left brain extravert pony bijt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Corinax

left brain extravert pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 18:00

Onze nieuwe pony bijt.

Ze bijt als ze iets echt niet wil doen.
Bijvoorbeeld als ze vind dat het genoeg is geweest voor vandaag.
Mijn dochter rijd haar dan en als ik dan bij haar kom staan om wat uit te leggen bijt de pony mij.
Pony bijt in mijn arm, maar soms bukt ze ook en dan bijt ze snel in mijn onderbeen.
Ik ben inmiddels bont en blauw.
En het lijkt steeds erger te worden. Ze bijt me nu ook al als ik haar leid (ernaast)

We hebben de pony 2 mnd lang elke maandag en donderdag opgehaald om te lessen en toen heeft ze dit gedrag nooit laten zien.
Nu hebben we haar 3 weken in huis en ben ik bont en blauw!

Mijn eerste reactie was haar eens goed op haar donder geven, maar weet niet zeker of ik daar wel goed aan doe. Vandaar mijn vraag:
Doen left brain extravert paarden dit vaker?
En wat is dan de beste aanpak?

Wat de pony gister ook liet zien;
Ze moest van mij stil blijven staan maar wilde dat niet. Dus ik heel duidelijk Halt! Blijft ze wel staan maar moest toch eerst nog even met haar voorbeen op de grond stampen...

Verder is het een snelle voorwaartse pony maar zou nooit bokken of steigeren (is mij verteld en dat geloof ik ook)

geerke

Re: left brain extravert pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:12

ik denk dat ik eerst even moet googlen wat ''left brain extravert'' is.
Maar als je gebeten word voelt dat hetzelfde ,of hij nu left of right is(bestaat dat ook?)
Een flinke correctie,en zorgen dat de pony ook niet in de gelegenheid komt om te bijten.
Correctie is bij mij een flinke tik op zijn neus(of boeg) en een harde AH!!! erbij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:16

Een pony die je inmiddels bont en blauw heeft gebeten verdient toch gewoon eens een schop onder zijn kont? Ik snap sowieso niet dat je het zover laat komen dat je bont en blauw bent, dat doet hij eens maar nooit meer lijkt me.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:17

Goof schreef:
Een pony die je inmiddels bont en blauw heeft gebeten verdient toch gewoon eens een schop onder zijn kont? Ik snap sowieso niet dat je het zover laat komen dat je bont en blauw bent, dat doet hij eens maar nooit meer lijkt me.

Dit dus.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:20

:')

left brain wat? (ja ik heb er van gehoord maar ik vind het nogal kul)

Hard terug bijten. In een oor. Heb ik 1x gedaan bij mijn dominante merrie.
Ze vloog bijna tegen het plafond, ik heb even flink staan schreeuwen en ze kroop
in een hoekje in de stal. Daarna nooit meer gebeurd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:21

Ben het met bovenstaande reacties eens. Maar ik vraag mij nog 1 ding af, wat maakt het uit dat ie LBE is? Mogen ze dan wel over je grenzen gaan / in je ruimte komen?

Komt op mij een beetje over alsof je zegt:
mijn kind is blank, bruin, autist, humanist, jongen, meisje, lichamelijk beperkt en slaat / bijt / krabt. Ook al die "verschillende mensen" moeten toch leren dat slaan / bijten / krabben not done is? Of loop ik inmiddels weer eeuwen achter en wordt het gedrag van de een wel aanvaard en van de ander niet?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:24

Ja, en als paard een schop onder je kont terug geeft? :+ Zo ken ik er namelijk ook één, en dan wordt het gevaarlijk.

Volgens mij is het niet persé het feit dat een LBE het zou mogen, maar meer welke manier van aanpakken het meeste effect zou hebben. Correct me if I'm wrong, ik ben ook geen expert. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:26

marley93 schreef:
Ja, en als paard een schop onder je kont terug geeft? :+ Zo ken ik er namelijk ook één, en dan wordt het gevaarlijk.

Volgens mij is het niet persé het feit dat een LBE het zou mogen, maar meer welke manier van aanpakken het meeste effect zou hebben. Correct me if I'm wrong, ik ben ook geen expert. :)

Ik ook niet, vandaar mijn vraag :D

En daarom skup ik ze bij voorkeur niet onder het gat. Kans dat ie terugtrapt en mij raakt met zijn (over het algemeen) langere stelten, is imo groter, dan een tegenreactie na een flinke ram voor zijn snufferd / boeg en een brul erbij.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-04-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:33

Heeft niet zo zeer met left brain te maken, er zijn meer paarden die vaak bijten.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:41

Of een pony nou left, right, ondersteboven of achterstevoren extravert is, bijten mag niet. Zo te horen heeft deze pony doorgekregen dat ze iets te zeggen heeft als ze bijt, dus ik denk dat een flinke correctie hier wel gepast is om haar te laten zien dat ze de baas niet is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:44

Eens met Geerke en Goof.

Left/right brain, introvert of extravert, zal mij allemaal een rotzorg zijn. Paard heeft niet te bijten. Punt. En mij als baasje/vrouwtje al HELEMAAL niet.

Dan kan ie een welgemikte mep of schop krijgen. En werkelijk, eer ze mij bont en blauw hebben gebeten, hebben ze van mij alle hoeken van de stal/weide wel gezien voordat ze dat nog eens zullen doen. Ik ben maar een klein, kwetsbaar hoopje mens die niet bestand is tegen zoveel kracht en gewicht. En daar hebben ze maar mooi rekening mee te houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:45

Persoonlijk zou ik er gewoon van maken 'pony bijt'. De dominante hersenhelft is daarvoor helemaal niet van belang. Gewoon een rotklap verkopen zodra ze bijt, dan is de lol er snel vanaf.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:49

Hoi, die van mij is ook LBE en ik sta regelmatig ook bont en blauw om het zo te zeggen...ik heb al veel methodes geprobeerd, zoals de meesten die denken dat een goeie lel terug geven zal helpen...niet dus, dit maakt de agressie alleen maar groter.
Een mep geven helpt effe op de moment zelf, ga de dag erna terug aan de slag en je kan opnieuw meppen...dag in dag uit moet ik dan meppen verkopen. Dit doe ik dus niet meer, ik probeer nu met clickertraining om hem te belonen als hij iets goed gedaan heeft.
Ik ben nog een beginneling en ben dus gestart met de eerste opgave en dat is het hoofd van me wegdraaien een click en snoepje...dit werkt heel goed.

Ik blijf wel uit zijn ruimte, die respecteer ik en dat verlang ik dan ook weer van hem. Ik deed deze training al met mijn hond en vind het leuk om zo vele dingen aan te leren. Je doet er natuurlijk goed aan om je eerst goed in te lezen en heel veel op you tube kijken helpt ook. Binnenkort komt er iemand aan huis om mij te begeleiden met mijn specifieke probleem.
Ik ben een jaar aan dit bijtprobleem bezig en nu heb ik naar mijn gevoel een ingang gevonden :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:52

mindful; no offence, maar dit vind ik dus een behoorlijk aparte trend van 'tegenwoordig'. Paarden worden maar ingedeeld in allerlei vage categorieen en karakteranalyses etc. (ieder dier is voor mij een aparte persoonlijkheid en apart karakter op zich), er worden stickertjes geplakt, net als met 'de kinderen van tegenwoordig', en men gaat daar dan zó erg in op dat het soms zelfs tot in het overdreven toe wordt toegepast, in mijn ogen.....

Een paard die jou dus wil bijten, draai je het hoofd van weg en dan beloon je hem met click + snoepje? Uit zijn ruimte blijven? Dus hij bepaald waar jij op bepaalde momenten wel en niet mag staan en bewegen? Klinkt mij als omgekeerde wereld in de ogen. Vergeet niet dat je met dieren werkt die tig keer zoveel kracht en gewicht hebben als dat wij dat hebben.......

Werkelijk, ik begrijp dat niet.

Maar goed, ik ben dan ook niet van die moderne technieken........ werkelijk écht slecht gedrag (bijten, schoppen, slaan, etc.) moet, vind ik, gewoon consequent, correct en kordaat worden bestraft/gecorrigeerd, en goed gedrag uiteraard beloond.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:58

Voor alle duidelijkheid, hij moet zijn hoofd wegdraaien ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:59

Volledig eens met JoyCiej007. Overigens trachtte mijn ruin toen ik hem net had en hij nog (een bijterige :+) hengst was, ook telkens hapjes te proeven van het baasje. Toen ie me de tweede keer in veel te korte tijd een flinke blauwe plek bezorgde, ben ik (kennelijk) over de staldeur gesprongen en heb hem in een aantal seconden zo'n potje smeer gegeven met het touw, dat ie me aan stond te kijken met de blik van: "Oh, dat mocht dus niet! Zeg dat dan!". Die eerste paar knallen was ie kennelijk al vergeten maar dat onsympatieke gedrag van mij met dat touw is ie nooit vergeten. We waren in 1 keer klaar.

Overigens vraag ik me af, als je elke dag weer zo'n machtstrijd moet leveren. Was de begeleider (dan wel dat paard) die dag ervoor dan wel duidelijk genoeg?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:02

Jeetje wat gecompliceerd mindful. Petje af, ik zou het niet kunnen. Hier is stout = NEE/mep/schop. En braaf = Goedzoooo/klopje/snoepje. Hoe stouter hoe harder, hoe braver hoe zachter.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:06

Sommigen hebben geluk zeker met het resultaat, wel ik niet...ik zit al veel jaren tussen de paarden en heb dit nog nooit meegemaakt. Echt waar mensen, een flinke mep terug geven helpt hier NIET...ik heb dit al gedaan en geen flauwe mep. Voor mij is het een heel zware periode geweest, het gedrag lijkt wel heel diep vastgeroest.

Het is monnikenwerk idd Lara, meer dan eens heb ik hem willen verkopen. Het water heeft dikwijls tot aan de lippen gestaan...nu gaan we met muizenstapjes vooruit, ik heb me daar bij neergelegd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:11

Ik heb ook een LBE, die alleen al vanwege een te late castratie altijd al vrij mondig is geweest. Hij pakt graag dingen vast, maar bijten doet hij echt nog maar heel zelden. Simpelweg omdat hij weet dat het genot van zijn actie totaal niet op weegt tegen mijn reactie. Jammer dan je het bij de jouwe niet eruit krijgt..

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:13

Wat een leuke speelse pony, beetje jammer dat hij nu met jou speelt.

Zou je niet met spoed een goede instructeur laten komen die samen met je op zoek gaat naar daar waar je in de ogen van de pony steken laat vallen? Want bijten (ook bij een LBe) mag niet, punt over en uit. Denk je dat Pat zich laat bijten? Blokken, verhoudingen strakker zetten, kleinere fases (van 1, 1, 1 naar effectieve 4), als je eerder schouder of ribben corrigeert ben je het bijten waarschijnlijk snel kwijt.

Niet boos of gefrustreerd worden, daar wordt de LBe alleen maar blij van. Dan wordt dat het spel voor pony alleen maar lolliger van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:16

mindful schreef:
Voor alle duidelijkheid, hij moet zijn hoofd wegdraaien ;)

maar is het dan niet 'paard wil baasje bijten' --> 'paard bijt baasje' --> 'baasje draait hoofd paard weg' --> paard krijgt beloning?

Want in dat geval....... zou je bijna uitlokken dat'ie gaat bijten of een poging doet tot. En een slim paard zal dan uit zichzelf op een gegeven moment de link leggen; 'bijten/happen en dan draai ik m'n hoofd weg en dan krijg ik snoepje' ... ?

Het zal vast en zeker heel gecompliceerd zijn, maar ik kan eigenlijk stiekem niet begrijpen dat het een jaar moet duren minstens, voordat je zover met het betreffende paard bent?

Ik ken ook een vrij in zich zelf gekeerde pony (Ijslander, koudbloed) die nogal happerig was, waarschijnlijk omdat deze veel uit de hand gevoerd kreeg. Beestje was ook erg gefocused op snoepjes/koekjes. Enorm consequent zijn en niets meer uit de hand voeren, schooien meteen corrigeren, heeft die pony heel veel goeds gedaan.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:22

Ik snap dat mensen die niet zo'n paard hebben denken; rot schop geven.
Ik zou dit met alle andere paarden ook gedaan hebben.

Maar zodra ik mijn pinto een klap geef, mept ze terug en wordt ze nog bozer. Nog een mep= stijgeren.

Wat bij mijn paard wel helpt is; keihard aan het werk zetten. Longe eraan en gaan, flink laten lopen en pas stoppen wanneer jij dat wil.
Hierbij hoef je niet kwaad te worden maar wel consequent. Dit is mijn manier om ze toch op hun plek te zetten zonder dat er een "ruzie" ontstaat tussen mij en mijn paard.
Winnen van 800 kg boze en gefrustreerde energie gaat je niet lukken!

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:35

Bedankt voor jullie reacties.

Dit is nu een week aan de gang en ik geef haar steeds een tik tegen haar hals en roep Hee denk erom.
Waarom hals, omdat ik haar daar het snelste en makkelijkste kon raken.

Omdat dit dus niet helpt ben ik eens gaan googelen en kwam ik topics tegen over NH met de de verschillende types paarden.
Ik heb weleens zon parelli dvd gekeken dus mijn interesse in NH is er wel, maar weet er verder niet veel van.
Ik ben normaal meer van het corrigeren zoals ik van de week heb gedaan.
Meestal helpt dat ook wel maar bij deze pony dus niet.

Dus nu twijfel ik wat ik moet doen.
Is het dominantie en probeerd ze ons uit en moeten we nog strenger ( lees nog harder) worden?
Of heeft dit type paard een andere aanpak nodig? Werkt dat beter?
Dat is eigenlijk mijn vraag.

Het is in ieder geval geen speelse pony.
Ze doet het echt omdat ze iets niet wilt doen.
Ze moet stilstaan maar dat wil ze niet, dus ik corrigeer haar en zet haar stil, loopt ze toch weg dan zet ik haar weer terug op haar plek.
Een paar seconden later bijt ze uit het niets, zo snel dat ik het niet aan zie komen.
Dus dit is geen speelse pony.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:37

Als het niet helpt moet je idd wat anders bedenken. Probeer eens een week om haar als straf te laten werken. Bijvoorbeeld achterwaarts drijven. Wel met vlot tempo en een stuk verder dan dat zij graag wil. Zonder emotie maar wel heel duidelijk. Dit wil nog wel eens duidelijk zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:44

Tja bij mij is het ook simpel..... gelijke munt en zorgen dat je paard uiteindelijk toegeeft, waarna je ontspant.
Wat voor soort 'brained' ie ook is.
Logisch en consequent opvoeden.