LB Introvert paard motiveren voor draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

LB Introvert paard motiveren voor draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:20

De titel geeft al aan wat mijn vraag is.

Onze bijna 5 jarige Tinker merrie heeft een enorme will to please en alles wat we haar willen aanleren pakt ze super snel op.
Echt fantastisch natuurlijk, maar ... er is een obstakel wat betreft tempo versnellen.
Een jaar geleden was ze eerder snel dan langzaam maar was ook de rem en stuur op een gegeven moment weg en hebben we toen besloten om het rijden even te laten voor wat het was en ons te gaan richten op grondwerk en betere communicatie.
Sindsdien is er een wereld voor ons open gegaan en vallen steeds meer puzzelstukjes op hun plaats.

Aan de hand en in vrijheid is het wel mogelijk om haar te motiveren voor draf maar ook wel kort. Eenmaal onder het zadel lijkt ze liever lui dan moe.
We draven korte stukjes, bijvoorbeeld op een lange zijde maar dan stopt ze al gauw en vind ze het een beloning waard. Natuurlijk is dat wel braaf dat ze ondanks dat ze het "lastig" vind, wel een stukje wil draven.
Maar natuurlijk wil je ook wel eens de bak helemaal rond draven haha.

Nu is mijn vraag aan jullie hier: hoe kan ik haar motiveren voor draf en dat ze het ook leuk gaat/blijft vinden?

Sammyoo

Re: LB Introvert paard motiveren voor draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:27

Waarom draaf je maar korte stukjes? En mag ze zelf bepalen wanneer ze weer in stap gaat?
Ik zou ermee beginnen dat jij bepaalt wanneer er een overgang wordt gereden, en niet zij. En zeker niet belonen als ze zelf terug in stap gaat maar gelijk weer aandraven.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:27

Net als elk ander paard, reactie vragen op je hulp. Een keer been, dan wat harder been, dan eens een tik bijgeven en belonen als hij voorwaarts gaat Eens een dressuurlesje pakken zou je heel erg kunnen helpen :).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:32

Je geeft aan een enorme will to please. Wat vindt ze van touchen bijvoorbeeld? Zou je met point to point niet meer motivatie kunnen bereiken?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:37

Jullie hebben wel gelijk hoor. Alleen om we eerder onder het zadel een groot conlifct hebben gehad, ben ik nu wat voorzichtiger. Maar nu dan ook iets te voorzichtig. Ik weet het van mezelf.
Misschien durf ik niet streng genoeg te zijn omdat ik nu zo blij ben dat we uit dat dal zijn gekomen en het nu weer leuk gaat.

Les is inderdaad een goed idee alleen moet ik helaas daar iets op bezuinigen maar daarom mijn vraag hoe ik het eerst zelf kan proberen op te lossen.

Van point to point doe ik momenteel met de draf. Ik ga dan van A naar C en andersom. En madame weet het precies want zodra ik afwend gaat ze al draven zonder dat ik het vraag. Daarom overrompel ik haar regelmatig om dan weer gewoon in stap de wending te maken.
Dat point to point kan ik allicht wel gaan uitbreiden natuurlijk.

fleurplop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:46

als aller eerst vraag ik mij af hoe oud is jouw paard? heb je het net beleerd of is het al een tijd onder het zadel? draaft hij wel snel in de weide of als hij gewoon als hij los loopt in de bak?

ik denk niet dat het mogelijk is om je paardje de bak door te slaan met een zweep want dat vind ik zielig en ik denk dat het niet heel veel nut heeft, maar dat is natuurlijk aan jouw.

het kan zijn dat hij niet heel goed op je been reageert dan kan je eens een keer een spoortje proberen. je kan hem ook een keer los laten in de bak(of gewoon in de wei als hij die heeft) en dan iets pakken wat hij lekker vind bijvoorbeeld bix dat stop je dan even in een emmer en dan ga je bijvoorbeeld 20 M verder op staan te rammelen misschien dat hij dan een drang heeft om snel naar dat bix toe te gaan. als dit helpt kun je het wat vaker proberen. en als hij niet wat sneller naar je toekomt dan loop je bij hem weg komt hij wel snel naar je toe blijf je staan en dan mag hij een paar hapjes nemen en word hij dus gelijk beloond :P

ik hoop dat hij dan ook sneller gaat lopen als jij er op zit want daar gaat het om. gaat hij niet sneller als jij er op zit da doe je hetzelfde alleen dan zit jij er ook nog op. je zet een emmer aan de andere kant van de bak en je paard gaat met jou erop aan de andere kant van de bak, van de emmer staan. :j heeft hij niet door dat er wat lekkers in de emmer zit kan je vragen of iemand je wil helpen door aan die emmer te rammelen.

ik weet niet of dit je gaat helpen maar ik hoopt het succes ermee *)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:49

omdat dit bij van nature staat en in de titel LB introvert staat, veronderstel ik zomaar dat je iets met Parelli doet.
Op Facebook vond ik onderstaande, ik heb een paard dat uit zichzelf geen stap doet en met deze tips heb ik hem binnen een dag weer goed aan de hulpen. Hij zal nooit voorwaarts worden, is mij verkocht als erg flegmatiek en dat is hij ook, maar toch werkt het, zoals de meeste tips van Parelli :)

Tip van Linda Parelli:

Citaat:
Anyone out there with a lazy horse? Here are some tips just for you!

You've probably all seen or experienced the rider sweating bullets and urging their horse forward while the horse shuffles along at the speed of a snail with a "make my day" look on his face . The worst thing you can do with a lazy horse is to push him forward... this will make him slow down even more! Instead, work smarter, not harder!

If your horse wants to slow down under saddle, try the "thunk thunk" technique! Ask your horse to go forward by simply bringing up your energy in your core and activating your seat. If he does not respond, use a stick to tap very lightly on his shoulder. Count to four, then tap again twice as hard as the time before. Count to four again, then tap twice as hard again! Rinse and repeat until your horse responds (makes an effort to wake up or go forward). Once he responds, relax and rub him, then try again! This technique keeps you from urging forward with your legs constantly.

Another great thing to try with a lazy horse either on the ground or under saddle is asking him to go slower than he wants. If he wants to trot slow, ask him to trot even slower! Pretty soon, he'll decide it's easier to go forward with impulsion.

Transitions are another great technique to use, as well as "point to point" - riding to different points in the arena in straight lines, then stopping and relaxing when you reach those points.

fleurplop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:52

p.s. ik gebruik soms wel eens bach remedies dat is een natuurlijke.... ja hoe wil je het noemen het zijn geen medicijnen maar je kan het wel voor van alles gebruiken bijv. traumatische ervaring, of dus voor wat vlotter gedrag. sommige mensen geloven het niet maar het is niet geloven of niet, want met het woord natuurlijk word bedoeld.... nou bedenk je maar eens dat je bent geprikt door een brandnetel en dat je er daarna hondsdraf op smeerd. en dat soort kruiden zitten dus ook in dat flesje dat kun je gewoon door water mengen misschien dat het helpt :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:57

In mijn openingspost schrijf ik dat ze bijna 5 jaar is. Ze is al wel ruim een jaar onder het zadel maar we hebben alles met rust en kalmte gedaan.
Ze is ingereden door haar vorige eigenaresse en nu tevens stalgenoot en vriendin, en toendertijd zijn er eigenlijk niet veel problemen geweest..
Ze was altijd behoorlijk voorwaarts en sinds dat we meer met haar bezig zijn gegaan op de grond, is ze wat rustiger geworden en is er nu echt een band.
Maar ik heb gewoon het idee dat ze een beetje lui is en liever dingen doet die ze al lang kent en doet en waarvan ze weet dat ze ervoor beloond wordt.

Wij doen inderdaad regelmatig training waar onderdelen van Parelli in voorkomen. Ik zal je tekst even goed doornemen.

Daarom wil ik eigenlijk ook minder met voer beloningen gaan werken tussendoor. Want dat is voor haar een grote motivatie. Maar soms ook de reden dat ze dingen uit haar zelf gaat doen zonder dat je erom vraagt en dan vervolgens beledigd is als ze dan niet beloond wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:04

Imo heeft je merrie de touwtjes in handen genomen en bepaalt zij de gang van zaken nu. Dat moet je dus weer om gaan draaien.

Dat kun je imo op twee manieren doen:

1) de overgang inzetten voor zij besluit dat ze de overgang maakt. Dus bijv. je draaft aan, vijf passen, terug naar stap, weer gelijk wegdraven. Naar mate ze verder afgericht wordt kun je dat uit gaan breiden naar schijnovergangen (aandraven, terugnemen en zodra je het gevoel hebt dat ze terug komt, rij je alweer naar voren weg, voel je dat ze goed naar voren reageert dan neem je alweer terug, etc. Daarmee leert ze wachten op jouw hulpen, scherper reageren en meer voorwaarts denken)

2) niet accepteren dat zij de overgang bepaalt, dus komt ze terug, voorwaarts zetten en dan de overgang inzetten op jouw initiatief.

Wat je beloont is alleen de reactie op jouw hulp, niet het zelf denken/initiatief nemen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:08

Ik heb het stukje even doorgenomen en ik begrijp wat ze er in bedoelt. Omgekeerde psychologie en dat tikken op schouder in verschillende fases.
Het is een idee natuurlijk.

Misschien is de oplossing ook makkelijker dan ik denk haha.
Maar dat komt dus doordat ik voorzichtiger ben geworden en niet provocerend wil optreden maar die gedachte is eigenlijk wel fout.
Ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg ben in mijn signaal.
Ik zal in elk geval eens gaan proberen om me er meer bewust van te worden wat ik overbreng naar haar.

Je hebt gelijk Urielle, op een wellicht minder heftige manier heeft ze een beetje de regie tijdens het rijden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:09

Ik denk dat de laatste zin van Urielle zeker treffend is. Beloning (bijv. release) dient niet voor paarden die zomaar wat verzinnen. Je bent dat ook tegenstrijdig, het paard snapt niet dat ze moet wijken voor de druk die jij geeft om beloond te worden.
Als je een paard beloont elke keer als hij uit zichzelf een bocht naar links maakt, zal hij dat steeds gaan doen. Maar je wil niet dat ze zelf dingen doet. Je wilt dat je wijkt voor druk.
De eerste beloning is in mijn ogen 'release'. Om de beloning sterker te maken kun je iets toevoegen zoals een snoepje.
Zelf merk ik dat 'release' bij veel paarden al werkt. Maar dat zul je zelf moeten inschatten.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:12

Klopt, door toe te geven aan haar eigen ingeving wordt het er voor haar eigenlijk niet duidelijker op.
Ik zal strenger moeten worden hihi.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:19

strenger vind ik het woord niet, consequent past beter in mijn ogen.

Vergeet niet goed door je fases te gaan en als je het tikken op de schouder toepast, direct friendy bij reactie, dat is de truuk bij deze methode.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:21

Oké, dat is goed om te onthouden inderdaad.
We zullen het deze week gaan toepassen en dan laat ik het hier wel even weten uiteraard hoe dat is gegaan :-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:24

Magica schreef:
Van point to point doe ik momenteel met de draf. Ik ga dan van A naar C en andersom. En madame weet het precies want zodra ik afwend gaat ze al draven zonder dat ik het vraag. Daarom overrompel ik haar regelmatig om dan weer gewoon in stap de wending te maken.
Dat point to point kan ik allicht wel gaan uitbreiden natuurlijk.

Ik denk dat het antwoord uit twee delen bestaat:

Ten eerste de reactie op de hulpen. Als jij harder, zachter, links of rechts wil, dan geef je een hulp, je bouwt druk op totdat je reactie rijgt en beloont met een release als ze het juiste doet. Dit is de basis.

Als tweede kan je dit combineren met technieken die haar meer gemotiveerd maken, zoals point to point, reverse psychologie (overgang terug maken juist voordat ze langzamer willen of juist langzamer stappen/draven dan ze zelf willen).
Leuk dat je met point to point bezig bent. Je bent nu alleen te lang in het beginstadium blijven hangen. Je paard denkt nu dat hij gewoon zelf naar die emmer mag rennen. Volgende stap is om eerst een nette volte te rijden en dan naar de emmer. Eerst twee rondjes draf en dan naar de emmer, dan drie rondjes draf etc. etc. Zo bouw je het langzaam uit. Je gaat steeds meer vragen voordat je paard (onder jouw leiding!) naar de emmer mag.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:33

Het release is iets waar ik eerst bewust en nu onbewust al wel mee bezig ben.
Alleen voeg ik daar dan nog de voedselbeloning aan toe. Alleen vind ik zelf dus ook dat ik dat moet afbouwen. Alsof de liefde alleen maar door de maag gaat hihi.

Point to point doen we momenteel eigenlijk zonder die emmer voer maar gewoon puur op dus die beloning tussendoor met een paar brokjes. Op zich is dat al effectief. Ben bang dat ze als er een emmer voer klaar staat ze niet zo veel bewust meer is van hetgeen wat ze eigenlijk doet. Of zie ik dat verkeerd?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:10

Je paard gaat alles leuk vinden als je duidelijk en zonder negatieve emotie communiceert, dus ook draven. Pressure motivates but it's the release that teaches. Let erg op je release, plan die op het moment dat je paard voorwaarts draaft. Als dat na 1 pas is, is dat na 1 pas. Beloon inzet (effort) met een brokje en niet een goede oefening. Als je daar consequent in bent, krijg je vanzelf een paard wat meer meedenkt met je vragen.

Je wilt geen 100 rondjes door de bak in draf als dat betekent dat je paard niet nadenkt over wat jullie doen. Juist bij een LBi moet je slim en snel zijn, plan zelf overgangen in draf en laat het je niet overkomen. Maak een patroon; bijvoorbeeld drie drafpassen en weer stap. Is het patroon duidelijk, verander dan het aantal passen naar vijf. of tien, of 25. Maar blijf letten op de focus en connectie, zodra je die verliest moet je iets veranderen.

Wat ook kan helpen is bij zelf een overgang terug een paar passen achteruit vragen en weer vooruit weg in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:59

Ik heb wat anders geleerd. Het is verantwoording van paard om zijn gang te behouden.
Als mijn paard dreigt in stap te vallen zonder dat ik hem toestemming voor heb gegeven, dan laat ik hem de fout maken. En dan corrigeer ik hem met 3 tikjes zodat hij weer draaft. Zolang hij draaft doe ik niks (release).
Dat werkt bij die van mij prima. Natuurlijk moet je niet eindeloos laten draven want dat is ook weer geen release.

En beging hier eerst mee met cirkelen op cirkel. En dan 1 heel rondje draven, release. Dan 2 rondjes, enz bouw je op. Eventueel sprongetje of balkjes om wat leuker te maken. gaat dit goed dan kan je deze techniek ook onder zadel toespassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:55

Fjorj schreef:
Ik heb wat anders geleerd. Het is verantwoording van paard om zijn gang te behouden.
Als mijn paard dreigt in stap te vallen zonder dat ik hem toestemming voor heb gegeven, dan laat ik hem de fout maken. En dan corrigeer ik hem met 3 tikjes zodat hij weer draaft. Zolang hij draaft doe ik niks (release).
Dat werkt bij die van mij prima. Natuurlijk moet je niet eindeloos laten draven want dat is ook weer geen release.

En beging hier eerst mee met cirkelen op cirkel. En dan 1 heel rondje draven, release. Dan 2 rondjes, enz bouw je op. Eventueel sprongetje of balkjes om wat leuker te maken. gaat dit goed dan kan je deze techniek ook onder zadel toespassen.

Bovenstaande klopt helemaal, het is de verantwoording van het paard om de gang te behouden. Mar ik mis wat meer informatie over je paard. Wat voor horsenality is je paard, leeftijd, opleidingsgraad?

Want afhankelijk van de horsenality, zou je bovenstaande kunnen, nee zelfs moeten aanpassen.

En grondwerk vanaf de grond kan zomaar goedgaan, en vanuit het zadel vervolgens niet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:53

Ik heb het vandaag geprobeerd maar het ging niet helaas. Paar pasjes draf en een lange zijde en daarna ging het niet meer. Zelfs de overgang van halthouden naar stap werd uitgevoerd als achterwaarts.
Op gegeven moment raak ik dan wel was geïrriteerd hoe fout dat ook is. Zucht, van de week maar weer proberen.

Of het een excuus is weet ik niet maar ze is ook nog eens super hengstig.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:02

Jessica,ik weet niet of je je Maddox nog kunt herinneren toen hij pas onder het zadel was?
Wou ook niet draven,ben heel consequent met hem bezig geweest en het enige wat werkte was er met de longeer zweep bijstaan.Hoefde m niet eens echt te gebruiken.
Echt heel conseguent zijn,in het begin met hulp denk ik,uiteindelijk zal ze het dan toch echt wel doen.
Desnoods eerst achter een ander paard aan laten draven.Ze leert echt wel om later op eigen benen te lopen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:21

Waarschijnlijk heeft je paard nu geleerd dat zij zelf bepaalt welke gang zij aanneemt. Het is al gezegd, maar ik vermoed dat je vanaf nu veel duidelijker moet zijn. Onder het zadel mag het paard in principe geen enkele beweging maken die jij niet hebt aangegeven. Dat is niet streng, dat is duidelijk! Het is werk voor het paard en deze wil graag werkinstructies ontvangen. Het paard probeert nu te verzinnen wat jij wil, hoe moet het snappen dat het moet blijven draven?

Heb je het geprobeerd met 'de tikken van Parelli'? Als dat niet werkte, moet je het misschien toch nog eens proberen. En anders heb ik zelf een tip gekregen van mijn trainer die erg goed uitpakte. Mijn paard had de neiging om in draf langzamer te gaan. Ik moest dit laten gebeuren, en zodra ze in stap sukkelde haar flinke laten schrikken met een schreeuw, aandrijven en flinke voorwaartse energie. Mijn paard schrok zich dood. Ik heb dit truucje twee keer gedaan, en toen durfde mijn paard niet meer te sukkelen. Eventueel kan je iemand op de grond vragen aan te drijven met een leadrope of longeerzweep. Maarre, ik laat haar dus nooit meer aansukkelen, ik blijf zelf ook altijd alert. Het uitstappen doe ik het liefst naast het paard, anders snapt het niet wanneer het mag sukkelen en wanneer niet.

Succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 06:05

Hey Carolien, nee dat van Maddox wist ik niet. Wat ook een boef. Zouden Luna en hij dat samen hebben besproken in de wei? Haha.

Maar het is wel lastig hoor om goed te blijven handelen. In het begin gister ging heel goed en we draafden korte stukjes. Maar toen werd ze enorm afgeleid en had ze opeens geen zin meer. Zelfs als ik zachtjes druk gaf met mijn benen voor een middenstap was al een reden voor haar om chagerijnig te worden.

Ik ga maar het eens proberen met de Parelli methode. En ik heb al bedacht dat ik het halthouden op zich niet meer ga belonen met iets lekkers maar gewoon met mijn stem en een kroel en dan ga ik het versnellen en eventueel draven helemaal uitbundig belonen. Misschien dat ze dan de link gaat leggen dat als ze dát goed doet ze wel haar gewenste snoepje krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:08

Waarom wil je dat gaan belonen wat ze het liefste doet, namelijk niets doen c.q. stilstaan?