Respect en vertrouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Respect en vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:49

Hoi,

Omdat mijn paard herstellende is van ziekte en ik nog niet kan rijden, had ik willen beginnen met Parelli. Dit op aanraden van anderen. Maar nu ik me er eens in verdiep zie ik het meer als mishandeling dan een mooie manier om respect en vertrouwen op te bouwen.

Een filmpje met (1 van de) bedenker(s) van de methode:

Kan iemand me uitleggen wat hier het 'mooie' van is? Wat bereik je hier in hemelsnaam mee? Ik zie alleen maar een verward paard wat nogal wat optaters krijgt zonder duidelijk effect.

aeolusnr1

Re: Respect en vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:09

Dit is geen training.
Dit heeft ook helemaal niets te maken met wat goede trainers bedoelen.
Dit zijn mensen die ergens iets opgevangen hebben en die dan trachten het op eigen houtje naar eigen denken uit te voeren, dit is totaal verkeerd werken.
Helemaal in het begin zag je het paard een paar keer een poging doen in de goede richting, en de trainer (eigenlijk zou ik het hier een stuk onbenul moeten noemen) heeft dit zelfs niet eens gemerkt, hier maak je gewoon een gek paard, dit levert niets op dan enkel een hoopje ellende.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:12

ik vind dit er ook zielig uit zien maar het ziet er ook niet erg professioneel uit. Je brengt je paard er indd mee in de war.

goldenjagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:36

ik zie het nut hier eigenlijk in niet in. is dit echt een methode waarbij je je respect en vertrouwen opbouwt? volgens mij is dit het omgekeerde daarvan. laat je je paard hier niet alleen maar door stressen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:43

Dit filmpje is al eerder besproken op bokt. Je moet dit filmpje maar gewoon vergeten, want het geeft totaal niet goed weer hoe parelli is.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:59

Ik zou die vrouw zelf wel eens aan een touw door de piste willen rond sleuren, wat een akelig mens.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:24

Dit paard is aan één oog blind en het heeft de gewoonte ontwikkeld om totaal niet op zijn ruiter/begeleider te letten, nooit.
Het paard is daarmee volkomen onhandelbaar geworden, een probleempaard.

De dame in het filmpje is Linda Parelli.

Ze wil bereiken dat het paard zich overgeeft aan haar en permanent op haar gaat letten.
Ze maakt alle momenten dat het paard niet op de begeleider let, in het begin vrijwel permanent, onaangenaam, ze zet het onder flinke druk.

Aan het eind van het filmpje zie je een duidelijke verbetering bij het paard, het blijft naar LP gericht en laat hoofd en hals zakken.
Hier van uit kan ze verder gaan werken.
In dit stukje film haalt ze het paard uit de probleemzone.
Ze levert hier een stuk goed werk.

Parelli werkt met druk en wegvallen van druk, behaviorisme.
Hun systeem is door hen goed uitgewerkt in het gebruik bij paarden, het werkt maar het is beperkt.

Wil je meer holistisch werken ga dan eens kijken bij TTEAM, Linda Tellington Jones.
Hier wordt gewerkt met sociale instincten en het inbouwen/aanleren van voor het paard nieuwe manieren om zich te bewegen en zich te gedragen.
Het is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.

Beide systemen zijn goed te gebruiken, het hangt van de persoonlijke gesteldheid van de ruiter af waar deze zich het best bij voelt.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-14 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:28

@simpelman: het enige wat ik zie is iemand die wil touwtjespringen met een leadrope ;-). Blind of niet, dit kan ook op een andere manier. Maar ik trap dan ook niet in de marketingpraatjes van de parelli's.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:30

Over dit filmpje is al eens een heeeeeel lang topic geweest. :D

Ik weet niks van Parelli maar wat ik van het topic heb onthouden, is dit filmpje niet echt een goed voorbeeld omdat bijvoorbeeld de achtergrond van het paard niet bekend is.
Verder kun je duizenden prachtige filmpjes en voorbeelden over Parelli vinden.

Eigenlijk is het nogal flauw om vanwege één filmpje wat je niet aanstaat, het hele Parelli dan maar meteen in het negatieve te trekken. :+
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-01-14 22:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:31

maximuss schreef:
@simpelman: het enige wat ik zie is iemand die wil touwtjespringen met een leadrope ;-). Blind of niet, dit kan ook op een andere manier. Maar ik trap dan ook niet in de marketingpraatjes van de parelli's.

Als je nooit met échte probleem paarden hebt gewerkt kun je niet begrijpen wat er gebeurt.
Parelli is inderdaad erg commercieel bezig maar dat neemt niet weg dat er heel erg veel ervaring en kennis aanwezig is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:34

@simpelman: heel fijn hoor maar ik doe niet anders dan met echte probleempaarden werken: het soort dat je vrolijk het hoofd inslaat en dan verder hooi gaat eten. Bij zo'n paarden doe je met parelli meer kwaad dan goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:35

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:37

Goed uitgelegd Simpelman.

Het filmpje is een nogal eenzijdig beeld, ik kan hier ook een rollkur foto plaatsen en vertellen dat alle dressuurruiters dierenbeulen zijn. Dat is niet mijn mening, maar als dat niet kan, vind ik ook niet dat je één parelli filmpje kunt plaatsen en aan de hand daarvan de hele methode kunt verwerpen.

Dit bv is ook parelli. Geef al een heel ander beeld imo.

Het platleggen van de oren is imo meer concentratie, mijn merrie doet dit ook bij een bepaalde oefening, maar het feit dat ze constant aan het proberen en zoeken is om die oefening weer in te zetten geeft voor mij wel aan dat ze het leuk vind.
De oefening die ik bedoel is vanuit de cirkel op het hek afsturen en dan omdraaien en weer wegdraven. Dan kijkt ze heel ondeugend, gaan vervolgens de oren een paar tellen plat, en doet ze even een kleine spurt met een paar bokken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:43

Als je niet weet/begrijpt waarom Linda zich zo "onaangenaam" gedraagt dan krijg je een totaal verkeerd beeld.
Met haar onaangename gedrag haalt ze het paard in 7 minuten binnen in de mensenwereld.

Als je een paar uurtjes op een gemiddelde manege rond kijkt zie je overigens heel wat meer onaangenaam gedrag naar gewone goedwillende paarden dat daar merkwaardigerwijs als normaal beschouwd wordt, men ziet het zelfs niet.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 06-01-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:44

Nou het filmpje in OP is ook niet het beste voorbeeld. Maar als je het begin en het einde met elkaar vergelijk moet toch duidelijk zijn wat ze probeert te bereiken met dit paard. Ik vind niet dat je door 1 filmpje, van maar 9,50 minuut notabene, een hele methode af kunt schrijven.

Een beetje met oogkleppen op oordelen. En 'mishandeling' vind ik helemaal een overdreven term bij dit filmpje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:46

Tjaaaa ik ken een hele reeks trainers, alsook parreli en Linda , ik had Linda niet herkend in dit filmpje, en ik gaf idd zelf aan dat ik het eerder knoeiwerk vond, heb het eigenlijk zelfs niet eens uitgekeken.
Maar als blijkt dat het idd Linda blijkt te zijn , ga ik er zeker ook van uit dat het doel soms de middelen heiligt.
Ik zelf durf zeker soms ook wel eens raar uit de hoek komen, en als zoiets dan als een filmfragment getoond wordt tjaaa idd dan denkt ieder ander wat is die kerel daar nu bezig.
Dit was een uit verband getrokken voorbeeld, en idd wij hadden niet voldoende voorkennis om dit te beoordelen. mijn excuses dus.
Maar een beginner die er over twijfelt of Parreli wel iets goed kan tonen , daar is dit filmpje zeker niet echt een goed voorbeeld voor.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:52

Ik kijk regelmatig naar filmpjes van Pat Parreli op youtube en dat ziet er voor mijn gevoel toch
vriendelijker uit.

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:06

Awh dat arme paard ... Naar minder dan 1 minuut kijken kon ik het al niet meer aanzien! Vreselijk !! Ik zie het als een soort mishandeling arm beesje pff

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:11

Heel eerlijk gezegd zou ik me als paard ook af willen sluiten van zo'n klojo...
Dat is een volstrekt natuurlijke reactie.
Is het paard inmiddels aan beide kanten blind na dat gezwiep met dat touwtje tegen zijn kop?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:17

Tja, het paard waar jij je eerste galop op deed vond je vast ook een klojo. Dat gaat nu eenmaal niet meteen perfect.
Gelukkig mogen we het toch allemaal leren.

Ik sta zelf neutraal tegenover het filmpje, ik ga het niet verdedigen, maar volgens mij zit die man wel in een leerproces.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:40

demo_love schreef:
Hoi,

Omdat mijn paard herstellende is van ziekte en ik nog niet kan rijden, had ik willen beginnen met Parelli. Dit op aanraden van anderen. Maar nu ik me er eens in verdiep zie ik het meer als mishandeling dan een mooie manier om respect en vertrouwen op te bouwen.

Een filmpje met (1 van de) bedenker(s) van de methode:
[ Video ]
Kan iemand me uitleggen wat hier het 'mooie' van is? Wat bereik je hier in hemelsnaam mee? Ik zie alleen maar een verward paard wat nogal wat optaters krijgt zonder duidelijk effect.

Ik denk dat je het filmpje helemaal verkeerd bekijk.
Wat ik zie is een hondsbrutaal paard dat totaal geen respect heeft voor de mens, dramt door, kijkt weg, loopt weg en let totaal niet op. (plaat voor zijn kop als je kijk dat er best wat voor nodig is om hem te laten reageren hij lijkt zelfs tussendoor aan te vallen. )
Wat zij eist is gehoorzaamheid, oplettendheid en respect.
Op het moment dat het paard dat niet heeft/is maakt zij het hem ongemakkelijk.
Halverwege het filmpje zie je dat het kwartje af en toe valt, nog niet voldoende vandaar dat ze door gaat.
Reageert het paard zoals ze wilt is er rust je ziet het paard zijn hoofd/hals ook naar beneden doen.
Om nu te zeggen dat het heel vriendelijk over komt wat ze doet, nee, maar wss wel hard nodig om ongelukken voor te zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:14

Ik zie een paard wat totaal niet begrijpt wat ze moeten met dat gezwiep en geruk...
Er zijn andere manieren om een paard respect te leren, mocht dat nodig zijn..
Maar hoe kun je een paard ooit leren om jou te respecteren als jij hem niet respecteert?
Rond de 6.30 en 8.30 vind ik het buitengewoon ergerlijk. Ipv te wiebelen met dat touw, zoals de bedoeling is, probeert ze hem vol in zn gezicht te meppen met het touw, en werkt dat volgens haar niet, slaat ze hem met de vlakke hand in het gezicht...
Heel eerlijk gezegd, als het mijn paard was geweest had ik het touwtje allang over haar heen gehaald...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:33

Denk je dat paarden bij de eerste kennismaking elkaar eerst een poosje gaan staan respecteren?
Dan gaat het soms ook even hard tegen hard om uit te maken wie de baas is. (Dan ga ik even niet uit van een goed kuddebeleid waarbij er eerst een draadje tussen blijft.)

Als het mijn paard geweest was had ik hem al drie keer geschoten, wat een lomperik zeg.
Ter vergelijking, mijn eigen paard staat soms uit haar hooibak te eten (grote kuubkist) terwijl ik precies waar zij staat nog even wil harken. Op een klein gebaar gaat ze een paar stappen opzij, tilt ze haar voeten omstebeurt op, of danst ze even heen en weer zodat ik overal net even bij kan.

Dat ben ik gewend, vaak als ik met een paard van een ander moet lopen ben ik dat na 30 sec. al beu, het is ongelofelijk wat sommige mensen allemaal van hun paarden tolereren zonder er bij stil te staan hoe ontzettend geraffineerd ze door hun paard in een lagere rang worden gezet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:34

Mijn paard respecteert mij prima hoor, en guess what, daarvoor heb ik niet eerst 10 minuten voor als een debiel aan een touwtje moeten rukken...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:38

Nou ik ook niet, hebben we dat gemeen.
Maar jouw paard en mijn paard zijn niet dat paard.

Kwaad moet je zijn op de degene(n) die het zover hebben laten komen imo.