Leiderschap en respect

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leiderschap en respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:22

Ik ben al een tijdje bezig met natural horsemanship oefeningen. Allemaal grondwerk om vertrouwen en respect te krijgen en dat mijn pony mij als leider gaat zien. Dit gaat eigenlijk heel goed. Hij doet wat ik hem vraag en ik krijg echt het idee dat het goed gaat.
Nu was ik vandaag net iets langer met hem bezig dan normaal. Ik kreeg het idee dat hij zich begon te vervelen en hij deed niet meer alles wat ik vroeg en begon van me weg te lopen.
Ben ik te lang bezig geweest? Of moet hij eigenlijk gewoon blijven luisteren aangezien ik de leider ben. Blijkbaar ziet hij me nog niet zo? Maar waarom doet hij normaal dan wel wat ik vraag?
Wat denken jullie?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:24

OPG --> VNA

Maureen95

Re: Leiderschap en respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:48

Hey!

Leuk dat je bezig bent :D

Wat doe je zoal met je paard voor oefeningen? Wissel je veel af?? doe je veel verschillende oefeningen? Misschien moet je het bij dat paard korter houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:19

Ik doe oefeningen als volgen zonder lijn, wijken voor druk, zijgangen, voetje geven, geen gras eten zonder mijn toestemming (wanneer ik met hem bezig ben), dat hij moet blijven staan als ik dat wil wanneer ik wegloop. Dat hij moet komen ookal staan we 500 meter van elkaar af, Longeren zonder lijn, Niet bang hoeven zijn voor de zweep etc. Ik doe ze niet allemaal in 1 oefensessie, dus misschien toch te eenzijdig voor hem. Maar toch denk ik dat ookal vind hij het saai hij wel zou luisteren als hij mij als leider ziet, toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:30

Op het moment dat jij dingen van hem vraagt, die je er voor te zorgen dat ze ook worden uitgevoerd. Door toe te staan dat je paard dingen niet doet, ben je al een stukje van je leiderschap kwijtgeraakt. Je dient de druk dan ook op te voeren tot je paard weer zijn aandacht bij jouw heeft. Niet te snel @Liberty willen werken, want dat is uiteindelijk de ultieme test of je je paard ook van een afstand onder controle hebt.

Ik weet niet wat voor programma jij volgt maar ik zie in de dingen die je opnoemt geen logische opbouw, het is een beetje hap-snap, van alles een beetje en niets helemaal. Als je een programma volgt zit daar een logische structuur in (of behoort daar iig in te zitten), en als je je daar aan vasthoudt, heb je redelijke kans op succes.

Verdiep je eens in Parelli. En om les kun je niet heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:03

Ja daar heb idd misschien wel gelijk in. Moet een andere opbouw volgen. Ik heb al eens les gehad en wil dat inderdaad vaker gaan doen. Ik ga me er meer in verdiepen

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:05

Ik ga ff volgen ben sinds pas ook bezig met Natural horsemanship

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:16

Wat is trouwens jullie voorkeur kwa beloning? Met klopjes en aaien of ook met snoepjes daarbij? Mijn voorkeur is eigenlijk zonder snoepjes, want een leider (paard) van een kudde geeft ook geen snoep. Maar een paard dat leert met snoep leert sneller en onthoud het langer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:19

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij dingen van hem vraagt, die je er voor te zorgen dat ze ook worden uitgevoerd. Door toe te staan dat je paard dingen niet doet, ben je al een stukje van je leiderschap kwijtgeraakt. Je dient de druk dan ook op te voeren tot je paard weer zijn aandacht bij jouw heeft. Niet te snel @Liberty willen werken, want dat is uiteindelijk de ultieme test of je je paard ook van een afstand onder controle hebt.

Mee eens maar je kunt het jezelf wel wat makkelijker maken door veel af te wisselen zodat het paard makkelijker bij de les blijft

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:20

Ben sinds kort ook bezig met de Seven games van Parelli, en ik oefen maar korte periodes zodat paardlief z'n aandacht erbij blijft houden, meestal 10minuutjes ofzo, dan krijgt hij tijd om te rollen of wat gras te snoepen en dan zadelen we op of mag hij op stal (afhankelijk of we voor het rijden of na het rijden aan het grondwerk werken)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:32

Ik heb de indruk dat je pony heel braaf is van nature en ook heel graag wil en kan leren. Heel goed zelfs, want hij heeft tevens jouw timing perfect in zich opgenomen. Dat wil zeggen, je ging voor het eerst iets langer door. Dat 'iets langer door ...' was voor je pony verwarrend, normaal zou je al gestopt zijn, dat is wat hij heeft opgenomen. Hij was in mijn ogen niet verveeld, maar eerder verward! <<)

Paarden bouwen heel snel 'gewoontes' op, zodra je daar van af wijkt 'snapt' het paard/de pony het niet meer zo goed. Dat duurt overigens niet zo lang, zodra je de eerst volgende keren weer wat langer door gaat, gaat ie daar ook aan wennen. Vandaar dat een veelzijdige / afwisselende opvoeding zo belangrijk is. +:)+

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:43

Grote kans dat je zelf wat moe werd en onduidelijker werd met je aanwijzingen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:12

jikkes2 schreef:
Ik doe oefeningen als volgen zonder lijn, wijken voor druk, zijgangen, voetje geven, geen gras eten zonder mijn toestemming (wanneer ik met hem bezig ben), dat hij moet blijven staan als ik dat wil wanneer ik wegloop. Dat hij moet komen ookal staan we 500 meter van elkaar af, Longeren zonder lijn, Niet bang hoeven zijn voor de zweep etc. Ik doe ze niet allemaal in 1 oefensessie, dus misschien toch te eenzijdig voor hem. Maar toch denk ik dat ookal vind hij het saai hij wel zou luisteren als hij mij als leider ziet, toch?

Bedenk een iets "leuks", iets dat zijn nieuwsgierigheid opwekt, een oefening waarmee hij iets kan winnen, een gecompliceerd parcours en jou volgen, enz
Wat je nu doet is allemaal discipline dus dominantie, dus druk

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:41

Idd, ik ben het met simpelman eens :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:09

jikkes2 schreef:
Wat is trouwens jullie voorkeur kwa beloning? Met klopjes en aaien of ook met snoepjes daarbij? Mijn voorkeur is eigenlijk zonder snoepjes, want een leider (paard) van een kudde geeft ook geen snoep. Maar een paard dat leert met snoep leert sneller en onthoud het langer.

Niet mee eens, hangt van het type paard af. Een LBI (Left Brain Introvert) doet alles voor voer, een Extrovert paard ga je er echt niet mee paaien.

Mijn favoriete beloning is: rust. Geen klopje, geen aai, geen snoepje. Gewoon stoppen met vragen, paard comfort geven. Dat is uiteindelijk wat ze allemaal willen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-07-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:12

Simpelman schreef:
jikkes2 schreef:

Bedenk een iets "leuks", iets dat zijn nieuwsgierigheid opwekt, een oefening waarmee hij iets kan winnen, een gecompliceerd parcours en jou volgen, enz

Een paard denkt niet in "iets kunnen winnen", anders dan leiderschap. Gelijk niveau bestaat niet. Of jij bent de leider, of de ander is de leider.
En oefeningen die je hem voorschotelt hebben allemaal een doel, ook al maak je er een spelletje van. En als je hem dingen voorschotelt die een doel hebben, dan kun je er maar beter voor zorgen dat hij ze uitvoert. Je hebt de dosering qua druk goed te pakken als je op een gegeven moment het paard de indruk geeft dat hij dingen zelf heeft uitgevonden. (Werkt bij sommige mannen net zo :x) :D

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:19

Mijn vorige pony kon een voedsel beloning wel heel erg motiveren (hoewel het uiteindelijk zonder ook lukten). Mijn huidige paard daarin tegen geeft er niet zo veel om. Hij pakt het op zich meestal wel aan, maar als hij iets anders interessants ziet hoeft hij het gewoon niet. Ook heb ik niet echt het idee dat hij er extra gemotiveerd door raakt, hij is veel meer gemotiveerd met wat aaien over zijn hals en kriebelen op zijn schoft. Zo zie je maar weer, ieder paard is anders!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:24

Cassidy schreef:
Een paard denkt niet in "iets kunnen winnen", anders dan leiderschap. Gelijk niveau bestaat niet. Of jij bent de leider, of de ander is de leider.
En oefeningen die je hem voorschotelt hebben allemaal een doel, ook al maak je er een spelletje van. En als je hem dingen voorschotelt die een doel hebben, dan kun je er maar beter voor zorgen dat hij ze uitvoert. Je hebt de dosering qua druk goed te pakken als je op een gegeven moment het paard de indruk geeft dat hij dingen zelf heeft uitgevonden. (Werkt bij sommige mannen net zo :x) :D

Wat ik wel heb gemerkt is dat paarden het fijn vinden als iets een duidelijk doel heeft, bv voor de 20ste keer midden in de bak doelloos een yo-yo doen geeft zo'n paard die zo kijkt van kan iemand me uit mijn lijden verlossen? Terwijl als je zegt we gaan achteruit tot precies daar en met die snelheid, of tussen die 2 tonnen door paarden dat veel interessanter vinden. Dat geeft een duidelijk begin en eind, iets waarop ze zichzelf ook kunnen richten waardoor ze sneller door hebben dat er ook een doel is.

Dat helpt heel er in de motivatie van een paard. Krijg je veel minder dat ze zeggen ik ben het zat, ik ga! ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:49

Cassidy schreef:
Simpelman schreef:
quote="jikkes2"

@Cassidy
Natuurlijk denkt een paard niet in "iets kunnen winnen" dat is beeldspraak...
Maar, doe bijvoorbeeld eens een weekje een TTEAM workshop dan kun je zien dat er nog wat anders dan druk en het wegnemen van druk à la Parelli mogelijk is.
Je zult je dan verbazen wat er nog meer uit een paard te voorschijn kan komen. Misschien net als bij mannen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:13

Cassidy schreef:
Mijn favoriete beloning is: rust. Geen klopje, geen aai, geen snoepje. Gewoon stoppen met vragen, paard comfort geven. Dat is uiteindelijk wat ze allemaal willen.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Veel paarden willen graag voor je werken en dan "horen" dat ze het goed doen, dat je blij bent met hun inzet. Dan doen ze vaak nog een pasje erbij.
Met "stoppen met vragen" zou ik met mijn jonge paard nog nergens zijn gekomen, maar met haar vertellen hoe geweldig knap ze is, hoe fijn ik het vind dat zij wil doen wat ik vraag komen we toch heel zoetjes aan bij een goed meewerkend en meedenkend rijpaard.
En mijn oude dame zou er dan ook snel klaar mee zijn, als ik haar niet af en toe vertel hoe blij ik met haar ben, dan wordt het niet wat. Die doe ik ook zeker geen plezier met "rust", die vindt rust veel te saai, die wil graag haar lijf gebruiken, dat vindt ze leuk ;)
Belonen doe ik net hoe het uitkomt en past met stem, met een aai of kriebel of met een "snoepje".

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:35

TS ik zie nergens de leeftijd van je pony, of heb ik daar overheen gelezen? Jonge dieren hebben sowieso een beetje het concentratievermogen van een goudvis nl.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:47

Cassidy schreef:

Hier ben ik het ook niet mee eens. Voor een deel iid.
Om het aan te leren is het juist noodzakelijk om de kleine stapjes goed te belonen. Denk niet meteen aan snoepjes, want dan is het meer omkopen, maar een aai of 'braaf' geeft extra nadruk dat wat het paard doet goed is. Als het paard de oefening pas goed beheerst kan je pas alleen belonen met rust. Al zal ik soms ook meer belonen omdat ze anders verveeld raken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:57

Ik blijf het toch heel knap vinden dat iedereen denkt te lezen dat ik mijn paarden nooit beloon. Ik zeg: mijn favoriete beloning. Dat betekent echt niet dat ik ze niet af en toe een aai over de bol geef of beloon. Echter is het in de sport die ik beoefen een aanleiding voor een 0 score als je je paard tijdens een proef beloont. Teveel stemcommando's stompen een paard af, ik wil dat mijn paard ook reageert op een stemhulp. Continu tegen je paard aankletsen gaat daar echt niet toe bijdragen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:27

Mijn reactie was niet op jouw wijze van belonen, maar op de zinsnede "dat is uiteindelijk wat ze allemaal willen". Daar ben ik het niet mee eens.
Hoe je beloont en hoeveel je beloont is voor een belangrijk deel ook afhankelijk van het opleidingsniveau van het paard. Mijn oude merrie "klets" ik beperkt tegen, de jonge krijgt veel meer "kletsverhaal" naar haar hoofd en vaker een aai en ook nog tussendoor eens een snoepje als het heel knap van haar was. Dat wordt vanzelf wel minder naarmate zaken meer bevestigd raken.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:29

Cassidy schreef:
Ik blijf het toch heel knap vinden dat iedereen denkt te lezen dat ik mijn paarden nooit beloon. Ik zeg: mijn favoriete beloning. Dat betekent echt niet dat ik ze niet af en toe een aai over de bol geef of beloon. Echter is het in de sport die ik beoefen een aanleiding voor een 0 score als je je paard tijdens een proef beloont. Teveel stemcommando's stompen een paard af, ik wil dat mijn paard ook reageert op een stemhulp. Continu tegen je paard aankletsen gaat daar echt niet toe bijdragen.

Sorry dat had ik over het hoofd gelezen ;)
Eigenlijk is dat wel krom, dat je een paard niet mag belonen in een proef...