Bijten en in je ruimte komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Bijten en in je ruimte komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:37

Hoi, ik heb een 5 jarig paard, is nergens bang voor, dominant (kuddeleider), vol zelfvertrouwen, heel speels.
LBE
Hij komt naar me toe en dringt direct in mijn ruimte, neemt dan het halster in zijn mond en laat dit niet los.
Met mijn vinger in zijn mond houdt hij de lippen stevig op elkaar. Als het het halster niet is dan neemt hij mijn mouw of jas beet.
Als hij vast staat op de poetsplaats bijt hij als hij me kan raken, dus als ik zijn hals of borst wil kuisen.
Hoe mag ik hier op reageren? Ik sla hem niet, probeer zoveel mogelijk te negeren maar het is best irritant.
Hij wil constant de leiding nemen, friendly game lukt aardig maar hij speelt dan met de stick...alles wat zijn mond passeert komt erin.
Ik wil een vertrouwensband met hem, wil heeft er goede tips?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:40

Hij daagt je gewoon uit totdat je hem eens een lel geeft en laat zien dat JIJ de baas bent en niet hij, wat denk je hoe hij kuddeleider is geworden? Zeker niet met lief kijken en eens vragen, daar zal die ook menig paard voor getrapt hebben die hem uitdaagde.

Edit: een paard word niet bang van een corrigerende tik, en met zijn respectloosheid naar jou toe krijg je nooit een band. De jonge, onopgevoede paarden waar ik mee aan het werk ging (stuk voor stuk ranghoogste in de kudde) kregen ook gewoon een lel als ze zo bezig waren, gewoon hop op de neus, en niet zo zuinig, renden een aantal passen weg en kwamen weer terug want ze wisten allemaal dat ze de tik verdiende.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:18

Normaal gezien zou men zo reageren inderdaad, ik zie ook dat ik met negeren of gewoon mijn elleboog snel uithalen geeft ook geen indruk. Ik wil gewoon respect en hier en daar lees ik dan dat je hem moet voor zijn en meegaan in zijn spel. Dit vind ik echt een onmogelijke oplossing.
Ik merk ook dat hij soms zo fel wordt dat hij echt een "gevecht" wil aangaan om mij te overwinnen.
Hij blijft doordoen, zonder ophouden.
Ik vrees ook als ik dit blijf negeren dat het gaat escaleren.
Hetzelfde met zijn halster aandoen, ik krijg de kans niet om het over zijn neus te schuiven. Het zit tss zijn tanden, nog sneller dan dat ik het kan wegtrekken.
Als het eenmaal aan is neem hij zijn touw in zijn mond, ik heb al veel paarden gehad maar zo'n karaktertje zat er nog nooit tussen :7

Adddioor

Re: Bijten en in je ruimte komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:22

Kan het zijn dat hij last heeft van zijn tanden dat hij daarom overal in wilt bijten?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:28

Dat denk ik niet, hij gedraagt zich heel dominant.
Hij eet heel goed, morst niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:34

Jij en je paard hebben het (heel erg) nodig dat de rangorde onder jullie bevestigd wordt.
Dat los je niet op met een lel, het is een blufspel.

De zekerste oplossing voor jou is het als je hier een keer wat geld aan uitgeeft aan een professioneel die je voordoet hoe je dat moet doen.
Het is zo gebeurt.
Het heeft geen enkele zin het door iemand te laten doen, rangorde is persoonlijk, jij moet het zelf oplossen.

Je paard zal als een blad aan de boom veranderen als je dit op orde gebracht hebt.
Het is héél belangrijk voor je eigen veiligheid, paarden gaan op den duur steeds verder in hun dominantie agressie.

Gelijkheid bij paarden bestaat niet.
Voor hen is het hoger of lager in rang.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:38

Hulp zoeken en wel zo snel mogelijk! Jij staat duidelijk niet boven je paard! Precies wat Simpelman al schreef!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:41

Als je een paard hebt dat van alles met de mond wil onderzoeken, kun je heel veel aandacht gaan besteden aan die mond. Lippen stevig maar liefdevol masseren. Wil hij het halstertouw pakken, dan prop je dat gewoon tot het allerlaatste stukje in zijn mond, is het op een gegeven moment ook niet leuk meer.

Verder is het een kwestie van dominantie en gebrek aan respect. Niet gaan slaan, dat wordt een spelletje, en dan ontaard dan in happen en heel snel buiten handbereik komen, en het lost het probleem niet op.

Ga grondwerk doen volgens Parelli, zet de verhoudingen recht vanaf de grond, dan gaat het bijten een stuk minder worden en uiteindelijk ophouden.

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

http://www.parelli.com/biting-horse.html

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:07

@simpelman en Aerdenhout1
Dit is ook wat ik wil doen maar dat gaat pas volgende maand. Het is de eerste keer dat ik iets niet kan oplossen en ga zeker prof hulp inschakelen. Ik ben er elke dag mee bezig omdat ze thuis staan daarom dat ik wil weten wat goed is en wat slecht. Wat ik wel of niet mag doen, ik vind dit een hele moeilijke.

@cassidy
Erg bedankt voor de linken, ze zijn heel interessant.
Het is moeilijk om heel het halster in zijn mond te stoppen, éénmaal hij het beet heeft krijg je er niks meer tussen. Ik heb de stof van mijn jas al meermaals horen kraken.
Gelukkig is hij op stal en terwijl hij eet helemaal niet lastig, ik mag hem overal strelen dan.
Hij komt mij heel duidelijk over als dominant, hij deinst ook voor niet veel achteruit en als ik hem een opdracht geef probeert hij me telkens uit door mij te negeren. Dan kijkt hij rond of begint over de grond te snuffelen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:12

Jouw hogere rangorde bewijs je voorlopig door:

dwars door hem heen te lopen, OPZIJ bam
hem weg te drijven uit jouw ruimte
hem niet aan je te laten komen, dat is een gunst...
hem te negeren, lageren zijn van geen belang, niet aankijken
niet vriendelijk zijn, maar bot

Het is bluf, je speelt het met veel overtuiging, maar let goed op dat je niet in je eigen bluf ten val loopt.
Onderneem niets waar je in zou kunnen falen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:25

Dan ben ik goed bezig, zo heb ik tot nu toe gehandeld. Het is inderdaad niet makkelijk, ik raak hem niet aan maar verras hem met mijn elleboog of touw.
Op het touw reageert hij bijna niet en als hij reageert doet hij het in slow motion...zo van ' ok maar ik ben niet echt onder de indruk'
Het stappen en plots stoppen begint te lukken maar bv het achterwaarts laten stappen (wat hem allemaal was aangeleerd voor ik hem kocht) gaat moeizaam tot geen reactie.
Zelfs heel hard zwaaien met mijn touw zet hem slechts 1á2 meter achteruit, hij reageert dus allesbehalve licht ook na een flinke correctie.
Dit is voor mij een groot signaal dat ik hulp moet zoeken, ik hoop dat ik dit paard ga aankunnen.
Ikzelf ben introvert en heb een heel rustig karakter.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:01

Achterwaarts: eerst klein zwaaien: geen reactie: groter zwaaien: geen reactie HEM RAKEN met je touw. Geen Reactie: HARDER raken, tot hij naar achteren gaat. Hij moet het leren. Dit is geen mishandelen maar een heel belangrijk moment in jullie verhouding.
Je klinkt in je posts te lief, daar laat je hem de ruimte.
Alleen al de gedachte "Ik hoop dat ik dit paard ga aankunnen" laat je hem al de ruimte.
Nee, niks ervan! Je moet er echt voor gaan! En als je zelf te zachtmoedig bent, laat dan een goede trainer komen die je helpt hierin te groeien.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:50

Fransje_70 schreef:
Achterwaarts: eerst klein zwaaien: geen reactie: groter zwaaien: geen reactie HEM RAKEN met je touw. Geen Reactie: HARDER raken, tot hij naar achteren gaat. Hij moet het leren. Dit is geen mishandelen maar een heel belangrijk moment in jullie verhouding.
Je klinkt in je posts te lief, daar laat je hem de ruimte.
Alleen al de gedachte "Ik hoop dat ik dit paard ga aankunnen" laat je hem al de ruimte.
Nee, niks ervan! Je moet er echt voor gaan! En als je zelf te zachtmoedig bent, laat dan een goede trainer komen die je helpt hierin te groeien.

Klopt! Ik ben een softie, heb die opmerking al dikwijls gehad. Ik kan veel hebben tot het te ver gaat.
Ik ga dit zeker onthouden, ik heb voor mijn eigen veiligheid een stick besteld. Kan het natuurlijk ook met mijn touw proberen.
Ik ga het in elk geval uittesten, heb deze manier van werken bij mijn vorig paard toegepast, ik kan het dus wel. Maar omdat deze zo anders is van karakter ben ik ook op zoek naar de juiste manier die voor hem goed werkt.
In elk geval bedankt voor de tip!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:56

Je moet zorgen dat je nooit 'veel moet hebben totdat het genoeg is'. Paarden moeten vanwege hun instinct de grenzen opzoeken, omdat ze moeten weten, wie bepaalt hier wat er gebeurt als er gevaar is?
Als jij die grenzen strikt bepaalt, dan krijg je weinig tot niet te maken met ongewenst of gevaarlijk gedrag. Ik bedoel trouwens niet dat je een keiharde baas moet zijn die schreeuwt en niks tolereert, je kan ook op een passievere manier de leider zijn. Dat zit vooral in jezelf, in je houding, en in je consequent handelen. En op de cruciale momenten helder optreden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:09

Fransje_70 schreef:
Je moet zorgen dat je nooit 'veel moet hebben totdat het genoeg is'. Paarden moeten vanwege hun instinct de grenzen opzoeken, omdat ze moeten weten, wie bepaalt hier wat er gebeurt als er gevaar is?
Als jij die grenzen strikt bepaalt, dan krijg je weinig tot niet te maken met ongewenst of gevaarlijk gedrag. Ik bedoel trouwens niet dat je een keiharde baas moet zijn die schreeuwt en niks tolereert, je kan ook op een passievere manier de leider zijn. Dat zit vooral in jezelf, in je houding, en in je consequent handelen. En op de cruciale momenten helder optreden.

Ik snap dat het paard instinctief zijn grenzen opzoekt, zeker als kuddeleider wil hij dat bij mij ook testen. Vooral omdat hij van mij opdrachten krijgt, hij heeft tenslotte 2 maanden op de wei gestaan zonder in mijn handen te komen.
Ik neem rustig de tijd, mijn streefdoel is maart april, dat hij rustig blijft staan om op te stijgen, zonder dat ik gebeten wordt.
Alles wijst erop dat hij mij niet respecteert, ik wil geen schreeuwerige baas zijn want dan hoeft het voor mij niet meer. Een paard uit schrik iets afdwingen is het laatste waar ik aan denk. Ik wil met hem op vakantie als vriend en leider, meer niet. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:38

Ik heb mijn bijtertje dit ook afgeleerd door haar lippen stevig te masseren, zonder boosheid, en juist ook op de momenten dat ze niet met haar mond bezig was. Na een paar dagen was het al stukken minder na een week over, maar het masseren heb ik er in gehouden. Kan soft klinken maar dit werkt wel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:24

Sleeper schreef:
Ik heb mijn bijtertje dit ook afgeleerd door haar lippen stevig te masseren, zonder boosheid, en juist ook op de momenten dat ze niet met haar mond bezig was. Na een paar dagen was het al stukken minder na een week over, maar het masseren heb ik er in gehouden. Kan soft klinken maar dit werkt wel.

Is hij verder ook een dominant type?
Ik verlies er niks om het te proberen, zou leuk zijn.

MelkChocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:33

Een flinke tik geven....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:52

Vandaag weer geoefend, het ging stukken beter.
Hij kwam heel fors op mij afgedraafd, ik heb me ook groot gemaakt en ben direct met mijn touw beginnen zwaaien.
Heb hem verschillende keren de achterhand laten verplaatsen, dan het halster proberen aan te doen.
Ik kreeg weer geen kans, ben met mijn touw gaan zwaaien tot hij losliet. Zo een zes keer opnieuw.
Dan onderweg naar de stal regelmatig gestopt en hem laten achteruit gaan met stick en touw tegelijk, hij is eindelijk beginnen kauwen, hoofd ging lager :) eindelijk een beetje respect.
Heb hem goed kunnen longeren en hem regelmatig met stick en touw achterwaarts gezet.
Als ik hem tot mij liet komen blijft hij happen in mijn arm, dat is er nog niet uit.
Hij kijkt ook nog veel rond en kijkt weg.
Ben al blij dat het beter ging dan de vorige keer :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:21

Fijn dat je verbetering ziet, het happen is ook niet in een keer opgelost, daar gaat even wat tijd overheen. Verder blijven oefenen!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:12

Klinkt goed Iana.
Wegkijken/om zich heen kijken als je voor m staat is ook nog steeds teken van weinig respect, vraag m elke keer met stem/een zwiepje aan het halstertouw zijn aandacht bij jou te houden (behalve als er natuurlijk echt iets gebeurt, dan mag hij best even kijken). Stug door blijven gaan met wat je aan het doen bent. Happen is toch wel een tikje geven hoor! Is echt niet zielig als ie zo bezig is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:19

Cassidy schreef:
Fijn dat je verbetering ziet, het happen is ook niet in een keer opgelost, daar gaat even wat tijd overheen. Verder blijven oefenen!

Ja dat dacht ik al, hij wil nog geen contact maken, negeert mij na elke oefening maar ik zie beterschap.
Bedankt voor aanmoediging!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:28

Fransje_70 schreef:
Klinkt goed Iana.
Wegkijken/om zich heen kijken als je voor m staat is ook nog steeds teken van weinig respect, vraag m elke keer met stem/een zwiepje aan het halstertouw zijn aandacht bij jou te houden (behalve als er natuurlijk echt iets gebeurt, dan mag hij best even kijken). Stug door blijven gaan met wat je aan het doen bent. Happen is toch wel een tikje geven hoor! Is echt niet zielig als ie zo bezig is.

Ja hij krijgt mijn elleboog in zijn richting, het is zo'n 50% minder dat hij hapt. Hij doet het ook trager met minder agressie als het ware.
Ik heb weer wat meer zelfvertrouwen nu, had het gefilmd maar mijn camera stond niet goed ingesteld.
Kga het morgen opnieuw filmen dan kan ik zelf eens kijken wat er nog beter kan.
Voor het halster weet ik het nog niet goed wat het beste truukje is om hem dat af te leren. We zien wel :)
Bedankt ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:20

Halster loslaten klontje?
Dat lijkt me verleidelijk.

Halster niet aanraken klontje....
Halster zelf aandoen klontje....

Maak er een spelletje van.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 10:14

Het is het proberen waard, als hij daarmee om te kopen is? Gaat hij het dan net niet gaan doen voor het klontje? Als ik het zo aanleer denkt hij mss dat hij iets krijgt telkens hij het halster beet neemt en dan blijven we bezig en belonen voor iets wat ik niet wil.
Vind het een moeilijke want je beloont voor het los laten, mss lukt het wel.
Ik zou hem moeten belonen als hij het gewoon laat aandoen.
Ik dacht vandaag eens te proberen met een snoepjedoor de opening te steken, aandoen en dan weer een snoepje? Zou dit lukken?