heeft er iemand ervaring met zo een soort bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ik zou voor...?

hoofdstel 1
11 (39%)
hoofdstel 2
16 (57%)
gewoon op halster.
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 28

fretjje

heeft er iemand ervaring met zo een soort bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:46

ik wil graag bitloos gaan rijden omdat mijn paard nogal gevoelig in de mond is heeft er iemand ervaring met een van deze 2 hoofdstellen dit is voor een draver ik rijd nu op een halster maar vind dit niet al te fijn voor in bos en wil daarom bitlooshoofdstel kopen
1) http://www.depaardenverzorger.nl/hoofds ... horse.html
is dit een goed hoofdstel
*trekt hij het niet snel kapot
* iemand ervaring met deze site
* is dit duur voor zo een hoofdstel qua kwaliteit *
2) http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... RNESS.html
*is dit een goed hoofdstel
*trekt hij het niet snel kapot
* iemand ervaring met deze site
* is dit duur voor zo een hoofdstel qua kwaliteit

itsmi

Re: heeft er iemand ervaring met zo een soort bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:52

Persoonlijk vind ik een sidepull fijner dan een kaakgekruist hoofdstel. Maar ik denk dat je er toch eerst achter zult moeten komen waar je paard het fijnste op loopt!
Afhankelijk daarvan kun je je beslissing maken. Zijn er geen stalgenootjes/kennissen etc van wie je een paar verschillende bitloze hoofdstellen kunt lenen om uit te proberen?

Sidepull sluit wel het beste aan bij wat je nu doet; met halster rijden. Zelfde systeem.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:57

Ik zou eens kunnen vragen, op halster rijd hij heel goed beter als verwacht maar wil voor de veiligheid toch overschakelen op echt een bitlooshoofdstel hij is gevoelig aan de oren dus daar liefst niet veel druk en iets wat hij echt niet makkelijk kapot krijgt getrokken

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:58

De tweede heeft een ronde neusriem, dat lijkt me niet erg prettig voor het paard. Ik zou toch gaan voor een "platte" neusriem. Ik heb zelf ook een sidepull, om mee te starten lijkt me dat voor jou ook geschikt, lijkt inderdaad op de huidige manier, zoals itsmi schrijft. Mijn draver heeft ook een gevoelige mond, vandaar ik ook bitloos.

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:01

Ik zou sowieso niet met een halster gaan rijden, omdat die er simpelweg niet voor gemaakt zijn. Natuurlijk kan het wel en voor even is het ook geen probleem maar als je dit echt door wilt zetten is een bitloos hoofdstel dat voor het rijden gemaakt is comfortabeler en duidelijker dan een halster. Van kaak en kingekruist hoofdstel wordt gezegd dat het het dichtste in de buurt komt van een gewoon hoofdstel, waar je wel op moet Letten is dat de 'release' goed is; als je de teugels weer ontspant dat de riempjes om de kaak en kin dan niet blijven hangen en strak blijven staan.
Met een sidepull heb ik niet zoveel ervaring, maar het is altijd een kwestie van uitproberen. De sites ken ik niet en de tweede link doet het niet bij mij maar de prijs bij de eerste link lijkt me vrij normaal voor zo'n hoofdstel. Veel succes!
Edit: correct me If i'm wrong maar bij een enkel kingekruist hoofdstel (rij ik zelf ook op) komt er volgens mij niet zoveel druk achter de oren, enkel op de neus en kin. Ik heb het kingekruiste hoofdstel van emiel voest en dit bevalt erg goed, heel sterk, zacht leer, erg gemakkelijk in gebruik..
Laatst bijgewerkt door macha6 op 26-05-14 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:02

Dan is een sidepull de beste optie. Dat is simpel te begrijpen voor een paard en lijkt het meest op een halster qua inwerking.

Ik heb zelf kaakgekruist gehad, maar daar was ik echt geen fan van. De druk is erg anders en zit zo'n beetje overal om zijn hoofd verdeeld, ook het sturen voelt heel anders voor het paard. Paard in dit geval snapte er geen hol van :') sidepulletje is simpel, duidelijk, en werkte in mijn geval beter. Bij kaakgekruist heb je ook het risico van een slechte release, dus daar ga je ook eentje van duurder materiaal moeten kopen, en dan nog heb je geen garantie op een goede release.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:09

Ik denk dat ik voor sidepull ga hij snapt op halster rijden goed en vind het volgens mij ook fijner en loopt ontspanner dan met zo een bit ik ga wel voor een ander sidepull kijken dan die tweede

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:10

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:13

Uitproberen met een stalhalster om te zien of het iets voor jou is, is een goede optie: zo hoef je niet te investeren. Een sidepull, je tweede link, lijkt het meeste op een halster qua werking. Deze neusriem werkt helemaal niet scherp in, integendeel.

ts, wellicht kun je eens bij Spirithorses (vlakbij Maastricht) langs om daar een sidepull te proberen, evt. met eigen paard?

Edit: de scherpte van een sidepull hangt vooral van het materiaal van de neusriem. Leder is heel vriendelijk. Touw, rawhide om een metalen kern, enz. werkt wat pittiger in.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:18

Laatst bijgewerkt door fretjje op 26-05-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:18

Volgens mij kun je ook ergens online een losse sidepull-neusriem bestellen, die je aan je gewone hoofdstel kunt bevestigen. Ja, gevonden! http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Zo kun je het voor een lager bedrag uitproberen. Ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn dat'ie niet gaat schuren.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:22

dat zou ik idd ook nog kunnen doen dankejewel mona81 ! :D ik denk dat ik dit doe als ik er geen vind

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:45

Als je dressuur wilt starten dan moet de neusriem aan bepaalde eisen voldoen, anders kun je kiezen wat je wilt. Bij normaal gebruik is de scherpte van een sidepull niet heel spannend. Een touwneusriem kan wat pittig inwerken maar daar kan een bontje om. (Uiteraard is dit lichtelijk gegeneraliseerd)

Kreamer kun je veilig bestellen.

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 23:00

Ik maak alleen buitenritten met hem dressuur doe ik soms en afentoe wat springen maar toch wel het meest buitenritten ik denk dat ik voor dat laatste hoofdstel ga van die Duitse site

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 08:34

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:37

Heb zelf altijd het idee dat een sidepull duidelijk is met signalen voor het paard, helemaal als je net begint met bitloos rijden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:05

ik heb die van Kramer gehad, foto in profiel :j

vond het wel een fijne ,maar heb toch liever een ronde neusriem
heb ook de sidepull van Barefoot
ik wissel af :D

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:18

mirgino : en waarom heb je liever die met een ronde neusriem ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:36

omdat deze losser om de neus zit.
ik heb zelf het idee dat mijn paard deze fijner vind :j :D

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:41

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:57

ik ben begonnen met een touwhalster en na 4 maanden rijd het echt supper zelfs buitenritjes alleen als er iemand meegaat dan doe ik hackamore om met korte scharen is niet vriendelijkste bitloos hoofdstel maar heb de hefboom nouwelijks nodig behalve in de galop af en toe wilt ze race met haar medegenoot haha
heb ook les erin gevolgd :)

maar leuk dat je bitloos gaat rijden je kan ook op een site verschillende testen dan daarvanuit je keuze maken:)

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 13:15

Thuis in de rijbak rij ik volledig bitloos nu ,ook op touwhalster. en in het bos doe ik voor de vrieligheid toch een hoofdstel erover,en laat ik meestel de teugels aan het bit hangen. en rij ik bitloos dit gaat super goed. hij heeft wel moeten wennen want halster was toch anders als met touwhslster rijden .

chantlbiesma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:58

Een hackemore is opzich goed. Alleen de scharen kunnen in de neus draaien waardoor het vel ertussen gaat zitten. Dit zit niet lekker voor je paard!Daarop zou hij kunnen reageren.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:04

Als ik stapritjes maak, rijd ik vaak met touwhalster, heb een gewone en een side-pull, maar voor het werk en pittige buitenritten heb ik een kaakgekruist hoofdstel, bevalt mij prima, ze doet het er goed op! Ik heb het eerste hoofdstel van HH.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:33

Een halster en een touwhalster werken ook anders, het is neit raar dat hij daar aan moet wennen. :)