Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zelf heb ik een Micklem, een sidepull en een bosal. 
)graag, ik blijf ook even volgen 

Succes!
maar het bitloos rijden wel. Mijn paard pakte het direct goed op. sowieso betekent bitloos rijden niet dat je geen contact of controle meer hebt. je hoeft niet alles met je zit te doen. ik heb namelijk een heel fijn hoofdstel dat ook werkt met druk op de neus wanneer ik de teugels gebruik (niet erge druk, maar meer om contact te maken als het ware). je kan heel veel hoofdstellen vinden als je op internet gaat zoeken. mijn andere paard had een gevoelige mond en sinds ik haar bitloos rijd is ze een stuk rustiger. ik wil het bitloos rijden dus echt aanraden!

Anoniem schreef:denk dat de keuze van een hoofdstel ook wel afhangt van wat je ermee gaat doen; TS is wil gewoon lekker buiten rijden, jij wilt je paarden ermee beleren.. kan me voorstellen dat jullie dan verschillende hoofdstellen hebben
En zo'n test... Tja... ik geef er niet zoveel om.. wat de 'tester' niet fijn vinden kan voor mijn paard bijvoorbeeld juist wel fijn zijn
Daar zie je dus goed wat er verschuift en drukt aan het hoofd