dan kom "storen" om hem vervolgens aan de lange teugel te werken, schriktraining, trailtraining (aan de hand) te doen of gewoon lekker tutten en wandelen, mag nog net van hem :P

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:30

Rijden maakt een paard echt niet gelukkiger dan grondwerk, ik snap niet waarom mensen in je omgeving dat zeggen. Als jij een pony hebt die goed verzorgt en bezighoudt met dingen die jij en je shet leuk vinden om te doen op de grond, ben je helemaal goed bezig!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:29

Je doet het prima. Je pony krijgt genoeg aandacht en beweging.Ik vind juist dat shetlanders vaak door veel te zware personen bereden worden,dat kan nooit goed zijn.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:38

Nee joh, je bent hekemaal niet slecht bezig. Al zou je helemaal niets met hem doen, is het ook nog niet zielig.
Paarden in het wild worden toch ook niet bereden, die zijn echt niet ongelukkig hoor. Haha
Die mensen lekker laten kletsen en gewoon zo doorgaan als nu.
Je doet het goed, veel plezier!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:41

Ts, minishet en word niet meer bereden?? Mag toch hopen dat dat heel lang geleden is dat jij op de rug zat. heeft je shet gezeldschap??

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:21

Op mini shetlanders passen alleen hele mini kindjes, als er al iets op past. :p
Nou dragen jongen kinderen kwa training vaak niet zo veel bij aan een paard, en ik vraag me af of een pony nou echt gelukkig word van dat gehobbel. Jij traint met de pony en geeft aandacht. Lijkt mij niet dat dat onderdoet voor het rijden met een kindje. (Persoonlijk vind ik wat jij doet beter, haha.)
Lekker doorgaan waar je mee bezig bent, en die mensen laten kletsen. Al vraag ik me wel af wie je dit proberen aan te praten? :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:24

Bereden worden is geen basisbehoefte van een paard. Ik ken maar weinig paarden die bereden hoeven worden om gelukkig te zijn. Als ze lekker buiten loopt met voldoende ruwvoer, water en maatjes dan denk ik dat je pony het prima naar haar zin heeft. Daarnaast doe je ook nog andere dingen met haar, prima toch.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:27

Ik vind het ook niet zielig hoor, die kinderen uit jouw wijk zijn gewoon jaloers :P
Het is inderdaad nog veel zieliger als er iemand op gaat rijden omdat deze mensen echt heel vaak te groot zijn (niet altijd, maar heel vaak wel ja.)
Zolang je pony gewoon goede verzorging, aandacht en beweging krijgt doe je het super hoor! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:30

Zolang hij lekker bij soortgenootjes staat, is het geen probleem.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:31

Je hebt een shet met een prachtig leven, goed verzorgd, aandacht, liefde, knuffels en eten.
Ik denk dat 99% van de weldenkende mensen in paardenland je 2 pluimen in je reet steken en vervolgens terug naar je paard sturen.

Je bent 14 jaar, en in plaats van meedoen aan de 'ik moet rijden hype' kies je er bewust voor om in te zien dat dit niet gaat op jouw beestje en spendeer je je tijd met hele andere nuttige bezigheden.
Chapeau, en laat de rest maar banketstaaf!