Paard reageert op gedachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floorschell

Paard reageert op gedachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 06:58

Dag lieve bokkers,

Na een half jaar stappen naast mijn paard omdat hij geblesseerd was mocht ik weer rustig aan gaan opbouwen met rijden. Ik was natuurlijk hartstikke blij. Maar ik had in zijn blessure tijd besloten dat ik over wilde stappen op het bitloos rijden, hoe het allemaal zou uitpakken wist ik nog niet (en nog steeds niet helemaal) maar ik verdiepte me in het bitloos rijden en het leek me gewoon heel fijn.
De eerste keer er weer op heb ik hem dus een kaptoom omgedaan en het zadel op en ben ik 5 minuten rond gaan stappen en hij gaf geen kik. Hij stapte vrolijk rond alsof we nooit anders hadden gedaan. Nu rijd ik hem 2 keer per week met kaptoom en barebackpad en hij doet het geweldig. Hij reageert super op mijn been ik hoef maar zachtjes te duwen en hij gaat al op zij en hij blijft lekker laag met zijn hoofdje. We hebben op de grond hier ook aan gewerkt maar dat ik zo weinig druk zou hoeven geven had ik niet verwacht.
In elk geval vandaag gebeurde er iets wonderlijks. Ik was op hem aan het stappen en bedacht net dat ik wilde stoppen en meteen stond hij stil. Ik dacht eerst dat hij misschien net zelf had bedacht dat hij wilde stoppen en dacht dan nog maar even stappen en hij stapte meteen weer weg. Daarna dacht ik weer bij mezelf we kunnen nu wel stoppen en hij stond meteen weer stil.
Misschien zat het gewoon tussen mijn oren dat kan natuurlijk en zag ik wat ik wilde zien. Misschien was het puur toeval. Misschien gaf ik zelf de hulp al zonder daar echt bij stil te staan.
Maar mijn paard kan dwars door je heen lopen, iets waar we elke dag aan werken. Daarbij heb ik hem nog maar een jaar en heb ik het idee dat onze band door het vele stappen aan de hand begint te groeien.
Ik vroeg me af wat jullie hiervan dachten en of iemand anders dit misschien ook heeft met zijn paard. Het klinkt allemaal een beetje zweverig I know. Maar ik stond gewoon perplex van hem. Misschien gebeurt het hierna wel nooit meer... dat is iets om dinsdag achter te komen als ik er weer op zit en natuurlijk tijdens het wandelen.

Groetjes

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:10

Als jij je bedenkt van ....nu wil ik stoppen ....dan bereid jouw lichaamshouding zich voor om te stoppen.
Daar stopt je paard dan ook op.

Bij mijn paard hoef ik het maar half te bedenken en hij staat al stil.
Maar als ik bedenk dat ik harder wil werkt het niet :+
Tenzij ik harder richting uitgang wil dan :')

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:14

quartel schreef:
Als jij je bedenkt van ....nu wil ik stoppen ....dan bereid jouw lichaamshouding zich voor om te stoppen.

+ 1 :')

Angelique81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:15

Dat heb ik ook wel eens met mijn paard!

Maar als ik dit aan anderen vertel dan zeggen zij dat dit komt omdat je met je lichaam onbewust al de hulpen geeft.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:16

Die waar ik mee rijd, reageert op de gedachte, voordat ik de hulp bewust geef. Daarnaast is het alsof hij kan klok kijken. Andersom weet ik ook wat hij ergens van vind, maar dat is gewoon door te kijken naar zijn uitdrukking.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:18

quartel schreef:

Alle commando's in zijn voordeel worden direct opgevolgd. :+

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:51

wat Quartel al schrijft, jouw lichaam doet mee met je gedachten.
en aangezien je op een barebackpack zit voelt jouw paard dat ook sneller dan wanneer je op een 'gewoon' zadel zit.

Overigens doet mijn paard het zelfde maar dat komt misschien meer omdat we al 5jaar samen zijn en elkaar door en door kennen :P

Anoniem

Re: Paard reageert op gedachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:02

Test het eens uit als je op de grond staat. :)

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:22

misschien voelen paarden een soortvan het aan ?

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:32

Leuk dat je hierover begint TS. Ik heb ooit een paardje gereden waarmee ik op een gegeven moment alleen over het strand reed. Ik dacht op een gegeven moment: 'Daar ziet het er goed uit, daar ga ik een galopje maken.' En een heel stuk verder dacht ik: 'Daar verderop, daar ga ik weer draven.' Op de bewuste plekken heb ik werkelijk niets hoeven doen. Hij galoppeerde aan op het punt waar ik dat bedacht had en hij ging weer draven op de plek waar ik dat bedacht had.

Tussendoor had ik ook echt geen paard aan hem. Met een half los teugeltje (wel contact), heerlijk in het moment. Wij samen op het strand.

Helaas nooit meer zo'n ervaring gehad. En het zou inderdaad zomaar kunnen dat je onbewust toch al de juiste hulpen geeft of iets dergelijks. Het voelde alleen niet zo.

Eerlijk gezegd was dat de heerlijkste buitenrit ooit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:37

Dit wordt veroorzaakt door je onwillekeurige en onbewuste spiersamentrekkingen.
Het is dus geen gedachtenlezen, maar een minieme verandering in je spierspanning of evenwicht aanvoelen.
In principe kun je je paard laten wenden als je er alleen al aan denkt je hoofd in de gewenste richting te draaien, en dat lukt ook met een gewoon zadel.
Mijn paard heeft het ook heel sterk. Maar wij zijn ook al vele jaren alleen maar samen, dus op ekaar ingespeeld.
Of je daar blij mee moet zijn?
Tsja,'t is maar hoe je het bekijkt, het geeft natuurlijk wel aan hoeveel onbewuste bewegingen een ruiter nog maakt op z'n paard, terwijl die denkt "niets" te doen.... dat geeft toch te denken.
Het geeft ook aan hoe enorm gevoelig een paard kan zijn, reden om je eens op het hoofd te krabben als je weer eens van die ruk en trek hotsebotsende beelden van ruiters voorbij ziet komen....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 22-08-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:38

Wat mij betreft de spijker op zijn kop, terpentijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:52

Volgens mij is het een combinatie van beiden. Het is voornamelijk lichaamstaal waar een paard heel sterk op reageert en daarbij de energie en intentie die je erbij uitstraalt. Ik heb dat op de grond zowel als onder het zadel. Mijn lichaamstaal (houding) probeer ik zo subtiel mogelijk te houden, daarbij is mijn intentie des te groter. Ik visualiseer hetgeen ik wil doen en de reactie die ik van mijn paard wil. Hoe beter je communicatie wordt des te meer het lijkt alsof je het alleen maar hoeft te denken.

Bij paarden onderling is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Een opgetrokken neus of een oor naar achter is al genoeg om andere paarden wat duidelijk te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:53

Henry Blake heeft hier wel mooie dingen over geschreven in Paardentaal (http://www.bol.com/nl/p/paardentaal/666753154/ ). Hij is ervan overtuigd dat het wel degelijk voorkomt (telepathie en buitenzintuiglijke waarneming), tussen paarden onderling en tussen mensen en paarden. Hij geeft ook een leuk voorbeeld van 1 paard dat hij rijdt met de handen in z'n zakken, en als hij het op een ander uitprobeert, die dat een mooie aanleiding vindt om de boel op stelten te zetten :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:23

Paard reageert op lichaamstaal en je gemoedsstemming natuurlijk al zodra je bij stal of wei komt aanlopen.
Maar dat wordt volgens mij hier niet bedoeld, TS bedoelt dacht ik onder het zadel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:28

Herkenbaar :D Ik vraag me soms ook oprecht af, vooral in galop de volte sluiten, dan kijk ik wel naar binnen maar voor mijn idee verplaats ik nog geen gewicht, ik denk er alleen aan en dan gaat ze al. Terug komen doet ze dan wel duidelijk op mijn zit maar hoef ik echt geen teugels te gebruiken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:39

Ja voor mij is het ook zeer herkenbaar (ook met nul teugels).
Een paard hoeft er ook niet "verder' in de opleiding voor te zijn, want Bonte Japie deed het al toen hij net uit de belering kwam en ik er voor de tweede of derde keer op zat. Het zal ook per paard en per combinatie verschillen. Een "afgestompt" paard zal hier denkelijk niet gauw meer op reageren, en een paard dat met veel "ruis" gereden wordt ook niet (maar dat is speculatie van mijn kant).

Het zegt wel iets over de gevoeligheid van een paard en het openstaan voor de ruiter, naar mijn idee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:49

nu hier ook zo iemand....ik heb het zelfs gehad dat ik wakker werd zonder droom of wat ook met ik moet nu naar stal het gaat niet goed! en ja hoor iemand had taxus in de wij gegooid en tja ik was er echt op tijd bij.

en zo is het ook gegaan toen onze hond was aangereden ontsnapt uit zijn kennel ik mijn ouders opgebeld want ik zat op school 15 km verderop en kon het echt niet weten en zo werd er aangebeld bij mijn moeder...of ze mee naar de hond wilde komen...

een band met een dier is meer dan alleen eten geven en verzorgen.....een soulmate voelt dat wat er met zijn maatje is wanneer en waar dan ook. :o

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:51

Shadow0 schreef:
Henry Blake heeft hier wel mooie dingen over geschreven in Paardentaal (http://www.bol.com/nl/p/paardentaal/666753154/ ). Hij is ervan overtuigd dat het wel degelijk voorkomt (telepathie en buitenzintuiglijke waarneming), tussen paarden onderling en tussen mensen en paarden. Hij geeft ook een leuk voorbeeld van 1 paard dat hij rijdt met de handen in z'n zakken, en als hij het op een ander uitprobeert, die dat een mooie aanleiding vindt om de boel op stelten te zetten :)

O ja, daar stonden inderdaad ook wel heel leuke testjes met telepathie in :j .
In de gevallen die ik heb meegemaakt geloof ik dat voornamelijk onbewuste spierspanning en zo (wat terpentijn zo mooi beschrijft) de 'boosdoeners' zijn en als je er naast staat heb je natuurlijk ook je lichaamstaal die een paard feilloos oppikt. Mijn verzorgknollie weigert per definitie haar halster als ik weer eens iets leuks op Youtube heb gezien. Volgens mij straal ik dan net teveel enthousiasme uit :') .
Maar ik ken ook een verhaal van een draver trainer die alleen maar dacht aan omdraaien op de baan voor sneltraining en dat sommige paarden dan alvast begonnen met omdraaien. Is dat dan ook spierspanning en dan alleen op de teugels? Of zelfs alleen maar een iets gaan verzitten op de sulky en dat zo'n paard dat dan al aanvoelt? In dat geval zijn paarden dan echt wel eng gevoelig...en dat zou dan helemaal te denken geven over hoe grof hulpen kunnen zijn...
En o ja, die keren dat ik buiten ging rijden en alvast bedacht had welke kant we op zouden gaan. Dat paardlief dan heel dwars werd als ik alsnog een andere route nam, en nee, dat lag echt niet aan conditionering, heb het verschillende keren meegemaakt bij het nemen van verschillende afslagen en normaal doet mevrouw nooit zo moeilijk als ik een bepaalde kant op ga. Tenzij ik dat dus van te voren heb zitten bedenken...En dat neigt dan toch echt wel een beetje naar telepathie, vind ik, omdat ik dan ook niet pas bij de afslag bedenk dat ik een andere route wil nemen.

Maar goed, wat het ook is en hoe je het ook noemt, ik blijf het prachtig vinden als het gebeurt :) .

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:56

Colenda doet dat ook met rijden. Ik hoef vaak maar te denken van ik ga draven of galopperen, en dan gaat ze al. Met terug rijden in tempo werkt het helaas nog niet. Maar ook met uitstappen. Ze weet precies wanneer ik het bos in wil om uit te stappen en wanneer we in de bak blijven. Heel leuk om te merken, want Colenda is mij vanaf de grond wel vaak de baas. Maar dit laat dan toch het vertrouwen en de band zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:05

Paarden zijn SUPERgevoelig.
Ook als je er naast staat.
Dat is immers in hun eigen belang, het zijn vluchtdieren, dus ze zoeken altijd EERST zekerheid en vertrouwen en dus ontspanning. Ze "lezen" dus al op afstand je lichaamstaal, en je intentie.

Had ik eens een interessant artikel gelezen ivm training, en ik de andere dag helemall opgeladen naar B.J. toe, dat zou ik vandaag nu eens gaan uitproberen en oefenen.
Nou vergeet het maar, toen ik bij de weide aankwam zag ik hem van een afstand al "bevriezen". Wat een gedonder om hem het hoofdstel aan te krijgen, een stuurs en bokkig gedrag van jewelste.
Die "dacht" natuurlijk: Wat komt die daar als een kanon aanzetten? Doe jij eens lekker relaxed!
Ik zat kennelijk zo vol met dadendrang dat ik nogal agressief ovekwam, resultaat: paard bedankte feestelijk. Die werd er onzeker van, want normaal was ik toch nooit zo?
Door dit gedrag besloot ik dat "nieuwe' voor die dag maar te vergeten, en op dat moment gedroeg hij zich weer als vanouds.
Ik heb toen niet alsnog....... maar heb hier over nagedacht, en besloten dat hij vanuit zijn paardenstandpunt volkomen gelijk had.
Inmiddels hebben we "het nieuwe" allang weer achter de rug, maar dat heb ik mettertijd op een wat speelsere terloopse manier geintroduceerd. Zonder problemen.
Mensen zenden veel meer uit als waar ze zichzelf bewust van zijn.
En te paard doen ze ook veel meer als waar ze zichzelf bewust van zijn.
De clou van echt goed leren rijden, is je BEWUST te zijn van dit alles.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:09

quartel schreef:

Ik dacht paar dagen terug ow zo is gaan galopperen (was bij B en wou in de hoek gaan galopperen) Ik was dus nog aan het lichtrijden en ik ging zitten (van staan zit) en meneer sprong in galop aan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:11

LoveChamp schreef:
quartel schreef:

Ik dacht paar dagen terug ow zo is gaan galopperen (was bij B en wou in de hoek gaan galopperen) Ik was dus nog aan het lichtrijden en ik ging zitten (van staan zit) en meneer sprong in galop aan.

:') gaat je op die van mij echt niet lukken hoor :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:38

TS ik denk dat er wel paarden zijn die je gedachten kunnen oppikken maar niet allemaal. Als ik buiten rijd met beginners en ik denk we kunnen in draf of galop, dan wacht het paard dat ik rijd mooi af op de hulpen en te vaak gaat de ruin al in de gewenste gang. Niet een of twee keer, maar vrijwel altijd.
Het kan ook andersom dat een paard je gedachte stuurt. Kunnen ook niet alle paarden maar die zelfde ruin wel. Zo heeft hij mij op afstand "al paar keer geroepen". Alle keren was het raak en moest ik hem helpen want was er iets aan de hand.
Ik heb het altijd genegeerd want vond het erg zweverig, totdat een dierenarts van een kliniek waar hij was voor castratie operatie mij vertelde aan de telefoon in de vroege ochtend: "ik ben er vannacht uitgegaan want die zwarte die riep me. Ik zei tegen mijn vrouw, ik moet met spoed naar de kliniek want die zwarte merens heeft mijn hulp nodig. Toen ik aankwam heb ik gelijk andere collega's moeten bellen want hij stond in de stal badend in het bloed. We hebben hem gelijk liggend op tafel gelegd en geopereerd en het gaat nu heel goed met je paard. Komt allemaal goed met hem".
Daarnaast ga ik ook mee met andere posters die aangeven dat er ook veel van lichaamshouding valt af te lezen. Maar mens en dier kunnen via gedachten veel meer als dat we zelf vaak durven aannemen alleen niet alle mensen en alle dieren zijn daartoe in staat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:03

Ik vind dat terpentijn het heel mooi uitlegt en sluit me daar helemaal bij aan.
Ik vraag me wel af of paarden nou zo gevoelig zijn, of zijn wij als mensen zo ongevoelig geworden? Hele andere discussie wellicht, maar het valt me heel vaak op hoe vreselijk onbewust mensen zijn van nonverbale communicatie. En dat terwijl onze communicatie ook voor het grootste deel daar uit bestaat. Bijvoorbeeld dat iemand denkt dat ie helemaal geen hulpen geeft, terwijl je als meekijker al kan zien dat ie zn gewicht verplaatst. Om nog maar te zwijgen over alle microbewegingen van spieren!

Ik geloof zelf niet in telepathie en aanverwante zaken. Ik sluit niks uit, maar kan het tot op heden toch nog verklaren met bovenstaande, veel communicatie is zooooveel subtieler dan wij gewend zijn te zien en te voelen. Maar als je hier op gaat letten en dit ontwikkelt (eigenlijk gewoon voor open staan), dan merk je dat echt wel en kan je het ook nog bewust inzetten.