Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mosyl schreef:Waarom zou je een bit gebruiken als je het niet nodig hebt???
Maar je zou het natuurlijk ook kunnen afwisselen, voor trainingen een bit gebruiken omdat je bepaalde dingen wilt aanleren, maar het buitenrijden of freewheelen gewoon bitloos.
Maar ik ben het wel eens met Sassol, zint eer ge begint.
Je kunt niet zomaar klakkeloos een bitloze optoming gebruiken of zomaar een superscherp bit; je moet wel enigszins verstand van zaken hebben.
Zelf rijd ik bitloos, maar ondervind erg veel negatieve reacties; mensen vinden het al heel snel onverantwoord.
Selina16 schreef:Ik wil het liefst zonder bit kunnen rijden (Het hele jaar door) Jammer genoeg heb ik een paard dat veel te moeilijk is in de winter enz. om geheel bitloos te rijden! Dus daarom vind ik eigenlijk het bit niet zo erg! Zelfs het sterkste niet! Zolang je het maar goed gebruikt! Tja... Toch blijft het (bij mij) een discussie want ik wil het bv echt super graag het hele jaar door , maar met bit (als je het goed gebruikt) kan ook geen schade tja...
Selina16 schreef:Ik wil het liefst zonder bit kunnen rijden (Het hele jaar door) Jammer genoeg heb ik een paard dat veel te moeilijk is in de winter enz. om geheel bitloos te rijden! Dus daarom vind ik eigenlijk het bit niet zo erg! Zelfs het sterkste niet! Zolang je het maar goed gebruikt! Tja... Toch blijft het (bij mij) een discussie want ik wil het bv echt super graag het hele jaar door , maar met bit (als je het goed gebruikt) kan ook geen schade tja...
Bowen schreef:Selina16 schreef:Ik wil het liefst zonder bit kunnen rijden (Het hele jaar door) Jammer genoeg heb ik een paard dat veel te moeilijk is in de winter enz. om geheel bitloos te rijden! Dus daarom vind ik eigenlijk het bit niet zo erg! Zelfs het sterkste niet! Zolang je het maar goed gebruikt! Tja... Toch blijft het (bij mij) een discussie want ik wil het bv echt super graag het hele jaar door , maar met bit (als je het goed gebruikt) kan ook geen schade tja...
Hoe kan je het bit goed gebruiken als je het voor controle gebruikt? Dan gebruik je het nogal snel te hard wat schade kan veroorzaken.
Is het dan niet beter om aan het probleem te werken zonder dat je dan gelijk op je paard zit en een (scherp) bit erin gooit? Neem 1 winter de tijd om het paard netjes te krijgen en je hebt jaren van winters waar je geen bit hoeft te gebruiken voor controle.
Sassol schreef:Selina16 schreef:Ik wil het liefst zonder bit kunnen rijden (Het hele jaar door) Jammer genoeg heb ik een paard dat veel te moeilijk is in de winter enz. om geheel bitloos te rijden! Dus daarom vind ik eigenlijk het bit niet zo erg! Zelfs het sterkste niet! Zolang je het maar goed gebruikt! Tja... Toch blijft het (bij mij) een discussie want ik wil het bv echt super graag het hele jaar door , maar met bit (als je het goed gebruikt) kan ook geen schade tja...
Als je het bit nodig hebt omdat het paard moeilijk is in de winter, gebruik je hem verkeerd
Selina16 schreef:Dat probeer ik al! Alleen ik heb een pony die M2 dressuur en L springen liep dus die moet heel de tijd aan het werk houden! En mijn paardje is aan een kant meer gespierd dus moet ik met veel stelling rijden maar hij geeft niet na zonder bitTerwijl ik het al probeer alleen mijn paardje is gewoon veel te moeilijk ervoor maar het gaat steeds beter dus misschien kan ik ooit hellemaal zonder bit, en we hebben alleen maar een buitenbak op stal dus ziet hij ook sneller dingen en gaat hij er dus sneller vandoor...
Selina16 schreef:Dat probeer ik al! Alleen ik heb een pony die M2 dressuur en L springen liep dus die moet heel de tijd aan het werk houden! En mijn paardje is aan een kant meer gespierd dus moet ik met veel stelling rijden maar hij geeft niet na zonder bitTerwijl ik het al probeer alleen mijn paardje is gewoon veel te moeilijk ervoor maar het gaat steeds beter dus misschien kan ik ooit hellemaal zonder bit, en we hebben alleen maar een buitenbak op stal dus ziet hij ook sneller dingen en gaat hij er dus sneller vandoor...
Selina16 schreef:Cassidy schreef:Mijn advies is: monteer de one-rein stop en je kunt zonder bit alles doen wat je wilt doen. Zomer of Winter, maakt niet uit.....
wat is dat?
Jettepret schreef:Ik heb een stukje zitten kijken... Maar dat was een man met een bit die uitlegt hoe je het meest kracht kunt zetten op de teugel... En je wil toch niet zo hard aan je bit trekken...
Heeft niet veel met bitloos te maken? Of snap ik het punt niet??
Cassidy schreef:Jettepret schreef:Ik heb een stukje zitten kijken... Maar dat was een man met een bit die uitlegt hoe je het meest kracht kunt zetten op de teugel... En je wil toch niet zo hard aan je bit trekken...
Heeft niet veel met bitloos te maken? Of snap ik het punt niet??
Je snapt het punt niet....wat je wilt is een aangeleerde reflex aanleren. Als je vriendelijk vraagt zal je paard hoofdje nooit naar je stijgbeugel vragen. En in gevallen van paniek bij paard is alles geoorloofd. Of je moet echt sierlijk en paardvriendelijk je paard voor een auto laten springen als hij er wel paniek vandoor gaat.
Heb je trouwens nog verder gekeken dan het filmpje? Bijv. de discussie doorgenomen en alle links die daar in staan bekeken?
Jettepret schreef:Ik neem toch aan dat een ruiter met een beetje ervaring weet hoe hij zijn paard terug moet nemen. Anders kan hij misschien beter niet buiten gaan rijden...