Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Op het moment dat jij dingen van hem vraagt, die je er voor te zorgen dat ze ook worden uitgevoerd. Door toe te staan dat je paard dingen niet doet, ben je al een stukje van je leiderschap kwijtgeraakt. Je dient de druk dan ook op te voeren tot je paard weer zijn aandacht bij jouw heeft. Niet te snel @Liberty willen werken, want dat is uiteindelijk de ultieme test of je je paard ook van een afstand onder controle hebt.
jikkes2 schreef:Ik doe oefeningen als volgen zonder lijn, wijken voor druk, zijgangen, voetje geven, geen gras eten zonder mijn toestemming (wanneer ik met hem bezig ben), dat hij moet blijven staan als ik dat wil wanneer ik wegloop. Dat hij moet komen ookal staan we 500 meter van elkaar af, Longeren zonder lijn, Niet bang hoeven zijn voor de zweep etc. Ik doe ze niet allemaal in 1 oefensessie, dus misschien toch te eenzijdig voor hem. Maar toch denk ik dat ookal vind hij het saai hij wel zou luisteren als hij mij als leider ziet, toch?
jikkes2 schreef:Wat is trouwens jullie voorkeur kwa beloning? Met klopjes en aaien of ook met snoepjes daarbij? Mijn voorkeur is eigenlijk zonder snoepjes, want een leider (paard) van een kudde geeft ook geen snoep. Maar een paard dat leert met snoep leert sneller en onthoud het langer.
Simpelman schreef:jikkes2 schreef:Ik doe oefeningen als volgen zonder lijn, wijken voor druk, zijgangen, voetje geven, geen gras eten zonder mijn toestemming (wanneer ik met hem bezig ben), dat hij moet blijven staan als ik dat wil wanneer ik wegloop. Dat hij moet komen ookal staan we 500 meter van elkaar af, Longeren zonder lijn, Niet bang hoeven zijn voor de zweep etc. Ik doe ze niet allemaal in 1 oefensessie, dus misschien toch te eenzijdig voor hem. Maar toch denk ik dat ookal vind hij het saai hij wel zou luisteren als hij mij als leider ziet, toch?
Bedenk een iets "leuks", iets dat zijn nieuwsgierigheid opwekt, een oefening waarmee hij iets kan winnen, een gecompliceerd parcours en jou volgen, enz
Wat je nu doet is allemaal discipline dus dominantie, dus druk
Cassidy schreef:Een paard denkt niet in "iets kunnen winnen", anders dan leiderschap. Gelijk niveau bestaat niet. Of jij bent de leider, of de ander is de leider.
En oefeningen die je hem voorschotelt hebben allemaal een doel, ook al maak je er een spelletje van. En als je hem dingen voorschotelt die een doel hebben, dan kun je er maar beter voor zorgen dat hij ze uitvoert. Je hebt de dosering qua druk goed te pakken als je op een gegeven moment het paard de indruk geeft dat hij dingen zelf heeft uitgevonden. (Werkt bij sommige mannen net zo)
Cassidy schreef:Simpelman schreef:quote="jikkes2"
Ik doe oefeningen als volgen zonder lijn, wijken voor druk, zijgangen, voetje geven, geen gras eten zonder mijn toestemming (wanneer ik met hem bezig ben), dat hij moet blijven staan als ik dat wil wanneer ik wegloop. Dat hij moet komen ookal staan we 500 meter van elkaar af, Longeren zonder lijn, Niet bang hoeven zijn voor de zweep etc. Ik doe ze niet allemaal in 1 oefensessie, dus misschien toch te eenzijdig voor hem. Maar toch denk ik dat ookal vind hij het saai hij wel zou luisteren als hij mij als leider ziet, toch?
Bedenk een iets "leuks", iets dat zijn nieuwsgierigheid opwekt, een oefening waarmee hij iets kan winnen, een gecompliceerd parcours en jou volgen, enz
Wat je nu doet is allemaal discipline dus dominantie, dus druk
Een paard denkt niet in "iets kunnen winnen", anders dan leiderschap. Gelijk niveau bestaat niet. Of jij bent de leider, of de ander is de leider.
En oefeningen die je hem voorschotelt hebben allemaal een doel, ook al maak je er een spelletje van. En als je hem dingen voorschotelt die een doel hebben, dan kun je er maar beter voor zorgen dat hij ze uitvoert. Je hebt de dosering qua druk goed te pakken als je op een gegeven moment het paard de indruk geeft dat hij dingen zelf heeft uitgevonden. (Werkt bij sommige mannen net zo)
Cassidy schreef:Mijn favoriete beloning is: rust. Geen klopje, geen aai, geen snoepje. Gewoon stoppen met vragen, paard comfort geven. Dat is uiteindelijk wat ze allemaal willen.
Cassidy schreef:Mijn favoriete beloning is: rust. Geen klopje, geen aai, geen snoepje. Gewoon stoppen met vragen, paard comfort geven. Dat is uiteindelijk wat ze allemaal willen.
Cassidy schreef:Ik blijf het toch heel knap vinden dat iedereen denkt te lezen dat ik mijn paarden nooit beloon. Ik zeg: mijn favoriete beloning. Dat betekent echt niet dat ik ze niet af en toe een aai over de bol geef of beloon. Echter is het in de sport die ik beoefen een aanleiding voor een 0 score als je je paard tijdens een proef beloont. Teveel stemcommando's stompen een paard af, ik wil dat mijn paard ook reageert op een stemhulp. Continu tegen je paard aankletsen gaat daar echt niet toe bijdragen.